ایمان حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09126277388
امیر حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09127975250
ایمان حبیبی (سفارش ماشین آلات)
09360555304
سپر خودرو به عنوان واسطه بین بدنه خودرو و عامل ضربه گیر جهت كاهش فشار ضربه و برخورد عمل كرده و در ردیف قطعات ایمنی و تزئینی خودرو مطرح می باشد . به طور كلی می توان سپرها را در سه دسته تقسیم بندی كرد :
1 - سپرهایی با سازه های خود تقویت شونده كه معمولا از پلا ستیك های مهندسی ساخته می شوند .
2 - سپرهایی با لایه جاذب انرژی از جنس پلی یورتان و پوسته محافظی از پلی یورتان یا پلی پروپیلن اصلاح شده با لاستیك همراه با سازه های تقویتی SMC ، آلومینیم یا فولاد . 3 - سپرهایی با روكشهای بیرونی از جنس پلاستیكهای اصلاح شده كه مستقیما بر روی قابهای SMC، آلومینیم یا فولاد قرار می گیرند .
محصول مد نظر خط تولید سپر خودروی سواری پژو ٢٠٦ ، پژو ٤٠٥، سمند و پراید به روش قالبگیری تزریقی جداره نازك بوده كه تكنولوژی جدیدی است . سپر تولیدی به روش قالبگیری تزریقی جداره نازك از ضخامت كمتر ، استحكام مكانیكی بالاتر ، ضریب انبساط حرارتی كمتر ، متوسط وزنی پایینتر و در نتیجه مصرف مواد اولیه كمتر و سرعت تولید بیشتر نسبت به فرآیندهای قالبگیری تزریقی سنتی برخوردار است .
در حال حاضر پلاستیك ها به عنوان ماده انتخابی در اكثر قسمت های كاربردی صنایع مورد استفاده قرار می گیرند . رشد چشمگیر پلاستیك در سه دهه گذشته یك پدیده بوده است و صنعت خودرو مستثنی از این پیشرفت نبوده است . خواصی مانند سبكی ، عایق حرارتی ، عایق الكتریكی ، شفافیت ، رنگ پذیری ، مقاومت در برابر شرایط جوی ، مقاومت در برابر حلالهای شیمیایی ، بهداشتی بودن ، سهولت شناخت ، ارزانی و سازگاری با شرایط مختلف ، كاربردهای عمده پلاستیكها در صنایع مختلف را توسعه داده است .
كاربرد پلاستیك در قسمت های خارجی خودرو
سپر و جلو پنجره
معمول ترین ماده برای ساخت جلو پنجره ، ABS می باشد . در خودرو Audi از نایلون تقویت شده با شیشه و مرسدس بنز از پلی بوتیلن ترفتالات برای ساخت جلو پنجره استفاده می كنند . خودروهای آمریكایی دارای جلو پنجره هایی با شكاف های بزرگ و از جنس SMC هستند .
سپر خودرو به عنوان واسطه بین بدنه خودرو و عامل ضربه گیر جهت كاهش فشار ضربه و برخورد عمل كرده و در ردیف قطعات ایمنی و تزئینی خودرو مطرح میباشد . در اشكال ١ تا ٦ نمایی از سپرهای جلو وعقب سمند ، پژو ٤٠٥ و ٢٠٦ ارائه گردیده است . به طور كلی میتوان سپرها را در سه دسته تقسیم بندی كرد :
الف - سپرهایی با سازه های خود تقویت شونده كه معمولا از پلا ستیك های مهندسی ساخته می شوند . برای مثال سپر خودروی Montego از جنس پلیبوتیلن ترفتالات اصلاح شده میباشد .
ب - سپرهایی با لایه جاذب انرژی از جنس پلی یورتان و پوسته محافظی از پلییورتان یا پلی پروپیلن اصلاح شده با لاستیك همراه با سازه های تقویتی SMC، آلومینیم یا فولاد . برای مثال مرسدس بنز از این سپرها در خودروهای خود استفاده می كند .
