طرح توجیهی تولید آجر سیلیسی سال 1400 + کامفار ( Word و Pdf )

Silica brick

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی توليد آجر سیلیسی سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی توليد آجر سیلیسی را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

 

آجر های سیلیسی به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت و اکسید های آهن ، مقاومت سایشی خوب و ... در کوره های قوس الکتریکی ، کوره های ذوب مس ، صنایع شیشه ، فلز و ... دارای کاربرد می باشند .


نکاتی درباره محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید آجر سیلیسی


مواد دیرگداز امروزه دارای کاربردهای بسیار زیادی هستند . کلیه صنایعی که در مرحله ای از فرآیند تولید خود با درجه حرارت های بالا سروکار دارند ، احتیاج به مواد دیرگداز دارند .

صنایع متالورژیکی ، صنایع شیشه و سرامیک ، صنایع هسته ای ، صنایع تولید انرژی ، صنایع شیمیایی و غیره همگی نیازمند مواد دیرگداز هستند . بوجود آمدن کاربردها و شرایط کار نوین ، تولید مواد دیرگداز جدید با خواص مناسب را الزام آور می سازد .

از این رو صنعت ساخت و تولید مواد دیرگداز ، صنعتی پویا و در حال گسترش و تحول بوده و دائما در حال پدیدآوردن مواد نوین با خواص مناسب و مطلوب می باشد .

مواد دیرگداز جدیدی که هر روز بوجود می آیند ، علاوه بر تحمل درجه حرارت های بالا ، می توانند شرایط مختلف کاری از جمله شوک حرارتی ، خوردگی ، سایش ، ضربات مکانیکی ، خزش و .... را به خوبی تحمل نمایند .

تعریف مواد دیرگداز طبق تعریف به موادی دیرگداز گفته می شود ، که نقطه خمیری شدن آنها بالاتر از 1520 درجه سانتی گراد باشد و معمولا نقطه خمیری شدن را با مخروط زگر می سنجند .

این مخروط ها از مواد دیرگداز ساخته می شوند و دارای نقطه خمیری شدن مشخص هستند . برای تعیین نقطه خمیری شدن یک آجر دیرگداز معمولا آن را به شکل مخروط زگر با همان ابعاد استاندارد در آورده و در کوره مخصوصی که بتوان اجسام را در حین حرارت دادن رویت کرد قرار می دهند .

دور جسم را مخروط های زگر با شماره های مختلف می چینند ، در حین بالا بردن درجه حرارت کوره ، دائما وضعیت داخل را مشاهده می کنند و هنگامی که جسم کاملا نرم شده و راس آن خم شده و با قاعده در یک سطح قرار گرفت ، حرارت دادن را قطع می کنند ، آنگاه نمونه و مخروط ها را پس از سرد شدن از کوره خارج نموده و وضعیت مخروط های زگر را مورد بررسی قرار می دهند .

هر کدام از مخروط ها که به شکل جسم مورد نظر در آمده بود ( از نظر خم شدن راس و قرار گرفتن آن در سطح قاعده ) شماره دیرگدازی آجر مورد نظر با شماره آن مخروط زگر مساوی خواهد بود . ساختمان مواد دیرگداز مواد دیرگداز از مخلوطی از فازهای بلوری مختلف و فازهای شیشه ای گوناگون و تخلخل تشکیل می شوند .

نقش مواد دیرگداز نقش این مواد محافظت از محفظه هائیست ، که در آن ها واکنش ها یا عملیاتی در درجه حرارت های بالا انجام می گیرد ، منظور از واکنش ها یا عملیات عبارت از ، عملیات یا واکنش های فیزیکی ، شیمیائی و مکانیکی است .

مکان هائی که این مواد به کار می روند ، معمولا مکان هایی هستند ، که با دماهای بالا سروکار دارند ، مانند صنایع آهن و فولاد ، صنایع غیرآهنی ، ریخته گری ، کارخانه جات شیشه و سرامیک ، کارخانه جات مولد نیرو ، راکتورهای اتمی ، صنایع سیمان و آهک و کوره های صنعتی .


کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید آجر سیلیسی


در سال 1960 میلادی ، صنعت فولاد 4/3 کل نسوزهای سیلیسی تولیدی را مصرف می کرد . صنایع دیگری که این نسوزها مصرف می کردند ، عبارت بودند از : صنعت شیشه و صنعت کربن ( تهیه کک و غیره ) .

در سال 1969 میلادی مصرف آجر سیلیسی صنایع فولاد به 3/1 و صنعت کربن به 4/1 مصرف سال 1960 تنزل پیدا کرد . دلیل این کاهش در مورد صنعت فولاد ، از رده خارج شدن تولید فولاد به روش زیمنس - مارتین ( H.O ) و جایگزینی آن توسط روش D.L بود .

در مورد کوره های قوس الکتریکی که دارای سقف سیلیسی بودند ، باید خاطر نشان ساخت که اکنون این آجرها توسط آجرهای آلومینای بالا تعویض می شوند .

مصارف دیگری نیز مانند ساخت کوره های اتاقی و تونلی وجود دارد . اما این کاربردها نسبتا کم هستند . در سقف کوره های ذوب مس نیز که قبلا نسوزهای سیلیسی به کار می رفت ، اکنون نسوزهای قلیائی به کار می روند .

آجرهای شبه سیلیسی با 88-93% سیلیس هنوز کاربرد دارند و در ژنراتورها و سقف کوره های عملیات حرارتی به کار می روند . مقاومت آن ها در برابر شوک حرارتی و ثبات حجمی آن ها نسبت به آجرهای سیلیس بهتر است و ارزان تر هم هستند .

این نسوزها که از مخلوطی از ماسه و رس تهیه می شوند ، برخلاف نسوزهای سیلیسی در صورت تماس با سرباره سطحشان لعابدار می شود و از نفوذ فلز به داخل نسوز جلوگیری می کند .

ولی بدلیل رسانایی گرمایی زیاد در نفوذناپذیری در مقابل گازها ، امروزه بیشتر برای پوشش جدار درونی کوره های تولید خمیر شیشه در کارخانه های شیشه سازی ، کوره های کک سازی گازسوز و کوره های سرامیک سازی استفاده می شود .

اکسید سیلیسیوم یک اکسید اسیدی است . بنابراین مقاومت شیمیایی آجر سیلیسی در مقابل مذاب های اسیدی بسیار خوب است . اما بخارات و گازهای حاوی ترکیبات قلیایی باعث خوردگی این آجرها می شود .

مزایا و معایب آجر سیلیسی در زیر به آن اشاره شده است :

مزایای آجرهای سیلیسی :

1) ارزانی مواد اولیه

2) تحمل فشارهای نسبتا زیاد در درجه حرارت های بالا . مثلا می تواند فشاری نظیر PSI 50 را تا نزدیکی نقطه ذوب خود (1710-1730 تحمل کنند) .

3) مقاومت خوب در برابر اکسیدهای آهن و CaO و به طور کلی سرباره های اسیدی

4) انقباض کم در هنگام کاربرد در درجه حرارتهای بالا

5) مقاومت سایشی خوب

مضرات آجرهای سیلیسی :

1) مقاومت کم در برابر شوک حرارتی در زیر 600 درجه سانتیگراد

2) مقاومت کم در برابر سرباره های بازی و قلیائی ها .

استاندارد های قابل توجه آجر سیلیسی :

سیلیسی نسوز آجر ۴١۶-٩٧(٢٠٠٧) C
سیلیسی آجر ١٢۴٧۵ -١ E

کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده آجر سیلیسی

کشورهای عمده تولید کننده آجرهای سیلیسی کشورهای اروپایی به خصوص آلمان ، فرانسه ، اتریش و اسپانیا و کشورهای آسیایی نظیر چین ، ژاپن ، کره و هند می باشند.

