ایمان حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09126277388
امیر حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09127975250
ایمان حبیبی (سفارش ماشین آلات)
09360555304
کولر آبی ، کولری است که با تبخیر آب ، هوا را خنک می کند . این کولر ها در نقاطی که دارای آب و هوای خشک هستند با راندامان خوب کار می کنند و وسیله خنک کننده منزل ، سالن ها و ... می باشند .
• کولر آبی
کولری است که با تبخیر آب ، هوا را خنک می کند . به دلیل استفاده از این نوع کولر در ایران بیش تر از هر جای دیگری در جهان ، گاه این نوع کولرها با عنوان کولر ایرانی شناخته می شوند .
نحوه کار کولر آبی
کانال خروجی کولر :
این کانال بین دریچه هوا و برزنت قرار داشته و هرچقدر بتوان از برخورد نور آفتاب با این قسمت جلوگیری نمود ، سرمای به وجود آمده ، تلفات کمتری داشته و راندمان خنک کنندگی کولر آبی افزایش خواهد یافت .
کانال داخلی :
این کانال داخل کولر قراردارد و پروانه در مقابل آن می باشد .
بدنه کولر - پارچه برزنتی :
جهت جلوگیری از انتقال لرزش های کولر و کانال خارجی الزاما باید از برزنت استفاده شود . بدهی است این پاچه باید کاملا سالم باشد .
ناودان ها :
بر روی هر یک از درپوش های کولر مسیری جهت ورود و توزیع آب وجود دارد که به ناودانی معروف است .
آب پخش کن ( سه راه آب ) :
پولی بزرگ و پولی کوچک : توسط دو پولی و تسمه رابط بین آنها نیروی مکانیکی به وجود آمده در الکتروموتور به محور فن منتقل می شود . هم راستا بودن دوپولی بسیار فوق العاده با اهمیت است .
شناور ( فلوتر ) :
با استفاده از شناور میزان آب داخت مخزن کولر همواره ثابت است .
• اجزا الکتریکی کولر آبی
کابل رابط چهارسیم :
جهت انتقال برق از کلید به کولر .
فیوز :
جهت حفاظت الکتریکی کولر در برابر خطراتی چون اضافه بار .
جعبه ترمینال :
جهت ایجاد اتصالات مطمئن و عایق از بدنه کولر .
کلید مخصوص کولر :
جهت راه اندازی و کنترل موتور دو دور و واتر پمپ .
الکترو موتور دوسرعته :
جهت به چرخش در آوردن فن در کولر آبی . که شامل قسمت های زیر می باشد :
- خازن راه انداز
- خازن اصلاح ضریب قدرت
- کلید گریز از مرکز
- سیم پیچ راه انداز
- سیم پیچ دور کند
- سیم پیچ دور تند
واتر پمپ ( پمپ آب کولر ) :
به کمک واتر پمپ ، آب از مجزن به سه راه آب منتقل و از آنجا به ناودان ها هدایت می شود .
• کارکرد
طرز کار کولر آبی :
آب توسط الکترو پمپ ازتشتک به ناودانهای در بالای پوشالها هدایت می شود و سپس بر روی پوشالها می ریزد و آنها را خیس نگه می دارد . با کار الکترو فن هوا از روی پوشالهای مرطوب عبور کرده به طرف کانال و یا داخل سالن هدایت می شود عبور هوا از روی پوشال های مرطوب موجب تبخیر آب پوشالها شده و آب برای تبخیر شدن گرمای هوا را جذب میکند و در نتیجه موجب خنک شدن هوا می شود.
هوای خنک با رطوبت حدود 90 درصدوارد سالن می گردد این کولر در نقاطی که دارای آب و هوای خشک هستند با راندامان خوب کار می کنند . در نقاط مرطوب و کنار دریا کارایی ندارند . ظرفیت کولر آبی کولرهای آبی را در اندازه های مختلف تا ظرفیت 1300 می سازند و آنها را بر اساس ظرفیت می شناسند عبارت کولر 4500 به معنی این است که ظرفیت هوادهی کولر 4500 فوت مکعب در دقیقه است .
سیکل تبرید تراکمی هرسیکل تبرید از چهار قسمت اصلی تشکیل می شود .اواپراتور ( تبخیر کن ) کمپرسور( تراکم کننده ) ، کندانسور( مایع کن ) ، و شیر انبساط . ماده مبرد مورد استفاده در کولر گازی فریون 22 است . ماده مبرد قبل از شیر انبساط به صورت مایع با فشار زیاد و در دمای محیط است . پس از عبور از شیر انبساط اواپراتور فشاری و دمای آن کاهش یافته در فشار ودمای پایین شروع به تبخیر می نماید .
