ایمان حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09126277388
امیر حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09127975250
ایمان حبیبی (سفارش ماشین آلات)
09360555304
گریس خور قطعه ای در خودرو می باشد ، كه جهت روانكاری و اتصال بین قطعات خودرو مورد استفاده قرار می گیرد . در واقع در محل اتصال قطعاتی كه در خودرو با هم درگیر هستند و برای جلوگیری از اصطكاك آنها از گریس خور استفاده می شود .
نکاتی درباره محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید گریس خور خودرو
با توجه به مشخصات فنی ارائه شده محصول از سوی سازمان صنایع كوچك و شهرك های صنعتی ایران طرح حاضر مربوط به گریس خور خودرو می باشد . لازم به ذكر است كه از آنجایی كه گریس خور در خودروهای سواری جدید مورد استفاده قرار نمی گیرد و تنها در پیكان ، وانت پیكان و برخی خودروهای نیمه سنگین و سنگین كاربرد دارد و با توجه به توقف تولید خودروی پیكان كه مصرف كننده اصلی این محصول در كشور بوده است طرح تولیـد آن توصیه نمی شود.
اما به دلیل وجود این نوع خودروها در سیستم حمل و نقل كشور و احتمال راه اندازی خط تولید پیكـان در برخی كشورهای آفریقایی و همچنین ادامه تولید سایر خودروهای استفاده كننده از این محصول در حال حاضر، طرح تولید گریس خور مورد بررسی قرار گرفته است. مشخصات فنی محصول این طرح فولادی شش گوش می باشد .
گریس خور وسیله ای است در خودرو كه جهت روانكاری و اتصال بین قطعات خودرو مورد استفاده قرار می گیرد . در واقع در محل اتصال قطعاتی كه در خودرو با هم درگیر هستند و برای جلوگیری از اصطكاك آنها از گریس خور استفاده می شود .
در بین قطعات متحرك فلزی خودرو كه در مجاورت هم قرار داشته و به نوعی دارای اصطكاك هستند ، این قطعه ( گریس خور ) قرار داده می شود و جهت عملیات روانكاری ، گریس را به داخل گریس خور وارد می كنند . بدین ترتیب قطعات فلزی در محل تماس با یكدیگر دچار اصطكاك و خوردگی نمی شوند و عملیات گریس كاری نیز به سهولت انجام می گیرد .
محصول مورد مطالعه گریس خور خودرو است . پس از مراجعه به فهرست استانداردهای ملی هیچگونه استاندارد داخلی خاصی برای این قطعه مشاهده نشد اما این قطعه می بایستی دارای استاندارد بین المللی ١٥٧٥JIS-B باشد .
کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید گریس خور خودرو :
مورد مصرف قطعه تولیدی طرح در پیكان ، وانت و برخی خودروهای نیمه سنگین و سنگین كه با استفاده از تكنولوژیهای قدیمی تولید می شوند می باشد و تنها در برخی كشورها كه از تكنولوژی های تولید قدیمی استفاده می كنند دارای بازار مصرف هستند .
• شرایط واردات
طبق کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی سال ١٣٨٦ محدودیت خاصی جهت واردات محصول مورد مطالعه وجود ندارد لذا با پرداخت حقوق گمرکی مطابق شماره تعرفه های ، ٩٨٨٧/٠٣/١٠، ٩٨٨٧/٠٢/٣٠ ، ٩٨٨٧/٠٢/٢٠ و شماره تعرفه بر حسب درصد ساخت داخل از ٩٨٨٧٠٣١١ تا ٩٨٨٧٠٣٣٨ است ، به ترتیب 20 ، 4 ، 10 و حقوق ورودی برحسب درصد ساخت از ٢٧ تا ٩٠ درصد متغیر است ، امکان واردات وجود دارد .
مطابق مقررات منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی هیچگونه محدودیت قانونی برای واردات قطعات خودرو وجود ندارد لیکن لازم است در این خصوص به موارد بسیار مهم زیر توجه شود .
الف‐ بازار قطعات خودرو در كشورمان به سه گروه OES ،OEM و AM تقسیم می گردد و شرایط خرید این گروهها به صورت زیر است :
بازار OEM
این بازار را خودروسازان کشور تشکیل می دهند که شرکت های تأمین کننده آنها اقدام به تأمین قطعات مورد نیاز خود از قطعه سازان می نمایند . شرکت های ساپکو ( تأمین کننده شرکت ایران خودرو ) شرکت سازه گسترسایپا ( تأمین کننده شرکت سایپا ) شرکت دسكو ( تأمین شرکت پارس خودرو ) از شرکتهای اصلی فعال دراین بازار به شمار می آیند .
