ایمان حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09126277388
امیر حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09127975250
ایمان حبیبی (سفارش ماشین آلات)
09360555304
سیبک همانگونه که از نامش پیداست از یک گوی فلزی دسته دار تشكیل شده است ، که درون یک محفظه کروی از جنس فولاد سخت شده قرار گرفته و اطرافش با بوش های لاستیکی پوشیده شده است . کاملا واضح است که مورد مصرف و کاربرد این قطعه در خودرو سازی است و براحتی می توان گفت که هر خودرو بدون استثناء از این قطعه استفاده می کند ، لیکن مشخصات فنی آنها به نسبت نوع خودرو متفاوت است .
با توجه به مشخصات فنی ارائه شده محصول از سوی سازمان صنایع كوچك و شهرك های صنعتی ایران ، طرح حاضر مربوط به تولید انواع سیبك خودرو می باشد . مشخصات فنی محصول مورد مطالعه در این طرح به این شرح است :
سیبك طبق ( زیر كمك )
با محور كروی شكل از جنس فولاد
سیبك چپقی ( فرمان )
با محور كروی شكل از جنس فولاد
سیبك بغل شاسی
با محور مخروطی شكل از جنس فولاد
سیبک همانگونه که از نامش پیداست ازیک گوی فلزی دسته دار تشكیل شده است ، که درون یک محفظه کروی از جنس فولاد سخت شده قرار گرفته و اطرافش با بوش های لاستیکی پوشیده شده است .
سیبک به عنوان محور چرخشی چرخ ها را به نحوی به سیستم تعلیق متصل می نماید ، که قابلیت چرخش در زمان پیچاندن فرمان همزمان با بالا و پایین رفتن چرخ ها در دست اندازه ها ( حرکت سیستم تعلیق ) وجود داشته باشد .
دقیقا بمانند آنچه در محل اتصال پای انسان به لگن وجود دارد . سیبک ها که قابلیت تحمل مقداری از فشارناشی از وزن خودرو را نیز دارا هستند معمولا از یک سو به طبق و از سوی دیگر به متعلقات چرخ متصل می شوند .
سیبک ها معمولا فقط در محور جلو و به سر هر طبق دیده می شوند ، البته سیبک هایی هم در اتصالات میل فرمان وجود دارد که کوچکتر از سیبک های سیستم تعلیق هستند و غالبا توسط عوام با سیبک های سیستم تعلیق اشتباه گرفته می شوند .
اکثر سیبک ها نیاز به نگهداری ندارند ، اما در برخی خودروهای قدیمی از سیبک های گریس خور استفاده شده که باید همزمان با تعویض روغنیا حداکثر هر ۶ ماهیکبار گریس کاری شوند . کاملا واضح است که مورد مصرف و کاربرد این قطعه در خودرو سازی است و براحتی می توان گفت که هر خودرو بدون استثناء از این قطعه استفاده می کند ، لیکن مشخصات فنی آنها به نسبت نوع خودرو متفاوت است .
لازم به ذکر است که بازار قطعات خودرو به بخش های زیر تقسیم بندی می گردد ، كه میزان مصرف این قطعات در هریك متفاوت می باشد :
١‐ شركت های خودرو ساز جهت تولید خودروهای جدید
٢‐ خدمات پس از فروش شركت های تولیدكننده خودرو
٣‐ بازار آزاد فروش قطعات یدكی
استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید سیبک خودرو :
با مراجعه به آخرین فهرست استانداردهای ملی موجود در سایت اینترنتی موسسه استاندارد ملی ایران شماره استاندارد ٣٣٩١ جهت مفصل های كروی ( سیبك ) بدست آمد ، همچنین تعداد مورد نیاز جهت آزمون این كالا ١٠ عدد می باشد .
مورد مصرف قطعات تولیدی طرح در صنعت خودرو می باشد ، لذا کشورهای تراز اول در تولید خودرو را می توان به عنوان بزرگترین تولید کننده و همچنین بزرگترین مصرف کننده قطعات مورد مطالعه معرفی نمود ، كه از آن جمله می توان به كشورهای آمریكا ، آلمان ، ژاپن و چین اشاره كرد .
محصول مورد نظر در این طرح سیبك وسایل نقلیه می باشد ، كه با توجه به آمارهای وزارت بازرگانی و اداره گمرك عمده نیاز بازار كشور به این محصول با كد تعرفه ٨٧٠٨/٩٩/٢٩ كه شامل مفصل های كروی یا سیبك نیز می باشد ، از كشورهای آلمان ، تركیه و امارات متحده عربی تامین می گردد .
• شرایط واردات
طبق کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی مربوط به سال ١٣٨٦ محدودیت خاصی جهت واردات محصول مورد مطالعه وجود ندارد لذا با پرداخت حقوق گمرکی 4 درصد واردات وجود دارد .
• شرایط صادرات
از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگانی جهت صادرات محصولات تولیدی طرح هیچگونه شرایط و محدودیتی وجود ندارد .