عمل تبخیر در طول اواپراتور ادامه یافته از مقدار مایع کم شده و به مقدار بخار افزوده می شود تا در خروج از اواپراتور ماده مبرد کاملا تبخیر شده و به صورت بخار خواهد بود . گرمای لازم برای تبخیر ماده مبرد از محیط اطراف اواپراتور گرفته می شود بنابراین در صورتیکه محیط اطراف هوا باشد هوا سرد می گردد . بخار خروجی از اواپراتور وارد کمپرسور می شود در کمپرسور ضمن عمل تراکم فشار و دمای آن افزایش می یاید و وارد کندانسور می شود .
در کندانسور به واسطه عمل گرماگیری که با عبور هوا از روی آن انجام می گیرد . دمای مبرد به دمای محیط رسیده و شروع به تقطیر می نماید . در خروج از کندانسور ماده مبرد به صورت مایع تحت فشار زیاد به پشت شیر انباسط می رسد و سیکل تبرید تکرار می شود . از آنجایی کولرهای آبی در پشت بام نصب می شوند، باید از نظر استحکام در محلی گذاشته شوند که در سقف ایجاد لرزش و صدا ننمایند . مثلا آنها را نباید روی ستونها یا نزدیک دیوارها قرار داد .
محل قرار گرفتن کانالهای کولر باید از قبل پیش بینی شده باشد ، که در روی پشت بام ورودی کانال از طریق اطاقک سیمانی توسط برزنت به کولر متصل گردد . در قسمت زیر کولر معمولا یک قاب فلزی چهار پایه به ارتفاع حدود 30 سانتیمتر قرار داده می شود . در زیر پایه های این قاب باید چهار صفحه فلزی مربعی به اظلاع 10 سانتیمتر محکم جوش داده شود ، تا از فرو رفتن در آسفالت پشت بام جلوگیری به عمل آید .
یکی دیگر از نکاتی که در موقع نصب کولر لازم است به آن توجه شود ، این است که تا حد امکان از لوله های دودکش و لوله چاه فاضلاب دور باشد . این نوع کولر آبی نسبت به حجم هوادهی در واحدهای حجمی 2000 ، 3000 ، 3500 ، 40000 ، 4500 ، 5000 ، 6000 ، 7000و 12000 ساخته می شوند . این اعداد بر حسب فوت مکعب در دقیقه (CFM) مقدار هوا دهی را تعیین می کنند .
• ساختمان موتور کولر آبی
این نوع موتورها از نوع قفسی ( قفس سنجابی ) با راه انداز خازنی یا مقاومتی دو دور می باشند ، که در قدرتهای مختلف 0.25 ، 0.5 و 0.75 اسب بخار و بالاتر نسبت به حجم هوادهی کولر انتخاب می شوند . این نوع موتورها به دلیل نداشتن کلکتور ( روتور سیم پیچی شده ) با صدای بسیار کم ، حجم ، قیمت کمتر و عمر طولانی تر مورد استفاده قرار می گیرند . موتور کولر دارای دو دور حدود 1000 و 1500 دور در دقیقه است ، که به نام دور کند و دور تند معروف است .
ساختمان این موتورها بر اساس سه مشخصه سیم پیچ که راه انداز دورکند و دورتند هستند ، ساخته می شوند . در روی بدنه موتور کولر قسمت الکتریکی کلید گریز از مرکز وجود دارد که سرهای خروجی سیم پیچ ها و کابلورودی برق به آن متصل می شود .
روی قسمت کائوچویی این کلید لغات (COM) مشترك (HI) تند (LO) کند دیده می شود . جریانی که موتور در دورهای تند و کند می کشد ، حدود یک اسب بخار و (4.2 آمپر) است . برای کولرهای با حجم هوا دهی زیاد از موتورهای سه فاز با یک دور (1500 دور در دقیقه) استفاده می شود .
• ساختمان کولر آبی از بخشهای مختلفی تشکیل شده اند
استاتور ( قسمت ساکن موتور )
استاتور از سه قسمت اصلی تشکیل شده است .
بدنه ( طوقه )
این قسمت استاتور از ورقهای فولادی ساخته شده و توسط دستگاه درز جوش به صورت استوانه ای کامل در آمده است . قبل از جوش بدنه سوراخ هایی توسط پرس جهت تهویه روی آن تعبیه می گردد . قبل از اینکه هسته و سیم بندی در آن قرار گیرد ، روی آن آزمایشهایی انجام می گیرد . بدنه ابتدا فسفاته ، سپس لعابکاری و سرانجام رنگ می شود . موقعی که استاتور روی پایه اش قرار می گیرد ، حتما قسمت بیرون منفذ آن باید به سمت بالا باشد تا در مقابل ریزش آب و غیره محافظت گردد .
