طرح توجیهی تولید آهک صنعتی و آهک هیدراته سال 1400 + کامفار ( Word و Pdf )

Industrial lime

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید آهک صنعتی و آهک هیدراته سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید آهک صنعتی و آهک هیدراته را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

 

آهک هیدراته و آهک صنعتی محصولاتی می باشند ، که در صنایع مختلفی از قبیل تولید کیسه های ضد رطوبت ، تولید ملات ساختمان ، به عنوان قلیایی در فرایند های شیمیایی و ... مورد استفاده قرار می گیرند .


نکاتی درباره محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید آهک صنعتی و آهک هیدراته


آهک خالص یا اکسید کلسیم ، سفید رنگ ، بى شکل و ترد مى باشد . وزن مخصوص آن بسته به درجه حرارت پخت آن بین 08/3 تا 3/3 گرم بر سانتى متر مکعب مى باشد و میل ترکیبى آهک نیز همانند وزن مخصوص آن به درجه حرارت پخت بستگى دارد .

چنانچه در درجه حرارت کمتر از 1000 درجه سانتیگراد پخت شده باشد ، با افزودن آب سریعاً شکفته مى گردد و چنانچه در درجه حرارت بالاتر از 1000 درجه سانتیگراد پخته شده باشد ، زمان شکفته شدن آن طولانى تر خواهد بود .

نقطه ذوب آهک 2614 درجه سانتیگراد است و پس از ذوب و سرد شدن به صورت کریستال هاى مکعبى شکل و داراى رنگ سفید ، یا زرد کم رنگ جامد می گردد .

وجود اکسیدهاى آهن سه ظرفیتى منگنز و تیتان ، باعت رنگى شدن محصول و کاهش کیفیت آهک خواهد شد .

آهک به صورت هاى مختلف زیر مورد استفاده قرار می گیرد :

1) آهک کلوخه :

آهک کلوخه به سنگ آهک پخته شده گفته می شود . درهنگام مصرف بر روى کلوخه ها ، آب پاشیده می شود ، تا شروع به تولید حرارت کرده و تبدیل به آهک مرده گردد . درحین این عمل آهک کلوخه به پودر تبدیل گردیده و باعث می شود ، به توان آن را به راحتى جهت ساخت ملات بکار برد .

2) آهک زنده به صورت پودر :

این آهک با آسیاب کردن آهک کلوخه بدست مى آید . به علت میل ترکیبى شدید این نوع آهک با آب و رطوبت هوا حمل و نقل و انبار سازى آن مشکل بوده ، از این نظر براى حمل و نقل آن از تانک هاى دربسته و یا از کیسه هایى که یک لایه آن ضد رطوبت باشد ، استفاده مى گردد .

3) آهک هیدراته ( مرده ) :

آهک مرده یا آهک هیدراته ، همان هیدرات کلسیم می باشد . فرآیند هیدراتاسیون آهک با آزاد شدن حرارت همراه است . به طوری که به ازاى هر گرم آهک 280 کالرى حرارت تولید مى گردد . آهک هیدراته پودر خشک و سفید رنگى است ، که به عنوان قلیائى پایه در بسیارى از فرآیندهاى شیمیائى مصرف مى شود . حمل و بسته بندى این نوع آهک در کیسه هاى معمولى و تانک هاى بدون ایزولاسیون امکان پذیر مى باشد .

استاندارد های قابل توجه آهک صنعتی و آهک هیدراته :

استاندارد شماره 270 مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتى ایران ، به بیان ویژگی هاى آهک ساختمانى ، اختصاص دارد.

یکى از استانداردهاى معتبر جهانى در مورد آهک ، استاندارد انگلیسى ( 1966 , 890 ) BS می باشد.


فرایند تولید آهک صنعتی و آهک هیدراته


فرایند تولید آهک به دو مرحله تقسیم مى گردد :

  • مرحله اول : مرحله آماده سازى مواد اولیه
  • مرحله دوم : پخت سنگ آهک

در مرحله اول ابتدا سنگ آهک از معدن به کارخانه انتقال یافته و در کارخانه دپو می گردد و سپس به ابتداى خط تولید که یک فیدر ( خوراک دهنده ) مى باشد ، منتقل مى گردد .

