طرح توجیهی تولید شمع خودرو سال 1402 + pdf + word

spark 7

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید شمع خودرو سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل  word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید شمع خودرو را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

وظیفه شمع ، جرقه زنی به منظور مشتعل ساختن مخلوط هوا و بنزین در داخل سیلندر می باشد . این عمل ساده به نظر می رسد ، ولی مشکل اصلی این است که جرقه زنی باید با ولتاژ بسیار بالا و چند بار در ثانیه ، در معرض حرارت بالا و فشار هوای بالا انجام گیرد . عمل احتراق با جرقه کوچک و سریع شمع در موتور آغاز و طی یک فرآیند پیچیده در زمان بسیار محدود صورت می پذیرد .


نکاتی درباره محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید شمع خودرو


Car Candles

از میان قطعات مصرفی موتور شاید هیچ کدام به اندازه شمع در میان مردم شناخته شده نباشد ، در عین حال اغلب افراد اهمیت آن را نادیده می گیرند . وظیفه شمع جرقه زنی به منظور مشتعل ساختن مخلوط هوا و بنزین در داخل سیلندر می باشد .

این عمل ساده به نظر می رسد ولی مشکل اصلی این است که جرقه زنی باید با ولتاژ بسیار بالا و چند بار در ثانیه ، در معرض حرارت بالا و فشار هوای بالا انجام گیرد . مهم تر آنکه کوچک ترین خللی در عملکرد این قطعه کوچک باعث افت بازده موتور ، آلودگی محیط زیست و صدمه به دیگر اجزاء موتور می گردد .

اجزاء و قطعات تشکیل دهنده شمع از بالا به ترتیب فیش اتصال وایر ولتاژ بالا ، عایق سرامیکی بدنه و الکترودها می باشند . عایق سرامیکی به شکلی طراحی گردیده است ، که جریان را به شکل کانال هدایت نماید . شکل کشیده عایق و برجستگی های روی آن به همین منظور در نظر گرفته شده است . در بطن عایق قطعه ای میله شکل از رسانای فلزی قرار داده شده است که بالا تا پایین امتداد یافته است . جریان پس از عبور از میله و قبل از ورود به الکترود ، از قطعه ای از جنس شیشه رسانا گذشته و به دماغه سرامیکی شمع که الکترود در آن جای گرفته می رسد .

جنس الکترود معمولاً از آلیاژ نیکل با غزی از جنس مسی ، پلاتینی یا دیگر فلزات می باشد . جرقه بین الکترود مرکزی با الکترود اتصال بدنه ( و یا بعضی مواقع برعکس ) زده می شود . همانطور که از نام آن مشخص است الکترود اتصال بدنه به تنه سیلندر وصل است . دامنه عملکرد حرارتی دمای دهانه باید در هنگام شروع به کار موتور در حداقل زمان ممکن به 400 درجه سانتی گراد برسد .

اگر این امر محقق نشود بنزین و دوده در نوک شمع جمع می شود و باعث تغییر مسیر جریان الکتریسیته و جلوگیری از جرقه زنی می شود . در عین حال اگر شمع بیش از حد گرم شود ( بیش از 850 درجه سانتی گراد ) عمر آن به شدت کاهش یافته و حرارت بالای آن باعث احتراق پیش از موعد مخلوط سوخت و هوا در داخل سیلندر می شود .

با توجه به عملکرد متفاوت موتورها ، شمع های مختلف و متنوعی عرضه شده اند که عمدتاً در درجه حرارت عملکرد و طول مدت احتراق با یکدیگر تفاوت دارند . موتوری که 100 اسب بخار در ازاء هر لیتر حجم تولید می کند قطعا حرارت عملکردی متفاوت از موتوری که 50 اسب بخار در ازاء هر لیتر حجم تولید می کند ، خواهد داشت ، در موتورهای پر بازده از شمعهایی که اصطلاحاً سرد نامیده می شوند استفاده می شود .

