طرح توجیهی تولید پشم سنگ سال 1400 + کامفار ( Word و Pdf )

Rock wool

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید پشم سنگ سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل  word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید پشم سنگ را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

 

ماده اولیه اصلی برای تولید پشم سنگ ، سنگ بازالت ، ازگروه سنگ های آذرین است ، که بازمانده فعالیت های آتشفشانی است و در کشور ما به وفور وجود دارد .

پشم سنگ به منظور عایقکاری در ساختمان ها ، تاسیسات صنعتی ، پالایشگاه ها و ... مورد استفاده قرار می گیرد .


نکاتی درباره محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید پشم سنگ


پشم سنگ که در زبان انگلیسی WOOL ROCK نامیده می شود ، جزوخانواده عایق های حرارتی متشکل از الیاف معدنی است ، به همین دلیل گاهی به آن WOOL MINERAL هم اطلاق می شود.

ماده اولیه اصلی برای تولید این عایق ، سنگ بازالت ، از گروه سنگ های آذرین است ، که بازمانده فعالیت های آتشفشانی است و در کشور ما به وفور وجود دارد .

محصولات عایق پشم سنگ نقش مهمی ( چشمگیری ) در صرفه جویی انرژی ، به وسیله کاهش مصرف انرژی در خانه ها ، ساختمان های اداری و تجاری و کارخانه های تولیدی دارند .

عایق کاری اصولی کمک می کند ، که در خانه ها و محل کارمان انرژی فوق العاده کمتری مصرف شود . صرفه جویی در مصرف انرژی به وسیله عایق کاری به محیط زیست نیزکمک می کند .

عایق پشم سنگ به وسیله کاهش انرژی مورد لزوم برای گرم یا سرد کردن خانه ها و ساختمان های تجاری ، از متصاعد شدن دی اکسید کربن بیشتر از کارخانه های مواد برق برای گرمایش و سرمایش ساختمان ها جلوگیری می کند .

پیدایش پشم سنگ در حدود سال های 1900 دانشمندان در اطراف آتشفشان کیلاةو در هاوایی به ماده عجیبی به شکل پشم پیدا کردند ، که از درختان آویزان بود .

بررسی ها نشان داد که آن ها رشته های سنگ هستند ، که خواص استثنایی دارند ( آن ها خواص فوق العاده ضد آتش داشتند ، قابلیت های عالی برای عایق داشتند و همچنین کاملا طبیعی بودند) .

پس از آن اروپاییان با الهام گیری از قوانین آتشفشانی ، کارخانه های پشم سنگ زیادی احداث کردند .

شرایط آب و هوایی سرد در این کشورها تقاضای زیادی برای این محصول بوجود آورد و باعث توسعه روزافزون کارخانه های پشم سنگ شد .


کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید پشم سنگ


عملکرد در برابر آتش :

یکی از مهمترین ویژگی های عایق پشم سنگ ، ایستایی استثنایی آن در برابر آتش است . پشم سنگ آتش گیر نیست ، مشتعل نمی شود و در نتیجه به عنوان نوعی حفاظ در برابر آتش شناخته شده است . سازه های فلزی در ساختمان ها هنگام بروز حریق در نتیجه جذب حرارت زیاد و داغ شدن ، مقاومت مکانیکی خود را از دست داده و بر اثر نرم شدن تغییر شکل می دهند و این مسئله باعث فرو ریختن کل سازه می شود .

برای جلوگیری از این مسئله ، سازه های فلزی خصوصا ستون ها و تیرهای ساختمان را ، با روش های مناسب به وسیله پشم سنگ عایقکاری می کنند و بدین ترتیب در صورت تداوم حریق ، حتی تا ده ساعت هیچ مشکلی برای سازه های ساختمان به وجود نمی آید . به همین دلیل در برخی از کشورها ، شرکت های بیمه برای ساختمان هایی که به این شکل عایقکاری شده باشند .

تخفیف های بسیار بالایی را قائل می شوند . همچنین تمام ساختمان های موجود روی سکوهای نفتی که برای اسکان پرسنل در نظر گرفته شده با عایق پشم سنگ ، ضد حریق می شوند ، تا در صورت بروز حریق و تا رسیدن نیروهای کمکی ، پرسنل درون این ساختمان ها ایمن باشند.

قابلیت رسانایی حرارتی :

قابلیت رسانایی حرارتی یکی از مهمترین ویژگی های عایق های حرارتی است . از نظر ترمودینامیک ، انرژی حرارتی همواره تمایل دارد ، از طریق یک ، دو یا هر سه پدیده همرفت ، هدایت و تابش از منبع گرم به سمت منبع سرد جریان یابد . این جریان انرژی حرارتی تا وقتی ادامه می یابد ، که هر دو منبع به یک دمای واحد ، که آن را دمای تعادل می نامند ، برسند .

