طرح توجیهی تولید آجر پرلیتی سال 1400 + کامفار ( Word و Pdf )

Perlite brick2

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید آجر پرلیتی سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید آجر پرلیتی را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

 

در تولید آجرهای عایق صوتی ( آجر پرلیتی ) ، از پرلیت منبسط شده ، پشم سنگ ، پرکننده هایی نظیر رس ها و نشاسته و یا سدیم سیلیکات استفاده می شود .


نکاتی درباره محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید آجر پرلیتی


در تولید آجرهای عایق صوتی ( آجر پرلیتی ) ، از پرلیت منبسط شده ، پشم سنگ ، پرکننده هایی نظیر رس ها و نشاسته و یا سدیم سیلیکات استفاده می شود.

در حالتی که نشاسته مورد استفاده قرار گیرد ، مواد با هم ترکیب شده و دوغابی را تشکیل می دهند و سپس این دوغاب آبگیری شده و توسط فرآیند خاصی مانند Fourdiner متراکم می شود .

در صورتی که سیلیکات رایج باشد ، مواد در یک زمین مستحکم مخلوط شده و سپس به طور هیدرولیکی در یک قالب فشرده می شوند و بعد از بیرون آمدن از قالب ، آجرهای بدست آمده پخته می شوند .

آجرها و کاشی های عایق صدای تولید شده از این نوع جهت کنترل انعکاس صدا در محیط های بسته نظیر ادارات ، مدارس ، بیمارستان ها ، سالن های تئاتر و سایر اماکن حساس به صدا مورد استفاده قرار می گیرید .

کارایی عایق صوتی این مواد بستگی به ساختار آن ها یعنی ضخامت آجر و وجود حباب های هوا در داخل آن ها دارد .

در این موارد ضریب کاهش صدا مهم است ، که اگر 0/85 باشد ( یعنی 85 درصد صدا جذب می شود ) در بعضی فرکانس ها انرژی صوتی تبدیل به حرارتی شده و حذف می گردد .

کاشی های عایق صدا اغلب ، سبک وزن ، با دوام و مقاوم در مقابل حریق هستند و پرلیت مصرفی در کاشی های عایق صدا با مخلوطی از بنتونیت و کائولن و در حقیقت با پوشش سرامیک متصل و پخته می شوند .

کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید آجر پرلیتی

از مهمترین کاربردهای پرلیت فرآوری شده ، می توان در مصالح ساختمانی به صورت قطعات پیش ساخته و آجر پرلیتی ، پلاسترهای معمولی ساختمان ، عایق های پرکننده ، آجرهای عایق صدا و ... می باشد .

از جمله قطعات پیش ساخته از پرلیت می توان به آجر پرلیتی ، پلاستر های پرلیتی و پوشش های پرلیتی نام برد .

آجرهای پرلیتی برای عایق سازی ساختمان ها در برابر صدا به کار می روند . امروزه یکی از علل افزایش مصرف پرلیت ، عایق سازی صوتی ساختمان ها توسط پرلیت می باشد.

در احداث ساختمان ها به منظور جلوگیری از انتقال صدا بایستی موارد زیر مورد توجه قرار گیرد .

انتقال صدا در ساختمان ها کم باشد .

انتقال صدا به هنگام رفت و آمد افراد در پله های ساختمان کاهش یابد .

آجرها و کاشی های عایق صدای تولید شده از این نوع جهت کنترل انعکاس صدا در محیط های بسته نظیر ادارات ، مدارس ، بیمارستان ها ، سالن های تئاتر و سایر اماکن حساس به صدا مورد استفاده قرار می گیرید .

کارایی عایق صوتی این مواد بستگی به ساختار آنها یعنی ضخامت آجر و وجود حباب های هوا در داخل آن ها دارد .

در این موارد ضریب کاهش صدا مهم است ، که اگر 0/85 باشد ( یعنی 85 درصد صدا جذب می شود ) در بعضی فرکانس ها انرژی صوتی تبدیل به حرارتی شده و حذف می گردد .

کاشی های عایق صدا اغلب ، سبک وزن ، با دوام و مقاوم در مقابل حریق هستند . پرلیت مصرفی در کاشی های عایق صدا با مخلوطی از بنتونیت و کائولن و در حقیقت با پوشش سرامیک متصل و پخته می شوند .