در این بازار به طورکامل قطعات از داخل کشور تهیه می شود و لذا در صورتی که امکان ساخت داخل برای قطعه ای موجود نباشد خودروساز خود رأساﹰ اقدام به واردسازی قطعه مورد نیاز می نماید لذا واردات توسط غیر و فروش آن به خودروساز اتفاق نمی افتد ( خودروساز قطعات وارداتی را خرید نمی کند )
بازار OES
این بازار خدمات پس از فروش خودروها می باشد که وابسته به شرکتهای خودروساز است . سازمان خدمات پس از فروش ایران خودرو ( ایساکو ) ، شرکت سایپا یدك ، شرکت گسترش خدمات پارس خودرو و مزدا یدك از شرکت های این گروه محسوب می شوند . شرایط این بازار نیز مانند شرایط عنوان شده برای بازار OEM است .
بازار AM
این بازار قطعات خودرو شامل کلیه لوازم یدکی فروش های مختلف در سطح کشور می باشد که به صورت آزاد ( بدون ارتباط خاص با خودرو سازان ) اقدام به فروش قطعات خودرو می نمایند . در این بازار شرایط رقابتی برقرار است لذا در صورتی که قطعات وارداتی قابلیت رقابت به لحاظ کیفی و قیمت با موارد مشابه داخلی را داشته باشند، امکان واردات وجود خواهد داشت .
با توجه به مطالب ذکر شده ، می توان عنوان کرد که عملا امکان واردات و فروش قطعات در بازار OEM و OES تنها برای شرکتهای خودرو ساز قابل انجام بوده ولی در بازار AM واحدهای مختلف امکان واردسازی و فروش قطعات منفصله خودرو را دارا هستند .
ب‐ این قطعه در گروه قطعات کند مصرف خودرو طبقه بندی می گردد لذا مصرف آن در بازار خدمات پس از فروش بسیار پایین تر از بازار خودروسازان است بطوریکه بخش قریب به اتفاق این قطعات در بازار OEMمصرف میشود و از این رو میزان واردات نیز در سطح پایین خواهد بود .
ج‐ با توجه به مطالب ذکر شده قابل نتیجه گیری است که علیرغم نبود محدودیت برای واردات عملاﹰ واردات این قطعه در سطح بسیار پایین اتفاق می افتد .
• شرایط صادرات
از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگانی ، جهت صادرات محصول تولیدی طرح هیچگونه شرایط و محدودیتی وجود ندارد لیکن از آنجایی که این محصول یک کالای صنعتی و مهندسی محسوب می گردد از اینرو ورود به بازارهای جهانی مستلزم برخورداری تولید کننده از شرایطی می باشد که درزیر به این شرایط اشاره شده است .
برخورداری از مزیت رقابتی به لحاظ قیمت
یکی از معیارهای مهم در صادرات ، قیمت های رقابتی جهانی می باشد که این مورد نیز به شرایط اقتصاد کلان کشور در مقایسه با کشورهای مقصد صادرات گریس خور خودرو باز می گردد .
از جمله این شرایط می توان به نرخ ارز، نرخ بهره ، قیمت مواد اولیه ، نرخ تورم و موارد مشابه اشاره کرد که با توجه به متغیر بودن عوامل فوق لازم است توجیه پذیری اقتصادی صادرات در زمان واقعی صادرات و کشور های مقصد مورد تحلیل قرار گیرد .
برخورداری از مزیت رقابتی به لحاظ کیفیت
کیفیت یکی از موارد عمده دیگر است که در صادرات كالا های صنعتی نقش محوری دارد . در این صنعت کیفیت به مفهوم رعایت اصول فنی و مهندسی در ساخت ، استفاده از مواد مرغوب و کیفیت در فرایند ساخت است که تولید کننده برای ورود به بازارهای جهانی لازم است از توانائی های فوق برخوردار باشد .
