ایمان حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09126277388
امیر حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09127975250
ایمان حبیبی (سفارش ماشین آلات)
09360555304
جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید فیلتر هوای خودرو سال 1403 با نرم افزار کامفار به صورت فایل wrd و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید فیلتر هوای خودرو را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.
فیلتر هوا قطعه ای در خوردو ها می باشد ، که عهده دار تصفیه هوای وارده به موتور خودرو ، به منظور ترکیب با سوخت و احتراق آن می باشد .
موتورهای مورد استفاده در کشاورزی ، موتورهای مورد استفاده در صنعت ، قایق ها ، سم پاش ها ، ژنراتور برق ، لیفتراک ها ، جرثقیل ها و ... ، که از موتور احتراقی ( بنزینی – گازوئیلی – گازی ) استفاده می نمایند نیز ، از فیلترهای هوا استفاده می نمایند .
محصول مورد مطالعه طرح حاضر، تولید فیلتر هوا برای انواع خودروهای سبک ، نیمه سنگین و سنگین می باشد.
فیلتر هوا یک قطعه ای در خودرو است که عهده دار تصفیه هوای وارده به موتور خودرو به منظور ترکیب با سوخت و احتراق آن می باشد .
فیلترها عموماً دارای صفحه ای کاغذی هستند که آغشته به برخی مواد شیمیایی مومی شکل شده اند .
این فیلترها در مسیر گذر هوا از محیط به موتور خودرو قرار داده می شود ، به طوری که در هنگام عبور هوا از آن ، کلیه گرد و خاک ها ، غبار معلق آب ، دود و غیره گرفته شده و هوای تمیز وارد موتور می گردد .
فیلتر هوا یک قطعه مصرفی در خودرو است و علت آن این است که به مرور گرد و خاک ، دوده و دیگر اجرام معلق در هوا روی فیلتر رسوب کرده و سبب کاهش و در نهایت از بین بردن قدرت تصفیه فیلتر می شود و در این زمان است که عمر سرویس دهی فیلتر به پایان رسیده و لذا با یک فیلتر تازه تعویض می گردد . عمر سرویس دهی فیلتر کاملاً بستگی به میزان کارکرد خودرو دارد .
لازم به ذکر است که کلیه خودروها بدون استثناء از فیلتر هوا استفاده می نمایند و به عبارت دیگر هیچ خودرویی بدون فیلتر هوا یافت نمی شود . فیلترهای هوا علاوه بر خودرو در سایر موتورهای احتراقی نیز کاربرد دارند .
موتورهای مورد استفاده در کشاورزی ، موتورهای مورد استفاده در صنعت ، قایقها ، سم پاش ها ، ژنراتور برق ، لیفتراک ها ، جرثقیل ها و ... که از موتور احتراقی ( بنزینی – گازوئیلی – گازی ) استفاده می نمایند نیز از فیلترهای هوا استفاده می کنند .
دسته بندی انواع فیلتر هوا خودرو
در حالت کلی فیلترهای هوا به چهار گروه عمده زیر تقسیم بندی می شوند :
ماهیت کار و عملکرد هر چهار گروه فیلتر با همدیگر یکسان است و آنچه که سبب تفکیک آنها می گردد ساختمان فیلتر، روش تولید و ابعاد ظاهری آنها می باشد .
فیلترهای هوا به عنوان یکی از قطعات خودرو محسوب می گردند که در ساخت خودرو و همچنین به عنوان قطعات مصرفی در دوره بهره برداری از آن مورد استفاده قرار می گیرد .
فیلتر هوا یک قطعه تند مصرف است که دوره های نسبتاً کوتاه در روی خودروهای ترددی تعویض میگردد .
در مورد سایر زمینه های کاربرد فیلتر هوا باید گفت که هر کجا موتورهای احتراقی وجود دارد ، به طور اجتناب ناپذیر درروی آن موتور از فیلتر هوا استفاده شده است .
در زیر جمع بندی موارد کاربرد این محصول خلاصه شده است .
بازار قطعات خودرو که فیلتر هوا نیز در آن جای دارد خود به گروه های زیر تقسیم بندی می گردد :
بازار EM :
این بازار را خودروسازان کشور تشکیل می دهند که شرکت های تأمین کننده آنها اقدام به تأمین قطعات مورد نیاز خود از قطعه سازان می نمایند .
شرکت های ساپکو ( تأمین کننده شرکت ایران خودرو ) شرکت سازه گستر سایپا ( تأمین کننده شرکت سایپا ) شرکت اپکو ( تأمین شرکت ایران خودرو دیزل ) از شرکت اصلی فعال در این بازار به شمار می آیند .
بازار ES :
این بازار خدمات پس از فروش خودروها می باشد که وابسته به شرک تهای خودروساز است .
سازمان خدمات پس از فروش ایران خودرو ( ایساکو ) ، شرکت سایپا یدک ، شرکت گسترش خدمات پارس خودرو، مزدا یدک از شرکت های این گروه محسوب می شوند .
