ایمان حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09126277388
امیر حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09127975250
ایمان حبیبی (سفارش ماشین آلات)
09360555304
جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید پوسته سیلندر خودرو سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید پوسته سیلندر خودرو را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.
بلوک سیلندر به عنوان یک قسمت اصلی موتور بوده و یک پایه فلزی محکم و یکپارچه برای تمام قطعات موتور مورد استفاده قرار می گیرد ، در داخل بلوک سیلندر استوانه های تو خالی بنام سیلندر وجود داشته ، که پیستون در داخل آن استوانه ها حرکت رفت و برگشتی خود را انجام می دهد .
سیلندر نه تنها به یک استوانه توخالی بلکه به بدنه اصلی موتور گفته می شود که شامل سیلندرها و نیز پوسته پوشاننده اطراف آنها مجاور عبور آب برای خنک کاری سیلندر و نیز مجاری روغن گفته می شود .
سیلندر قسمت اصلی یک موتور است و سایر قسمت های موتور به آن وصل می شوند .
سیلندر ها دارای طیف وسیعی از اندازه و تعداد می باشند . لیکن تقسیم بندی سیلندرها را میتوان بر اساس نحوه ساخت و ریخت داخلی آنها انجام داد .
چرا که هر گروه از سیلندرها در ابعاد و تعداد مختلف ساخته می شوند . بدنه موتورها یا همان بلوک سیلندر معمولاً به شکل ریخته گری و از جنس چدن یا آلیاژ آلومینیم می سازند .
در حین ساخت این قطعه ریخته گری مجاری عبور آب را نیز در درون آن تعبیه می کنند . پس از تولید بدنه مجاری عبور روغن از طریق سوراخکاری در بدنه بلوک سیلندر ایجاد می شوند . البته ممکن است این مجاری نیز در مرحله ریخته گری تعبیه شوند .
بلوک سیلندر به عنوان یک قسمت اصلی موتور بوده و یک پایه فلزی محکم و یکپارچه برای تمام قطعات موتور مورد استفاده قرار می گیرد.
در داخل بلوک سیلندر استوانه های تو خالی بنام سیلندر وجود داشته که پیستون در داخل آن استوانه ها حرکت رفت و برگشتی خود را انجام می دهد.
شکل بلوک سیلندر بستگی به نوع موتور از لحاظ سیستم خنک کننده دارد در سطح بالای آن سرسیلندر بسته می شود که دارای سوراخ ها و مجاری متعددی بوده که این مجاری به طور کلی مجاری آب و روغن و تایپت ها می باشد.
در بعضی از موتورها (T,L) سوراخها مجاری سوپاپها در سطح بالایی بلوک قرار دارند قسمت پایین بلوک که به ان کارتل متصل می شود .
محفظه میل لنگ گفته می شود که در آنجا میل لنگ توسط کپه های به بلوک سیلندر متصل می شود در قسمت جلوی بلوک محل قرار گرفتن سینی جلو که در داخل آن زنجیر و دنده میل لنگ و دنده میل سوپاپ قرار دارند.
قسمت عقب بلوک در انتهای میل لنگ فلایویل متصل شده که عمل انتقال نیروی موتور به سیستم انتقال قدرت را انجام می دهد.
قطعاتی که به بلوک سیلندر متصل می شود عبارتند از :
واتر پمپ ، پمپ بنزین ، سینی جلو ، پایه فیلتر روغن و یک سری قطعات دیگر که اغلب برای آب بندی این قطعات از واشر استفاده می شود .
در نهایت کلیه قطعات سوار شده روی بلوک و داخل آن موتور را تشکیل می دهند موتور روی شاسی به وسیله دسته موتور از جنس لاستیک های فشرده می باشند سوار شده است.
ضمناً دسته موتور علاوه بر اینکه اتصال موتور با شاسی را برقرار می کند ارتعاشات موتور و شاسی را نسبت به یکدیگر خنثی می کند .
وظایف دسته موتور عبارتند از :
1. نگهداری و تحمل وزن موتور بر روی شاسی
2. جذب ارتعاشات موتور و شاسی
3. مقاومت در مقابل چرخش موتور نسبت به شاسی
جنس بلوک سیلندر
بلوک سیلندر یکپارچه ریخته شده و جنس آن از چدن خاکستری با آلیاژ کرم دار یا نیکل دار آهن یا از جنس آلومینیوم می باشد بدنه موتور ( بلوک سیلندر ) را معمولاً به دو روش می سازند :
الف) بوسیله ریختن مواد مذاب در قالبهای ماسه ای و بعداً عملیات تراشکاری را در قسمتهایی که لازم است انجام می دهند .