سنگ معدن از فیدر به داخل یک سنگ شکن ریخته شده و دانه بندى مورد نظر بدست مى آید و این دانه بندى متناسب با نوع کوره و روش پخت آهک که در مرحله بعد صورت مى گیرد ، مى باشد و از حداقل 1 تا حداکثر 14 سانتیمتر مى باشد .

درجه سختى آهک 3 و وزن مخصوص آن حدود 71/2 گرم بر سانتی متر مکعب می باشد و سنگ شکن مورد استفاده در این مورد معمولاً سنگ شکن فکى می باشد .

سنگ معدن خرد شده توسط یک نوار نقاله به یکى سرند منتقل مى گردد و با سرند کردن مواد دانه هاى ریز کمتر از آنچه براى کوره مورد نیاز مى باشد ، از سایر دانه ها جدا و توسط نوار نقاله در محل مشخصى دپو می گردد (این دانه ها به عنوان پودر سنگ و شن و ماسه آهکى محصول فرعى کارخانه محسوب مى شوند) .

مواد با دانه بندى مورد نیاز نیز به یک انبار منتقل می گردد و در این مرحله سنگ معدن خرد شده با دانه بندى مورد نظر آماده انتقال به کوره مى باشد .

مرحله دوم یعنى پخت سنگ آهک ، در کوره صورت مى گیرد و در کوره عمل تکلیس سنگ آهک صورت گرفته و در درجه حرارت حدود 900 تا 1200 درجه سانتیگراد ( متناسب با نوع سنگى آهک و نوع کوره ) سنگ آهک به آهک تبدیل مى گردد.

کوره دوار افقى :

کوره هاى دوار افقى شبیه کوره هاى سیمان مى باشند ، در برخى کشورها ( مانند امریکا ) با قطر 3 و طول حدود 80 متر نیز ساخته مى شوند .

این نوع کوره ها نیز خود به دو دسته تقسیم می شود که عبارتند از :

کوره هاى دوار با پیش گرمکن و بدون پیش گرمکن . جهت انتخاب هر یک از این دو نوع بایستى عواملى نظیر میزان سنگ ورودى و میزان انرژى مصرفى ، جهت پخت دقیقاً قبل از انتخاب مورد بررسى و مطالعه قرار گیرد .

این کوره ها مصرف انرزى نسبتاً بالائى دارند ، و به تعمیرات ، نگهدارى بالاترى نیاز دارند و در حال حاضر ذوب آهن اصفهان و مس سرچشمه آهک مورد نیاز خود را با این نوع کوره ها تولید مى نمایند .

کوره دوار عمودى :

این نوع کوره اولین بار در ژاپن مورد استفاده قرار گرفته و در داخل کشور نیز ساخته می شود . این کوره ها از ارتفاع بسیار کمترى نسبت به کوره هاى عمودى ایستاده ( حدود 10 متر در برابر 30 متر ) برخوردار بوده و بازده انرژى مصرفى در آن بالا مى باشد .

در این کوره به دلیل اینکه ضرورتى به انباشتن مواد در آن تا ارتفاع زیاد نمى باشد ، میزان آهن آلات و مواد نسوز کوره کاهش یافته و سایش نسوزها در آن کمتر می باشد .

به همین دلیل استفاده از دانه بندى ریزتر ، تا حدود یک سانتى متر قابل استفاده می باشد ( این دانه بندى در کوره هاى ایستاده عمودى حداقل 4 یا 5 سانتى متر مى باشد ) ، که به این ترتیب ضایعات سنگ آهک مصرفى و بدنبال آن هزینه هاى تولید کاهش خواهد یافت .

در این کوره ها سنگ آهک بر اثر گردش به طور یکنواخت حرارت دیده و پخت به طول کامل انجام مى پذیرد.

کوره هاى عمودى :

کوره هاى عمودى از یک استوانه فلزى ساخته شده ، که جداره داخلى آن با آجر نسوز پوشانیده شده و سنگ آهک با دانه بندى 40 تا 140 میلى متر از بالا به پائین ریخته مى شود .

کوره داراى سه قسمت منطقه پیش گرمکن ، منطقه پخت و منطقه خنک کن مى باشد . مشعل هاى کوره در اطراف آن و در منطقه پخت تعبیه مى شوند . این نوع کوره در داخل ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد .

کوره عمودى مرتس :

طرح کوره عمودى مرتس متعلق به شرکت سوئیسى MEARZ مى باشد . در واقع کوره عمودى دو قلو مى باشد ، که از دو استوانه فلزى ساخته مى شود . ساختمان کوره مشابه کوره عمودى می باشد .