هسته
هسته الکتروموتور از ورق های دینامو ( فولاد سیلیس دار ) که روی آن شیارهای مخصوص و متفاوت تعبیه گردیده ، تشکیل شده است . قطر داخلی هسته 8.9 سانتیمتر و طول یا ضخامت محوری هسته برای موتورهای 3/1 اسب بخار ، 4.3 سانتیمتر و برای موتورهای 1/2و 4/3 اسب بخار 5.4 سانتیمتر است .
رتور
رتور نیز از ورق های دینامو ( فولاد سیلیس دار ) تشکیل شده است . در روی ورقها شیارهایی تعبیه شده است که آلومینیم مذاب درآن تزریق می شود . آلومینیم مذاب پره های خنک کننده دو سر رینگ را که میله های روتور را اتصال کوتاه می کند ، نگه می دارد . جهت سبک شدن روتور و تهویه بهتر آن در روی هسته در قسمت مرکزی سوراخهایی تعبیه می شود .
درپوش و بوش ها
درپوش های انتهایی ، قسمتی از موتور را تشکیل می دهند ، که در مرکز آنها بوش های نگهدارنده محور رتور تعبیه شده است . جنس بوش ها از استیل و قسمت داخلی آنها از برنز می باشد تا در مقابل بارهای سنگین و سبک از استحکام کافی برخوردار باشند . روی بوشها منفذی تعبیه گردیده که در داخل آن نمد مخصوص آغشته به روغن قرار می گیرد .
کلید گریز از مرکز ( صفحه اتصالات )
این کلید روی درپوش عقب الکتروموتور قرار دارد و چهارسر توسط فیش ها از زیر به آن اتصال دارد . در قسمت رویی یا بیرونی کلید ، یک سیم مخصوص دور زیاد که به فیشی با علامتHI که مخففHIGH ، سیم دور کم به فیشی که به علامتLO که مخففLOW و سیم برق مشترك به فیش با علامتCOM که مخفف (COMON)است ، متصل می شوند .
توربین ( بادبزن )
قسمت اصلی کولر که هوای داخل اطاقک را به داخل کانال می دمد ، توربین یا بادبزن نامیده می شود . توربین از طریق یک فلکه ( پولی ) بزرگ با یک تسمه به فلکه موتور متصل می گردد . توربین از تعدادی پره که با شکل و زاویه خاصی حول یک استوانه قرار دارند ، تشکیل شده است .
پولی یا فلکه
پولی از آلومینیم خشک تهیه شده و انتقال قدرت از الکتروموتور به فن یا پروانه از طریق آنها انجام می گیرد . پولی کوچک روی محور موتور و پولی بزرگ روی محور پروانه نصب می شود . طرز قرار گرفتن آنها طوری است که هر دو آنها دقیقا روی یک صفحه فرضی قرار می گیرند .
در غیر این صورت باعث خوردگی تسمه می شوند . روی مرکز هریک از پولی ها یک پیچ مغزی قرار دارد که باید توسط آچار آلن روی سطح صاف محورها تنظیم و سپس محکم شود . در غیر این صورت پس ازمدتی به صورت هرزگرد حرکت می کنند .
یاتاقان
یاتاقان یا بستر قسمتی است که یک سر محور فن در داخل آنها قرار می گیرد . ساختمان یاتاقان طوری است که نیروی وزن ناشی ا زمحور و فن و اصطکاك را به بدنه منتقل می سازد ، و چون باید حداقل اصطکاك و ساییدگی را داشته باشد ، لازم است ماهانه یک بار روغن کاری شوند . بهترین یاتاقانها نوع گرافیتی و بلبرینگی هستند .
واترپمپ ( پمپ آب )
واتر پمپ یا پمپ آب کولر مانند همه پمپها از دو قسمت الکتریکی ( موتور ) و یک قسمت مکانیکی ( پمپ ) تشکیل می شود .
قسمت الکتریکی
استاتور
قسمت استاتور از دو بوبین یا بالشتک تشکیل شده است ، که روی هسته در داخل شیارها قرار گرفته اند .
روتور
هسته روتور ، واترپمپ را از ورق های آهن سیلیس دار تهیه و شیارهایی به منظور قرار گرفتن میله یا هادی ها روی روتور ، روی آن ایجاد می کنند . این شیارها به منظور افزایش گشتاور واتر پمپ انتخاب می شوند . در داخل آنها مواد مذاب تزریق می کنند . بطوری که یک قفسه آلومینیومی تشکیل می شود .