ب) استفاده کردن از قالب فلزی به این ترتیب است که مواد مذاب را با فشار به داخل قالب فلزی تزریق می کنند .
انواع بلوک سیلندر بر حسب قرار گرفتن سیلندرها
موتورهای یک ردیفه در این نوع موتور سیلندرها در یک خط واقع و در یک ردیف قایم قرار دارند در این موتور تمام سیلندرها یکپارچه ریخته می شوند .
موتورهای دو ردیفه یا Vشکل : در این گونه موتور نیمی از سیلندرها در یک طرف و نیمی دیگر در طرف دیگر قرار دارند .
موتورهای افقی یا تخت یا خوابیده : در این نوع موتور سیلندرها را داخل یک صفحه افقی و در دو طرف محور اصلی میل لنگ قرار دارند.
موتورهای سه ردیفه یا W : این نوع موتور دو ردیف از سیلندرها در یک صفحه و در مقابل هم و ردیف دیگر عمود بر این دو ردیف قرار دارند از موتورهای سه ردیفه معمولاً در طراحی موتورهای دوازده سیلندر استفاده می شود .
موتورهای چهار ردیفه یا Xشکل : در این نوع موتورها چهار ردیف سیلندر وجود داشته و با هم زاویه 90 درجه را تشکیل می دهند .
موتورهای رادیال یا ستاره ای : این نوع موتورها با هوا خنک شده و سیلندرها در این نوع موتور دور یک مرکز قرار گرفته اند .
عیوب بلوک سیلندر
در زمستان و سرمای شدید بلوک در اثر یخ زدن آب در داخل بدنه ترک خورده که این ترک خوردگی در سطح خارجی بلوک ایجاد شده و آب از آنجا بیرون نشت می کند ترک خوردگی را می توان مانند ترک خوردگی سر سیلندر برطرف کرد .
جلوگیری از ترک خوردن بلوک سیلندر
بعد از ریختن موتور و در آوردن بلوک سیلندر از قالب ریخته گری آن را با عملیات پرداخت کاری پاک و تمیز می کنند محلهایی که مابین پوسته و سیلندر و بلوک قرار دارد به وسیله سوراخهایی که در بدنه بلوک ایجاد می کنند از وجود ذرات شن و بقایای ریخته گری پاک می کنند دهانه این سوراخها را با پولک می پوشانند .
وظیفه این پولکها که قابل تعویض است جلوگیری از ترک خوردن می باشد در سرمای شدید پس از اینکه حجم آب در محفظه های بلوک بر اثر یخ زدن زیاد شده و فشار انبساط که به همه نقاط بلوک سیلندر وارد می شود پولکها را به طرف بیرون پرتاب کرده و فشار را خنثی می کند .
پولکها را در موقع تعویض با چسب در محل خود در بلوک جا می زنند که عمل آب بندی به خوبی انجام شود در ضمن پولکها در اثر فشار اب و گرفتگی ترموستات و لوله های رابط و در موقع تابستان بر اثر گرمای زیاد نیز با بیرون پریدن خود امکان ترک خوردن سیلندر را برطرف کند .
عیوب دیگری که امکان دارد در بلوک پیش بیاید گرفتگی لوله ها و مجاری روغن یا مجاری آب است جهت باز کردن لوله های روغن پیچهای در روی بلوک در مسیر اصلی وجود دارد که با باز کردن آن و سیخ زدن لوله ها را تمیز می کند و یا برای تمیز کردن مجاری آب پولک را خارج کرده مجاری آب را تمیز کرد و سپس با فشار باد کلیه کثافات را از مجاری خارج کرده و بعداً پیچ و پولکها را در محل خود قرار می دهیم .
عیب دیگر تاب داشتن بلوک سیلندر ؛ در اثر حرارت و نیروی وارد به بلوک سیلندر باعث پیچیدگی و تاب دیدگی بلوک می شود و جایاتاقانیها از محور اصلی منحرف می شود و این عیب سریع یاتاقانها را از بین خواهد برد تغییر مکان جایاتاقانیها نباید بیشتر از 05/0 میلی متر باشد اگر این تغییر مکان بیش از این باشد باید کلیه آنها را تراشیده و هم محور می کنند .
