ایمان حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09126277388
امیر حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09127975250
ایمان حبیبی (سفارش ماشین آلات)
09360555304
شاسی در اصل یک چهارضلعی است و از فولاد سخت به شکل ناودانی ساخته می شود ، که قسمت هایی مثل موتور ، سیستم انتقال قدرت ، سیستم فنربندی و سیستم ترمز و فرمان روی آن نصب می شود . کاربرد این قطعات در خودرو سازی بوده و تنها در خودروهای سواری شاسی بلند و خودروهای نیمه سنگین و سنگین مورد استفاده دارد .
محصول مورد نظر طرح حاضر، تولید شاسی خودرو می باشد . در حالت کلی یک خودرو از سه قسمت اصلی تشکیل شده که عبارتند از:
• بدنه
• موتور
• شاسی
در ادامه شرح مختصری در مورد هر کدام از قسمت های فوق ارائه شده است .
بدنه خودرو
بدنه ی خودروهای سواری از قسمتهای مختلفی مثل اسکلت جوشکاری شده ، درها ، گلگیرها ، سقف و غیره تشکیل شده است ولی بدنه ی خودروهای باری شامل اتاق راننده و اتاق بار است .
موتور
مجموعه ای از قطعات مکانیکی است که انرژی شیمیایی به انرژی حرارتی و مکانیکی تبدیل می شود یا به عبارت دیگر موتور دستگاهی است که با مصرف سوخت ، قدرت و حرکت تولید می کند .
شاسی خودرو
شاسی در اصل یک چهارضلعی است و از فولاد سخت به شکل ناودانی ساخته می شود که قسمتهایی مثل موتور، سیستم انتقال قدرت ، سیستم فنربندی و سیستم ترمز و فرمان روی ان نصب می شود ، مانند بسیاری از اتومبیلهای سواری قدیمی و خودروهایی مثل جیپ و کامیون و اتوبوس ها را می توان نام برد .
شاسی در شکلهای مختلفی وجود دارد . یک نوع شاسی را مستقل می گویند که از دو تکه ناودانی بلند از جنس فولاد سخت ولی سبک که به صورت موازی به هم وصل می شوند تشکیل شده است . این دو تکه به وسیله ی دو رام در دو سر به یکدیگر متصل می شوند .
شاسی معمولا در قسمت عقب کمی بالاتر امده است و این به خاطر ایجاد فضای بیشتر برای دیفرانسیل و فنرهاست و در قسمت جلو کمی باریکتر ساخته می شود که این نیز به خاطر فرمان دهی بهتر است . در بعضی از اتومبیلهای قدیمی برای استحکام شاسی در چند نقطه به رام های زیادتری مجهز می شوند .
در صورتی که در اتومبیلهای جدید رامهای تقویتی وسطی به کار برده نمی شوند. بلکه اتاق را محکم با بستهای خوب به شاسی متصل می کنند . ولی در نوع دیگر شاسی به اسم شاسی های سر خود، شاسی، در واقع جزئی از اسکلت اتاق است . ( برای سبکتر بودن وزن اتومبیل و به خاطر اینکه نیروی محرکه ی ان افزایش پیدا کند . ) در طراحی شاسی سر خود از ورقهای نازک فلزی که انها را به روش شکل دادن ( پروفیل ) تولید می کنند ، استفاده می کنند .
البته قسمتهایی از شاسی مثل کف و محوطه ی موتور و همچنین تکیه گاه های محورهای جلو و عقب که بیشترین نیرو و فشار بر انها اعمال می شود باید از ورقهایی که ضخامت بیشتری دارند ، درست شوند . ضخامت ورقها معمولا 2 تا 3 میلیمتر است و به گونه ای جوش داده می شوند که از استحکام خوبی برخوردارند . خودروهای سواری در مقایسه با خودروهای سنگین نیروی کمی را تحمل می کنند و روی شاسی انها بار استاتیکی کمتری وارد می شود .
بنابر این خودروهای سواری می توانند با سرعت زیاد حرکت کنند و اصولا طراحی شاسی سر خود به همین منظور بوده است . بنابراین با توجه بر مطالب ذکر شده در حالت کلی شاسی خودرو را از نظر ایجاد واحدهای تولید کننده آن به دو دسته ی کلی می توان طبقه بندی کرد .
خودروهای شاسی و بدنه جدا از هم در این حالت شاسی بصورت جداگانه تولید شده و به منظور مونتاژ سایر مجموعه ها در روی آن به خودرو ساز تحویل می گردد که در حال خودروهای زیر از این سیستم استفاده می نمایند : خودروهای سواری شاسی بلند ، کامیونت ها ، کامیون ها ، مینی بوس ها ، میدل باس ها ، اتوبوسها و خودروهای صنعتی خودروهای شاسی سرخود یا شاسی بدنه ی یکپارچه
در حال حاضر کلیه خودروهای سواری تولیدی کشورمان ( باستثنای خودروهای سواری شاسی بلند ) از این سیستم استفاده می نمایند . در این سیستم شاسی و اتاق خودرو بصورت سرهم تولید و تحت عنوان " اتاق " به بازار عرضه می گردد و لذا می توان گفت که در اینحالت شاسی جزئی از بدنه بوده و به عبارت دیگر اتاق خودرو طوری طراحی و ساخته می شود که کار شاسی را نیز انجام دهد و بدین ترتیب می توان عنوان کرد که " این دسته از خودروهای سواری شاسی ندارند " .
