طرح توجیهی تولید گلوتن سال 1400 + کامفار + Word + Pdf

Gluten
جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید گلوتن سال 1400 با نرم افزار کامفار به صورت فایل  word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید گلوتن را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.


گلوتن بصورت فعال در صنایع غذایی مختلف استفاده می شود در صنایع گوشت از جمله تولید سوسیس ، کالباس و همبرگر ، در صنایع فرآورده های آرد مانند نانهای رژیمی ، کیک ، شیرینی ، غذای کودک و ماکارونی ، بهبود دهنده و حجم دهنده نانها . در تهیه آمینو اسیدها و آدامس به عنوان مواد فعال عمل کرده و در مواد پاک کننده بکار می رود .

در صنایع چسب و کارتن سازی در مواد دارویی ، باند و یا پارچه های تنظیف به کار می رود .

در غذای دام و طیور بعنوان منبع غنی از پروتیین مصرف میشود . در نوشابه و شربت ها به صورت ماده خام با تغییراتی مورد استفاده قرار می گیرد .


معرفی محصول مورد بررسی در طرح توجیهی گلوتن


گلوتن (GLUTEN) یک پروتیین ارگانیک است که به طور ترکیب با نشاسته در آندوسپرم برخی غلات به ویژه گندم (WHEAT) ، جو (BARLEY) و جو سیاه و یا چاودار (RYE) موجود می باشد . گلوتن 80 درصد پروتیینهای گندم را به خود اختصاص داده است . قابلیت ارتجاعی خمیر نان که به آن اجازه ورآمدن میدهد ، به علت وجود گلوتن در آرد است .

گـلـوتن تـرکیبـی از دو گروه پروتییـن می بـاشـد :

1 - پرولامینها (PROLAMINES) :

گلیادین (GLIADIN) موجود در گندم ، هوردیین (HORDEIN) موجود در جو ، و سکالین (SECALIN) موجود در جو سیاه .  

2 - گلوتلین ها (GLUTELINS )

ماده چسینده و لزجی که پس از گرفتن نشاسته از آرد باقی  می ماند همان  گلوتن  میباشد ، به این ترتیب که اگر مقداری آرد را با نصف وزن آن آب  مخلوط کرده و خمیر کنیم و گلوله خمیر را زیر یک جریان آب باریکی که از شیری فرو می ریزد در دست نگهداریم که آب روی خمیر بریزد ، آب به تدریج ماده سفید گرد مانندی که نشاسته است را با خود شسته و به خارج از خمیر می برد و آنچه در دست می ماند و به صورت یک ماده لزج و چسبنده ای به انگشتان می چسبد گلوتن است .

گلوتن یک ماده شیمیایی مشخص  نیست و به طور کلی اگر آن را با یک محلول الکلی پتاسیم مخلوط کنیم وجود دو جزء عمده در آن مشخص می شود . اگر گلوتن به حال خود گذارده شود تجزیه میشود و در مراحل اولیه تجزیه به صورت یک مخمر عمل می کند و نشاسته را به دکسترنی و قند تبدیل می نماید و اسید کربینک تولید می شود و این دلیل اصلی به کار بردن خمیر ترش در پختن نان است .

به طور کلی خواص و عملکرد گلوتن که باعث بهبود کیفیت انواع آرد میگردد شامل موارد زیر است :

الف ـ قوام دهندگی  (Stabilizer) :

به علت بالا بودن درصد پروتیین توانایی ایجاد پیوند با سایر فرمولاسیونهای مورد استفاده را دارد و همچنین نقش مهمی در استحکام افت محصولات مختلف دارد .

ب ـ تنظیم پروتیین :

در صنایع مختلف غذایی گلوتن می تواند به عنوان یک افزودنی مطلوب جهت تنظیم یا افزایش درصد پروتیین مورد استفاده قرار گیرد . 

ج ـ بهبود دهندگی :

گلوتن با اضافه شدن به محصولاتی نظیر آرد باعث بهبود خواص آنها می گردد . 