سیلندر موتور جزو لاینفک موتورهای احتراقی می باشد . چنانچه ساختار سیلندر به شکل امروزی مورد استفاده ، وجود نداشت . استفاده از موتورهای احتراقی تولید کننده توان ، عملاً غیر ممکن بود .
ISIRI 16168: موتورهای درون سوز - بوش سیلندر - مشخصات
ISIRI 7262 : موتورهای رفت و برگشتی احتراق داخلی : تعیین جهت چرخش ، تخصیص سیلندرها ، سوپاپها در سر سیلندرها و تعریف موتورهای خطی راست و چپ و سایر موقعیتها بر روی موتور
استانداردهای بین المللی
• BIS IS 6750:1985, Specification for cylinder liners for internal combustion engines
• ISO 1204: 1990, Reciprocating internal combustion engines -Designation of the direction of rotation and of cylinders and valves in cylinder heads, and definition of right- hand and left- hand in- line engines and location on an engine
بنابر آمار سازمان تجارت جهانی ده کشور ؛ آلمان ، ژاپن ، آمریکا ، مکزیک ، چین ، ایتالیا ، تایلند ، کره جنوبی ، کانادا و مجارستان بزرگترین تولیدکنندگان و کشورهای آمریکا ، چین ، آلمان ، انگلستان ، مکزیک ، کانادا ، مجارستان ، اتریش ، فرانسه و تایلند بزرگترین مصرف کنندگان محصول مورد بررسی در دنیا هستند .
شرایط واردات محصول
ورود این کالا به کشور شامل مقررات ویژه ای نمی باشد و بازرگانان می توانند با کسب مجوزهای لازم از وزارت صنعت ، معدن و تجارت و پرداخت 25 % حقوق گمرکی به ازاء هر عدد ، محموله را وارد کشور نمایند .
شرایط صادرات محصول
صادرات این محصول پس از اخذ موافقت وزارت صنعت ، معدن و تجارت و کسب مجوزهای مربوطه میسر می ﺑﺎﺷﺪ . ﺿﻤﻨﺎً ﺻﺎدرﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ از ﻣﺸﻮﻗﻬﺎی ﺻﺎدراﺗﻲ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺳﺎﻟﻪ ﺗﻮﺳﻂ دوﻟﺖ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ ﻣﻲﮔﺮدد ﻧﻴﺰ ﺑﻬﺮه ﻣﻨﺪ ﮔﺮدﻧﺪ .
بلوک سیلندر به عنوان یک قسمت اصلی موتور بوده و یک پایه فلزی محکم و یکپارچه برای تمام قطعات موتور مورد استفاده قرار می گیرد . لذا وجود آن در تمامی موتورهای احتراقی لازم و حتمی است .
با توجه به آمار تولید بسیار بالا و رو به افزایش انواع خودروهای سبک و سنگین در کشور و در سطح جهان و لزوم بکارگیری بلوک سیلندر در تمامی آنها ، میزان اهمیت این قطعه کاملاً آشکار و بدیهی است .
پس از پر شدن محفظة مذاب ، فشار اضافی از روی کوره برداشته شده و مذاب باقیمانده در لوله سرامیکی ، به کوره باز می گردد . پس از پایان انجماد ، کپه های قالب از یکدیگر جدا شده و قطعه ریختگی از آن خارج می شود .
قالب ، معمولاً با سیستم گردشی آب ، خنک می شود تا انجمادی مناسب و حتی الامکان جهت دار در قطعه صورت پذیرد . ضخیم ترین و پرحجم ترین ناحیة قطعة ریختگی ، آخرین قسمتی است که جامد می شود ، لذا باید در مجاورت نازل سرامیکی قرار داشته باشد . قطعه ای که با رعایت این اصول تولید می شود ، دارای کیفیتی مناسب و قابل قبول است .
• قالب بلوک سیلندر
• بوته مذاب آلومینیوم
• دستگاه LPDC
• دستگاه فرز CNC
• دستگاه دریل
• دستگاه حکاکی
• کوانتومتر
• کمپرستور و هوای فشرده
:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید پوسته سیلندر خودرو