درپوش ها
درپوش ها محل قرار گرفتن یاتاقانها و نگهداری دو سر محور موتور می باشند ، و در نگهداری روتور نقش مهمی ایفا می کنند .
قسمت مکانیکی
واتر پمپ ( پمپ آب )
قسمتی از مجموعه موتور کولر که به شکل پره های منظم در قسمت انتهایی ( پایینی ) محور قرار دارد ، واتر پمپ نامیده می شود ، و عمل پمپاژ آب را به بدنه کولر انجام می دهد .
قسمتهای مختلف پمپ عبارتند از :
- پایه اصلی پمپ که در داخل آب قرار می گیرد .
- پروانه چهار یا سه پره که نقش توربین را داشته و آب را پمپاژ می کند .
- کفی یا پایه پمپ که در زیر پایه نصب می گردد و نقش آب بندی پمپ را دارد .
- چپقی پایه پمپ ، محل قرار گرفتن شیلنگ ، که آب را به سه راهی منتقل می کند .
- کلاهک پمپ ، قسمت فوقانی الکتروپمپ ، که به صورت چتری بالای الکتروپمپ قرار می گیرد تا از ورود آب به داخل آن جلوگیری کند .
بدنه کولر ( اطاقک هوا )
اطاقک هوا از یک مکعب تشکیل شده است که دارای کف سقف و یک بدنه ثابت می باشد . سه دیوار دیگری که پوشال ها در آن جای داده می شوند . معمولا متحرك هستند ، و می توان آنها را از اطاقک جدا ساخت . در مواقع تعویض پوشال ها و یا سرویس کولر این کار ضروری است . قسمت دیوار ثابت از طریق یک دریچه لبه دار با یک قطعه برزنت به کانال اصلی متصل می گردد . بدین ترتیب از انتقال ضربه و لرزش کولر به کانال جلوگیری می شود .
شناور ( فلوتر )
شناور وسیله ای است که برای تنظیم مقدار و ارتفاع آب داخل مخزن کولر یا هر مخزن دیگری بکار می رود ، و از سرریز شدن آب جلوگیری می کند . این دستگاه که قابل تنظیم نیز هست ، از یک شیر فشاری که توسط یک بازو به یک کره پلاستیکی توخالی متصل است تشکیل می شود
جعبه اتصال الکتریکی
جعبه اتصال که از مواد عایق ساخته شده است ، به بدنه ثابت کولر در داخل آن متصل می باشد . طوری که روی آن سرپیچ های اتصال ، همراه با حروف و در بعضی موارد با نقشه اتصال دیده می شود . این جعبه دارای یک درپوش محافظ است .
خازن راه انداز موتور کولر
این خازن ( که با سیم پیچ راه انداز موتور بطور سری قرار گرفته است ) هنگام راه اندازی موتور در مدار قرار می گیرد ، و با ایجاد اختلاف کار بین جریان ولتاژ باعث حرکت موتور شده و سپس توسط کلید گریز از مرکز از مدار موتور خارج می شود . پس از خاموش شدن کولر مجددا کلید گریز از مرکز خازن را برای استارت بعدی در مسیر جریان از می دهد .
بهینه سازی مصرف برق در کولرهای آبی
کولرهای آبی دلیل قیمت ارزان ، سادگی استفاده و مصرف برق کمتر از مزیت بالایی برخوردار هستند . بنابراین این وسیله خانگی در ایجاد پیک شبکه در فصل تابستان نقش مؤثری ایفا می نماید و بهینه سازی این وسیله خانگی پر مصرف از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
جغرافیایی ایران و آب و هوای گرم کشور ما کولر را در رده وسایل ضروری برای تامین رفاه خانواده قرار داده است . بطوری که امروزه بیش از 65 درصد خانوارهای شهری از این دستگاه استفاده می کنند . در حال حاضر نزدیک به 9 میلیون کولر در خانوارهای ایرانی وجود دارد و سالیانه در حدود 500 هزار دستگاه جدید اضافه می شود .
کولرهای آبی ؛ بسیار کمتر از کولرهای گازی ؛ برق مصرف می کنند ( 500 وات در برابر 2000 وات ) اما تعداد کولرهای آبی بسیار بیشتر از کولرهای گازی است . با رعایت راه کارهای عملی و ساده ای که ذیلا به آنها اشاره شده است ، ضمن اینکه هزینه و وقت کمی را می طلبد ، منجر به افزایش کار آیی کولرها شده و درنهایت مصرف انرژی الکتریکی را نیز کاهش می دهد
1- ظرفیت برودتی کولرها باید متناسب با فضای مورد استفاده و شرایط آب و هوایی محل ( از لحاظ دما و رطوبت ) انتخاب شود .