با توجه به اینکه گلوتن منبع سرشاری از پروتیین می باشد در سالهای اخیر بعنوان افزودنی مناسبی به غذای دام و طیور نیز مورد توجه قرار گرفته است و تحقیقات نشان داده که افزودن گلوتن به غذای دام و طیور باعث بهبود چشمگیر فرآورده های دام و طیور میگردد .

آرد گندم شامل مقدار زیادی نشاسته و گلوتن و کمی از مواد چرب است . آرد ذرت  نیز مقدار کمی گلوتن دارد ولی مقدار مواد چرب آن زیاد تر است که باعث میشود خیلی زود فاسد شده و بوی نامطبوعی بگیرد . ماده چرب یا روغن ذرت در داخل جنین یا جرم ذرت قرار دارد ، بنابر این برای حذف آن از آرد ذرت کافی است که جرم را جدا کنند و متعاقب آن روغن ذرت را با روش مرطوب کردن با انیدرید سولفورو از جنین بگیرند .

آرد برنج مقدار کمی گلوتن و مقدار کمی مواد چرب دارد و چون دانه برنج خیلی سخت است برای کوبیدن وگرفتن آرد برنج آن را در یک محلول قلیایی خیس می کنند که نرم شود که در عین حال گلوتن آن نیز حل میشود . محلول رقیق قلیایی برای خیس کردن برنج معمولاً محلول خیلی رقیق سود است .


کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی گلوتن


گلوتن قادر است حدود 2 - 5/1 برابر وزن خود آب جذب نماید . برای اینکه گلوتن بتواند آب را در ابتدای مراحل تهیه خمیر جذب نماید ، تا حدودی نیاز به فرصت و زمان دارد . علت این امر را می توان در دو مطلب زیر جستجو نمود .

1- در حدود یک دقیقه فرصت لازم است تا آب خمیر بتواند تمام مولکولهای گلوتن را مرطوب سازد . بنابر بررسیهای انجام شده میدانیم اجزای تشکیل دهنده گلوتن بوسیله اجزای تشکیل دهنده آرد احاطه می گردند .

ابتدا در اثر فرآیند زدن خمیر ، آب موجود در خمیر ، اجزای تشکیل دهنده آرد را به آرامی مرطوب ساخته و در اثر این امر اجزای متشکله خیس خورده و به نحوی گلوتن را تحت تأثیر قرار می دهند .

در چنین حالتی آب می تواند روی قسمت خارجی گلیادین و گلوتنین به عنوان آب سطحی چسبیده و با آن پیوند برقرار نماید .

2- بدین طریق مولکولهای گلوتن به آرامی متورم می شوند . قسمتی از آب به درون مارپیچ آمینواسیدها ) اسپیرال پپتیدها ( نفوذ یافته و در آنجا ذخیره می شود . بدین ترتیب می توان علت خشک شدن و نیاز به آبگیری بیشتر خمیر را در طی فرآیند زدن ، توجیه نمود .

با توجه به مطالب فوق و بررسی های به عمل آمده می توان نتیجه گرفت ، قابلیت آبگیری گلوتن و همچنین خواص تکنولوژیکی آن بسیار جالب است .

در واقع عملکرد گلوتن در گندم است که باعث افزایش حجم قرص نان و ایجاد بافت مناسب آن می گردد و کال  مهمترین عامل تعیین کننده کیفیت آرد می باشد .

گلوتن فعال گندم تقریباً نزدیک به دو برابر وزن خود میتواند آب جذب نموده که مقداری از این آب جذب شده همچنان در محصول نهایی باقی خواهد ماند که این امر موجب افزایش راندمان تولید می گردد و از طرفی رطوبت باقی مانده در محصول باعث به تعویق افتادن بیاتی نان  میشود .

گلوتن ضمن به دام انداختن بهتر گازهای تولید شده در خمیر باعث افزایش حجم نان و کیفیت پخت می گردد . آرد دارای مقدار گلوتن بالا از خواص بهتری برخوردار است و کیفیت محصولات تولید شده توسط آن به طور چشمگیری افزایش می یابد .

