طرح توجیهی ریخته گری قطعات چدن آلیاژی سال 99

Casting of steel parts

جهت تهیه طرح توجیهی ریخته گری قطعات چدن آلیاژی ، این صفحه را مطالعه نمایید . آلیاژهای چدن در کارهای مهندسی که در آنها چدن معمولی ناپایدار است به کار می روند . اساسا خواص مکانیکی چدن به زمینه ساختاری آن بستگی دارد و مهمترین زمینه ساختار چدن ها عبارتند از : فریتی ، پرلیتی ، بینیتی و آستینتی . انتخاب نوع چدن و ترکیب آن براساس خواص و کاربردهای ویژه مربوطه تعیین می شود .

نکاتی درباره محصول مورد بررسی در طرح توجیهی ریخته گری قطعات چدن آلیاژی :

محصولات مورد نظر طرح حاضر ، تولید قطعات صنعتی از چدن آلیاژی به طریق ریخته گری می باشد . چدن ها ( iron cost ) ، آلیاژی از آهن - کربن و سیلیسیم هستند ، که همواره محتوی عناصری در حد جزئی ( کمتر از 1,0 درصد ) و غالبا عناصر آلیاژی ( بیشتر از 1,0 درصد ) بوده و به حالت ریختگی یا پس از عملیات حرارتی به کار برده می شود . عناصر آلیاژی برای بهبود کیفیت چدن برای مصارف ویژه به آن افزوده می شود . آلیاژهای چدن در کارهای مهندسی که در آنها چدن معمولی ناپایدار است به کار می روند . اساسا خواص مکانیکی چدن به زمینه ساختاری آن بستگی دارد و مهمترین زمینه ساختار چدن ها عبارتند از : فریتی ، پرلیتی ، بینیتی و آستینتی . انتخاب نوع چدن و ترکیب آن براساس خواص و کاربردهای ویژه مربوطه تعیین می شود . چدن ها به دو گروه اصلی طبقه بندی می شوند ، آلیاژهایی برای مقاصد عمومی که موارد استعمال آنها در کاربردهای عمده مهندسی است و آلیاژهای با منظور و مقاصد ویژه از جمله ، چدن های سفید و آلیاژی که برای مقاومت در برابر سایش ، خوردگی و مقاوم در برابر حرارت بالا مورد استفاده قرار می گیرند . در طرح حاضر هدف تولید قطعات ریختگی از چدن آلیاژی است ، لذا مطالعات بر روی این دو نوع چدن متمرکز شده است .
معرفی چدن های آلیاژی کربن : چدن آلیاژی به صورت بلور سمانتیت کربید آهن می باشد ، که از سرد کردن سریع مذاب حاصل می شود و این چدن ها به آلیاژهای عاری از گرافیت و گرافیتدار تقسیم می شوند و به صورت های مقاوم به خوردگی ، دمای بالا ، سایش و فرسایش می باشند ·
چدن های بدون گرافیت : شامل سه نوع زیر می باشد :
چدن سفید پرلیتی : ساختار این چدن ها از کاربیدهای یکنواخت برجسته و توپر M3C در یک زمینه پرلیتی تشکیل شده است . این چدن ها مقاوم در برابر سایش هستند و هنوز هم کاربرد داشته ولی بی نهایت شکننده هستند ، لذا توسط آلیاژهای پرطاقت دیگری از چدن های سفید آلیاژی جایگزین گشته اند .
چدن سفید مارتنزیتی ( نیکل – سخت ) : نخستین چدن های آلیاژی که توسعه یافتند ، آلیاژهای نیکل - سخت بودند . این آلیاژها به طور نسبی قیمت تمام شده کمتری داشته و ذوب آنها در کوره کوپل تهیه شده و چدن های سفید مارتنزیتی دارای نیکل هستند . Ni به عنوان افزایش قابلیت سختی پذیری برای اطمینان از استحاله آستنیتی به مارتنزیتی در طی مرحله عملیات حرارتی به آن افزوده می شود . این چدن ها حاوی Cr نیز به دلیل افزایش سختی کاربید یوتکتیک هستند . این چدن ها دارای یک ساختار یوتکتیکی تقریبا نیمه منظمی با کاربیدهای یکنواخت برجسته و یکپارچه M3C هستند ، که بیشترین فاز را در یوتکتیک دارند و این چدن ها مقاوم در برابر سایش هستند .

کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی ریخته گری قطعات چدن آلیاژی :

موارد مصرف این قطعات در صنایع مختلف بسیار متنوع و متعدد است و در یک کلام می توان گفت که قطعات چدن آلیاژی مورد استفاده در صنعت که از روش های دیگرشکل دهی قابل تولید نمی باشند ، از طریق ریخته گری تولید و عرضه می گردند و لذا قابل نتیجه گیری است که تعداد ، تنوع و موارد کاربرد این قطعات بسیار بالا است .

استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی ریخته گری قطعات چدن آلیاژی :

این قطعات خود به عنوان یک محصول واسطه در تولید یا تعمیرات خودرو ، ماشین آلات صنعتی ، کشاورزی ، تجهیزات و غیره مورد استفاده دارد . از این رو ماهیت این قطعات طوری است ، که نمی توان استاندارد خاصی را برای آن تعیین کرد و لذا هیچگونه استاندارد ملی یا بین المللی برای این قطعات وجود ندارد . ولی باید گفت که تولید این قطعات تحت مشخصات فنی ارائه شده از طرف طراح قطعه صورت می گیرد ، که به نوعی نیز می توانیم مشخصات فوق را به عنوان الزامات و استانداردهای مورد نیاز در تولید تلقی نماییم . مشخصات فنی قطعات در قالب نقشه فنی ، برگ آنالیز مواد اولیه مصرفی و برگ مشخصات مکانیکی و متالوژیکی از طرف مهندس طراح ارائه می گردد ، که رعایت تک تک آنها از طرف سازندگان امری اجتناب ناپذیر است .

کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی ریخته گری قطعات چدن آلیاژی :

قطعات مورد مطالعه در کلیه حوزه های صنعت کشورها دارای کاربرد هستند ، از این رو می توان گفت که تولید و مصرف آنها در کلیه کشورهای جهان می توانند عمومیت داشته باشند . لیکن در برخی کشورها تولید و مصرف از حجم بالائی به نسبت سایر کشورهای جهان برخوردار است ، که در اینجا به کشورهای فوق اشاره شده است . کشورهای تراز اول تولیدکننده انواع خودرو صنعت خودرو به لحاظ برخورداری از تعداد تولید بالای انواع خودرو ، بزرگترین صنعت مصرف کننده قطعات صنعتی مورد مطالعه است . لذا کشورهای تراز اول در تولید خودرو را می توانیم به عنوان بزرگترین تولیدکننده و همچنین بزرگترین مصرف کننده قطعات مورد مطالعه معرفی نماییم : آمریکا ، کشورهای اروپایی ( بخصوص اتحادیه اروپا ) ، روسیه ، چین ، ژاپن ، هندوستان کشورهای عمده مصرف کننده و تولید کننده هستند .

شرایط واردات و صادرات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی ریخته گری قطعات چدن آلیاژی :

با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی ، نتیجه گیری شده است که محدودیت خاصی برای واردات قطعات مورد مطالعه وجود ندارد . لذا با پرداخت حقوق گمرکی به شرح زیر ، امکان واردات وجود خواهد داشت .
در پاراگراف قبل ذکر شد که مطابق مقررات منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی ، هیچگونه محدودیت قانونی برای واردسازی قطعات صنعتی وجود ندارد .

اهمیت استراتژیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی ریخته گری قطعات چدن آلیاژی :

قطعه سازی یکی از صنایع مادر و اساسی در هر کشور به شمار می آید . این قطعات خود به عنوان کالای واسطه ای برای تولید دیگر ماشین آلات ، تجهیزات و ادوات صنعتی مورد استفاده دارند . از این رو توسعه صنعت قطعه سازی به مفهوم توسعه صنعت ماشین سازی کشور است و لذا مجموعه قطعه سازی و ماشین سازی را می توان به عنوان یکی از محورهای توسعه کشورها تلقی کرد . یکی از موارد کاربرد مهم قطعات مورد مطالعه در صنعت خودرو است ، که در حال حاضر صد ها واحد صنعتی مشابه طرح حاضر در کشورمان مشغول قطعه سازی برای خودرو می باشند . ماشین آلات صنعتی و کشاورزی از دیگر موارد کاربرد قطعات طرح است و اهمیت این ماشین آلات نیز برای همگان روشن و شفاف می باشد . بنابراین در مجموع ملاحظه می گردد ، که قطعات تولیدی طرح به عنوان زیرساخت های صنعت کشور به شمار می آیند و از درجه اهمیت بالایی برخوردار می باشند .