مکانیزم کار در کوره مرتس به این ترتیب مى باشد ، که در حالتى که عمل پخت در یک شافت کوره صورت مى گیرد ، دریچه خروج این شافت بسته بوده و هواى احتراق یافته از شافت دوم خارج شده و عمل پیش گرمکن را انجام مى دهد .

پس از اتمام عمل پخت در شافت اول ، پخت سنگ آهک در شافت دوم شروع شده و این بار هواى محترق شده از شافت اول خارج و عمل پیش گرمکن را در این شافت انجام مى دهد .

پس از اتمام عمل پخت هر شافت ، سنگ آهک پخته و خنک شده از پائین کوره خارج و از بالاى کوره سنگ آهک وارد مى شود .

سیکل پخت براى کوره با تولید 100 تن در روز حدود 14 دقیقه و عمل تخلیه و بارگیرى و تعویض سیستم سوخت حدود یک دقیقه طول مى کشد .

کورهاى سیکلونى :

کوره هاى سیکلونى معمولاً براى مصارف خیلى خاص ، که در آن خلوص آهک جهت مصارف صنعتى حائز اهمیت است ، مورد استفاده قرار مى گیرد .

مکانیزم کار در کوره هاى سیکلونى به این ترتیب است ، که آهک در حین عبور از سیکلون با هواى گرم ، که درجهت مخالف حرکت مى کند ، تبادل حرارتى نموده و عمل کلسیناسیون صورت می گیرد .

پس از پخت سنگ آهک در کوره هاى دوار افقى ، کوره عمودى با یک شافت و کوره مرتس ، آهک کلوخه بدست مى آید ، که براى مصارف ساختمانى قابل استفاده مى باشد .

ولى در صورتی که هدف تولید پودر آن ( آهک زنده ) باشد ، ابتدا در سیلوهاى ذخیره انبار شده و سپس آسیاب می گردد . به منظور آسیاب کردن آهک ، در این مرحله از آسیاب هاى غلطکى و چکشى استفاده می گردد .

در این قسمت که شامل سیکلون و فن جهت جدا سازى مواد ریز و برگرداندن مجدد دانه هاى درشت بداخل آسیاب می باشد ، مواد پس از پودر شدن ، به داخل سیلویى ذخیره می گردد .

در صورتی که هدف بعدى تولید آهک هیدراته باشد بایستى حدود 5/24 % آب به آهک اضافه نمائیم ، در عمل با توجه به اینکه در اثر واکنش شیمیائى بین آب و آهک مقدارى از این آب به صورت بخار در مى آید ، حدود 50 % آب بایستى مصرف شود .

هنگام هیدراته کردن در صورتی که مقدار آب کم باشد ، عمل به صورت ناقص صورت گرفته و در صورتی که مقدار آب زیاد باشد ، خشک کردن آهک هیدراته شده را مشکل مى سازد .

عمل هیدراتاسیون به روش هاى مختلفى صورت مى گیرد . که از جمله آن مخلوط کردن آب و آهک در یک میکسر یا استوانه گردان می باشد .

استفاده از بخار آب اشباع تحت فشار حدود 40 تا 100 psi نیز نتیجه سریع تر و بهترى به همراه داشته و در مقابل سرمایه گذارى بیشترى نیاز دارد .

معمولاً پس از عمل هیدراتاسیون ، آهک هیدراته وارد قسمت خشک کن شده و به دستگاه بسته بندى منتقل می گردد .

دستگاه بسته بندى آهک هیدراته ، را در بسته هاى ( پاکت ) 25 تا 50 کیلوگرمی بسته بندى مى نماید .

ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید آهک صنعتی و آهک هیدراته

  • هاپر سنگ شکن
  • خوراک دهنده شاتونی
  • سنگ شکن فکی
  • نوار نقاله
  • سرند لرزشی
  • خوراک دهنده لرزشی
  • سیستم برق و کنترل
  • کوره عمودی دوار
  • نوارنقاله
  • سیلوی فلزی
  • بالابر
  • سنگ شکن چکشی
  • الواتور
  • هیدراتور
  • سپراتور
  • انتقال دهنده حلزونی
  • ماشین بسته بندی
  • بویلر و پمپ مربوطه

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه آهک هیدراته

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه آهک صنعتی

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.