طرح توجیهی کسب و کار چیست☀️ دانلود نمونه بیزنس پلن pdf و word

طرح توجیهی کسب و کار چیست

طرح توجیهی فنی و اقتصادی (بیزنس پلن) براوردی تخصصی از درامدها ، هزینه ها و سود کسب وکار بوده که هدف آن اثبات توجیه اقتصادی بوده و با فرمت WORD و PDF به کارفرما تحویل داده میشود. طرح توجیهی از مستندات ضروری برای اخذ مجوز و وام کسب و کار میباشد.

 

عناوین مقاله :

✔️ طرح توجیهی کسب و کار یا بیزنس پلن چیست ؟

✔️ آیا بیزنس پلن فقط برای اخد وام بانکی و جواز کاربرد دارد؟

✔️ طرح توجیهی کسب و کار شامل چه سرفصل هاییست ؟!

✔️ اطلاعات اولیه فنی برای یک طرح کسب و کار صنعتی که باید به طرح نویس خود بدهید شامل چه مواردی است؟

✔️ چگونه طرح توجیهی بنویسیم ؟

✔️ دانلود نمونه طرح توجیهی کسب و کار سال 1402 و 1403 !

✔️ آیا طرح توجیهی دانلودی برای اخذ وام یا مجوز مناسب است؟!

✔️ حق الزحمه نوشتن طرح توجیهی کسب و کار !

✔️شرکت های دارای صلاحیت برای نوشتن طرح توجیهی کدامند !؟

 


طرح توجیهی کسب و کار یا بیزنس پلن چیست ؟


طرح توجیهی کسب و کار یا بیزنس پلن چیست ؟

اگر سرمایه گذار یا فعال عرصه ی کارآفرینی هستید و قصد راه اندازی یک کسب و کار اعم از صنعتی یا کشاورزی و یا گردشگری و بومگردی و خدماتی دارید حتما با واژه طرح توجیهی فنی ، مالی و اقتصادی آشنایی دارید !

احتمالا در مسیر گرفتن جواز تاسیس یا وام و تسهیلات بانکی و یا حتی در پروسه گرفتن زمین از شرکت شهرک های صنعتی و یا اداره منابع طبیعی و یا مناطق ویژه اقتصادی ، از شما درخواست شده که طرح توجیهی کسب و کاری را که قصد راه اندازی آنرا دارید به سازمان مربوطه ارائه دهید !

آیا بیزنس پلن فقط برای اخد وام بانکی و جواز کاربرد دارد؟

خیر. البته ارائه به بانک برای اخذ وام و تسهیلات بانکی، یکی از کاربرد های طرح توجیهی فنی و مالی یا بیزنس پلن در ایران است اما این تمام کاربرد یک طرح توجیهی نیست و طرح توجیهی فنی و اقتصادی و مالی یک کسب و کار باید به گونه ای تدوین شود که بتواند به عنوان شناسنامه و ویترین کسب و کار شما کارایی داشته باشد.

با ما همراه باشید تا شما را با زبان ساده با طرح توجیهی کسب و کار و کاربرد های آن آشنا کنیم تا زمانیکه قصد نوشتن طرح توجیهی برای کسب و کار خود را داشتید بتوانید با دید باز ، بهترین طرح نویس را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.


طرح توجیهی کسب و کار چیست و شامل چه سرفصل هاییست ؟!


بیزنس پلن چیست و چه محتوایی دارد؟

بیزنس پلن چیست و چه محتوایی دارد؟

طرح توجیهی یک کسب و کار ، که با نام بیزنس پلن هم از آن یاد میشود ، در واقع یک جزوه ی 50 تا 200 صفحه ای بوده که به براورد هزینه ها و درامدهای پروژه و در نهایت بررسی توجیه فنی ، مالی و اقتصادی کسب و کار شما میپردازد.

برای تدوین طرح توجیهی ، طرح نویس شما در ابتدا اطلاعات ورودی کسب و کار شما را از شما اخذ میکند ، و با استفاده از مختصاتی که شما از کسب و کارتان در اختیار طرح نویس قرار میدهید اقدام به نوشتن طرح توجیهی کرده تا بتواند توجیه فنی و اقتصادی و بازار را برای کسب و کار شما اثبات نماید.