با توجه به مزایای ذکر شده برای این محصول از گلوتن بصورت فعال در صنایع غذایی مختلف استفاده می شود در صنایع گوشت از جمله تولید سوسیس ، کالباس و همبرگر ، در صنایع فرآورده های آرد مانند نانهای رژیمی ، کیک ، شیرینی ، غذای کودک و ماکارونی ، بهبود دهنده و حجم دهنده نان ها . در تهیه آمینو اسیدها و آدامس به عنوان مواد فعال عمل کرده و در مواد پاک کننده بکار می رود .

در صنایع چسب و کارتن سازی در مواد دارویی ، باند و یا پارچه های تنظیف به کار می رود .

در غذای دام و طیور بعنوان منبع غنی از پروتیین مصرف میشود . در نوشابه و شربت ها به صورت ماده خام با تغییراتی مورد استفاده قرار می گیرد.

گلوتن امروزه به تنهایی یا همراه با پروتیین سویا تا حدودی جای کازیینات  را پر می کند و در فرآورده های مختلفی مانند فرآورده های مشابه نیز مصرف می گردد.

همچنین گلوتن در خمیر پیتزا جهت ایجاد حجم مناسب و تخلخل بیشتر بافت بکار می رود .

استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی گلوتن

  • 1301 : گلوتن گندم – نمونه برداری و روشهای آزمون
  • 2861 : آرد - روش تعیین میزان گلوتن
  • 4297 : گلوتن گندم - ویژگیها و روشهای آزمون
  • 6634 : خوراک دام و طیور وآبزیان - گلوتن ذرت - ویژگیها

کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی گلوتن


 کشورهای عمده تولید کننده گلوتن

  • چین
  • فرانسه
  • بلژیک

کشورهای عمده مصرف کننده گلوتن

  • بلژیک
  • فرانسه

شرایط واردات و صادرات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی گلوتن


 شرایط واردات محصول گلوتن

مراجعه به کتاب مقررات بازرگانی خارجی کشور ، محدودیت خاصی برای واردات انواع گلوتن دیده نشده است .

شرایط صادرات محصول گلوتن

کشور ما به سبب برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب و بسیار متنوع و وجود ذخایر عظیم و نیروی کار ارزان و موقعیت ترانزیتی عالی از موقعیتی خاص در بخش صادرات غیر نفتی بویژه محصولات غذایی برخوردار است .

بر اساس آمار ایران به بیش از 124 کشور محصولات صنایع غیر نفتی از جمله محصولات صنایع غذایی صادر کرده است که در بین این مناطق کشور آلمان ، آذربایجان ، ایتالیا ، ترکیه ، ترکمنستان ، ازبکستان ، هند ، ژاپن و اکراین معادل 62 درصد کالای صادراتی غیر نفتی کشور شامل انواع محصولات فرآوری شده غذایی را به خود جذب کرده اند.

در میان این محصولات و با توجه به امکانات داخل کشور ، انواع گلوتن تولیدی مازاد داخل کشورمان نیز چنانچه بطور مطلوب و برابر استانداردهای جهانی تولید و بسته بندی گردد میتواند یکی از اقلم صادراتی کشور باشد از این رهگذر ارزآوری خوبی را موجب گردد .

با توجه به اینکه مقررات بازرگانی خارجی کشور ، محدودیت خاصی برای صادرات این محصول ذکر نکرده است بنابراین شرایط صادرات برای انواع گلوتن با نگاه به مصرف روز افزون این محصول در بازارهای جهانی ، بسیار مطلوب میباشد .


اهمیت استراتژیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی گلوتن


گلوتن که بیش از 80 درصد پروتیین گندم را شامل می شود ، از لحاظ میزان تولید و مصرف در جهان ،  پس از پروتیین سویا ، دومین پروتیین گیاهی مهم به شمار  می رود .

صفات بسیار مطلوب گلوتن نظیر ، ارزش تغذیه ای بالا ، جذب آب ، چسبندگی و کشش پذیری مناسب عامل اصلی استفاده از آن در بسیاری از مواد و صنایع مختلف بالاخص صنایع غذایی به شمار  می رود .