ج - سپرهایی با روكشهای بیرونی از جنس پلاستیكهای اصلاح شده كه مستقیما بر روی قابهای SMC، آلومینیم یا فولاد قرار می گیرند . ماده مناسب برای ساخت سپر بر اساس میزان تولید و روش رنگ كردن آن تعیین می شود .
سپرهای خود رنگ و قابل رنگ كردن در خارج خط تولید از آلیاژهای PC/PBT یا پلی پروپلین اصلاح شده با لاستیك ساخته میشوند و اگر لازم باشد سپر در خط تولید و دردمای C°١٤٠-١٣٠ رنگ گردد ، از آلیاژ PA/PPO پلی بوتیلن ترفتالات اصلاح شده یا پلیكربنات اصلاح شده استفاده میكنند .
رایجترین ماده برای ساخت سپرهای خود تقویت شونده ، پلیپروپیلن اصلاح شده میباشد . خودروهای كوچك تا وزن پنج تن مثل رنو ترافیك و خودروهای پنج تن مرسدس بنز دارای سپرهای خود تقویت شونده SMC هستند . به هر حال برای وزن های بیش از ٥/٧ تن ، سپرهای فولادی مناسبتر است .
BS ٥٤٠٩ : Specification for Nylon Tubing Part ٢: Plasticized and Unplasticized Nylon Tubing for Use Primarily in the Automobile Industry
ESE-M٩٩D٤٠-A : PLASTIC, MAGNETIC' - INJECTION MOLDED
ACETATE BUTYRATE SHEET, LIGHT CONTROL : ESF-M٤D٤٠٩-A
: SK-M٩٨D٩٥٩٤-A ABS/PVC - SHEETING, FOAM BACKED
POLYPROPYLENE SHEET, ٤٠t WOOD FLOUR FILLED : SK-M٩٨D٩٦٠٠-A
SK-M٩٨D٩٦٠٠-B :
POLYPROPYLENE SHEET, ٤٠t WOOD FLOUR FILLED, APPROVED MINIMUM THICKNESS FOR
SELF ADHERING PLASTIC SHEET : S-M٣G٤٦٠٢-A
S-M٣G٤٦٠٢-B : SELF ADHERING PLASTIC SHEET
PAINT QUALITY, PLASTIC PARTS-DECORATIVE : ESF-M٢P٧٩-A
Exterior Non - Weatherable Primers for Plastics : GM٤٣٦SM
Coating, Moldable Rigid Paint System on Thermoplastic Olefin for Exterior Parts : GM٩٩٨٤١٤
Nonconductive for Rigid Plastics : GM٩٩٨٤٨٢٠
Mold Coating Conductive for SMC : GM٩٩٨٤٨٢٣
Methods for Determining Plastic Deformation of Sheet Stee : GM٩٠٧٢P
Decorative Second Surface Finishes on Plastic Parts : GM٤٣٥١M
Coextruded Multi-Layer Plastic Fuel Tank : GM٧٤٧٣M
PP.٠١٦ Polypropylene Sheet - ٤٠٪ Glass Fiber Reinforced : G MP
٧٦٢٨-١ :
Road Vehicles - Thermoplastic Tubing for Use in Air Braking Systems - Part ١: Dimensions and Marking First Edition
TR ٧٦٢٨-٢ :
Road Vehicles - Thermoplastics Tubing for Use in Air Braking Systems - Part ٢: Installation on the yehicle and Test Methods
Plastic Coatings - Powder System : G-١٥
Material, Process and Quality Control Requirements for Non- SMC Compression Molded Parts : ٧١٣٠
١٣٤٥ : Automotive plastic Parts Specification, Recommended Practice February ١٩٨٢ (Cancelled May ١٩٩٥ )
Materials for Plastic Pistons for Hydraulic Disc Brake Cylinders, Standard June ١٩٩٣ : J ١٥٦٨
Interior Automotive Plastic Part Testing, Recommended : J ١٧١٧
٣٥٩٣ : پروانه پلاستیكی خنك كننده موتور خودروهای سواری
ایزو ١٦٩٤٩ : سیستم های مدیریت كیفیت الزامات ویژه جهت بكارگیری استاندارد ایران – ایزو ٩٠٠١ سال ١٣٨٠ برای
سازمانهای تولیدی صنعت خودرو و قطعات یدكی مرتبط
عمده تولید كنندگان سپرخودرو در جهان عبارتند از : كانادا ، آلمان ، امریكا ، ژاپن ، فرانسه ، نروژ، تایوان ، ایتالیا ، اسپانیا ، انگلستان ، بلژیك ، هلند ، سوئد و كره جنوبی .