عمل عایق حرارتی پشم سنگ بدین گونه است ، که از انتقال انرژی حرارتی از هر سه طریق فوق جلوگیری می کند و در نهایت جریان انرژی قطع می شود و یا به حداقل می رسد . این خصوصیت ، مبنای صرفه جویی در مصرف انرژی به وسیله عایق کاری است .

در ساختمان های مسکونی از عایق به منظور کاهش مصرف انرژی استفاده می شود . به عنوان مثال عملکرد ( مقاومت حرارتی ) لایه ای از عایق پشم سنگ ، همانند دیواری به ضخامت یک متر است و همان کار دیوارهای قطور ، ساختمان های قدیمی را انجام می دهد ، که سبب می شود این ساختمان ها در زمستان گرم و در تابستان خنک باشند.

به طور کلی کار عایق حرارتی این است ، که محیط گرم را گرم و محیط سرد را سرد نگه دارد . هر چه قابلیت رسانایی حرارتی کمتر باشد ، کیفیت عایق بهتر است . قابلیت رسانایی حرارتی پشم سنگ کمتر از چهل هزارم وات بر متر درجه کلوین می باشد. ویژگی های آگوستیکی عایق پشم سنگ از دو طریق به کاهش صدا کمک می کند ، با کاهش انتقال صدا در میان اجزای متشکله سازه و یا جذب صدا در سطح .

افت انتقال صدا عبارت است از :

کاهش انرژی صوتی هنگام عبور از دیوار ، کف ، بام و غیره ، که در مجموع از خصوصیات محیط مادی است . صدا ممکن است در اثر ارتعاش هوا و یا در اثر ضربه مکانیکی ایجاد شود ، که هر کدام در جای خود باید مورد بررسی قرار گیرد . جذب صدا عبارت است از : کاهش انرژی صوتی هنگامی که صدا از سطح منعکس می گردد . ضریب جذب صدا با عددی بین صفر و یک بیان می شود . اگر سطحی هیچ صدایی را جذب نکند ، ضریب جذب صفر است .

اگر 100% صدا جذب شود ، ضریب برابر با یک می شود . عایق پشم سنگ بازدهی بالایی در جذب و کاهش صدا دارد ، به همین دلیل در فرودگاه ها ، استودیوهای صدابرداری ، زیر ریل ها و در ایستگاه های متروی داخل شهری ، به منظور جلوگیری از انتقال ارتعاشات و صدا از عایق پشم سنگ استفاده می کنند . آزمایش ها نشان می دهد ، که با طراحی و نصب عایق ها می توان به کاهش صدا تا تراز مورد نظر رسید.

مقدار تضعیف انرژی صوتی در هنگام عبور از مواد ، بستگی به ضخامت آن ها دارد . این مقدار در مورد پشم سنگ به ویژه در فرکانس های کم ، با افزایش ضخامت بالا می رود . گذاشتن فاصله هوایی مناسب در پشت عایق صدا ، ضریب تضعیف آن را به نحو محسوسی افزایش می دهد . محدوده دمای کارکر ایستایی موثر محصولات پشم سنگ در برابر دما در محدوده 150 تا 800 درجه سانتی گراد است .

الیاف پشم سنگ در مقابل شعله مستقیم آتش ( حدود 1000 درجه ) تا 4 ساعت مقاومت می کنند . نقطه ذوب این الیاف بیش از 1000 درجه سانتیگراد است و توانایی کار مداوم در دامنه دمایی 150 تا 800 درجه سانتی گراد را دارند . محدوده دمای کارکرد محصولاتی که نوعی روکش دارند ( غیر از گروه. ( WM بستگی به محدوده دمای کارکرد روکش آن ها دارد .

عامل پیوندی که در اکثر محصولات پشم سنگ استفاده می شود ، در دمای حدود 220 درجه سانتی گراد تجزیه می شود ، ولی هیچگونه تاثیر منفی در خاصیت ترمودینامیکی عایق نخواهد داشت .

نیروگاه ها ، پالایشگاه های نفت و گاز ، مجتمع های پتروشیمی ، صنایع سیمان و صنایع سنگین بدون عایق کاری دقیق و اصولی تجهیزات و محیط کار خود قادر به فعالیت نمی باشند و عایق پشم سنگ به دلیل دارا بودن محدوده دمای کار بالا ( 800 درجه سانتیگراد ) به عنوان عایقی منحصر به فرد در صنایع فوق مطرح است .