بازار AM :
این بازار قطعات خودرو شامل کلیه لوازم یدکی فروش های مختلف در سطح کشور می باشد که به صورت آزاد ( بدون ارتباط خاص با خودرو سازان ) اقدام به فروش قطعات خودرو می نمایند و میزان مصرف در هر کدام از بازارهای خودرو متفاوت است .
استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید فیلتر هوا خودرو :
2775 : اتصالات فیلترهای هوا
2776 : فیلترهای هوا برای خودروهای عمومی
1-2776 : فیلتر هوا برای خودروهای تجاری
2778 : فیلتر هوا برای خودروهای سواری
کشور های عمده مصرف کننده
آمریکا - ژاپن - چین - اروپای غربی - اروپای مرکزی و شرقی - آسیا و اقیانوسیه
کشور های عمده تولید کننده
هند - آمریکا - فرانسه - ژاپن - اسپانیا - چین - آلمان - پرتغال
شرایط واردات
با مراجعه به کتاب مقررات واردات و صادرات وزارت بازرگانی ، نتیجه گیری شده است که محدودیت خاصی برای واردات قطعات صنعتی وجود ندارد و با توجه به اینکه قطعات مورد مطالعه نیز در فهرست قطعات صنعتی خودرو و غیره طبقه بندی می شود .
لذا مشمول این عدم محدودیت واقع می گردد و لذا کلیه وارد کنندگان می توانند به هر تعداد اقدام به واردسازی این قطعات بنمایند .
مطابق مقررات منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی ، هیچگونه محدودیت قانونی برای واردسازی قطعات صنعتی وجود ندارد .
در کشور ما توسعه صنعت خودرو از سال 1371 شروع شده و سیاست های دولت در گسترش این صنعت و کسب سهم از بازار جهانی می باشد . توسعه صنعت خودرو سبب توسعه صنعت قطعه سازی درکشور شده است بطوریکه هم اکنون حدود 1700 قطعه ساز در کشور فعالیت می نمایند .
صنعت خودرو حدود چهار درصد و صنعت قطعه سازی 5/2 درصد از تولید ناخالص داخلی (GNP) کشور را تشکیل می دهند و دراین میان قطعات تند مصرف خودرو که محصول مورد مطالعه نیز درآن خانواده قرار دارد ، از بیشترین سهم در قطعه سازی برخوردار می باشند . توسعه صادرات از د یگر سیاست های دولت است که قطعات خودرو نیز دراین حرکت قرار دارند .
نگاه ویژه مسئولین به صادرات قطعات خودرو ، ایجاد ستاد و یژه توسعه صادرات این قطعات در سازمان توسعه تجارت ایران و بسیاری از موارد دیگر، نشان از وجود حرکت عظیم در توسعه تولید و صادرات قطعات خودرو می باشد .
بنابراین می توان گفت که هر چند قطعات خودرو در ردیف کالاها ی اساسی و استراتژیک قرار ندارند ولی این قطعات در رد یف کالاهای مهم و حساس کشور قرار دارند . محصول مورد مطالعه یک قطعه ای از قطعات خودرو محسوب می شود . از اینرو اهمیت استراتژیک آن نیز در ردیف صنایع و بازار خودرو طبقه بندی می گردد .
مجموعه فیلترهای مورد استفاده در صنعت خودرو به دو گروه عمده تقسیم می گردند :
فیلترهای پلاستیکی در خودروهای سبک و فیلترهای فلزی در کلیه خودروهای سبک ، نیمه سنگین و سنگین کاربرد دارند .
کیفیت فیلتر و ظرفیت آن عواملی می باشند که در انتخاب نوع پلاستیکی یا فلزی فیلتر، به عنوان معیارهای انتخاب محسوب می گردند .
بنابراین برای تعریف تکنولوژی مورد استفاده ، لازم است مطالعات از دو دیدگاه فوق انجام گیرد .
روش تولید فیلترهای پلاستیکی
آماده سازی مواد اولیه پلیمری ( رزین )
پلیمر ( رزین ) مورد استفاده در فیلتر، از ترکیب چند ماده پلاستیکی حاصل می شود .
این مواد به طور دقیق توزین و در داخل ماشین تزریق قرار داده می شوند . اضافه کردن رنگ یکی دیگر از مراحل فرایند آماده سازی مواد اولیه محسوب می گردد .
برش کاغذ به اندازه مورد نیاز
هر فیلتر بر حسب اندازه و ابعاد آن ، نیازمند مقدار مشخصی کاغذ می باشد . لذا ابتدا کاغذ به اندازه مناسب فیلتر برش و آماده می شود .
فرم دهی کاغذ به شکل کنگره
عامل اصلی در تصفیه هوا به وسیله فیلتره ا، نوعی کاغذ آغشته به مواد شیمیایی چرب می باشد .
به طوری که هوا در هنگام عبوراز منفذهای بسیار ریز کاغذ ، کلیه ناخالصی ها و آلودگی ها به وسیله این کاغذ جذب شده و هوای تمیز از آن عبور و وارد موتور خودرو می شود .