اطلاعاتی که معمولا شما به طرح نویس خود میدهید شامل ظرفیت تولید و یا خدمات کسب و کار شما ، مشخصات و قیمت زمینی که قصد دارید کسب و کار خود را آنجا احداث کنید و سایر اطلاعات اولیه دیگر بوده که لیست آنها بسته به اینکه کسب و کار شما صنعتی باشد یا اینکه کشاورزی و یا گردشگری و خدماتی باشد ، متفاوت است و معمولا قبل از شروع کار طرح نویس این لیست را در اختیار شما قرار میدهد.

اطلاعات اولیه فنی که باید به طرح نویس خود بدهید برای یک طرح کسب و کار صنعتی شامل موارد زیر میباشد :

  • تعداد محصولات و ظرفیت تولید انها
  • لیست مواد اولیه کارخانه شما + قیمتهای آنها
  • لیست ماشین آلات خط تولید شما + قیمتهای آنها
  • لیست تاسیسات مورد نیاز کارخانه شما
  • لیست یوتیلیتی های مصرفی خط تولید شما
  • میزان انسان بری یا پرسنل مورد نیاز خط تولید شما
  • قیمت زمین در لوکیشن پروژه

هزینه های ثابت و جاری طرح کسب و کار

هزینه های ثابت و جاری طرح کسب و کار شامل چه مواردی میباشد!

بعد از اینکه طرح نویس ، مختصات کامل پروژه شما را از شما گرفت ، شروع به تدوین طرح توجیهی مینماید و در ابتدا ، تمام هزینه های ثابت کسب و کار شما از جمله هزینه زمین ، هزینه تسطیح و محوطه سازی و ساخت و ساز و مسائل عمرانی را بر اساس استعلامات دقیق و استاندارد های مهندسی صنایع براورد میکند.

درادامه بقیه هزینه های ثابت مانند هزینه ماشین آلات و تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز آن کسب و کار و ... را براورد نموده و سپس به سراغ برآورد هزینه های جاری کسب و کار میرود.

هزین های جاری کسب و کار نیز شامل هزینه نیروی انسانی و پرسنل صفی و ستادی کسب و کار ، هزینه ی مواد اولیه و قطعات مصرفی ، هزینه ی آب و برق و سوخت و یوتیلیتی مورد نیاز و کسب و کار و موارد دیگر میباشد که همگی با دقت و بر اساس استاندارد های فنی مربوطه توسط طرح نویس شما براورد میشود !

در ادامه طرح نویس به سراغ برآورد درآمدهای کسب و کار شما رفته و درامد ها و صورت های مالی کسب و کار شما را برای 5 سال ابتدایی پس از زمان بهره برداری کسب و کار برآورد مینماید .

پس از آن نیز تمام شاخصه های مالی اعم از نقطه سر به سر ، و دوره بازگشت سرمایه و نرخ بازده داخلی و موارد متعدد دیگر برای کسب و کار شما برآورد میگردد و در انتها توجیه اقتصادی کسب و کار شما اثبات میشود.

اگر شما نیاز به مطالعات بازار نیز داشته باشید باید به صورت جداگانه برای شما انجام شده و به طرح شما پیوست شود که طرح نویس این کار را نیز برای شما انجام میدهد تا در نهایت توجیه فنی و مالی و بازار برای کسب و کار شما اثبات شود.

در نهایت نیز گزارش نرم افزار کامفار 3 به طرح توجیهی شما پیوست میشود.


چگونه طرح توجیهی بنویسیم ؟! + آموزش و فرمت خام PDF !


چگونه طرح توجیهی بنویسیم ؟

دقت داشته باشید که نگارش طرح توجیهی ، یک کار کاملا تخصصی بوده و فرد طرح نویس حتما باید به دانش مهندسی مالی ، همچنین مسائل فنی مربوط به کسب و کارها مسلط بوده و در کنار آن حداقل تجربه ی 10 سال طرح نویسی برای کسب و کار های مختلف را داشته باشد.

در صورتی که شما چنین دانش و تجربه ای دارید میتوانید اقدام به تدوین طرح توجیهی برای کسب و کار خودتان نمایید اما در غیر این صورت ، باید به متخصص طرح نویسی مراجعه نمایید .

سپردن تدوین طرح توجیهی به یک طرح نویس متخصص، مضاف بر اینکه میتواند خیالتان را از بابت انجام درست کار راحت نماید ، میتواند باعث صرفه جویی در وقت و انرژی شما و تقویت تمرکز شما بر روی کسب و کار اصلی خودتان شود.

