ایمان حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09126277388
امیر حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09127975250
ایمان حبیبی (سفارش ماشین آلات)
09360555304
کمک فنر بخشی از سیستم تعلیق خودرو می باشد ، که در برابر حرکت مقاومت زیادی دارد . بنابراین ارتعاشات فنر را کم می نماید . وظیفه کمک فنر کاهش نوسان چرخ ها و جلوگیری از ادامه ارتعاشات فنر پس از عبور ماشین از ناهمواری ها می باشد .
ﻓﻨﺮ ( S pring ) :
فنر قسمتی از سیستم تعلیق می باشد ، که وزن خودرو را ساپورت کرده ، ارتفاع خودرو را در حد استانداردش ثابت نگه داشته و ضربات جاده را نیز دفع می نماید . فنرها که اغلب میله ها یا حلقه های فولادی انعطاف پذیری هستند ، به شاسی و اتاق خودرو اجازه می دهند تا بدون اخلال در حرکت خودرو ، دست اندازها را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد .
ﮐﻤﮏ ﻓﻨﺮ Shock Absorber یا ( Damper ) :
در صورتی که خودرویی تنها مجهز به فنر باشد ، زمانی که باری اضافه بر روی فنرها اعمال شود یا وسیله نقلیه با یک دست انداز روبرو شود ، فنر با جمع شدن آنرا جذب می نماید ، اما زمانی که یک فنر جمع می شود ، مقداری انرژی در خود ذخیره می کند که برای تخلیه این انرژی ، فنر باز شده و انرژی وارده را به شکلی غیر قابل کنترل رها می سازد و از آنجائی که فیزیک یک فنر با نوسان و ارتعاش آمیخته است پس از باز شدن دوباره جمع شده و سپس دوباره باز می شود ، و این حرکت تا زمان تخلیه کامل انرژی ادامه می یابد ، البته هر بار با فرکانسی کمتر از بار قبل .
این سیکل باعث جدا شدن چرخ از سطح جاده ، خارج کردن کنترل خودرو از دست راننده و از بین بردن نرمی و راحتی سواری و ایجاد حالتی مشابه قایق سواری ، می گردد .
اما آنچه این مشکل را حل می نماید چیزی نیست جز کمک فنر ؛ کمک فنری که در شرایط مناسب قرار داشته باشد به سیستم تعلیق اجازه می دهد تا نوسان به وجود آمده را به یک یا دو سیکل تقلیل داده ، حرکت بیش از حد را تعدیل نموده و وزن وارد بر چرخها را در حالت تعادل و چسبیده به جاده قرار دهد .
با کنترل فنر و حرکات سیستم تعلیق ، اجزاء دیگر سیستم نظیر Tie Rod ها نیز در وضعیت درست خود فعالیت خواهند کرد و همین امر تنظیم چرخهارا نیز به صورت ثابت در حالت صحیح خود ، نگه می دارد . کمک فنر عموما شامل یک پیستون با سوراخ های ریز می باشد ، که در درون یک استوانه حاوی سیال هیدرولیکی حرکت می کند ، که عبور تحت فشار سیال از سوراخ ها ، منجر به حرکت ملایم پیستون در استوانه می گردد .
به طور کلی کمک فنروسیله ایست که در برابر حرکت مقاومت زیادی دارد . بنابراین ارتعاشات فنر رو کم می کند . وظیفه اش این است که نوسان چرخ ها را کم کند و پس از عبور ماشین از ناهمواری های از ادامه ارتعاشات فنر جلوگیری کند . اگر کمک فنر نباشد فنر به بازی کردن خود تا مدتها ادامه خواهد داد و سبب انحراف از مسیر و... خواهد شد .
در بسیاری از دستگاه های تعلیق چرخهای جلو ، کمک فنر از بالا به بدنه و از پایین به اهرمهای کنترل فرمان ( همان سگدست ها ) متصل می شود . در فنربندی چرخ های عقب کمک فنرها به طرق مختلفی متصل می شوند . داخل کمک فنر تشکیل شده از یک پیستون و سیلندر پر از روغنی مخصوص .