با توجه بر مطالب ذکر شده ، از نقطه نظر نیاز بازار به شاسی خودرو ، می توان نتیجه گیری زیر را اس تخراج نمود .
خودروهای سواری
از میان خودروهای سواری تولید کشورمان ، تنها خودروهای شاسی بلند مانند خودروهای تولید شرکت های پارس خودرو و گروه بهمن به عنوان خودروهای شاسی بلند نیاز به شاسی دارند ( سایر خودروهای سواری تولیدی کشور نیاز به شاسی ندارند ) ، لیکن با توجه بر قیمت بالای خودروهای تولیدی شرکت های فوق و همچنین تعداد تولید پائین آنها ، شاسی تولید داخل نداشته و به همراه موتور نصب شده روی آن و تحت عنوان " شاسی موتور دار برای خودروهای سواری " به کشور وارد می گردند .
خودروهای سنگین و نیمه سنگین
در مورد شاسی این خودروها می توان گفت که بخشی از این شاسی ها در داخل کشور تولید شده و بخشی دیگر نیز همانند شاسی خودروهای سواری بصورت موتور دار از خارج کشور وارد می گردد ( تحت عنوان شاسی موتور دار ) از اینرو در طرح حاضر هدف بررسی تولید شاسی برای این گروه از خ ودروها می باشد که شامل شاسی برای خودروهای کامیونت ها ، کامیون ها ، مینی بوس ها ، میدل باس ها ، اتوبوسها خواهد بود .
محصول تولیدی طرح ، شاسی خودرو است و لذا کاملا واضح است که مورد مصرف و کاربرد این قطعات در خودرو سازی است ، شاسی تنها در خودروهای سواری شاسی بلند و خودروهای نیمه سنگین و سنگین مورد استفاده دارد . ولی باید گفت که شاسی مورد استفاده در هر خودرو متفاوت بوده و از مشخصات فنی مربوط به همان خودرو تبعیت می نماید .
• کشورهای عمده تولید کننده
کشورهای تراز اول در تولید خودرو را می توانیم به عنوان بزرگترین تولیدکننده و همچنین بزرگترین مصرف کننده قطعات مورد نظر معرفی نماییم . از این رو کشورهای آمریکا - ژاپن - چین - اروپای غربی - اروپای مرکزی و شرقی - آسیا و اقیانوسیه می توان از جمله کشورهای عمده تولید کننده در نظر گرفت .
• شرایط واردات
با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی ، نتیجه گیری شده است که محدودیت خاصی برای واردات قطعات مورد مطالعه وجود ندارد . لذا با پرداخت حقوق گمرکی به شرح زیر ، امکان واردات وجود خواهد داشت .
1 - شاسی موتور دار خودرو های سواری ، سواری کار و وانت : 65 درصد
2 - سایر شاسی موتور دار : 20 درصد
مطابق مقررات منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی ، هیچگونه محدودیت قانونی برای واردسازی قطعات خودرو وجود ندارد . لیکن لازم است در این خصوص به مورد بسیار مهم زیر توجه شود .
الف - بازار قطعات خودرو درکشورمان به سه گروه OES - OEM و AM تقسیم میگردد و شرایط خرید این گروهها به صورت زیر است .
بازار OEM
در این بازار به طورکامل ق طعات از داخل کشور تهیه می شود و لذا در صورتی که امکان ساخت داخل برای قطعه ای موجود نباشد . خودروساز خود رأساً اقدام به واردسازی قطعه مورد نیاز می نماید . لذا واردات توسط غیر و فروش آن به خودروساز اتفاق نمی افتد ( خودروساز قطعات وارداتی را خرید نمی کند )
بازار OES
شرایط این بازار نیز مشابه شرایط عنوان شده برای بازار OEM است .
بازار AM
در این بازار شرایط رقابتی برقرار است . لذا در صورتی که قطعات وارداتی قابلیت رقابت به لحاظ کیفی و قیمت به موارد مشابه داخلی را داشته باشند ، امکان واردات وجود خواهد داشت .
با توجه به مطالب ذکر شده ، می توان عنوان کرد که عملا" امکان واردات و فروش قطعات در بازار OEMو OES تنها برای شرکتهای خودرو ساز قابل انجام بوده ولی در بازار AM واحدهای مختلف امکان واردسازی و فروش قطعات منفصله خودرو را دارا هستند .