همچنین به دلیل حجم بالای تولید خودرو در كشورهای فوق عمده مصرف كنندگان نیز همان كشورها می باشند .
• شرایط واردات
حقوق ورودی برای سپر انواع خودروهای سواری و وانت برابر ٢٥% ( تعرفه ١٠١٠/٨٧٠٨ ) و برای سپر سایر وسایل نقلیه ( تعرفه ١٠٩٠/٨٧٠٨ ) برابر ١٥% میباشد . حقوق پایه طبق ماده (٢) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، شامل حقوق گمركی ، مالیات ، حق ثبت سفارش كالا، انواع عوارض و سایر وجوه دریافتی از كالاهای وارداتی میباشد و معادل ٤% ارزش گمركی كالاها تعیین میشود . به مجموع این دریافتی و سود بازرگانی كه طبق قوانین مربوطه توسط هیات وزیران تعیین میشود ، حقوق ورودی اطلاق میشود .
• شرایط صادرات
صادرات سپر خودرو از هرگونه تعهد و پیمان ارزی معاف میباشد . بر طبق قانون معافیت صادرات كالا و خدمات از پرداخت عوارض ، تصویب شده در تاریخ ٢٧/١٢/١٣٧٩، صادرات كالا و خدمات از پرداخت هر گونه عوارض معاف است و هیچ یك از وزارتخانه ها ، سازمانها ، نهادها ، دستگاه های اجرایی ، شهرداری ها و شوراهای محلی كه بر طبق قوانین و مقررات حق وضع و اخذ عوارض را دارند ، مجاز نیستند از كالاها و خدماتی كه صادر میشوند عوارض اخذ نمایند یا مجوز اخذ آن را صادر نمایند .
برای حذف فلزات و كمك به صنعت خودروسازی برای چیره شدن به محدودیت های موجود در این صنعت ، كلیه پتانسیل های موجود در پلیمرها ، به كار گرفته میشوند . پلیمرها میتوانند احتیاجات اصلی بازار نظیر رقابت اقتصادی ، شكستن قیمتها ، كاهش زمان چرخه های توسعه برای مدلهای تولید انبوه و برای مدل كوچك و تحكیم قوانین آلودگی ، بازیافت و انرژی را مرتفع میسازند .
صنعت خودروسازی و قطعه سازی به دلیل نوع و ماهیت ارتباط، به حدی از فعالیتهای یكدیگر متاثر میشوند كه گاهی تفكیك این دو ازهم نه تنها دشوار بلكه غیر ممكن است . تجربه كشورهای مختلفی كه در خصوص صنعت خودرو نقشی پیشتاز در خودروسازی جهان یافته اند ، گویای آن است كه در بدو ورود این صنعت به هر كشوری ، مونتاژ قطعات CKD آغازگر حركت بوده و سپس به تدریج استراتژی صنعتی ، بومی كردن و توسعه سهم قطعات داخلی را مدنظر و عمل قرار داده اند و همین مرحله نیز در صورتی كه با موفقیت همراه باشد ، زمینه ساز خودروساز شدن به معنای واقعی آن شده است .
به طور كلی یكپارچگی این دو صنعت ( خودرو سازی و قطعه سازی ) سبب شده تا به عنوان دو پای حركت مطلوب در صنعت خودرو از آنها یاد شود . با توجه به رشد روزافزون صنعت خودروسازی در كشور، رشد صنعت قطعه سازی و به تبع آن ساخت انواع سپرها در كشور، رو به افزایش است . همچنین امكان صادرات این كالا به كشورهای مختلف ، اهمیت استراتژیكی این محصول را بیش از پیش نمایان می سازد .