کمک فنر دارای سوپاپهاییست که به هنگام بالا و پایین رفتن جریان روغن را از مجراهای خاصی از یک طرف پیستون به طرف دیگر هدایت می کند . سوپاپها از حرکت سریع روغن جلوگیری می کنند . در این صورت اثر حرکت نوسانی چرخها به وسیله جریان آهسته روغن در کمک فنر گرفته می شود . در بعضی کمک فنرها از گاز ازت استفاده می شود تا فشار داخل آن همیشه در یک حد ثابت بماند .
انواع کمک فنرها
• دو تیوپه
• تک تیوپه
• با مخزن بیرونی
دو تیوپه :
در این مدل از کمک فنر ، که همان نوع بررسی شده در بالاست ، یک تیوپ اصلی وجود دارد که پیستون در آن حرکت می نماید و تیوپ دوم که تیوپ ذخیره نام دارد ، در گرداگرد تیوپ اصلی قرار گرفته تا سیال مازاد را در خود جای دهد . کمک های دو تیوپه انواع متنوعی دارند ، که برخی از لحاظ تکنولوژی منحصر به یک یا چند کارخانه بوده و دارای قیمتهای بالا و کارآییهای خاصی نیز می باشند ، اما انواع متداول آن به شرح زیر می باشند :
دو تیوپه گازی :
گسترش کمک فنرهای گازی باعث ایجاد برتری عمده ای در رانندگی با خودروهای مجهز به این نوع کمک فنر گردیده . این نوع از کمک فنر به مشکلات موجود در کنترل و هدایت خودروهایی که مجهز به شاسی و بدنه یکپارچه هستند یا فاصله چرخهایشان کم است یا نیاز به فشار بالای باد تایرها دارند ، خاتمه بخشیده .
این کار تنها با افزودن مقداری گاز نیتروژن با فشار کم در تیوپ ذخیره انجام می گیرد . این در حالی است که تصور عامه بر این است که در کمک های گازی تنها از نوعی گاز استفاده می شود و از روغن خبری نیست . اما چنین نیست ، در این نوع کمک فنر ، گاز ( نیتروژن ) تنها حجم بسیار کمی از حجم مواد موجود در کمک را شامل می شود .
فشار نیتروژن درون تیوپ ذخیره نیز ما بین 100 تا 150 psi می باشد . یکی دیگر از محاسن نیتروژن جلوگیری از ایجاد کف در کمک فنر است ، این کف ( Foam ) که حاصل ترکیب شدن روغن با هوا ( در کمک فنرهای دو تیوپه هیدرولیکی بجای نیتروژن ، هوا وجود دارد ) است ، قابل فشرده شدن می باشد ، از اینرو باعث اخلال در کار کمک شده و نرمی و راحتی رانندگی را از بین می برد همچنین واکنشهای کمک فنر را با تاخیر مواجه می کند .
اما در انواع گازی ، نیتروژن تحت فشار قابلیت ترکیب شدن با روغن را دارا نیست . در صورتی هم که مقادیر کمی هوا در پروسه تولید یا در حین کارکرد کمک وارد آن شده باشد ، بدلیل وجود فشار نیتروژن تنها به صورت حباب در روغن پخش می شود . دیگر مزیت کمک فنرهای گازی ، بازگشت جزئی آنها پس از فشرده شدن است ، این امر که بدلیل بیشتر بودن سطح مقطع زیر پیستون نسبت به سطح بالای پیستون ( بدلیل وجود میله ) و وجود فشار بالای نیتروژن وارد بر سطح بزرگتر ( زیر پیستون ) اتفاق می افتد ، باعث بالا رفتن ضریب فنر شده ، و تا حدی از پایین رفتن سر خودرو هنگام ترمز گیری ، پایین رفتن عقب خودرو در هنگام شتاب گیری و چپ شدن و انحراف خودرو جلوگیری می نماید .
دو تیوپه هیدرولیکی :
عینا مشابه نوع گازی می باشند ، با این تفاوت که در آنها بجای نیتروژن تحت فشار کم ، از هوا در فشار معولی استفاده می شود ، که مشکلاتی نظیر ایجاد کف در آنها اجتناب ناپذیر است ( نوع هیدرولیکی ، نسل اول کمک فنرهای دو تیوپه محسوب می شوند ، که همینک جای خود را به انواع گازی سپرده اند ) .
