ایمان حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09126277388
امیر حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09127975250
ایمان حبیبی (سفارش ماشین آلات)
09360555304
محصول مورد مطالعه قابلیت استفاده شدن در اغلب جایگاه هایی که نیاز به موتور وجود دارد را دارا می باشد ، از جمله این کاربردها می توان به موارد زیر اشاره نمود : استفاده در انواع خودروها اعم از خودروهای سواری ، اتوبوس ، مینی بوس و کامیون ها ، استفاده به عنوان موتور قطار ، استفاده به عنوان موتور الکتریکی و استفاده در صنایع دفاع به عنوان موتور قایق و ...
محصول مورد بحث در طرح پیش رو توربو موتور دوار چهار زمانه احتراق داخلی با شماره ثبت اختراع 27938 و دارای اعتبار 20 ساله از تاریخ 29/1/81 می باشد که دارای مشخصات و ویژگی های زیر است :
از زمان پیدایش موتورهای احتراق داخلی ( موتورهای میلنگ پیستونی ) تا عصر حاضر هنوز تکنولوژی این موتورها برای تولید نیرو تغییر چندانی نکرده و این برای نخستین بار است که تکنولوژی جدیدی برای موتورهای احتراق داخلی ارائه شده است ، این امر با حذف میلنگ و پیستون و شاتون و یاتاقان و بدون نیاز به روغن و البته با رعایت کلیه موارد چهار حالت مکش ، تراک ، انفجار و تخلیه صورت گرفته است .
با ساخت این موتور در آینده و ارائه آن به بازار این تکنولوژی می تواند جایگزین موتورهای میل لنگ پیستونی که عمر نسبتاً کمی دارند بشود . این موتور جدید برای تولید نیرو می تواند از هر یک از سوخت های فسیلی مانند گاز ، بنزین و گازوئیل استفاده کند و با جرقه شمع و انفجار ، چرخه حرکت را تکمیل می نماید .
این موتور دارای وزن 25 کیلوگرم ، چهار محفظه احتراق ، 101 قطعه ، 92 فنر و 27 پیچ و مهره می باشد و در صورت تمایل می توان محفظه های احتراق آن را اضافه نمود ( البته برای اضافه نودن هر محفظه احتراق 21 قطعه و 28 فنر اضافی نیاز است . ) در این موتور می توان با کم و زیاد نمودن تعداد سوپاپ ها در قسمت ورودی دور و قدرت موتور را تغییر داد .
قابلیت دیگر این موتور این است که در حین حرکت می توان حجم محفظه موتور را تغییر داده و همچنین نوع سوخت را عوض نمود ، به طور مثال از بنزین به گاز یا به دیزل تغییر داد .
از دیگر مزایای موتور می توان به حجم کمش اشاره نمود ، به طور مثال اگر یک موتور رایج با 150 کیلو وزن و 1600 سی سی حجم سوخت 60 اسب بخار توان تولید می کند ، این موتور با حداقل سوخت یعنی یک کاربراتور با حجم 50 سی سی می تواند بین 40 تا 45 اسب قدرت تولید نماید .
از آنجایی که موتور اجزایی ندارد که اصطحکاک تولید کنند و دارای چرخه سوخت کامل می باشد تا 90% سوخت را به نیرو تبدیل می نماید . موتور فوق در هر شرایط آب و هوایی می تواند بهترین بازدهی را داشته باشد و حتی نیاز به فیلتر صافی هوا ندارد .
نقطه قوت بزرگ دیگر موتور فوق ، این است که با اندکی تغییر می تواند به عنوان موتور دیزب قطار ، موتور انواع خودرو ، و یا به عنوان موتور الکتریکی در کارخانجات و حتی به عنوان موتور هواپیما یا موتور جت نیز مورد استفاده قرار گیرد .
در کل با توجه به اینکه در حال حاضر ، جهان به سمت استفاده از سوخت های ارزان و سازگار با محیط زیست و دارای عمر طولانی و با آلایندگی کمتر پیش می رود ، پیش بینی می شود که این موتور با استقبال خوبی رو به رو شود .
این موتور قابلیت استفاده شدن در اغلب جایگاه هایی که نیاز به موتور وجود دارد را دارا می باشد ، از جمله این کاربردها می توان به موارد زیر اشاره نمود :
1 – استفاده در انواع خودروها اعم از خودروهای سواری ، اتوبوس ، مینی بوس و کامیون ها
2 – استفاده به عنوان موتور قطار
3 – استفاده به عنوان موتور الکتریکی
4 – استفاده در صنایع دفاع به عنوان موتور قایق و ...