پرلیت را می توان به نسبت های مختلف با سیمان مخلوط کرد و از آن قطعه های سبک وزن تهیه کرد . ملات پرلیت از ملات سیمان سبکتر ، هدایت گرمایی آن کم و جذب صدای آن بیشتر است .

پرلیت از حفرات میکروسکوپی تشکیل شده است و از نظر شیمیایی خنثی بوده و در برابر حمله موریانه و جانوران موذی مقاوم است .

علاوه بر این با توجه به خصوصیات دیگر از آن یک عایق و مصالح ساختمانی سبک ساخته شده است ( ملات و گچ ، عایق کاری زیر سقف ، پوشش دودکش ، آجرنسوز ، عایق کردن لوله و .... ) .

به علت چگالی کم پرلیت ( در مقایسه با سنگ های خرد شده ) پرلیت منبسط شده در گچکاری دیوار سبب کاهش انقباض ، وزن و افزایش مقاومت در برابر آتش و خاصیت عایق بودن آن می شود .

معمولاً پرلیت به دلیل داشتن خواصی نظیر چگالی پایین ، خاصیت نارسانایی حرارتی و صوتی ، مقاومت در برابر حریق و رطوبت در ساختمان سازی استفاده می شود و در اغلب موارد پس از مخلوط شدن با سایر مواد به مصرف می رسد .

کاربرد بیشتر محصولات پرلیتی در سقف ها ، دیوارها ، پشت بام ها ، کف ساختمان ها ، پی و نماها و عمده ترین مصرف پرلیت در ساختمان سازی ، مربوط به قطعات پیش ساخته می باشد .

انواع خاصی از ورق های سنگی تولید شده در آمریکا ، پرلیت مصرف می کنند ، تا این که مقاومت بهتری در مقابل ضربه و شکستگی و سوراخ شدگی در جاهایی که بیشترین مصرف را دارند ، مثل دیوار راهروها داشته باشند .

این قطعات از نظر غیر قابل احتراق بودن در سطح قطعات دیواره گچی می باشند .

تقریباً 10 درصد وزنی پرلیت منبسط شده در تولید این نوع محصولات به کار برده می شود ، در دهه 1970 که همراه با بحران انرژی بود ، از صفحات پرلیتی پیش ساخته به منظور حفظ انرژی حرارتی و عایق نمودن ساختمان ها استفاده شد و از آن پس رونق گرفت .

این صفحات پرلیتی به علت قابلیت انتقال حرارت کم و سبک بودن ، اغلب جهت پوشش فولاد نیز بکار گرفته می شوند .

استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید آجر پرلیتی

صنعت آجر از قدیم الایام در ایران مرسوم بوده است و در حال حاضر نیز آجر مهمترین کالای ساختمانی محسوب می شود .

در سال 1344 کمیسیون استاندارد آجر ایران تشکیل گردید و پس از بررسی استانداردهای کشورهای دیگر و مطالعه درباره مهارت های موجود درکشور و انجام آزمایش های لازم ، رعایت استاندارد شماره 1974 3921 ملی انگلستان ، شماره 216 ملی آمریکا و شماره 1250 ملی ژاپن را در ایران توصیه نمود .

استاندارد ملی ایران بر اساس اندازه ، نوع ، شکل ، وزن ، مواد اولیه ، مقاومت در مقابل فشار و تحمل یخبندان تهیه گردیده است و با شماره 13447 در موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران موجود می باشد .

پرلیت مورد استفاده در مصارف و کاربردهای مختلف دارای مشخصات ویژه ای می باشند ، که جهت تعیین و کنترل این مختصات بایستی از تست های استاندارد استفاده شود ، که اغلب تست های ASTM مورد استفاده قرار می گیرند .


کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید آجر پرلیتی


اطلاعات چندانی از تولید کننده های آجر پرلیتی در دست نیست ، زیرا آمار مربوط به آن ها معمولا تحت نام قطعات پیش ساخته از پرلیت و یا حتی خود پرلیت ذکر می شود .

مقام اول مصرف را صنایع ساختمانی با سهم 39 الی 40 درصدی به خود اختصاص می دهد . دیگر مصارف عمده شامل صنایع تهیه آب میوه ( 23 درصد ) ، قند سازی ( 22 درصد ) و روغن نباتی 11 درصد است .