شمع سرد به نحوی طراحی شده که حرارت را سریعتر دفع کند یا اصطلاحاً خنک شود . این نوع شمع دماغ دراز نامیده می شود و الکترود آن بلندتر از الکترود شمع گرم که حرارت را کندتر دفع می نماید و در موتورهای بازده پایین استفاده می شود ، طراحی شده است .

انتخاب شمع در هنگام تعویض آن کار نسبتاً ساده ای است ولی در صورتی که بخواهید از انواع بهتر و متفاوت موجود در بازار انتخاب نمایید ، کار پیچیده تر می شود . جریان حاضر قریب به 18 نوع شمع متفاوت از لحاظ نوع شکل و چیدمان الکترود در بازار موجود است از مهمترین نکات در انتخاب شمع طول بخشی از آن که در داخل سیلندر قرار می گیرد می باشد ، زیرا ممکن است طول بیش از حد آن باعث برخورد با سطح فوقانی پیستون شود .

خرید شمع های گران قیمت چند الکترودی ، بدون الکترود و الکترود V شکل اگر چه در خودروهای تقویت شده بسیار موثر است ولی تأثیر چشمگیری در بازده موتورهای استاندارد ندارد . اولین عمل موثر شمع در موتور اتومبیل ( یا انواع موتور ) آتش زدن مخلوط هوا و سوخت در احتراق داخلی موتور است شمع ماشین باید پالس الکتریکی با ولتاژ بالا را همراه با 25000 ولت به صورت مکرر به داخل محفظه احتراق موتور انتقال دهد .

الکترودهای با دوام را از بین آنهایی که جریان الکتریکی را می توانند قوس داده یا جرقه بزنند تا مخلوط هوا و سوخت در سیلندر را محترق ، پیش بینی و تهیه کنند . تحت شرایط فشار و حرارت شدیدی آماده اند تا میلیونها بار جرقه بزنند . میزان عملکرد شمع در موتور خودرو همزمان با افزایش توان خروجی خودرو ، سخت تر و شدیدتر می شود .

Spark Plugs 2

شمع ها به طور کلی از چندین بخش تشکیل شده اند :

1 – بخش فلزی
2 – عایق چینی
3 – الکترودها
4 – واشرها
5 – مهره سر شمع
6 – پودر هوا بند

انواع شمع از نظر ساختار جدید و کاربرد آنها :

شمع سوپر (C)
شمع مقاومتی یا رزیستور (R)
شمع های ( سه الکترود ) مسابقه ای یا سه پلاتینه (D)
شمع با الکترود پلاتین (P)

ویژگی های فنی شمع سوپر (C)

1 – کاهش مصرف
2 – جرقه دقیق و مطمئن به محض استارت زدن ، به ویژه در هوای سرد
3 – عملکرد مناسب موتور به دلیل داشتن الکترود میان مسی بسیار رسانا در وضعیت های آب و هوایی بسیار متفاوت
4 – برخورداری از طراحی مخصوص برای سوزاندن ذرات پس مانده و جلوگیری از جرم گرفتن دهانه شمع
5 – احتراق کامل سوخت
6 – صرفه جویی ارزی
7 – طول عمر بیشتر
8 – حذف سیستم پارازیت گیری
9 – مهمتر از همه کاهش آلودگی هوا
شمع سوپر یا ترموالاستیک ( CU-Electrode )

شمع ترموالاستیک یا سوپر CU-Electrode شمع هایی با تکنولوژی برتر با الکترودهای آلیاژی CPPER-CORE می باشند . این شمع ها رسانایی حرارتی بهتر ، دسترسی سریعتر به دمای خود پاکسازی ( Self-Cleaning ) و حذف لایه نرم ته نشین شده کربن را باعث می شوند که به نوبه خود احتراق مناسبتر و جرقه قوی تر و کارآرایی بهتر موتور را تضمین می نماید .

