ایمان حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09126277388
امیر حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09127975250
ایمان حبیبی (سفارش ماشین آلات)
09360555304
جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید گاز مایع از گاز طبیعی سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید گاز مایع از گاز طبیعی را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.
LNG یا گاز طبیعی مایع گونه ای از گاز طبیعی می باشد ، که قسمت عمده ی آن از متان CH4 تشکیل شده و برای راحتی عملیات حمل و نقل و انبارداری موقتاً به صورت مایع در آمده است .
در حالت معمول LNG بدون بو ، بدون رنگ ، غیر سمی و بدون خاصیت خورندگی می باشد .
( LNG ) یا گاز طبیعی مایع گونه ای از گاز طبیعی است ، که قسمت عمده ی آن از متان CH4 تشکیل شده و برای راحتی عملیات حمل و نقل و انبارداری موقتاً به صورت مایع در آمده است .
در حالت معمول LNG بدون بو ، بدون رنگ ، غیر سمی و بدون خاصیت خورندگی می باشد اما از خطرات آن می توان به قابلیت اشتغال ، انجماد و امکان گاز گرفتگی با آن اشاره کرد و در ادامه یک پروسه ی معمولی این صنعت توضیح داده شده است.
ابتدا گاز از میادین گازی استخراج شده و به یک کارخانه مخصوص جهت خالص سازی فرستاده می شود.
این عملیات خالص سازی شامل جداسازی مواد مایعی مانند آب و نفت و همچنین گازهایی مثل CO2 و H2S و در آخر اجزای جامد مثل جیوه می باشد .
بعد از خالص سازی ، این گاز در مراحل مختلف سرد شده تا به صورت مایع در آید . سپس در مخزن های مخصوصی ذخیره شده و آماده ی بارگیری و انتقال می شود .
عملیات مایع سازی گاز شامل جداسازی ناخاصی ها نظیر خاک ، گازهای اسیدی ، هلیوم ، آب و هیدروکربن های سنگین می باشد .
در ادامه گاز طبیعی به وسیله ی عملیات سرد شدن ، دمایی در حدود 260- درجه فارنهایت و در فشار 25 کیلو پاسکال ، ( فشار مناسب برای ناوگان حمل و نقل ) را پیدا می کند .
این کاهش حجم ، انتقال LNG در مسافت های زیاد که خطوط لوله وجود ندارند را مقرون به صرفه می سازد .
در حالی که جابجایی LNG به وسیله خطوط لوله امکان پذیر نبوده ، یا صرفه ی اقتصادی ندارد ، می توان آن را از طریق دریا ، به وسیله ی کشتی های مخصوص حمل یا تانکرهای مخصوص در جاده ها ، جابه جا کرد .
کاربرد گاز مایع از گاز طبیعی :
از LNG معمولا برای انتقال گاز طبیعی به بازار مصرف استفاده می شود . بعد از رسیدن به مقصد LNG دوباره به صورت گاز در آمده و در خطوط لوله ی گاز طبیعی جریان می یابد .
LNG دارای چگالی انرژی قابل توجهی درمقایسه با دیزل و بنزین بوده و در عین حال آلودگی بسیار کمتری را ایجاد می کند . چگالی انرژی LNG در حدود 60 % سوخت دیزل می باشد .
از سوی دیگرعملیات استخراج ، خلوص و ذخیره سازی آن در تانکرهای مخصوص بسیار پرهزینه بوده و خود مانعی برای استفاده ی وسیع آن در کاربردهای تجاری به شمار می آورد .
از LNG می توان در خودروهای گاز سوز استفاده کرد اما معمولا خودروهایی گاز سوز در طراحی خود از CNG یا گاز طبیعی فشرده شده استفاده می کنند .
در مقایسه با آب که چگالی آن L/Kg 1 می باشد ، چگالی LNG در حدود 41.0 L/Kg تا L/Kg 50.0 بوده که بسته به دما ، فشار و ساختار آن متغیر است .