فرایند اجرای این طرح توجیهی ریخته گری قطعات چدن آلیاژی :

تکنولوژی مورد استفاده در قطعه سازی از طریق ریخته گری در مورد کلیه واحدهای تولیدی آن یکسان است و تفاوت خاصی بین تکنولوژی ها وجود ندارد . لیکن آنچه که سبب ایجاد تمایز بین قطعات تولید شده کارخانجات مختلف نسبت به همدیگر می تواند بشود ، شامل موارد زیر خواهد بود:
توان مهندسی واحد تولیدی در انتخاب مواد ، آماده سازی آن ، اجرای دقیق سیکل ذوب و ریخته گری ، توان آلیاژسازی ، اجرای دقیق سیکل عملیات حرارتی ، دقت عمل و کیفیت قالب ها ، دقت عمل اپراتورها در هنگام ماشین کاری در فرایند تولید بر حسب وزن و تعداد مورد نیاز قطعه از قالب های ماسه ای یا دائمی استفاده می شود . همچنین در اینجا باید گفت که تکنولوژی تولید قطعات به روش ریخته گری علاوه بر ایران در سایر نقاط جهان نیز به همان شکلی انجام می گیرد ، که در فرایند بالا شرح داده شده است و لیکن همچنان کیفیت قطعات تولیدی نیز به مشابه مطالب ذکر شده در بالا ، تابع توان مهندسی ، دقت عمل اپراتورها و کنترل کیفیت و همچنین کیفیت قالب گیری و فرایند های مرتبط آن خواهد داشت . نگاهی به راندمان تولید ( درصد استفاده از ظرفیت اسمی ) در واحدهای تولیدی فعال قطعات مورد مطالعه ، محصولات واسطه ای هستند ، که در صنایع مختلف مانند خودروسازی ، ماشین سازی و غیره کاربرد دارند . بنابراین برنامه ریزی تولید واحدهای صنعتی قطعه ساز به طور کامل تابع سیاست های خریداران مانند خودروسازان ، بازار خدمات پس از فروش خودرو و ماشین سازان می باشد . در خصوص راندمان تولید می توان گفت که هر واحد صنعتی متناسب با توان رقابتی خود سهمی را از بازار کسب می نماید . راندمان تولید واحدهای موجود کشور ، مطابق مطالعات میدانی صورت گرفته 85 درصد بر آورد شده است .

ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی ریخته گری قطعات چدن آلیاژی :

• کوره ذوب پاتیلی با دمای 2000 درجه
• کوره عملیات حرارتی فولاد و چدن
• ماشین تراش
• ماشین فرز
• ماشین دریل
• ماشین برش زواید

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه ریخته گری قطعات چدن آلیاژی

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید شمش استیل | ریخته گری قطعات استیل

:: دانلود طرح توجیهی تیپ تیپ احداث کارخانه تولید شمش روی
:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید شمش آلومینیوم
:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید شمش منیزیم از دولومیت و سیلیس
:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید شمش منیزیم از دولومیت

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید شمش فولاد از قراضه

تذکر مهم : لازم به ذکر میباشد در صورت موجود نبودن آپدیت 98 ، نسخه های قدیمیتر این طرح ، در همان لینک قرار داده میشود . ولی به محض تهیه کردن آپدیت 98 و یا جدیدتر این طرح ، ورژن جدیدتر نیز در همان صفحه قرار داده خواهد شد .درصورتی که ورژن طرح مربوط به سال 97 یا 98 و یا جدیدتر از آن باشد ، سال نگارش طرح روی متن لینک دانلود قید میگردد . در صورتی که روی لینک دانلود طرح ، سال تدوین طرح توجیهی قید نشده بود ... مشخصا آن طرح مربوط به سال های قبل از سال 97 میباشد .

  • در صورتی که برای اخذ مجوز یا ارائه به بانک ، نیاز به تدوین طرح توجیهی ریخته گری قطعات چدن آلیاژی ، کاملا به روز ، اختصاصی و بانکیبل ، با پشتیبانی تا زمان اخذ وام دارید از طریق شماره های موجود در همان صفحه با ما تماس بگیرید تا از مشاوره کارشناسان ما ، در مورد شرایط تدوین طرح توجیهی بهره مند شوید . همینطور در صورت انعقاد قرارداد طرح توجیهی با ما ، میتوانید از کارشناس مربوطه خود ، مشاوره های لازم در مورد روشهای اخذ وام و اخذ مجوز را نیز دریافت نمایید .

کانال یوتیوب ما و همینطور کانال آپارات ما راسابسکرایب کنید . در این کانال ما سعی داریم تا در حد امکان ، کاملترین فیلم های آموزشی کسب و کار  ، و خبرهای مهم مربوطه را برای شما کاربر گرامی جمع آوری کنیم. با سابسکرایب کانال ما در یوتیوب ، جدیدترین فیلمهای آموزشی کسب و کار ، در معرض تماشای شما قرار گیرد

:: این مطالب هم ممکن است برای شما جذاب باشند  :

:: نگارش طرح توجیهی بانکی با کامفار

:: دانلود هزاران طرح توجیهی تیپ صنعتی و معدنی

:: دانلود طرح های توجیهی سال 96 و 97 و 98

:: دانلود طرح های توجیهی تیپ کشاورزی و دامپروری

دانلود طرح های توجیهی گردشگری و بوم گردی و خدماتی ::

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.