دو تیوپه : Cell Foam
در این نوع بجای اینکه اجازه داده شود گاز نیتروژن در تماس با سیال هیدرولیکی ( روغن ) قرار گیرد، سلولهایی از نیتروژن اشباع شده بکار می رود ، این نوع نیز همانند نوع گازی ، از ایجاد کف هوا و روغن جلوگیری می نماید ، اما در صورتی که در دماهای بسیار بالا قرار گیرد ( کارکرد در جاده های با دست انداز بسیار زیاد در مدت زیاد ) پس از سرد شدن دیگر کیفیت اولیه خود را باز نخواهد یافت .
یکی از اشکالات کمک های دو تیوپه ، نداشتن قابلیت نصب شدن به صورت زاویه دار و یا سر و ته می باشد ، این امر باعث می شود ، در مواردی که سازنده با کمبود جا مواجه است امکان استفاده از این نوع کمک را نداشته باشد ، دیگر اشکال کمک های دو تیوپه نیز دفع نشدن کافی گرما به خارج می باشد ، چرا که تیوپ ذخیره مانعی بر سر خروج گرمای تولیدی در پیستون بوده و گرما نیز باعث کاهش ویسکوزیته روغن می گردد ، که این امر کارآیی کمک فنر را کاهش می دهد ( این مشکل در نوع گازی کمتر بوجود می آید ) . کمک های دو تیوپه در اکثر خودروهای سواری ، وانتها ، SUV ها و کامیونهای سبک بکار می رود .
تک تیوپه :
در این نوع از کمک فنر همانطور که از نامش پیداست ، تیوپ ذخیره وجود ندارد ، در درون تیوپ اصلی 2 پیستون وجود دارد ؛ پیستون متحرك و پیستون جدا کننده ( معلق ) ، پیستون متحرك که به میله کمک فنر متصل است دقیقا مشابه انواع دو تیوپه عمل می نماید ، اختلاف اصلی اینجاست که در این نوع از سوپاپ فشردگی خبری نیست و بجای آن یک پیستون جدا کننده ، محفظه حاوی روغن را از محفظه گاز جدا می نماید ، محفظه زیرین حاوی گاز با فشار 360 psi می باشد .
در حین کارکرد در سیکل بازشدن ، هنگامی که فشاری بر پیستون متحرك وارد نشود بر اثر فشار نیتروپن زیرین ، بالا آمده و فضای خالی را پر می نماید ، در سیکل فشرده شدن نیز تحت فشار ، پیستون پایین می رود تا کمک تا انتها فشرده شود . این نوع کمک فنر قابلیت نصب در تمامی حالتها را داراست ، همچنین بدلیل فشار بالای نیتروژن ، بر خلاف دیگر انواع کمک فنر قابلیت ساپورت مقدار کمی از وزن خودرو را نیز دارد .
در این نوع بدلیل نبود تیوپ ذخیره مشکل دفع حرارت تولیدی نیز وجود ندارد ، در صورت بروز گرما نیز نه تنها کارآیی آن کاهش نمی یابد بلکه در پی افزایش فشار نیتروژن ( در اثر گرما ) بهبود نیز می یابد .
همچنین بدلیل نبود تماس بین روغن و گاز یا هوا مشکل تشکیل کف نیز وجود ندارد ، اما عیب این نوع کمک فنر آسیب پذیری آن است چرا که بدلیل نبود تیوپ ذخیره ، در صورت برخورد شیئی خارجی با پوسته کمک و ایجاد فرورفتگی ، پیستون از حرکت باز می ماند . این نوع کمک فنر در بسیاری از خودروهای سواری ، وانتها ، SUV ها و کامیونهای سبک استفاده می شود ، اما قیمت بالاتری نسبت به انواع تک تیوپه دارد .
با مخزن بیرونی :
این نوع که بهترین نوع کمک فنر محسوب می شود ، برای کارهای برجسته ای چون مسابقات اتومبیلرانی و موتورسیکلت رانی بکار می رود و قیمت بالایی نیز دارد .
در این نوع ، از یک کمک فنر تک تیوپه سبک و کوچک استفاده می شود که بوسیله یک لوله به مخزنی که در قسمتی جدای از کمک فنر واقع شده و حاوی سیال و گاز می باشد وصل می شود ، درون مخزن یک پیستون جداکننده و یک سوپاپ فشردگی قرار دارد ، از اینرو می توان این نوع را ترکیبی از دو نوع قبلی یعنی دو تیوپه و تک تیوپه دانست اشغال فضای کمتر در پشت چرخ ، بدلیل پرتابل بودن مخزن دوم ( در برخی موارد به تیوپ اصلی چسبانده شده ، اما در اکثر موارد جدا می باشد ) ، خنک شدن بهتر و قابل تنظیم بودن ، از مزایای این نوع کمک فنرها محسوب می شود .