کشورهای عمده مصرف کننده این نوع محصول نیز فرانسه ، آلمان ، چک ، ایتالیا و چین می باشند .

شرایط واردات و صادرات آجر سیلیسی :

جهت واردات این کالا محدودیتی وجود ندارد و با توجه به این که در داخل تولید نمی شود ، دارای حقوق ورودی پایینی می باشد .


فرایند تولید آجر سیلیسی

مراحل تولید آجر سیلیسی به شرح زیر است :

1) مرحله آماده کردن مواد اولیه :

این مرحله شامل شستشو به منظور خارج کردن مواد رسی ، خرد کردن با آسیاب فکی ، خرد کردن با آسیاب مخروطی ، اضافه کردن آب آهک و چسب و مخلوط کردن است .

2) مرحله شکل دادن :

مواد را که دارای 4-6% آب است ، با پرس های هیدرولیک شکل می دهند .

3) خشک کردن :

این مرحله به منظور از بین بردن رطوبت صورت می گیرد ، زیرا در غیر این صورت در مرحله پخت ایجاد ترک می کند .

4) پخت :

پخت در درجه حرارت بین 1430-1500 درجه سانتی گراد انجام می گیرد . این عمل در کوره تونلی انجام می شود و زمان آن کلا حدود 250 ساعت به طول می انجامد (حرارت دادن با شیب حرارتی 10-5 درجه سانتی گراد انجام می گیرد) .

واکنش های انجام شده در مرحله پخت آجرهای سیلیسی: تا درجه حرارت 750 درجه سانتی گراد آجر از مخلوطی از ذرات کوارتز در زمینه ای از آهک ، پودر کوارتز و ذرات بسیار ریز کوارتز تشکیل شده است .

در بالاتر از 800 درجه سانتیگراد ، واکنش بین سطوح آزاد کوارتز و آهک آغاز می شود . برای سادگی این واکنش به صورت واکنش انحلال در نظر گرفته می شود ( یعنی انحلال کوارتز در آهک ) که باعث تشکیل شیشه سیلیسی - آهکی می شود .

با افزایش درجه حرارت و زمان ، درصد سیلیس در این شیشه افزایش می یابد . شیشه مزبور در درجه حرارت 1300 درجه سانتیگراد ، می تواند متبلور شده و تولید کریستوبالیت کند .

در درجه حرارت های بالای 1250-1300 درجه سانتیگراد ، سطح ذرات کوارتز مستقیما تبدیل به کریستوبالیت می شود و با افزایش درجه حرارت ، سرعت تبدیل افزایش می یابد و از آن به بعد با افزایش درجه حرارت ، کریستوبالیت در شیشه سیلیسی - آهکی زمینه حل می شود .

با افزایش درجه حرارت تبدیل ، ذرات کوارتز به سمت مرکز پیش می رود ، در این حال ذرات ریزی که در زمینه بودند ، کاملا تبدیل به کریستوبالیت می شوند و مقدار سیلیس شیشه سیلیسی -آهکی به سرعت افزایش می یابد .

در حین حرارت دادن در درجه حرارت ماکزیمم ، شیشه سیلیسی - آهکی از سیلیس اشباع می شود و در میزان معینی از اشباع ، شیشه شروع به تبلور می کند و سیلیس را به صورت تریدیمیت رسوب می دهد .

این عمل میزان اشباع شدگی شیشه از سیلیس را کاهش داده و در نتیجه کریستوبالیت بیشتری می تواند در شیشه حل شود .

ماشین آلات خط تولید طرح توجیهی آجر سیلیسی
  • پرس آجر 200 تنی
  • قالب
  • میکسر
  • نوار مقاله
  • سیستم هوای خشک
  • کوره تونلی

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید آجر سیلیسی

 

این مطالب هم میتوند برای شما جذاب باشد

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.