در صورتی که تمایل دارید نوشتن طرح توجیهی را یاد بگیرید و نیای به راهنمای نگارش طرح توجیهی یا کتاب آموزش طرح توجیهی دارید میتوانید دو کتاب آموزش نوشتن طرح توجیهی را از انتهای صفحه «آموزش نوشتن طرح توجیهی» ، با فرمت WORD و PDF دانلود نمایید.

دانلود نمونه طرح توجیهی کسب و کار سال 1402 و 1403 !

در وبسایت گسترش کارافرینی ایران ما بزرگترین بانک نمونه طرح توجیهی اقتصادی و مالی را برای دانلود شما عزیزان آرشیو نموده ایم.

این بانک نمونه طرح توجیهی ، اکنون دارای بیش از 2500 عنوان طرح توجیهی کسب و کار کوچک و متوسط و بزرگِ صنعتی و همینطور طرحهای کشاورزی و دامپروری و البته طرح های توجیهی خدماتی و گردشگری میباشد که حدود 300 فقره ی آن توسط کارشناسان ما تدوین شده و مربوط به سالهای 99 ، 1400 ، 1401 و 1402 میباشند.

در آینده طرح های توجیهی 1403 و 1404 و ... نیز به آنها اضافه میشود.

اغلب نمونه طرح های توجیهی اقتصادی و مالی که لیبل «اختصاصی» یا «ویژه» دارند دارای فرمت WORD و PDF بوده و غالبا دارای گزارش کامفار نیز میباشند که همه ی این مشخصات روی لینک دانلود نمونه طرح های توجیهی اختصاصی ما نوشته شده است.

بانک جامع نمونه طرح توجیهی اختصاصی

در صفحات زیر میتوانید به لینک دانلود این بانک جامع نمونه طرح توجیهی اختصاصی ما برای سالهای 1400 ، 1401 و 1402 دسترسی پیدا نمایید :

  • لیست نمونه طرح های توجیهی سال 99 به همراه لینک دانلود آنها
  • لیست نمونه طرح های توجیهی سال 1400 به همراه لینک دانلود آنها
  • لیست نمونه طرح های توجیهی سال 1401 به همراه لینک دانلود آنها
  • لیست نمونه طرح های توجیهی سال 1402 به همراه لینک دانلود آنها

آیا طرح توجیهی دانلودی برای اخذ وام یا مجوز مناسب است؟!

پاسخ ما به این سوال «خیر» میباشد!

نه تنها نمونه طرح های توجیهی رایگان ، بلکه حتی نمونه طرحهای توجیهی که به صورت غیر رایگان در همه ی سایت ها من جمله سایت ما قابل دانلود هستند صرفا کاربرد مطالعاتی داشته و مناسب هیچ کدام از امورات اجرایی مانند اخذ جواز تاسیس ، اخذ وام و تسهیلات بانکی ، اخذ زمین از منابع طبیعی و شرکت شهرکهای صنعتی نبوده و همینطور مناسب ارائه به مناطق ویژه اقتصادی نیستند.

کلیه نمونه طرح های توجیهی اقتصادی و مالی صرفا کاربرد مطالعاتی و تحقیقاتی داشته و برای کسانی مناسب میباشند که همچنان در فاز تصمیم گیری بوده و میخواهند اطلاعات تقریبی و ارزان قیمتی راجع به کسب و کارهایی که مد نظرشان میباشد بدست آورند.

مثلا فردی یک مجموعه شامل 10 فقره کسب و کار را تحت مطالعه دارد و میخواهد روی یکی از این کسب و کارها به قطعیت برسد و برای این فرد منطقی نیست که صرفا جهت کسب اطلاعات اولیه اقدام به سفارش تدوین 10 فقره طرح توجیهی نماید چرا که از نظر اقتصادی هیچ توجیهی برایش ندارد.

در این حالت فرد میتواند بدون اینکه هزینه ی زیادی کند از بین نمونه طرحهای دانلودی ما تعداد زیادی را دانلود کرده و فاز مطالعاتی خود را تکمیل کند و روی یک کسب و کار به قطعیت برسد.