ارزش حرارتی آن نیز به منبعی که از آن استخراج شده و پروسه ی خاصی که برای مایع سازی از آن استفاده شده ، بستگی دارد .
استاندارد های قابل توجه گاز مایع از گاز طبیعی :
علامت تجاری ( نشانه تجاری ) یا نشان بازرگانی ، اعم است از هر گونه رنگ ، تصویر و نشانه ای که نشانگر ییک محصول یا خدمت می باشد و برای تمایز آن محصول یا خدمت از دیگر محصولات و خدمات مشابه بکار می رود .
علامت تجاری درصورت ثبت شدن دارای اعتبار حقوقی بوده و تحت حمایت قانون قرار می گیرد .
در حال حاضر بزرگترین واحد LNG موجود در دنیا در کشور قطر فعالیت دارد ، قبل از این واحد ، مجموعه ی تولید LNG آتلانتیک بزرگترین گونه از انواع خود به شمار می رفتند .
نیروگاه شماره ی 2 شرکت گاز قطر با ظرفییت تولید mmtpa 8.7 برای هر کدام از دو واحد خود ، در حال حاضر بزرگترین واحد دنیا را در اختیار دارد LNG . درون کشتی ها بارگیری شده و به پایانه ی تبدیل مجدد گازی تحویل داده می شوند .
در آنجاست که به LNG گرما داده می شود ، تا مجدداً به حالت گازی در آید . این پایانه ها معمولا به انبارها و یا خطوط لوله ای متصل هستند ، که وظیفه ی تغذیه و انتقال گاز طبیعی به کمپانی های گاز رسانی محلی ( LDC ) و یا نیروگاه های برقی مستقل را بر عهده دارند.
شرایط واردات و صادرات گاز مایع از گاز طبیعی :
مجوزهای قانونی مورد نیاز این طرح می بایست از اداره کل صنعت ، معدن و تجارت و سایر دستگاه های ذیربط اخذ گردد .
در حال حاضر چهار روش و تکنولوژی عمده ی مایع سازی وجود دارند :
APCI : ابداع شده توسط شرکتی به همین نام
Cascade
Shell DMR
Linde
پیش بینی می شود که تا پایان سال 2012 دست کم 100 واحد با ظرفیت کل 297/2 MMPTA در حال فعالیت باشند . اکثر این واحدها برای مایع سازی از روش های APCI و Cascade استفاده کرده و دیگر روش ها از اهمیت بسیار کمتری برخوردارند .
APCI پر کاربردترین این روش هاست و از 100 واحد مایع سازی ساخته شده یا در حال ساخت 86 عدد آنها از این روش استفاده می کنند ، که ظرفیت کل آن ها معادل 243 MMPTA می باشد .
روش بعدی پروسه ی Cascade از فیلیپس است ، که در 10 واحد استفاده شده و ظرفیتی برابر 36/16 MMPTA دارد . روش DMR Shell در حال حاضر در 3 واحد با ظرفیت 13/9 MMPTA فعالیت دارد . در نهایت Statoil/Linde تنها در یک مجموعه به نام “ Snohvit ”فعالیت داشته و توان تولید 4/2 MMPTA را داراست .
راه اندازی تجهیزات LNG با مقیاس کوچک و استقرار این واحدها در مکان هایی نزدیک به محل مصرف آنها بسیار سودمند است ، این امر کاهش قیمت عملیات حمل و نقل و در نتیجه قیمت نهایی پایین تری را با خود به همراه دارد .
این تجهیزات همچنین امکان ایجاد توازن در بازه های زمانی ازدیاد تقاضا و کاهش آن را فراهم می آورد .
از دیگر مزیت های آن می توان امکان ذخیره سازی LNG و نصب سیستم های گاز رسانی محلی در مکان هایی که به خط لوله دسترسی ندارند ، اشاره کرد .