کاربرد پشم سنگ در هایدروپونیک :

هایدروپونیک ( Hydroponics ) به روش های پرورش گیاهان در محیط بدون خاک اطلاق می شود . در این روش ها معمولا موادی برای حفظ و نگهداری سیستم ریشه ای به کار می رود و تغذیه گیاه از طریق محلول غذایی که به محیط اضافه می شود ، صورت می گیرد . ماده به کاررفته به عنوان بستر رشد ممکن است یک ماده آلی ( پیت موس ، پوست درخت ، فوم و ... ) و یا یک ماده غیر آلی ( ماسه ، پرلیت ، ورمی کولیت ، پشم سنگ و .... ) باشد .

پشم سنگ مورد استفاده در هایدروپونیک ، از سنگ های بازالتی مرغوب بدست می آید . پشم سنگ به اشکال مختلف از جمله خام و بی شکل ، پانل بلوک ، قطعات مکعبی شکل و گرانول استفاده می شود . امروزه در سراسر جهان در گلخانه های هایدروپونیک ، از پشم سنگ برای پرورش برخی صیفی جات از جمله ، گوجه فرنگی ، خیار ، فلفل و تولید گل های شاخه بریده ( رز ، میخک ، داودی ) به طور وسیعی استفاده می شود .

عایق حرارتی پشم سنگ خواص ضد آتش پشم سنگ ، جلوگیری از آتش و بستن روزنه ها راه دستیابی به دیوارها ، کف ها و سقف های ضد آتشی است ، که احتمالا تجهیزات و فضاهای خالی نیز در آن ها وجود دارد . خواص ضد آتش پشم سنگ تا بیشتر از چهار ساعت آزمایش و اندازه گیری شده است و خاصیت پوشش دهی روزنه های آن در سازه های گچی یا سیمانی دیوارها و یا کاربردهای کف ، جایی که لوله ها ، کابل ها یا کانال ها از میان حفره هاعبور می کنند ، اندازه گیری و تایید شده است.

گرمایش و تهویه مطبوع عایق کاری با پشم سنگ ، استفاده بهینه از انرژی را در تمام قسمت های ساختمان اعم از کف زمین ، پشت بام ها ، اتاق های زیر شیروانی ، دیوارها و نماها تضمین می کند . همچنین پشم سنگ برای عایق کاری لوله ها و دیگ های بخار ومخازن آب گرم ، به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان ها ، تاسیسات صنعتی ، نیروگاه ها ، کشتی ها ، دکل های نفتی و ... بسیار مناسب است .

عایق کاری به همان اندازه ای که به آب وهوای سرد مربوط می شود ، به آب و هوای گرم نیز مربوط است . در مناطق سرد و خنک عایقکاری ، ساختمان را گرم نگه داشته و نیاز به مصرف انرژی برای گرمایش را کاهش می دهد . برعکس در مناطق گرم همان سیستم عایقکاری گرما را در خارج نگاه داشته و نیاز به مصرف انرژی برای تهویه مطبوع را کاهش می دهد .


استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید پشم سنگ


در لیست استاندارد های تعریف شده در سازمان استاندارد کشور وسیستم کد بندی این استانداردها ، کد استاندارد مشخصی جهت تولید محصول پشم سنگ تعریف نشده است و استاندارد های موجود به طور کلی در راستای تولید " فرآورده های عایق حرارتی برای مصارف ساختمانی" می باشد .

پشم سنگ جزء مواد سوختنی یا غیر قابل سوختن ارزیابی می شود و در گروه A1 ) واکنش در برابر آتش برای مصالح و فرآورده های ساختمانی ) قرار می گیرد .

کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده پشم سنگ :

از آنجا که این محصول به تازگی مورد توجه قرار گرفته است ، در زمینه ساختمان سازی ، به مرحله تولید انبوه و عمده نرسیده است و در حال حاظر یکی از کشورهای عمده تولید کننده پشم سنگ کشور خودمان می باشد .

کل میزان تولید در ایران باتوجه به نبود صادرات در داخل کشور به مصرف می رسد و همین امر کشور را به یکی از مصرف کنندگان این محصول تبدیل کرده است. کشور های در حال توسعه دیگر مصرف کنندگان عمده این محصول و محصولات مشابه آن می باشند.

سهم تولیدکننده بزرگ درصنعت پشم کانی درجهان ،International Rockwoll در دانمارک Knouf lnsulation در آلمان و Gobain Saint در فرانسه هستند .