در حال حاضر تنها روش موجود در تولید این گونه از قطعات پلاستیکی استفاده از فرآیند تزریق می باشد . با استفاده از این فرآیند که یک فرآیند نیمه پیوسته میباشد ، امکان تولید قطعات مختلف با ابعاد ، اشکال و وزنهای مختلف موجود میباشد .
شرح فرآیند قالبگیری تزریقی جداره نازك (Thin-wall injection molding; TWIM)
یكی از مهمترین روشهای رایج برای شكل دادن پلاستیكها ، قالبگیری تزریقی است . دستگاه های قالبگیری تزریقی ابتدایی ، بر اساس ریخته گری تحت فشار در قالب برای فلزات ، ساخته شده بود .
پیشرفت عمده بعدی در قالبگیری تزریقی ، استفاده از دستگاه های هیدرولیكی ( روغنی ) بود كه در سال ١٩٣٠ مقارن با عرضه طیف وسیعی از گرمانرمها به بازار ابداع شد . تا سال ١٩٥٠ طراحی دستگاه های قالبگیری تزریقی برای پلاستیكها به طور جدی مطرح نبود ، تا اینكه در این سال ، نسل جدیدی از این دستگاه ها به بازار ارائه شد كه بسیار مناسبتر و قابل انطباق با خواص پلیمر مذاب تهیه شده بود . امروزه در دستگاه های جدید نیز همان اصول طراحی حفظ شده است ، اما نحوه تنظیم چگونگی كار دستگاه ها خیلی پیچیده تر شده است .
• قسمت تزریق
در این قسمت عمل ذوب ، اختلاط و تزریق مواد انجام میگیرد كه شامل قسمت های زیر می باشد :
الف - قیف خوراکدهی مواد
قیف خوراکدهی مواد بر روی سیلندر تزریق نصب شده و وظیفه تأمین خوراك برای سیلندر تزریق را دارد .
ب - سیلندر تزریق
سیلندرتزریق كه پیچ در درون آن قرار می گیرد ، مهمترین قسمت بخش تزریق است . زیرا تمام فعل و انفعالات مواد پلاستیك در داخل آن انجام می گیرد . جنس سیلندر تزریق از فولاد ضد زنگ و بسیار سخت انتخاب می شود . تا در صورت آسیب پذیرفتن پیچ ، به سیلندر صدمه ای وارد نشود . زیرا ساختن سیلندر به مراتبط گرانتر از ساخت پیچ است .
ج - پیچ تزریق
یكی از حساس ترین قطعات ماشین تزریق ، پیچ تزریق است . زیرا اصولاﹰ ماشین تزریق با تمام دستگاه ها و قطعاتی كه روی آن نصب شده است وظیفه ای جز ذوب مواد و تزریق آن به قالب را ندارند . قسمت اعظم این وظیفه بر عهده پیچ میباشد .
د - كنترل كننده ها
ابزارهای كنترل ، ابزاری هستند كه از آنها برای محدود كردن دما و فشار ( در دستگاه تزریق ) استفاده میشود . برای كنترل دما از حرارت سنج استفاده میشود و برای كنترل فشار از ابزارهای ویژه كنترل فشار .
حرارت سنج دستگاه كوچكی است برای اندازه گیری و تنظیم و تعیین درجه حرارت كه در تابلو برق ماشین نصب می شود . قبلاﹰ درجه حرارت مورد لزوم را روی حرارت سنج مشخص می كنیم و بعد از رسیدن درجه حرارت سیلندر به حد مورد نیاز، برق گرمكن با دخالت حرارت سنج قطع میشود .
• قالب تزریق
برای تولید قطعات پلاستیك به روش تزریق از ابزاری به نام قالب تزریق پلاستیك استفاده می نماییم ، كه این ابزار از مجموعه قطعات مختلفی تشكیل گردیده است .
1 – مواد اولیه
2 – آسیاب
3 – توزین
4 – ذوب و اختلاط و هموژن سازی
5 – قالب گیری و بسته بندی
6 – جداسازی قطعات معیوب و بخش های اضافه قطعات
7 – محصول
ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید سپر خودرو :
• KM ٣٢٠٠/١٧٢٠٠ MX
:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید سپر خودرو