محصول مورد مطالعه در گروه قطعات کند مصرف خودرو طبقه بندی می گردند ، لذا مصرف آن در بازار خدمات پس از فروش بسیار پایین تر از بازار خودروسازان است بطوریکه بخش قریب به اتفاق این قطعات در بازار OEM مصرف می شود و از اینرو از آنجائیکه بازار خودرو سازان قطعه وارداتی را خرید نمی کند لذا واردات صر فا می توان برای عرضه در بازار خدمات پس از فروش خودرو صورت می گیرد که با توجه بر جزئی بودن مصرف شاسی در این بازار ، میزان واردات نیز در سطح پائینی خواهد بود .
با توجه به مطالب ذکر شده ، قابل نتیجه گیری است که علیرغم نبود محدودیت برای واردات ، عملاً واردات این قطعات به دلایل زیر امکان ناپذیر و یا در سطح بسیار پایین اتفاق می افتد .
* بیشترین مصرف شاسی نزد خودروسازان است و این شرکت ها نیز در صورت نیاز به شاسی خود راسا اقدام به وارد کردن آن می نمایند . لذا در بازار برای غیر خودرو سازان واردات به هدف فروش به خودرو سازان صورت نمی گیرد .
* شرکت ها و اشخاص حقیقی برای فروش شاسی در بازار خدمات پس از فروش امکان وارد سازی شاسی را دارا می باشند ولی چون مصرف شاسی در این بازار پائین است ، لذا عملا واردات خاصی برای آن صورت نمی گیرد .
• شرایط صادرات
از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگانی ، بر ای صادرات محصولات تولیدی طرح هیچگونه شرایط و محدودیتی وجود ندارد .
قطعه سازی یکی از صنایع مادر و اساسی در هر کشور به شمار می آید . این قطعات خود به عنوان کالای واسطه ای در تولید انواع خودرو یا بازار خدمات پس از فروش آن مورد استفاده دارند . از این رو توسعه صنعت قطعه سازی به مفهوم توسعه صنعت خودرو سازی کشوراست و لذا مجموعه قطعه سازی را می توان به عنوان یکی از محورهای توسعه کشورها تلقی کرد .
در حال حاضر واحدهای صنعتی مشابه متعددی در کشورمان مشغول قطعه سازی برای خودرو می باشند . بنابراین در مجموع ملاحظه می گردد که قطعات تولیدی طرح به عنوان زیرساخت های صنعت کشور به شمار می آیند و از درجه اهمیت بالایی برخوردار می باشند .
• برش به اندازه بلانک قطعه
اولین مرحله در تولید شاسی ، برش ورق فولادی به اندازه بلانک دو طرف شاسی می باشد که این امر بوسیله ماشین گیوتین صورت می گیرد
• نورد
شکل پروفیل شاسی بصورت ناودانی و جنس فولاد شاسی از نوع سخت می باشد . از طرف دیگر با توجه بر تحت فشار بودن این قطعه در هنگام کار روی خودرو ، نمی توان از هیچگونه روش تولید دیگر که سبب ایجاد تنش های مکانیکی در قطعه می شود استفاده کرد . از اینرو برای تولید ناودانی شاسی از روش نورد استفاده می گردد .
• سوراخکاری
شاسی مجموعه ای است که سایر قسمت های خودرو روی آن نصب می گردد و برای اینکار از روش اتصال پیچ و مهره استفاده می گردد . لذا لازم است سوراخ های لازم روی شاسی انجام گیرد که این امر بوسیله دریل های چند محوره ( به منظور ایجاد چند سوراخ دقیق همزمان ) انجام می گیرد .
• عملیات حرارتی
شاسی لازم است از سختی بالائی برخوردار باشد تا بدین ترتیب بتواند فشار وارده از سوی قطعات نصب شده روی آن را تحمل نماید . عملیات حرارتی سبب ایجاد سختی لازم در شاسی می گردد .
• ماشینکاری
ماشینکاری قطعات جهت تولید ابعاد و اندازه های دقیق و صافی سطح مطلوب انجام م ی گیرد که در مورد قطعات مورد مطالعه به منظور افزایش دقت ، کیفیت و نرخ تولید ، از ماشین ابزار مخصوص استفاده می گردد . ماشینکاری شامل فرزکاری خواهد بود .
• مونتاژ قطعات
شاسی خودرو از چند قطعه مونتاژ شده روی هم تشکیل شده است و لذا آخرین مرحله فرایند تولید ، مونتاژ می باشد که این فعالیت توسط ماشین های پرچ انجام انجام می گیرد .
• رنگ آمیزی
شاسی خودرو پس از مونتاژ بصورت کوره ای رنگ می گردد ، تا در مقابل زنگ زدگی مقاومت لازم را بدست آورد .
• کوره الکتریکی برای نرمالایزینگ و تمپرینگ
• ماشین فرز مخصوص
• ماشین مته چند محوره
• ماشین نورد سرد
• کوره رنگ و متعلقات آن
• ماشین پرس پرچ 200 تن
• ماشین گیوتین
• ماشین اینداکشن برای سختکاری سطحی
:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید شاسی خودرو