ایمان حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09126277388
امیر حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09127975250
ایمان حبیبی (سفارش ماشین آلات)
09360555304
مطالعات بازار برآورد رقبا و صادرات و واردات یک محصول یا خدمت میباشد که با هدف براورد میزان عرضه و تقاضای آن در چند سال آینده و نهایتا اثبات توجیه بازار آن انجام میگیرد.
عناوین مقاله :
✔️ مطالعات بازار یا تحقیقات بازار چیست؟
✔️ کاربرد های مطالعات بازار یا تحقیقات بازار شامل چه مواردی است؟
✔️ سرفصل های مطالعات بازار یا تحقیقات بازار چیست؟
✔️ مراحل انجام مطالعات بازار در ایران چگونه است؟
✔️ با انواع تحقیقات بازار دقیقتر آشنا شویم؟
✔️ روش های مختلف انجام مطالعات بازار کدامند؟
مطالعات بازار «Market Study یا Market Research» در واقع انجام یه فرایند مطالعاتی است که نهایتا منجر به شناسایی سهم بالقوه بازار ، برای کسب و کار شما پس از بهره برداری میشود.
در مطالعات بازاری که در ایران تدوین میگردد ، این سهم بالقوه بازار را ، عموما برای 3 تا 5 سال پس از بهره برداری از پروژه تخمین می زنند اما در صورت وجود اطلاعات پایه ، امکان تخمین آن برای تعداد سالهای بیشتر مثلا ده سال و یا بیشتر نیز وجود دارد.
در واقع ما در مطالعات بازار با استفاده از استعلام از وزارت صنایع و یا جهاد کشاورزی و همینطور آمار واردات و صادرات اداره گمرک کشور ، به بررسی رقبای فعلی و آینده ی یک کسب و کار و همینطور میزان صادرات و واردات محصول یا خدمت تولیدی میپردازیم و با تحلیل این داده ها میتوانیم وضعیت عرضه و تقاضای آن محصول یا خدمت را در سال های آتی تخمین بزنیم.
قبل از هر چیز باید بگوییم که مطالعات بازار، یک مبحث منفک از طرح توجیهی است اما میتوان آن را به طرح توجیهی پیوست کرد تا طرح، علاوه بر بررسی توجیه اقتصادی و فنی ، دارای ارزیابی های مربوط به توجیه بازار نیز باشد.
بدین ترتیب شکل کاملتری از طرح توجیهی به وجود میآید که به بررسی توجیه یا امکان سنجی فنی ، مالی و بازار محصول یا خدمت میپردازد و به آن طرح امکان سنجی می گویند.
سرفصل های مطالعات بازار یا تحقیقات بازار ما به شرح زیر می باشند :
1- مقدمه
2- معرفی محصول و کاربردهای آن
3- مکان یابی پروژه
4- قیمت مواد اولیه و نحوه تامین آن
5- قیمت فروش محصولات طرح
6- ضرورت اجرای پروژه
7- استعلام عرضه در گذشته
8- پيشبيني امكانات عرضه در آینده
9- براورد تقاضا
10- پیش بینی تقاضا در سالهای آتی
11- تحليل موازنه پيشبيني امكانات عرضه و پيشبيني تقاضا
12- جمع بندی، نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد
چهار فاکتور اصلی در فرایند تهیه گزارش مطالعه بازار مورد ارزیابی و براورد قرار می گیرند که به شرح زیر میباشند :
1 – میزان تولید داخلی در طول 5 سال آینده :
برای رسیدن به این میزان ، باید تمامی واحد های فعال رقیب را شناسایی کرد و ظرفیت تولید آنها را جمع بست ، همینطور واحد هایی که مجوز تولید گرفته اند و تا 5 سال آینده به بهره برداری می رسند را نیز باید شناسایی کرد و میزان تولید آنها را نیز پس از بهره برداری براورد نمود .
برای شناسایی این رقبا به بانک اطلاعات مجوزهای وزارت صنایع و یا جهاد کشاورزی و یا سازمان گردشگری و ارگان های مرتبط دیگر مراجعه نموده و اطلاعات مورد نیاز را استخراج میکنیم.
حال مجموع ظرفیت تولید شرکتهای رقیبی که فعال هستند و مجموع ظرفیت تولید شرکتهای رقیبی که تا 5 سال آینده به بهره برداری میرسند را با هم جمع کرده و مجموع این اعداد میتواند بیانگر مقدار تولید داخلی برای آن محصول باشد که عدد دقیق آن را برای 5 سال پس از بهره برداری به صورت سال به سال محاسبه میکنند.
2 – میزان تولید خارجی یا واردات در طول 5 سال آینده :
برای این کار با استفاده از آمار واردات محصول در سالهای گذشته ، میزان واردات را در 5 سال آینده به صورت سال به سال محاسبه میکنند که عموما برای این کار ، از روش تخمین رگرسیون استفاده می کنند .
برای استخراج این آمار و اطلاعات از بانک اطلاعات اداره گمرک استفاده میکنیم.
3 – میزان مصرف خارجی یا صادرات در طول 5 سال آینده :
برای این کار با استفاده از آمار صادرات محصول در سال های گذشته ، میزان صادرات را در 5 سال آینده به صورت سال به سال محاسبه میکنند که مانند محاسباتی که در بخش واردات انجام میدهند ، عموما برای صادرات نیز ، از روش تخمین رگرسیون استفاده میشود .
4 – میزان مصرف داخلی در طول 5 سال آینده :
برای محاسبه ی میزان مصرف داخلی در طول 5 سال آینده از فرمول زیر استفاده میکنند :
میزان مصرف داخلی = میزان تولید داخلی + واردات – صادرات
و بدین ترتیب میزان مصرف داخلی که در واقع میتواند بازار بالقوه ی کسب و کار مورد مطالعه باشد ، بررسی میشود .
با انواع تحقیقات بازار دقیقتر آشنا شویم؟
تحقیقات بازار به روشهای مختلفی انجام میشوند که میتوان آنها را به دستهبندیهای مختلفی تقسیم کرد.
برخی از انواع تحقیقات بازار عبارتند از :
برای انجام مطالعات بازار، میتوان از روشهای مختلفی استفاده کرد.
برخی از روشهای اصلی مطالعات بازار عبارتند از :
در صورتی که نیاز به تهیه مطالعات بازار کاملا اصولی و قابل دفاع در بانک دارید با ما تماس بگیرید.
دانلود نمونه فایل های مطالعات بازار به صورت word و PDF