قطعه سازی یکی از صنایع مادر و اساسی در هر کشور به شمار می آید . این قطعات خود بعنوان کالای واسطه ای در تولید انواع خودرو یا بازار خدمات پس از فروش آن مورد استفاده قرار می گیرند ، از این رو توسعه صنعت قطعه سازی به مفهوم توسعه صنعت خودرو سازی کشور است و لذا مجموعه قطعه سازی را می توان به عنوان یکی از محورهای توسعه هر كشور برشمرد .
در صنعت قطعه سازی خودرو در چند سال اخیر می توان دریافت که کالاهای عرضه شده توسط رقبای جدید در بازارهای جهانی به سرعت جایگزین کالاهای ایرانی شده و صادرکنندگان ایرانی با از دست دادن سهم خود از بازار در حاشیه قرارگرفته اند .
در این راستا بهره گیری از استعدادها و توانمندی های بالقوه مزیت های نسبی موجود و قابل خلق ، ارتقا بهره وری عوامل تولید ، دستیابی به دانش نوین ، مهارتها و فن آوری های روز ، در اختیار قراردادن اطلاعات بازرگانی صحیح و به هنگام به صادرکنندگان ، بهره گیری از تجهیزات نوین در امر ارتباطات و شناخت بازارهای هدف صادراتی و ویژگی های آنها جهت تحقق بخشیدن به اهداف برنامه جهش در صادرات کالاهای غیرنفتی از اهمیت بالایی برخوردار است .
بدین منظور شناخت کالاهای مزیت دار کشور از جمله قطعات خودرو ازیک سو و شناخت بازارهای هدف صادراتی این محصولات از سوی دیگر ، می تواند در توسعه پایدار صادرات کالاها و خدمات غیرنفتی کمک شایانی نماید .
سیبک درسیستم تعلیق فرمان در رابطه باچرخ های جلو بکار می رود و وظیفه آن انتقال نیرو به دو جهت طولی و عرضی می باشد . برای تولید بدنه سیبک طبقی و چپقی دو روش فورجینگ گرم و ماشینکاری ( فرآیند منتخب فورجینگ گرم ) و برای تولید محور سیبک ها سه روش فورجینگ گرم ، فورجینگ سرد و نکاریماشی ( فرآیند منتخب ماشینکاری ) وجود دارد .
مراحل تولید سیبک خودرو به شرح زیر می باشد .
١‐ برش :
دراین فرآیند مواد اولیه شامل مفتولها و ورقها بریده می شوند ، به این منظور مفتولها را بوسیله اره لنگ و ورقها را به وسیله قیچی گیوتین می برند .
٢‐ پیش گرم کردن :
بدنه های چپقی و طبق محورهای سیبک از مفتول ساخته می شوند . مرحله پیش گرم كردن جهت شكل دهی مفتولها توسط کوره القایی انجام می شود .
٣‐ فورجینگ یا شكل دهی :
قطعات فوق توسط چکش پس از رسیدن به دمای مورد نظر شكل داده می شوند .
٤‐ آرایش دادن :
زوائد و پلیسه هایی که پس از فرم دهی تحت فورجینگ باقی مانده اند بوسیله پرس ضربه ای حذف می شوند .
٥‐ گرده بری :
پس از برش هیاول ورقها عملیات گرده بری به وسیله پرس ضربه ای انجام می شود .
٦‐ نرماله کردن :
پس از آرایش دادن قطعات ، بدنه ها جهت رسیدن به خواص مطلوب کریستال در کوره الكتریكی مخصوص نرماله می شوند .
٧‐ سخت کاری :
قطعات محورها تحت عملیات سخت کاری قرار می گیرند در این مرحله نیز با استفاده از کوره الکتریکی صورت می گیرد .
٨‐ بازگشت :
بازگشت قطعات محورها پس ازسخت کاری در کوره با مکانیزم هوا صورت می گیرد .
٩‐ تراشکاری :
تراشکاری برای کلیه قطعات مفتول شامل بدنه ها و محورها صورت می گیرد و بسته به شرایط ازدستگاه سری تراشی یا تراش یونیورسال استفاده می شود .
10‐ سختکاری سطحی :
بر روی قطعات محورها به لحاظ تحت گشتاور قرار داشتن باید سخت کاری سطحی نیز انجام گیرد به این لحاظ آنها را به وسیله کوره القایی سخت کاری سطحی می نمایند .
١١‐ مونتاژ قطعات :
به وسیله عملیات جازدن و برش کاری در پوش ها صورت می گیرد .
١٢‐ بسته بندی :
بسته بندی محصول درکارتن و جعبه های چوبی انجام می شود .
• ماشین پرس
• قیچی گیوتین
• سری تراش
• ماشین تراش یونیورسال
• دریل ستونی
• ماشین پرس دستی
• انواع قالب
• چكش فورجینگ
• كوره پیش گرم فورجینگ
• كوره نرمله وسخت کردن کاری
• کوره الکتریکی ( برگشت )
• کوره سخت کاری
• اره لنگ
:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید سیبک خودرو