2- از کولرهای گازی برای مناطق گرم و مرطوب و از کولرهای آبی برای مناطق معتدل استفاده شود .
3- کانال کشی کولر از کوتاهترین مسیر انجام شود . هر چه مسیر کانال کشی کولر های آبی طولانی تر باشد فشار هوا در مسیر کانال ها افت پیدا کرده و جبران آن به انرژی بیشتری نیاز دارد و سرمای حاصل شده نیز کمتر می شود ؛ لذا باید حتی الامکان کوتاهترین مسیر کانال کشی در نظر گرفته شود .
4- حتی الامکان هر ساله نسبت به تعویض پوشالهای کولر اقدام نمایید . تمیز کردن و رفع اشکالات کولر پیش از شروع به کار آن در فصل گرما کارکرد کولر را بهبود بخشیده ؛ مصرف انرژی آن را کاهش می دهد و از هدر رفتن سرما نیز جلوگیری می کند
5- استفاده بی مورد و یا همزمان از وسایل خانگی گرمازا مانند : اجاق، سماور و لامپ های متعدد باعث افزایش گرمای محل کار و سکونت می شود و نیاز به استفاده از کولر را افزایش می دهد .
6- چنانچه امکان پذیر باشد باید از سیستم سرمایش موضعی استفاده کرد . به این معنی که تنها به اتاق هایی که مورد استفاده قرار می گیرد ، هوای سرد را منتقل کنیم . به این منظور می توان دریچه های ورودی هوا به سایر اتاق ها را مسدود کرد .
7- در حد امکان از روشن نگه داشتن مداوم کولر در طول روز پرهیز شود و به ویژه تا حد امکان سعی گردد که از دور آهسته کولر استفاده شود تا دستگاه فشار کمتری متحمل گردد .
8- باید سعی شود تا از استفاده در ساعات پیک مصرف برق ( از نیم ساعت قبل از اذان مغرب تا 5/2 ساعت بعد از آن ) که مصرف انرژی الکتریکی در شبکه برق کشور به حداکثر می رسد ، خودداری کرد .
9- هنگام خرید دستگاهی را انتخاب کنید که دارای علامت استاندارد و برچسب انرژی باشد و با توجه به برچسب انرژی دارای بالاترین درجه کارایی و بازدهی باشد .
10- برای جلوگیری از خروج سرما ، اطراف پنجره ها و درها با نوارهای درزگیری عایق بندی شود .
11- در صورت امکان ، کولر آبی خود را در مسیر باد نصب کنید ، زیرا این کار به علت کاهش فشار بر کولر باعث افزایش بازدهی آن و کاهش مصرف انرژی می شود .
برای تولید کولرهای جذبی گازسور و کولرهای سرامیکی باید استانداردهای شماره 4911 - 1562.40-2436-4910 رعایت شوند .
کشورهای عمده تولید کننده کولرهای جذبی گازسور و کولرهای سرامیکی :
کره جنوبی - ژاپن - مالزی - تایوان - هنگ کنگ - چین - آلمان – ایتالیا
شرایط صادرات کولرهای جذبی گازسور و کولرهای سرامیکی :
هیچ محدودیتی جهت صادرات محصول وجود ندارد .
• ماشین تزریق پلاستیک مدل slx(3200/500)
• ماشین تزریق پلاستیک مدل(430/2100)
• قالب مخزن کولر
• قالب درب مخزن کولر
• قالب بدنه مخزن کولر
:: دانلود طرح توجیهی احداث کارخانه تولید کولر های جذبی گازسور و کولر های سرامیکی
در صورتی که برای اخذ مجوز یا ارائه به بانک ، نیاز به تدوین طرح توجیهی تولید کولرهای جذبی گازسور و کولرهای سرامیکی ، اختصاصی و بانکیبل ، با پشتیبانی تا زمان اخذ وام دارید از طریق شماره های موجود در همان صفحه با ما تماس بگیرید تا از مشاوره کارشناسان ما ، در مورد شرایط تدوین طرح توجیهی بهره مند شوید . همینطور در صورت انعقاد قرارداد طرح توجیهی با ما ، میتوانید از کارشناس مربوطه خود ، مشاوره های لازم در مورد روشهای اخذ وام و اخذ مجوز را نیز دریافت نمایید .