سهم صنایع ساختمانی در مصرف پرلیت نزدیک به مصرف مشابه در کشورهای اروپای غربی است . برترین کشورها که دارای ذخایر پرلیت هستند ترکیه ، یونان و ایالات متحده هستند .

بیشترین ذخایر پایه در دنیا مربوط به کشور ترکیه می باشد . میزان ذخایر اقتصادی مربوط به این کشور با سایر کشورها در نظر گرفته شده است . نسبت ذخایر اقتصادی پرلیت در یونان و ایالات متحده امریکا نسبت به ذخایر پایه در این کشورها ، به ترتیب برابر 17 درصد و 25 درصد می باشد .

بیشتر شرکت های بزرگ و فعال در زمینه پرلیت در کشورهای یونان ، ترکیه و آمریکا واقع هستند . هر چند که این شرکت ها در خارج از کشورهای مذکور نیز دارای شرکت های تابعه می باشند ، ولی نکته قابل توجه این است ، که برخی از کشورها نظیر آلمان و کانادا که دارای ذخایر بزرگ پرلیت نمی باشند ، دارای شرکت های بزرگی هستند ، که به انبساط و تولید محصولات پرلیتی می پردازند و عمدتاً پرلیت خام وارداتی را مورد فرآوری و انبساط قرار می دهند .

شرایط واردات و صادرات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید آجر پرلیتی

اکثر کشورهای وارد کننده پرلیت ، آن را به صورت خام وارد می کنند ، که این به خاطر هزینه های بالای حمل و نقل پرلیت منبسط شده می باشد ، که خودشان پس از وارد کردن پرلیت خام ، آن را جهت مصارف مختلف منبسط می کنند .

حتی برخی از این کشورهای صادر کننده پرلیت منبسط شده و یا محصولات و قطعات ساخته شده پرلیتی می باشند . اما متاسفانه به علت عدم وجود کارخانجات تولید پرلیت منبسط با ظرفیت بیشتر ، پرلیت خام وارد کشور نمی شود .

عمده پرلیت وارداتی به شکل محصولات ساخته شده ، که اغلب در کمک صافی ها مورد استفاده قرار می گیرند ، می باشد .

با توجه به صنایع مصرف کننده و میزان تولید پرلیت منبسط در داخل کشور ، میزان واردات پرلیت منبسط شده 10000 تن در سال برآورده شده است . روند رو به رشد واردات پرلیت در کشور با نرخ رشد میانگین 5/64 درصد بودن در نظر گرفتن سال 1377 ، می تواند تعابیر متفاوتی داشته باشد .

از یکسو می توان این امر را به لحاظ فرآوری و ایجاد ارزش افزوده محصول در کشور در نظر گرفته ، که با توجه به نقش ایران در منطقه قابل توجیه است . از دیدگاه دیگر می توان کیفیت پرلیت های وارداتی را بهتر از پرلیت های داخلی در نظر گرفت .

بر اساس مصوبه مورخ 7/4/1372 هیات وزیران شرایط صادرات و واردات کالاها بصورت زیر می باشند .

طبق ماده 2 کالای صادراتی و وارداتی به سه گروه زیر تقسیم می شوند :

الف ) کالای مجاز – کالایی است که صدور ورود آن با رعایت ضوابط نیاز به مجوز ندارند .

ب ) کالای مشروط – کالایی است که صدور ای ورود آن با کسب مجوز امکان پذیر است.

ج ) کالای ممنوع – کالایی است که صدور ورود آن به موجب شرع مقدس اسلام و قانون ممنوع گردد .

اهمیت استراتژیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید آجر پرلیتی

با توجه به این که روز به روز استفاده از مصالح ساختمانی سبک تر بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و همچنین ویژگی های مناسب پرلیت برای این منظور استفاده از آن از اهمیت برخوردار است .

مزایای استفاده از مصالح پرلیتی :

دانسیته کم ، سازگاری با حرارت ، هزینه کم ، کیفیت عایق بندی حرارتی و صوتی ، مقاومت در برابر آتش ، رطوبت و حیوانات موزی پرلیت به دلیل چگالی کم ، رسانایی ضعیف ، خنثی بودن ، غیر قابل احتراق بودن ، سختی کم ، درخشندگی خوب ، قابلیت جذب و مقاومت ( نسبت به سایر اگرگات ها نظیر ورمیکولیت ) در صنایع مختلف به کار می روند.