در زمان ساخت فیلتر به منظورافزایش ظرفیت و طول مدت کار فیلتر، لازم است سطح مناسبی از کاغذ تهیه و در فیلتر استفاده شود .
از طرف دیگر اندازه فیزیکی فیلتر باید در حدی تهیه شود که با توجه به محدودیت فضا در روی موتور، امکان استفاده از آن فراهم گردد .
لذا با توجه به عوامل فوق الذکر، کاغذ مورد استفاده به شکل کنگره ای شکل داده شده و پس از برش و تعیین اندازه دقیق ، در داخل فیلتر مونتاژ می گردد .
این عملیات به وسیله ماشین مخصوص صورت می گیرد .
فرم دهی کاغذ کنگره شده به شکل رول
کاغذ کنگره شده به شکل رول ( شکل نهایی فیلتر) تبدیل و در داخل قالب تزریق پلاستیک قرار داده می شود .
لازم به ذکر است که قالب فوق الذکر متفاوت از قالب های مورد استفاده در ماشین های تزریق پلاستیک است .
عملیات فرم دهی و قرار دادن کاغذ در داخل قالب به دو شکل اتوماتیک و دستی صورت می گیرد که در طرح حاضر شکل دستی آن مورد نظر است .
تزریق مواد پلیمری در قسمت فوقانی و تحتانی کاغذ کنگره و رول شده
قسمت فوقانی و تحتانی هر فیل تر را دو قطعه پلاستیکی تشکیل داده است که این قطعات علاوه بر ایجاد سازه فیلتر، قطعه نگهدارنده کاغذ رول شده نیز می باشد .
این قطعات به طور کامل به کاغذ چسبیده و مانع باز شدن کاغذ می شوند .
شیوه تولید این قطعات بدین صورت است که مواد پلاستیکی مایع ( رزین ) روی قسمت فوقانی و تحتانی کاغذ رول شده تزریق و فیلتر آماده می شود .
روش تولید فیلترهای فلزی
برش ورق فلزی
سازه نگهدارنده فیلترهای فلزی ورق نازک فولادی است که سطح آن جهت جلوگیری از زنگ زدگی ، پوشش دهی شیمیایی شده است .
این ورق در ابعاد 1 در 2 متر تهیه و به وسیله ماشین برش ( گیوتین ) به اندازه مورد استفاده قالب فرم آماده می شود .
البته در برخی فرایندهای تولید نیازی به برش ورق نبوده و قالب به صورت همزمان علاوه بربرش ورق عملیات فرم دهی و تولید قطعه را نیز انجام می دهد .
فرم دهی ورق بریده شده به وسیله قالب و تولید رول فیلتر
قطعه فلزی برش خورده ابتدا به وسیله قالب به صورت مشبک ( سوراخ – سوراخ ) تبدیل و سپس به صورت استوانه رول میشود .
از آنجایی که این قطعه برای حفاظت فیزیکی کاغذ صافی می باشد لذا اندازه آن در سطح اندازه نهایی فیلتر تنظیم می گردد .
جوشکاری ورق یا درزکوبی آن
دو انتهای رول مشبک تهیه شده در قسمت قبلی ، لازم است به صورتی به یکدیگر متصل شده و تشکیل قطعه صلب و قابل استفاده تحت بارهای مکانیکی وارده گردد که این عمل از طریق جوش ( نقطه جوش ) دو سر رول به یکدیگر و یا لب برگردان و درزکوب کردن آن انجام می گیرد.
پانچ و فرم دهی قطعه بالا و پایین فیلتر
در فیلترهای فلزی قطعه بالا و پایین استوانه فیلتر، دو قطعه فلزی دایره ای شکل تو خالی است ( به صورت رینگ ) که به دو قاعده رول مشبک مونتاژ می گردد .
ساخت این قطعات به وسیله قالب و پرس های ضربه ای انجام می گیرد .
سطح این قطعات همانند استوانه مشبک جهت جلوگیری از اکسیداسیون محیط ، آبکاری می شوند .
تزریق قطعات پلاستیکی ( رزین )
هر فیلتر فلز ی دارای چند قطعه پلاستیکی است که تولید آنها به وسیله ماشین های تزریق ( رزین ) در قالب های مربوطه صورت می گیرد .
فرم دهی کاغذ
اصلی ترین قطعه فیلترهای فلزی را نیزکاغذ صافی تشکیل می دهد .
خصوصیات کاغذ و روش تولید آن همانند موارد ذکر شده در مورد فیلترهای پلاستیکی است .
مونتاژ فیلتر
همانطوری که از فرایند تولید نیز مشخص است بخشی از قطعات تشکیل دهنده فیلتر پلاستیکی و بخشی کاغذی و بخشی دیگر فلزی است از اینرو در عملیات مونتاژ به وسیله ماشین مخصوص مونتاژ انجام و محصول نهایی آماده می شود .
:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید فیلتر هوا خودرو