مهمترین مصارف گلوتن در صنایع آرد و نان ،  فرآورده های گوشتی ، تهیه اسیدهای آمینه ، صنایع دارویی در ترکیب قرص و مواد پایدارکننده و صنایع شیمیایی نظیر تولید چسب  میباشد .

براساس آمارهای جهانی از مجموع 340000 تن تولید گلوتن در سال 1992، حدود 73 درصد آن جهت تقویت و بهبود کیفیت آرد و نان استفاده شده است .

استفاده از گلوتن بعنوان یکی از مهمترین و  سالمترین شیوه های تقویت آرد معرفی گردیده است .

با توجه به اینکه بیش از نیمی از آرد تولیدی در کشور ما کیفیت ضعیف تا متوسطی دارد استفاده از گلوتن و افزودن آن به آرد در رفع نقایص و معایب محصولات تولیدی از آن و در نتیجه افزایش توان رقابت محصولات داخلی با محصولات خارجی در بازارهای جهانی ، مؤثر خواهد بود .

از آنجایی که کیفیت گلوتن مصرفی ، وابستگی زیادی به نحوه فرآیند تولید و ترکیبات شیمیایی و خواص فیزیکی آن دارد .

ابتدا باید به شناسایی صفات و خصوصیات گلوتن موجود در کشور و مقایسه آن با استانداردهای بین المللی پرداخت و سپس تأثیر افزودن گلوتن را در سطوح مختلف به آرد ضعیف و متوسط از نظر تغییر در خواص ریولوژیک بررسی کرد.

با توجه به تحقیقاتی که تاکنون در این زمینه در کشور صورت گرفته ، مشخص شده است ؛  نمونه های گلوتن داخلی کیفیت نسبتاً مناسبی را در مقایسه با نمونه خارجی و استاندارد بین المللی دارا می باشند که بدون شک تحقیق و بهینه سازی در روش های تولید در ارتقا کیفی گلوتن تولیدی در ایران مؤثر خواهد بود .

همچنین نتایج حاصل از بررسی تأثیر افزودن گلوتن به آرد با کیفیت ضعیف و متوسط بیانگر این مطلب است که است فاده از گلوتن در کلیه سطوح باعث افزایش جذب آب ، استقامت خمیر ، کشش پذیری بهتر و بهبود سایر خواص ریولوژیکی خمیر خواهد شد .

بنابراین استفاده از گلوتن و افزودن آن به آرد تولید شده در داخل کشور باعث بهبود خواص محصولات تولیدی و در نتیجه افزایش توان رقابت با محصولات مشابه خارجی میگردد ، که نتیجه آن افزایش صادرات محصولات صنایع غذایی کشور می باشد .

باید دانست که ویژگی و خواص گلوتن در ارقام مختلف گندم متفاوت بوده و عمدتاً ژنتیکی است .

علوه بر آن کیفیت و کمیت گلوتن تحت تأثیر شرایط کشت ، کود ، آب و هوا و... قرار میگیرد . بین مقدار پروتیین خام و پروتیین خالص و نیز مقدار گلوتن ، همبستگی وجود دارد و علوه بر آن بر اساس تحقیقات وال (  wall ) بین مقدار گلوتن و کیفیت آن نیز رابطه وجود دارد .

تحقیقات نشان داده مقدار گلوتن موجود در دانه برحسب نوع و نژاد گندم تغییر میکند .

گندم های قرمز سخت بهاره و پاییزه گلوتن بیشتری دارند و در نتیجه مرغوبیت آرد تهیه شده از آنها نیز بیشتر است .

بنابراین تحقیقات در زمینه اصلح نژادی و افزایش کشت واریته های مناسب از لحاظ میزان گلوتن موجود در کشور موجب بهبود آرد تولیدی و در نتیجه محصولات تهیه شده از آن میگردد .


