ایمان حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09126277388
امیر حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09127975250
ایمان حبیبی (سفارش ماشین آلات)
09360555304
طرح توجیهی و فرآیند تولید بخور اکالیپتوس به شرح زیر است :
طرح توجیهی تولید بخور اکالیپتوس ، به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری در زمینه فرآوری و تولید گیاهان دارویی مطرح است که با توجه به زمینه رویش گیاهان دارویی در ایران سرمایه گذاری در این صنعت منطقی به نظر می رسد .
اکالیپتوس شهرت زیادی برای مقابله با سرماخوردگی و سینوزیت دارد. به خاطر اینکه این گیاه دارای خواص ضد ویروسی و ضدباکتریایی میباشد و سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند. اکالیپتوس درخت بومی استرالیاست.
جالب است بدانید که ریشهی این درخت سه برابر وزن خود، آب جذب میکند. جوشاندهی این گیاه، بخور، روغن و برگهای آن معجزه میکنند. تب، سرفه، کیپ شدن بینی، عفونت ادراری، روماتیسم، نیش حشرات و غیره. اکالیپتوس درمان طبیعی برای همهی این مشکلات محسوب میشود.
نام تجاری این محصول درایران همان بخور اکالیپتوس است و نام تجاری دارو ساخته شده Menthol & Eucalyptus Inhalationمی باشد. این محصول با کد 24231939 در لیست ISIC3 مشخص شده است.
شماره تعرفه گمرکی بخور اکالیپتوس:
در گمرک کشور با تعرفه 30042010 تحت نام سایر داروها که جهت پیشگیری یا درمان بصورت خرده فروشی شامل آنتی بیوتیکها و....قابل دسترسی می باشد.
اين فرآورده براي برطرف نمودن نشانه هاي سرماخودرگي، سرف و احتقاق بيني بکار می رود.
آثار فارموكولوژيك و مكانيسم اثر: اسانسهاي موجود در اين فرآورده داراي اثرات ضد التهاب، خلط آور و ضد عفوني كننده مي باشند. به نظر مي رسد اثرات ضد ميكروبي اكاليپتول روي باكتريهاي گرم مثبت بيشتر بوده بخصوص باسيلوس ساب تيليس و ميكروكوكوس گلوتاميوس به آن حساستر مي باشند. آزمايشات Invitro نشان داده است كه كورستين و هايپروزيد موجود در اكاليپتوس اثرات ضد ويروس آنفلوانزا تيپ A دارند.
موارد منع مصرف :
اين فرآورده در بیماران مبتلا به تب بالا، سرفه هاي مداوم و خون ريزی دستگاه تنفس ممنوعيت مصرف دارد.
انواع آنتی سپتیک ها و آنتی باکتری های استنشاقی اعم از پودری یا مایع می تواند کالای جایگزین محسوب شوند اما باید توجه داشت که باکتری ها انواع مختلفی داشته که هر کدام یک دسته از آنتی باکتری ها را طلب می کند.
با توجه به مطالب فوق و همچنین با درنظر گرفتن مزیت ممتاز بخور اکالیپتوس که منشائ طبیعی دارد و با توجه به رویکرد منا سب جهانیان نسبت به این دسته از داروها ، این محصول است که خود را جایگزین محصولات شیمیایی مشابه نموده و در آینده نیز جایگاه خود را مستحکم تر از پیش می نماید. طبق آمارهای گزارش شده بیش از 60 درصد مردم کشورهای اروپایی علاقه مند به استفاده از داروهای گیاهی می باشند.
دارو از هر نوع و دسته ای که باشد به دلیل اهمیتی که در سلامت انسان ها دارد کالایی استراتژیک تلقی شده و این محصول نیز مستثنی از این قاعده نمی باشد.
از آنجا که شایع ترین بیماری در دنیا سرماخوردگی می باشد و دسته آنتی باکتری ها و آنتی بیوتیک ها دارای بیشترین عوارض جانبی می باشند بنابراین اهمیت این کالا در دنیا محسوس می باشد و با پیشرفت دانش پزشکی ، داروسازی و ازدیاد جمعیت و ...... تقاضای روزافزون به داروهای گیاهی بیش از پیش پیش بینی می گردد.
چین ، هند ، استرا لیا ، امریکا ،کانادا و آلمان بیترین سهم را در تولید این محصول دارند. چین به تنهایی 20 درصد از تولیدات این گونه محصولات را در دست دارد .
کشورهایی مانند بلژیک ، بنگلادش، ترکمنستان و قزاقزستان بیشترین سهم را در مصرف این کالا دارند.
تولید محلول بخور اکالیپتوس یک فرآیند بسیار ساده است و دارای تکنولوژی خاصی نمی باشد. میزان 97درصدحجمی از محصول را عصاره هیدرو الکلی اکالیپتوس ، 2 درصد اسانس نعناع و 1 درصد را اسانس اکالیپتوس تشکیل می دهد.
ابتدا مواد اولیه توسط دستگاه میکسر مخلوط شده و سپس هموﮊنایز می گردد و در مرحله بعدی توسط پرکن ها ظروف پر می گردد . به طور کلی پرکن ها به دو صورت خطی و دوار می باشند .ماشینها دارای کانوایر ورودی به Start wheel و کانوایر خروجی از آن برای سهولت در اتصال به سایر قسمتهای خط میباشند.
پر کن های دوار دارای مزایای ممتازی نسبت به خطی می باشند که عبارتند از سرعت بالا ، استقرار درب بند بر روی دستگاه که باعث استفاده از نیروی انسا نی کمتر در بخش تولید می گردد.
این مرحله از تولید ( پر کردن ) تفاوت اساسی تکنولوژی پیشرفته با تکنولوﮊی قدیم را نمایان می سازد.
پس از این مرحله بر روی ظروف برچسب زده و سپس ظروف با استفاده از نیم کارتن و نایلون ، شرینگ می گردد.
به طور کلی سیستم عرضه محصولات به دلیل عدم بهره گیری از بسته بندی های مناسب و بازاریابی مناسب در داخل و خارج از کشور با مشکل مواجه است . تبلیغات مناسب و بهره گیری از تجارت الکترونیک می تواند کمک شایانی در رابطه با عرضه و فروش محصول بنماید.
به طور کلی نقاط ضعف در تولید این محصول عبارتند از :
1 – استفاده از پرکن های نامناسب
2 – درب بندی به صورت دستی یا به صورت دستگاهی مجزا از پرکن
3 – استفاده از ظروف نامناسب
4 – بسته بندی و شرینگ نامناسب
نقطه قوت تکنولوﮊی های مرسوم سادگی در فرآیند تولید است به طوری که دربعضی از مقاطع از تولید می توان از نیروی انسانی به صورت جایگزین استفاده کرد مانند چیدن و برداشتن ظروف از زیر پرکن ، بستن درب و زدن برچسب و شرینگ نمودن کالا .به طور کلی عدم نیاز به برق زیاد و سوخت و عدم آلودگی های زیست محیطی از مهم ترین محاسن این صنعت می باشد.