گرچه بیشتر مصارف پرلیت به صورت منبسط شده است ، ولی برخی مواقع از پرلیت خام نیز بسته به مشخصات فیزیکی و شیمیایی آن در صنایع ریخته گری ، ساینده ها ، سنگ های تزئینی و به عنوان منبع سیلیس استفاده می شود .


فرایند تولید آجر پرلیتی

امروزه یکی از علل افزایش مصرف پرلیت ، عایق سازی صوتی ساختمان ها توسط پرلیت می باشد .

در احداث ساختمان ها به منظور جلوگیری از انتقال صدا ، بایستی موارد زیر مورد توجه قرار گیرد .

  • انتقال صدا بین کف و طبقات کم باشد .
  • انتقال صدا در ساختمان ها کم باشد .
  • انتقال صدا به هنگام رفت و آمد افراد در پله های ساختمان کاهش یابد .

در تولید آجرهای عایق صوتی از پرلیت منبسط شده ، پشم سنگ ، پرکننده هایی نظیر رس ها و نشاسته و یا سدیم سیلیکات استفاده می شود .

در حالتی که نشاسته مورد استفاده قرار گیرد ، مواد با هم ترکیب شده و دوغابی را تشکیل می دهند و سپس این دوغاب آبگیری شده و توسط فرآیند خاصی مانند Fourdiner متراکم می شود .

در صورتی که سیلیکات رایج باشد ، مواد در یک زمین مستحکم مخلوط شده و سپس بطور هیدرولیکی در یک قالب فشرده می شوند و بعد از بیرون آمدن از قالب آجرهای بدست آمده پخته می شوند .

آجرها و کاشی های عایق صدای تولید شده از این نوع جهت کنترل انعکاس صدا در محیط های بسته نظیر ادارات ، مدارس ، بیمارستان ها ، سالن های تئاتر و سایر اماکن حساس به صدا مورد استفاده قرار می گیرید و کارایی عایق صوتی این مواد بستگی به ساختار آن ها یعنی ضخامت آجر و وجود حباب های هوا در داخل آن ها دارد .

در این موارد ضریب کاهش صدا مهم است ، که اگر 0/85 باشد ( یعنی 85 درصد صدا جذب می شود ) در بعضی فرکانس ها انرژی صوتی تبدیل به حرارتی شده و حذف می گردد .

کاشی های عایق صدا اغلب سبک وزن ، با دوام و مقاوم در مقابل حریق هستند . پرلیت مصرفی در کاشی های عایق صدا با مخلوطی از بنتونیت و کائولن و در حقیقت با پوشش سرامیک متصل و پخته می شوند .

با توجه به اینکه فرآیند تولید آجر از هر نوع شبیه بوده و فقط در مواد اولیه مصرفی متفاوت است ، در زیر به روش های تولید آجر به طور کلی اشاره می شود.

روش های تولید آجر :

به طور کلی روش تولید آجر از ابتدائی ترین تا پیشرفتهترین روش را می توان در سه قسمت اصلی تهیه خشت ، خشک کردن و پخت خلاصه کرد .

فرایند تولید را می توان در پنج مرحله زیر خلاصه کرد :

  • استخراج مواد
  • تهیه گل
  • فرم دادن
  • خشک کردن
  • پخت
ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید آجر پرلیتی :
  • سیلوی تغذیه کننده
  • نوار نقاله فلزی با ملزومات
  • نوار نقاله لاستیکی
  • فلزیاب دستگاه
  • دستگاه خرد کن
  • نوار نقاله فلزی
  • غلطک ( دستگاه والس )
  • مخلوط کن دو محوره
  • سیلوی میانی (feeder Box)
  • دستگاه اکسترودر یا پرس
  • تجهیزات برش، جابجائی، خشک کن و کوره
  • تجهیزات برش اتوماتیک و جابجایی
  • تجهیزات خشک کن اتاقکی
  • کوره هوفمن

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید آجر پرلیتی

 

این مطالب هم میتوند برای شما جذاب باشد

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.