برخورداری از توان فنی و مهندسی مناسب
توان مهندسی در طراحی قطعات ، انجام فرایند مهندسی معکوس ، قابلیت تولید با کیفیت مورد انتظار و رعایت کلیه الزامات مورد نیاز خریدار و... از مواردی است که برخورداری تولید کننده از توان فنی و مهندسی لازم را اجتناب ناپذیر می سازد .
آشنایی کامل با امور تجارت جهانی
فعالیت در بازار ها ی جهانی مستلزم آگاهی کامل صادر کننده از مقررات و الزامات تجارت جهانی می باشد .
برخورداری از توان مالی مناسب
دوره وصول مطالبات در صادرات عموما طولانی است از این رو لازم است كه صادر كننده از توان مالی مناسب برخوردار باشد .
برخورداری از استاندارد جهانی
این قطعه مطابق با استاندارد ١٥٧٥JIS-B می بایستی تولید شود .
قطعه سازی یکی از صنایع مادر و اساسی در هر کشور به شمار می آید . این قطعه خود به عنوان کالای واسطه ای در تولید انواع خودرو یا بازار خدمات پس از فروش آن مورد استفاده دارد از اینرو توسعه صنعت قطعه سازی به مفهوم توسعه صنعت خودرو سازی کشور است و لذا مجموعه قطعه سازی را می توان به عنوان یکی از محورهای توسعه کشورها تلقی کرد .
بنابراین در مجموع ملاحظه می گردد که قطعات تولیدی طرح به عنوان زیر ساخت های صنعت کشور به شمار می آیند و از درجه اهمیت بالایی برخوردار می باشند .
1 – سری تراشی ( شمش شش گوش فولادی )
2 – سوراخکاری و قلاویز کاری
3 – آبکاری
4 – مونتاژ فنر و ساچمه ( فنر فولادی و ساچمه )
5 – بسته بندی
6 – گریس خور ( محصول )
گریس خوردارای سه قطعه اصلی می باشد . بدنه ، فنر و كره ( ساچمه) . قطعا ت فنر و ساچمه به جهت اینكه قطعاتی استاندارد می باشند لذا از تولید كنندگان دیگر كه فقط در این زمینه فعالیت می كنند خریداری می شود . جهت تولید قطعه اصلی ( بدنه ) روش تراشكاری بهترین و مناسب ترین روش می باشد .
١‐ روش تراشكاری با دستگاههای معمولی تراش ( دستی ) مقرون به صرفه نبوده لذا دستگاه های سری تراش اتوماتیك مكانیكی ( بادامكی ) پیشنهاد می گردد . دستگاه های سری تراش اتوماتیك بادامكی دستگاه هایی هستند كه با تنظیم بادامكها حركت ابزار برنده قابل كنترل خواهد بود .
بر روی دستگاه های سری تراش معمول چندین ابزار برنده با هم كار می كنند و این به سرعت و دقت كار اضافه میكند . در دستگاه های سری تراش عمل تغذیه مواد اولیه هم به سهولت توسط خود دستگاه انجام می گیرد . از محسنات این دستگاه این است كه به اپراتور به طور دائم نیاز ندارد و یك نفر می تواند چندین دستگاه را اداره كرده و مشكلی ایجاد نمی شود .
٢‐ پس از تولید بدنه اصلی برای بعضی قطعات گریس خور ممكن است عمل سوراخكاری و قلاویز اریك نیز احتیاج باشد مانند گریس خورهای مایل و با زاویه ٩٠ درجه لذا جهت این مورد احتیاج به دستگاه های دریل دستی با قابلیت قلاویز كاری است . همچنین احتیاج به فیكسچرهایی است كه قطعه را جهت عملیات موقعیت دهد .
٣‐ روكش روی به ضخامت ١.٠ تا ٣.٠ میكرون كه به صورت حق العمل اریك به واحد های بیرونی واگذار میشود .
٤‐ پس از تولید بدنه اصلی باید فرآیند مونتاژ قطعات در نظرگرفته شود كه در بعضی گریس خورهای عمودی كه یك بدنه اصلی دارند باید پس از جا زدن ساچمه بیرون نزنند . برای این هم می توان یك دستگاه پرچ دستی در نظر گرفت .
٥‐ هر ١٠٠ عدد گریس خودر را در یك كیسه پلاستیكی ریخته وآن را با ماشین دوخت نایلون می بندند .
• ماشین سری تراش
• ماشین دریل
• ماشین پرچ
:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید گریس خور خودرو