2658 : موتورهای دیزلی – پایه فیلترهای پیچی سوخت با فلنج افقی – ابعاد اتصالات و نصب
1-6526 : موتورهای درون سوز – رینگهای پیستون – اصطلاحات و تعاریف
2-6526 : موتورهای درون سوز – رینگهای پیستون – مشخصات مواد
3-6526 : موتورهای درون سوز – رینگهای پیستون – قسمت – 4 مشخصات عمومی
4-6526 : موتورهای درون سوز – رینگهای پیستون – الزامات کیفی
5-6528 : موتورهای درون سوز – رینگهای پیستون – رینگهای پاک کننده
6-6529 : موتورهای درون سوز – رینگهای پیستون – رینگهای کنترل روغن – ویژگی ها
7-6866 : موتورهای دیزلی – اتصالات سر لوله تزریق سوخت فشار بالا با مادگی مخروطی 60 درجه
7056 : موتورهای احتراق داخلی – شیلنگهای پلاستیکی و لاستیکی سوخت – روش آزمون اشتعال پذیری
7057 : موتورهای احتراق داخلی رفت و برگشتی – محافظت در برابر آتش – الزامات
1-7075 : موتورهای احتراق داخلی رفت و برگشتی – عملکرد
قسمت اول : اعلام توان ، مصرف سوخت و مصرف روغن روانکار و روش های آزمون – الزامات تکمیلی موتور برای استفاده عمومی
3-7075 : موتورهای احتراق داخلی رفت و برگشتی – عملکرد – قسمت سوم : اندازه گیری های آزمون
4-7075 : موتورهای احتراق داخلی رفت و برگشتی – عملکرد – قسمت چهارم : کنترل سرعت
5-7075 : موتورهای احتراق داخلی رفت و برگشتی – عملکرد – قسمت پنجم : ارتعاشات پیچشی
7262 : موتورهای احتراق داخلی رفت و برگشتی : تعیین جهت چرخش ، تخصیص سیلندرها ، سوپاپ ها در سر سیلندرها و تعریف
موتورهای خطی راست و چپ و سایر موقعیتها بر روی موتور
7264 : موتورهای رفت و برگشتی احتراق داخلی – وسایل کنترل دستی – جهت حرکت استاندارد
7322 : موتورهای درونسوز رفت و برگشتی – محفظه کلاج – ابعاد اسمی و رواداریها
1-8638 : موتورهای دیزلی – فرآیند بررسی تنظیم زمانی دینامیکی تچهیزات پاشش سوخت دیزل قسمت اول : شرایط اولیه
2-8638 : موتورهای دیزلی – فرآیند بررسی تنظیم زمانی دینامیکی تچهیزات پاشش سوخت دیزل قسمت دوم : روش آزمون
8641 : موتورهای دیزل – ارزیابی میزان تمیزی تجهیزات تزریق سوخت
10422 : موتورهای احتراق داخلی اشتعال تراکمی اندازه گیری دود موتور در طی شرایط عملکرد پایا – دود سنج نوع فیلتردار
10710 : موتورهای احتراق داخلی – بیانیه وزن و جرم موتور
10872 : موتور های اشتعال داخلی رفت و برگشت – دستگاه اندازه گیری کدری و تعیین ضریب جذب تور گاز
1-12766 : موتور های اشتعال داخلی رفت و برگشت – واژه نامه – قسمت اول : اصطلاحات بهره برداری و طراحی موتور
2-12766 : موتور های اشتعال داخلی رفت و برگشت – واژه نامه – قسمت دوم : اصطلاحات مربوط به تعمیرات موتور
موتورهای احتراق داخلی نزدیک به صد سال است که پیشرفتی بنیادی را تجربه نکرده اند . بازده این موتورها به رغم تمام تلاش های صورت گرفته از سوی صنعتگران نتوانسته مرزهای جدیدی فتح کند . هم اینک تکنولوژی های پیشرفته ای چون تزریق مستقیم سوخت یا زمان بندی متغییر سوپاپ ها به دلیل بهای فوق العاده گزافی که به محصول نهایی تحمیل می کنند ، همه گیر نشده اند .