تمامی این شرکت ها دارای زیر مجموعه یا شرکت های وابسته ای در سراسر جهان هستند و تولیدات آنان براساس توافقات صورت می پذیرد .

در اروپا چهار تولید کننده عمده پشم سنگ وجود دارد Rockwool : دانمارک ، ab Oy Group Paroc فنلاند ،lnsulationKnauf آلمان وGobain Saint فرانسه .


شرایط واردات و صادرات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید پشم سنگ


طبق بررسی های انجام شده در زمینه واردات محصول " پشم سنگ " شرایط مذکور در ذیل وجود دارد :

منع واردات این محصول توسط کار گروه حمایت از تولید دولت ، در راستای حمایت از کالا¬ های تولید داخل ، به استناد از گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنایع و معادن بنابر اعلام معاونت امور صنایع و اقتصادی ، برای دیگر اقشار جامعه { خارج از دستگاه های دولتی } هیچ ممنوعیت خاصی برای واردات این محصول وجود ندارد و طبق شرایط وارداتی سازمان گمرک کشور ، با واردات این محصول برخورد می شود .

به طبع محصولات خریداری شده و وارداتی از سایر کشورها بر طبق استانداردهای خاص و ویژه تعریف شده در سطح ملی و بین المللی ارزیابی و آزموده می شوند .

بنابر آمار گرفته شده از سازمان صنایع و معادن کشور ، تنها واحد فعال تولید پشم سنگ در ایران کارخانه ای واقع در تهران با ظرفیت تولیدی 19000تن در سال می باشد و با توجه به اهمیت و جایگاه این کالا و توسعه استفاده از آن ، این میزان تولید جوابگوی مصرف داخلی نمی باشد ، پس عملا صادراتی نخواهیم داشت ، بنابراین تا به حال شرایط خاصی جهت صادرات پشم سنگ تدوین و تهیه نشده است .

از آنجا که یکی از برنامه های کشور و دولت افزایش سهم صادرات و به دست آوری بازارهای جهانی می باشد ، قطعا می توان یکی از برنامه های توسعه را افزایش تولید و صادرات محصول به کشورهای دیگر در نظر گرفت .

اهمیت استراتژیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید پشم سنگ

امروزه جهان با تقاضای فزاینده ای برای تامین و تولید انرژی مواجه است ، به گونه ای که تامین انرژی به عنوان یک نیاز استراتژیک و وابسته به منافع ملی و حیات کشورها محسوب شده و کشوری که از امنیت انرژی بالاتری برخوردار باشد ، رشد اقتصادی و رفاه پایدارتری خواهد داشت.

بر همین اساس مدیریت بهینه سازی مصرف انرژی ، به عنوان یکی از مهمترین مولفه های کارآمدی است ، که جایگاه ویژه ای در سیاست های کلان انرژی کشورها دارد و هیچ کس نمی تواند منکر نقش و جایگاه اساسی و مهم انرژی در رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها شود .

رشد جمعیت و روند توسعه اقتصادی کشورها ، موجب شده هر روزه بر سرعت مصرف انرژی در جهان افزوده شود ؛ به گونه ای که براساس آمارهای اتحادیه جهانی انرژی ، مصرف انرژی هر 10 سال 2 برابر می شود و پیش بینی های همین اتحادیه نشان می دهد مصرف انرژی در جهان طی سال 2001 تا سال 2025 به میزان 54 درصد افزایش خواهد یافت و در این چشم انداز بیشترین میزان مصرف انرژی به کشورهای در حال توسعه ( مثل ایران ) تعلق دارد .

این در حالی است که کشور ما نیز سرانه مصرف انرژی بسیار بالایی دارد . آمارها نشان می دهد مصرف فرآورده های نفتی در ایران در کمتر از 2 دهه به 3 برابر افزایش پیدا کرده است و متوسط مصرف انرژی سالانه حدود 10 درصد رشد و مصرف نادرست آن هزینه ای معادل 5 میلیارد دلار برای کشور در بر دارد.

در این زمینه اتکا به روش های سنتی ، به کارگیری فناوری های قدیمی در صنایع ، فراوانی و ارزان بودن قیمت سوخت و منابع فسیلی ، نبود فرهنگ بهینه سازی مصرف انرژی ، عدم اطلاع رسانی و آموزش های مناسب ، آشنا نبودن غالب افراد با این موضوع و ... ، همگی از دلایل افزایش سرانه مصرف انرژی در کشور به شمار می روند .