فرآیند تولید گلوتن

1- مخلوط کردن مواد اولیه :

دانه های آرد که از آسیاب کردن گندم در یک فرآیند ساده آرد کردن بدست آمده اند ، با آب ترکیب گشته ، بصورت خمیر یا Batter در می آیند .

نسبت وزنی آب به آرد گندم در این مخلوط ( 2-2,1) به ( 1) می باشد . دمای مخلوط نیز 50-35 درجه سانتیگراد است .

این خمیر را آنقدر  هم میزنند تا کاملاً مخلوط گردد .

این فرآیند در یک میکسر انجام میگردد و چرخش همزن میکسر باعث مخلوط شدن کامل مواد اولیه میگردد .

2- یکنواخت کردن :

همزدن مخلوط آنقدر ادامه می یابد تا محصول کاملاً یکنواخت گردد بطوریکه ذرات آرد در مخلوط قابل تشخیص نباشد .

در این مرحله برای یکنواختی بیشتر مخلوط از یک آسیاب Pin-mill عبور داده میشود .

در آسیاب Pin ها را در یک سرعت بهینه بینrpm  900-400 به چرخش در می آورند .

3- جدا کردن :

در این مرحله مخلوط به دو جزء تقسیم میگردد ، که یک جزء شامل نشاسته و پروتیینهای محلول در آب است که بصورت سوسپانسیون و ذرات معلق در آب جدا میگردد و جزء دیگر دارای پروتیینهای سنگینتر ( گلوتن ) میباشد .

در طی این فرآیند ابتدا خمیر را با جریان آب دارای فشار زیاد بطور مداوم می شویند و سپس آن را سانتریفیوژ یا غربال می نمایند .

4- مرحله استراحت (Rest) :

در این مرحله جزء شامل گلوتن را به مدت حدود حداکثر 90 دقیقه و در دمای 35 تا 50 درجه سانتیگراد در مخازن استراحت rest) tank) ساکن نگه میدارند تا اینکه گلوتن آن بصورت رشته رشته درآید .

5- شستشو  :

سپس حداقل دو برابر وزنی ، آب تازه به آن اضافه کرده ، اجازه می دهند که در اثر این حل شدن دوباره ، گلوتن بصورت گلوله هایی درآید . 

بعد از آن ، این گلوله ها یا کلونیهای تجمع یافته گلوتن را می فشرند تا آب آنها دفع گردد .

6- خشک کردن  :

در این مرحله گلوتن حاصله ، به دقت خشک میگردد تا اینکه اثرات حرارتی که موجب تغییر ماهیت و طبیعت پروتیینها میشوند ، به حداقل برسد .

عمل خشک کردن گلوتن به کمک خشک کنهای مختلفی نظیر Hot-Air ،Spray و Freeze صورت میگیرد .

اما به دلیل ویژگیهای گلوتن و حساسیت دمایی بالای آن متداولترین و بهترین نوع ، خش ک کن Freeze dryer است ،  که در این روش مورد استفاده قرار میگیرد .

در این خشک کن آب موجود بوسیله انجماد از محصول جدا میگردد . گلوتن بدست آمده از این روش حداقل دارای 80 درصد پروتیین است .

این ماده پس از خشک شدن بصورت پودر کرم رنگ روشن و یا قهوه ای مایل به زرد با مزه خنثی میباشد .

7- بسته بندی  :

گلوتن حاصل در کیسه های دو جداره ضد رطوبت در وزنهای مناسب و سفارشی بسته بندی میگردد .

بسته های پودر گلوتن را معمولاً در مجاورت مواد دسیکانت برای جذب رطوبت قرار می دهند .

همچنین می توان از گازهای خنثی مثل ازت برای جذب رطوبت استفاده نمود .


ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی گلوتن

  • مخازن مخلوط کردن مواد اولیه
  • میکسر همزندار
  • آسیاب Pin-mill
  • مخزن استراحت (Rest tank ) ( ظرفیت 6 تن )
  • ساتریفیوژ  ( دور بالا و 5,7 اسب بخار )
  • مخزن شستشو
  • ماشین خشک کن Freeze Dryer
  • دستگاه بسته بندی

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید گلوتن

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.