بنابرای متوجه شدیم که تدوین طرح توجیهی به صورت سفارشی، صرفا برای امورات اجرایی و بانکی و ارائه به سازمانهاست ولی نمونه طرح های آماده که برای دانلود در سطح سایتها موجود میباشند صرفا برای امور مطالعاتی و کسب اطلاعات اولیه درباره کسب و کارها میباشند.


حق الزحمه نوشتن طرح توجیهی کسب و کار !


حق الزحمه نوشتن طرح توجیهی کسب و کار

حق الزحمه یا هزینه نوشتن یک طرح توجیهی بستگی به موارد زیادی دارد و میتواند رنج وسیعی از قیمت ها را در برگیرد.

مواردی که در تعیین حق الزحمه ی یک طرح توجیهی موثر هستند شامل موارد زیر میباشند :

  • طرح شما صنعتیست یا کشاورزی و یا خدماتی و گردشگری ؟
  • طرح توجیهی شما ایجادیست یا قرار است طرح توسعه یا طرح سرمایه در گردش باشد؟
  • تعداد محصولات و ظرفیت تولید و حجم سرمایه گذاری کسب و کار شما چقدر است؟
  • طرح توجیهی را برای کدام ارگان میخواهید ؟ بانک یا جواز تاسیس یا شرکت شهرک ها یا مناطق ویژه اقتصادی یا ... ؟
  • طرح توجیهی را برای ایران میخواهید یا خارج ایران ؟ مثل سرمایه گذاری خارجی و امور مهاجرتی ؟
  • آیا طرح توجیهی را با گرید و مهر رسمی میخواهید یا بدون گرید ؟

بنابراین در صورتی که نیاز به یک طرح توجیهی استاندارد و تخصصی با کاربرد بانکی دارید ، پیشنهاد میکنیم که قبل از هر کاری با کارشناسان ما به صورت رایگان مشاوره کنید.

کارشناسان ما با بررسی ابعاد پروژه شما و کاربری طرح توجیهی درخواستی شما تعرفه و زمان دقیق انجام کار را به شما اعلام مینمایند.

شرکت های دارای صلاحیت برای نوشتن طرح توجیهی کدامند !؟

خیلی ساده میتوان گفت کسی صلاحیت تدوین طرح توجیهی ما را دارد که دانش و تجربه کافی در زمینه ی طرح نویسی و تعهد کاری کافی را داشته باشد.

طرح نویس باید متعهد شود که در صورت نیاز کارفرما ، تا چهار ماه پشتیبانی اصلاحیه های احتمالی طرح را انجام داده تا در صورتی که بانک یا هر ارگانی که طرح آنجا بررسی میشود درخواست اصلاحات روی طرح را داد ، این اصلاحیه ها توسط طرح نویس بدون دریافت هزینه اضافه تا چهار ماه انجام شود.

یکی از وبسایت های معتبری که تیم بسیار متخصص و مجربی در زمینه ی تدوین طرحهای توجیهی و امکان سنجی دارد ، وبسایت کانون مشاوران سرمایه گذاری ایران با مدیریت مهندس ایمان حبیبی میباشد .

ایمان حبیبی از مشاوران عرصه ی کارآفرینی بوده که از سال 1383 تا امروز در زمینه تدوین طرحهای توجیهی و مطالعات بازار فعالیت نموده و تقدیرنامه های بسیاری از طرف مدیران کارخانه ها و کسب وکارهای معتبر در ایران و سایر نقاط جهان دارد.

تیم طرح نویسی مهندس ایمان حبیبی از سال 1383 تا سال 1401 بیش از 1000 عنوان طرح توجیهی را به سفارش کارفرما و با موفقیت تدوین نموده و تقدیرنامه های ایشان همگی در صفحه ((درباره کانون مشاوران صنعتی)) برای بازدید قرار داده شده اند.

ما همچنین میتوانیم طرح را با گرید کانون مشاوران بانکی که مورد تایید کلیه بانک ها و سازمانهای کشور میباشد به شما ارائه دهیم.

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و مطالعات بازار ، منطبق با استاندارد های بانکی ، جهت اخذ مجوز و وام بانکی برای کسب و کار خود دارید ، از طریق لینک های زیر میتوانید وارد وبسایت گسترش کارآفرینی ایران شده و با کارشناسان متخصص و مجرب ما تماس بگیرید.

ورود به وبسایت گسترش کارآفرینی ایران

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.