لذا با عنایت به اقتصاد تک محصولی و متکی بر درآمدهای نفتی و مصرف بالای انرژی در کشور ، سیاست تلاش برای بهره وری و بهینه سازی مصرف انرژی ، به عنوان یک ضرورت ملی بیش از پیش آشکار می شود . تردیدی نیست که عدم توسعه و بهره مندی از دانش و فناوری های نوین به منظور مصرف بهینه منابع انرژی در کشور نیز ، زیان های فراوانی به همراه خواهد داشت .

لذا در این راستا تامین انرژی پایدار و بهبود روند مصرف آن در کشور ، مستلزم اراده ملی و تلاشی همگانی است و برای رسیدن به این مهم ، می بایست ضمن به استخدام درآوردن فناوری های نوین و پیشرفته ازجمله تولید برق هسته ای در جهت متنوع کردن سبد انرژی مصرفی و اجرای اصول صرفه جویی و بهینه سازی در مصرف انرژی ، گام های اساسی برداشت .

بدون شک لزوم توجه روزافزون به مقوله بهره وری و بهینه سازی مصرف انرژی در جامعه با توجه به سیر صعودی مصرف آن در کشور محتاج استدلال نیست ، نگاهی کوچک به آمار و ارقام موجود در این زمینه ، حاکی از مصرف بالای انرژی و عدم توجه به مساله بهره وری و بهینه سازی مصرف انرژی در کشور است .

با اعتقاد و تاکید بر این که کوشش های اندک برای کاهش مصرف انرژی ، می تواند نتایج قابل توجهی را در سطح ملی به بار آورد ، بخش هایی که بیشترین سهم را در میزان اتلاف انرژی کشور به خود اختصاص داده اند ذکر و متناسب با هر بخش ، پیشنهادها و راهکارهای علمی و عملی جلوگیری از اتلاف انرژی و تلاش در جهت بهره وری و بهینه سازی مصرف آن ارائه شده اند .

این بخش ها عبارتند از : مصارف خانگی ، حمل و نقل و بخش صنعتی .


فرایند تولید پشم سنگ

چرخه تولید پشم سنگ پشم سنگ یک ماده کاملا طبیعی ، به شکل پشم ریسیده شده است ، که از سنگ به دست می آید .

پشم سنگ ماده ای طبیعی است ، که از یکی از فراوان ترین مواد روی کره زمین ، گدازه های سنگ های آتشفشانی که بیش از 200 میلیون سال عمر دارند ، به دست می آید .

این سنگ ها طبقه بندی و به اندازه مناسب خرد می شوند . سپس با کک و سرباره مخلوط شده و در کوره ای با دمای 1500 درجه سانتی گراد ذوب می شوند.

ماده مذاب به سوی یک سری چرخ های در حال گردش هدایت می شود ، تا در آنجا به شکل پشم ریسیده شود.

این پشم از ماشین ریسندگی وارد محفظه ای می شود ، که در آن مقدار کمی رزین و روغن های معدنی به آن اضافه می شود. این کار رشته ها را به هم متصل کرده و همچنین آن ها را ضد آب می کند .

در این مرحله پشم به صورت تشکی است ، که به کوره هایی هدایت می شود ، تا در آنجا فرآوری و فشرده شود. سپس به شکل ها و اندازه های مختلفی بریده می شود ، تا بتواند با روکش هایی از مواد دیگر تلفیق شده و محصولات تخصصی و استاندارد برای گستره وسیعی از مصارف بوجود آورد.

  • خرد کردن سنگ توسط سنگ شکن
  • انتقال سنگ های خرد شده به دستگاه سوند و برگرداندن خرده سنگ های درشت تر از دانه بندی 10 تا 25 سانتی متر دوباره به دستگاه سنگ شکن
  • ذوب کردن خرده سنگ ها در کوره تحت دمای 1400 درجه سانتی گراد
  • تولید الیاف سنگ توسط ریزش سنگ مذاب شده
  • پاشش روغن گیاهی بر روی الیاف سنگ جهت نرم شدن آنها سپس بافت پتوی از آنها باضخامت معین
  • دوخت پتو ( درصورت تیار )
  • اضافه کردن پوشش کاغذی و چسباندن آن برروی پتو
  • برش طولی وعرضی پتو توس طارهدیسکی و گیوتین
  • رول و بسته بندی کردن محصول
ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید پشم سنگ
  • سنگ شکن
  • نقاله
  • سرند
  • قسمت کوره
  • تابلوها
  • قسمت تولید پتو
  • تجهیزات مکش
  • تجهیزات کارگاهی

:: دانلود طرح توجیهی تولید پشم سنگ

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.