از دیگر سو انواع دیگر موتورهای احتراقی مانند موتورهای وانکل که خودروسازی مزدای ژاپن از سرآمدن استفاده از آن می باشد ، برتری چشمگیری نسبت به تکنولوژی های متداول ندارد تا بتواند سهم قابل ملاحظه ای در بازار بیابد . با عنایت به این مقدمه بدیهی است توانایی ها و امتیازات موتور دوار 4 زمانه احتراق داخلی موید جایگاه ممتازی است که این گونه از موتورها می توانند احراز کنند .
پیش بینی 90% بهره وری برای این موتور در حالی صورت می گیرد که در طراحی آن انعطاف بسیار بالایی لحاظ شده است . تنوع سوخت های قابل استفاده ، تنوع حجم موتور ، تعداد سیلندرها و به تبع آن توان موتور ، عدم وابستگی به سیستم خنک کننده مشخص و گستره وسیع کاربرد ، از این موتورها بستری مناسب برای سرمایه گذاری به عنوان یک تکنولوژی نوظهور ساخته است .
تعداد قطعات کم موتور و عدم نیاز به روغن موجب صرفه جویی در هزینه های نگهداری و تعمیرات این موتورها می شود . از توانایی های ذخیره کننده این موتورها امکان تغییر حجم در زمان استفاده از موتور است .
مشابه این پدیده در موتورهای مشهور Hemi ساخت خودروسازی کرایسلر مشاهده می شود اما به روشی بسیار بدوی تر وزن کم و فضای محدودی که این موتورها اشغال می کنند می تواند تعبیر رویای استودیوهای طراحی خودرو باشد .
قوانین سخت گیرانه ای از سوی اتحادیه اروپا و دولت فدرال آمریکا و حتی سخت گیرانه تر از سوی دولت های ایالتی مانند کالیفرنیا ، بهشت خودروسازان ، در ارتباط با آلایندگی و مصرف سوخت وضع شده است .
هر خودروسازی ، محدودیت های شدید وضع شده برای میزان مونواکسید تولید شده در خودروهای خود دارد . با وضع این مقررات تلاش شده تا پاسخی به چالش های زیست محیطی که سلامت میلیاردها انسان را به خطر انداخته و شرایط سختی برای زیست بر روی کره خاکی ایجاد کرده ، داده شود .
بحران جهانی سوخت که دیر یا زود تمام فعالیتهای لشر را مختل خواهد کرد نیز راهی به جز اعمال محدودیت بر مصرف سوخت های فسیلی باقی نمی گذارد . دیگر حتی در ایالت متحده گالن های سوخت با طیب خاطر در باک های بی انتها بنزین ریخته نمی شود . سرمایه گذاری وسیع بر توسعه تکنولوژی های پیچیده برای موتورهای احتراق داخلی و تکنولوژی نه چندان کارامد هیبرید که البته بسیار گران قیمت است ، به وضوح گویای این است که به این زودی ها نمی توان به کاربرد وسیع باتری در خودروها امید بست .
ظرفیت پایین ذخیره انرژی و به تبع آن شعاع حرکتی کم ، زمان شارژ مجدد طولانی ، وزن زیاد ، تولید حرارت بالا و پاره ای مشکلات در ارتباط با امنیت باتری ها موجب می شود پیش از این که به قیمت بالای باتری ها بیاندیشیم ، تا سالها پرونده خودروهای الکتریکی را به موسسات تحقیقاتی بسپاریم .
هر چند هزینه های بالایی که برای تامین زیر ساخت های لازم برای خودروهای هیدروژنی نیاز است موجب می شود نتوانیم حسابی جدی تر از خودروهای الکتریکی بر روی این گونه از خودروها هم باز کنیم . در این شرایط بالا بردن بازده موتورها ( تقریباً به میزان دو برابر میزان کنونی ) می تواند فرشته نجات صنایع خودروسازی باشد .
مشابه همین مشکلات حتی بنیادی تر برای صنایع هوانوردی ، نیروگاه های عظیم برق و هر مجموعه ای که با انرژی به صورت کلان در ارتباط است صادق می باشد . در اختیار داشتن فناوری ای که بتواند این امر را محقق کند ، برای هر مجموعه صنعتی و حتی هر کشوری می تواند بسیار غرورآمیز و متضمن آینده ای درخشان باشد .
هم اینک این ایده نوآورانه که مورد توجه بسیاری از مدیران ارشد بین المللی قرار گرفته و حائز جوایز زیادی شده است ، به طور کامل می تواند برآورده کننده این هدف باشد که خوشبختانه با توجه به تعلق خاطر ایشان به باقی ماندن منافع این طرح برای کشور عزیزمان ، برای گسترش و عرضه در ایران باقی مانده است .