شمع سوپر دارای نشانه (C) بعد از شماره مشخصه می باشد . شمعها با الکترود مغز مسی ( CPPER-CORED ) برای بهبود بخشی به بخش حرارتی و مقاومت در برابر رسوب گیری طراحی شده است . این موضوع خصوصاً در موتورهای کوچکتر و مدرن مهم می باشد و اجازه می دهد که در محدوده های وسیع تر کارایی را داشته باشد ، در بقیه خواص ، شمعهای سوپر مطابق با شمعهای استاندارد ( معمولی ) میباشند .

شمع رزیستور یا شمع ضد تداخل (R)

با افزایش استفاده از باندهای VHF و UHF برای ارسال برنامه های رادیویی و تلویزیونی ، بسیاری از کشورهای جهان قواعدی را برای کنترل تداخل امواج صادره از شمع اتومبیل در امواج مذکور وضع کرده اند ، ( زیرا ممکن است از رادیو و یا تلویزیون که از باندهای فوق استفاده می کنند در اتومبیل استفاده شود . )

روشهایی که سازندگان اتومبیل برای جلوگیری از این تداخل انجام دهند متفاوت است . اما راه حل اساسی ، استفاده از شمعهای مقاومتی است ، عمل جلوگیری از تداخل عبارت از کاهش سقف جریان در تولید جرقه و در نتیجه حذف تداخل صوتی و برفکهای تلویزیونی ایجاد شده ، می باشد . شمعهای سوپر مقاومتی یا رزیستور ، با یک نشانه (R) بعد از مشخصه ، مشخص می گردند (FE65CPR) .

شمع ( سه الکترود ) مسابقه ای یا سه پلاتینه (D)

توسعه صنعت خودرو ، اخیراً نیازهای سرویس کردن و مونتاژ قطعات را بهبود بخشیده و قسمتهای مصرفی را کاهش داده اند ، به این منظور عمر شمعها را افزایش داده اند . سطوح جانبی الکترودها افزایش یافته که این امر به طور قابل توجهی مقدار سایش را کاهش می دهد و به همین خاطر فاصله بین الکترودها ثابت مانده و در نتیجه ولتاژ مورد نیاز برای احتراق مخلوط سوخت و هوا تقریباً ثابت می ماند . نیز این موضوع باعث افزایش قابلیت روشن شدن ماشین خصوصاً در هوای سرد می گردد . شمعهای ذکر شده در کد گذاری با پسوند (D) مشخص می گردند .

شمع با الکترود پلاتین (P)

الکترود مرکزی این گونه شمعها از آلیاژهای پلاتینی مقاوم به سایش که تحت عملیات خاصی تولید شده اند می باشد . آلیاژ پلاتین هادی حرارتی و الکتریکی خوبی می باشد .

سرعت سایش الکترود مرکزی در اثر خوردگی ، سلیش و سوختن ، در نتیجه جرقه زدن شدیداً کاهش یافته است ، در این روش فاصله بین الکترودها و ولتاژ مورد نیاز برای احتراق تقریباً ثابت می ماند . مشخصات قدرتی و دور ثانویه موتور بهبود یافته ، از آنجایی که الکترودها می توانند نسبتاً کوچکتر و نازکتر باشند ، در نتیجه جرقه راحتر می تواند از مخلوط سوخت و هوا عبور کند .

با توسعه دماغه و جا زدن الکترودهای پلاتینی ، دماغه عایق می تواند به آسانی گرم شود . در فشارهای بالا موتور ، پراکندگی حرارت افزایش می یابد ، شمعهای فوق روشن شدن موتور را آسان تر می کنند و اغلب با قدرت انباشتگی پایین تر که عرضه می کند ، مصرف سوخت پایین تر و بهره وری بالاتر می باشد . شمعها با الکترود پلاتینی ، با پسوند (P) در کد گذاری مشخص می شوند .


کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید شمع خودرو


Spark Plugs 1

با توجه به بحران سوخت آگاهی از راه های علمی و عملی کاهش مصرف سوخت و افزایش توان پیشرانه اتومبیل امروزه یک امر جدی است . در پیشرانه های احتراق داخلی نیروی موتور از احتراق مخلوط سوخت و هوا در انتهای مرحله تراکم به دست می آید .

عمل احتراق با جرقه کوچک و سریع شمع در موتور آغاز و طی یک فرآیند پیچیده در زمان بسیار محدود صورت می پذیرد . در دور موتور 3000 دور در دقیقه ، موتور در هر ثانیه 50 دور می زند و در واقع 25 سیکل کامل در موتور انجام می شود . در صورتیکه شمع هر کدام از جرقه های فوق را از دست بدهد مخلوط سوخت و هوای وارد سیلندر شده بدون آنکه انرزی خود را آزاد کند از محیط موتور بیرون رفته که نتیجه آنکاهش قدرت موتور و افزایش آلودگی هوا می باشد . همچنین به دلیل آنکه راننده با دور موتور مذکور به قدرت مورد نظر خود نمی رسد .

پدال گاز را بیشتر فشار داده و بدین ترتیب با مصرف سوخت بیشتر به مطلوب خود دست می یابد . در واقع با بالا رفتن دور موتور تعداد دفعاتی که سوخت به موتور وارد و امکان آزاد شدن انرژی آن فراهم می شود بالا می رود و حال این موتور است که باید از این فرصت استفاده نماید .


استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید شمع خودرو


با مراجعه به فهرست استانداردهای تدوین شده موجود در سایت اینترنتی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، مربوط به سال 1382 جهت محصول این طرح استخراج شده است . شماره استاندارد 6868 در صورتی که بخواهید شمع مناسبی را برای موتور استاندارد انتخاب کنید اصطلاحاً باید سرد و گرم بودن شمع را مدنظر قرار دهید .

کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید شمع خودرو :

از کشورهای عمده تولید کننده می توان به فرانسه ، آلمان ، ژاپن که خود از تولید کننده های بزرگ خودرو می باشند و نیز چین اشاره نمود . و به دلیل که این محصول کاربرد فراگیر در سرتاسر جهان دارد تمامی کشورهای دنیا مصرف کننده این محصول می باشند .


شرایط واردات و صادرات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید شمع خودرو


• شرایط واردات

واردات حسب مورد موکول محدودیت ندارد . بر طبق کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی مربوط به سال 1386 محدودیت خاصی جهت واردات قطعه مورد مطالعه وجود ندارد لذا با پرداخت حقوق گمرکی 20 درصد امکان واردات وجود خواهد داشت .

• شرایط صادرات

از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگانی جهت صادرات محصول تولیدی طرح هیچگونه شرایط و محدودیتی وجود ندارد . لیکن از آنجایی که این محصول یک کالای صنعتی و مهندسی محسوب می گردد ورود به بازارهای جهانی مستلزم برخورداری تولید کننده از شرایطی می باشد که در زیر به شرایط فوق اشاره شده است .

برخورداری از مزیت رقابتی به لحاظ قیمت

یکی از معیارهای مهم در صادرات ، قیمت های رقابتی جهانی می باشد که این مورد نیز به شرایط اقتصاد کلان کشور در مقایسه با کشورهای مقصد صادرات و قیمت جهانی این محصول باز می گردد .

از جمله این شرایط می توان به نرخ ارز ، نرخ بهره ، قیمت مواد اولیه ، نرخ تورم و موارد مشابه اشاره کرد که با توجه به متغییر بودن عوامل فوق ، لازم است توجیه پذیری اقتصادی صادرات در زمان واقعی صادرات و کشورهای مقصد مورد تحلیل قرار گیرد .