وسیله ایست که در برابر حرکت مقاومت زیادی دارد . بنابراین ارتعاشات فنر رو کم می کند . وظیفه اش این است که نوسان چرخها را کم کند و پس از عبور ماشین از ناهمواری های از ادامه ارتعاشات فنر جلوگیری کند . اگر کمک فنر نباشد فنر به بازی کردن خود تا مدتها ادامه خواهد داد و سبب انحراف از مسیر و... خواهد شد . سیستم تعلیق خودروها است .
استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید کمک فنر خودرو :
برای تولید کمک فنر خودرو باید استانداردهای شماره 3006-3091-3388-3389-3396 رعایت شود .
کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول ، کشورهای دارای منابع اولیه و دارای امکانات ساخت خودرو می باشند ، نظیر ایالات متحده – چین – ژاپن – آلمان - کره
• شرایط صادرات
محدودیتی جهت صادرات محصول وجود ندارد اما با توجه به نیاز بالای کشور در حال حاضر تنها تولید کنندگان می توانند پاسخگوی نیاز داخل باشند .
اهمیت استراتژیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید کمک فنر خودرو :
با توجه به استراتژیک بودن صنعت خودرو در جهان بالطبع محصول مورد نظر ازاهمیت بالایی برخوردار است و برای سازندگان خودرو این محصول استراتژیک است .
1 – مواداولیه
2 – انبار تسمه
3 – برش کاری
4 – کوره گرمکن بخش میانی
5 – سوراخکاری میانی
6 – کوره گرمکن سر
7 – قطعه شاه فنر و برگردان ( لایه 1 و 2 )
8 – کوره گرمکن سر
9 – پرس گوشه زنی
10 – سایر لایه ها
11 – کوره گرمکن
12 – پرس گوشه زنی
13 – ماشین taper
14 – دستگاه مارک زنی
15 – شیار زنی
16 – پرس چشمی و خم گردان
17 – پرس خزانه گذاری
18 – کوره پیش گرم
19 – ماشین فرم دهی لایه های سنگین
20 – ماشین فرم دهی لایه های سبک
21 – وان آبدهی و سخت کاری
22 – کوره برگشت
23 – دستگاه ساچمه پاش
24 – سایر لایه ها
25 – شاه فنر و لایه برگردان
26 – دستگاه سنگ چشمی
27 – ماشین برقوزنی چشمی
28 – ماشین برش گذاری
29 - برقوی داخل بوش
30 – واحد اصلاح قوس ، اصلاح پهلو ( بادگیری )
31 – رنگ آمیزی و مارک زنی
32 – پرچ و کرپی
33 – مونتاژ و تشکیل دست فنر
34 – تنظیم بار گذاری و تست بارگذاری
35 – انبار محصول
• ماشین پرس برش اولیه 180 تن
• ماشین برش سوخکاری میانی 100 تن
• کوره گرم کن میان تسمه
• ماشین خم چشمی هیدرولیک
• ماشین خم چشمی دستی
• کوره گرم کن سرلایه 3 متر
• پرس لبه زن 150 تن
• کوره گرمکن لایه ها 5.4 متر
• ماشین نورد 200 تن
• ماشین سنگ چشمی
• ماشین پرس شیار زنی 100 تن
• ماشین پرس خزانه گذاری 80 تن
• ماشین پرس کرپی زنی
• کوره پیش گرم کن از نوع گامی
• ماشین فرم دهی و آبدهی گردان
• ماشین فرم دهی غلطکی تغذیه دستی
• کوره تنش گیری وبرگشت
• ماسین ساچمه پاشی
• ماشین اصلاح شکل لایه
• ماشین پرس اصلاح پهلو 100 تن
• ماشین دریل برقو زنی
• ماشین پرس برش گذاری 5تن
• ماشین تست بارگذاری وتنظیم فنر
• ماشین مارك زنی
• ماشین پرچ زنی
• ماشین سختی سنج
• ماشین جوش الکتریکی
• ماشین پرس استیلن
:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید کمک فنر خودرو