امید است که با تلاش های متخصصان داخلی ، در کنار سرمایه گزاری های لازم ، امکان عرضه این محصول فراهم شود تا در حوزه فناوری های بکر ، صاحب حرفی تازه شویم و بتوانیم به رغم تحریم هایی که غیر منصفانه به کشورمان تحمیل شده ، سرمایه گذاران خارجی را به پای میز مذاکره بیاوریم و مجموعه های عظیم صنعتی دنیا را ، که به دلیل موانع ایجاد شده ، در ایران حضور کمرنگی پیدا کرده اند ، به همکاری با شرکت های داخلی ترغیب کنیم تا بتوانیم به دستاوردهای آنان نیز با هزینه کمتر دسترسی یابیم .
از دیگر سو می توانیم نیاز پروژه های متعددی که در داخل کشور به اجرا در می آیند به انرژی و حرکت برآورده کنیم و از این حیث برای کشورمان خودکفایی به ارمغان بیاوریم . تمام این ها موجب می شود بتوانیم از این طرح سکویی ایجاد کنیک تا بر مینای آن تخصص و توانمندی های بالقوه دانشمندان و تحصیل کردگان ایرانی به فعلیت درآید و ارزش افزوده حاصل شده توسعه و تعالی ایران اسلامی را به ارمغان آورد .
مراحل تولید موتور دوار 4 زمانه به شرح زیر می باشد :
1 – در اولین مرحله کار ، قالب سازی برای قطعات موتور صورت می گیرد . این مرحله بسیار حائز اهمیت می باشد ، زیرا تمام قطعاتی که در مراحل بعد ساخته می شوند ، بر مبنای قالبهای طراحی شده در این مرحله تولید می گردند . قالبها بر اساس یک نمونه دست ساز موتور که دارای تمام مختصات و اندازه های اصلی موتور می باشد و با به کارگیری فنون مردن قالب سازی ، ساخته می شوند .
2 – پس از ساخت قالبها ، آنها را برای تایید کیفیت به بخش آزمایشگاه کنترل کیفیت ارسال می کنند و در صورت تایید از آنها در خط تولید بهره می گیرند .
3 – این مرحله ، مرحله ریخته گری قطعات مختلف موتور می باشد ، که مرحله ای حائز اهمیت است . در این مرحله با استفاده از کوره ای که در طرح برای این مرحله ، پیش بینی شده است ، چدن ، ذوب شده و با استفاده از چرثقیل های سقفی و به کمک اپراتور داخل قالبهای آماده شده در مراحل 1 و 2 ریخته می شود .
4 – پس از سرد شدن قطعات و اتمام مراحل ریخته گری ، باید قطعات را با گذراندن مراحلی ، هرچه بیشتر به شکل نهایی مورد نظر نزدیک نمود . برای رسیدن به این مقصود ، می بایست چند مرحله تراشکاری بر روی محصول صورت بگیرد . ابتدا بر روی تمام قطعات ، یک مرحله تراش ساده صورت می گیرد و پس از آن با توجه به نیاز هر یک از قطعات ، دستگاه های زیر برای تکمیل عملیات مورد استفاده قرار می گیرند:
• فرز رادیال
• فرز ساده
• دریل ستونی
• صفحه تراش رادیال
5 – بر روی سایر قطعات مورد نیاز موتور نیز که از ورقه آهن یا فولاد آلیاژی تهیه می شوند ، یک سری فرآیند انجام می گیرد ، این عملیات با استفاده از دستگاه های وایرکات و دستگاه برش لیزری صورت می پذیرند . دلیل استفاده از چنین دستگاه هایی ، نیاز به دقت ابعادی بسیار بالا در این قطعات است و تنها دستگاه هایی که قادر به اعمال چنین ظرافتی هستند ، وایرکات و دستگاه برش لیزری می باشند .
6 – پس از اتمام تمام مراحل فوق ، قطعات ساخته شده ، وارد سالن مونتاژ می شوند تا با نظمی که از پیش تعییین شده است ، بروی یکدیگر سوار شوند ، این امر توسط دستگاه های جوش انجام می گیرد .
• ماشین دریل ستونی
• ماشین فرز
• ماشین فرز رادیال
• صفحه تراش 2 متری
• ماشین فرز CNC
• کوره ریخته گری
• ترانس جوشکاری
• ماشین وایرکات
• ماشین برش لیزری
• ماشین تراش 6 قلم CNC
• ماشین سنگ زنی
:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید موتور دوار چهار زمانه توربو خودرو