برخورداری از مزیت رقابتی به لحاظ کیفیت

کیفیت یکی از موارد عمده دیگر است که در صادرات کالاهای صنعتی نقش محوری دارد . در صنعت قطعه سازی کیفیت به مفهوم رعایت اصول فنی و مهندسی در ساخت ، استفاده از موارد مرغوب ، کیفیت در فرایند ساخت و .... است که تولید کننده جهت ورود به بازارهای جهانی لازم است از توانایی های فوق برخوردار باشد .

برخورداری از استاندار جهانی

جهت عرضه این محصول خارج از کشور می بایست از استانداردهای جهانی پیروی نمود . تا توان رقابت در بازارهای جهانی با محصولات سازندگان خارجی را داشته باشد .

آشنایی کامل با امور تجارت جهانی

فعالیت در بازارهای جهانی مستلزم آگاهی کامل صادر کننده از مقررات و الزامات تجارت جهانی می باشد .


اهمیت استراتژیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید شمع خودرو


قطعه سازی خوردو یکی از صنایع مادر و اساسی در هر کشور به شمار می آید . این محصولات خو به عنوان کالای واسطه ای در تولید انواع خودرو مورد استفاده قرار می گیرند از این رو توسعه صنعت قطعه سازی به مفهوم توسعه صنعت خوردو سازی کشور است و لذا مجموعه قطعه سازی را می توان به عنوان یکی از محورهای توسعه هر کشور برشمرد .

در صنعت قطعه سازی در چند سال اخیر می توان دریافت که کالاهای عرضه شده توسط رقبای جدید مانند چین در بازار داخلی به سرعت جایگزین کالاهای ایرانی شده و تولید کنندگان ایرانی این قطعه نیز بایستی جهت حفظ بازار خود در سالهای آتی تلاشهایی را نمایند .

در این راستا بهره گیری از استعدادها و توانمندی های بالقوه ، مزیت های نسبی موجود و قابل خلق ، ارتقا بهره وری عوامل تولید ، دستیابی بهدانش نوین و مهارتها و فن آوری های روز در تولید کنندگان داخل در حد نیاز وجود دارد .


فرایند اجرای این طرح توجیهی تولید شمع خودرو

spark plug 100

فرایند تولید شامل سری تراشی ، روتراشی ، پله زنی ، سوراخکاری ، رزوه پیچی ، برش ورق ، پرسکاری ، خمکاری و مونتاژ قطعات و در انتهای کار کنترل و بسته بندی می باشد . مواد اولیه مصرفی واحد شامل مفتول شش گوش فولادی و برنجی ، ورق مسی و برنجی ، فنر ، واشر لاستیکی ، کاغذ عایق و لوازم بسته بندی است .

1 – برش ورق :

ورقهای مسی و برنجی در این مرحله توسط پرس گیوتین به اندازه مناسب جهت عمل برشکاری برش می خورند .

2 – سری تراشی :

بدنه اصلی ، کپسول برنجی و پایه ترمینال در این مرحله توسط سری تراشی اتوماتیک تولید می گردند . ماده اولیه مصرفی در سری تراشی انواع مفتولهای فولادی و برنجی می باشند .

3 – پرسکاری :

ورقهای برش خورده در مرحله اول توسط پرس هیدرولیک فرم داده شده و سوراخها و گرده بریهای لازم انجام می گیرد .

4 – مونتاژ :

قطعات ساخته شده به همراه قطعات خریدنی دیگر شامل قرص حرارتی ، فنر ، واشر لاستیکی و واشر پلاستیکی روی یکدیگر مونتاژ می گردند .

5 – بسته بندی :

در این مرحله کالاهای نهایی درون یک بسته مناسب جهت محافظت از محصول و سهولت حمل ونقل قرار می گیرند .


ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید شمع خودرو

• ماشین گیوتین
• ماشین پرس هیدرولیکی
• ماشین پرس مکانیکی
• ماشین خم کن
• ماشین سری تراش
• ماشین ری تراش اتوماتیک
• ماشین نورد ( لب گردان )

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید شمع خودرو

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.