طرح توجیهی تولید کولرهای جذبی گازسور و کولرهای سرامیکی سال 1400 + کامفار ( Word و Pdf )

Gas burner absorption cooler

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید کولرهای جذبی گازسور و کولرهای سرامیکی سال 1400 با نرم افزار کامفار به صورت فایل  word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید کولرهای جذبی گازسور و کولرهای سرامیکی را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

 

کولر آبی ، کولری است که با تبخیر آب ، هوا را خنک می کند . این کولر ها در نقاطی که دارای آب و هوای خشک هستند با راندامان خوب کار می کنند و وسیله خنک کننده منزل ، سالن ها و ... می باشند .

 


نکاتی درباره محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید کولرهای جذبی گازسور و کولرهای سرامیکی


 

• کولر آبی

کولری است که با تبخیر آب ، هوا را خنک می کند . به دلیل استفاده از این نوع کولر در ایران بیش تر از هر جای دیگری در جهان ، گاه این نوع کولرها با عنوان کولر ایرانی شناخته می شوند .

نحوه کار کولر آبی

کانال خروجی کولر :

این کانال بین دریچه هوا و برزنت قرار داشته و هرچقدر بتوان از برخورد نور آفتاب با این قسمت جلوگیری نمود ، سرمای به وجود آمده ، تلفات کمتری داشته و راندمان خنک کنندگی کولر آبی افزایش خواهد یافت .

کانال داخلی :

این کانال داخل کولر قراردارد و پروانه در مقابل آن می باشد .

بدنه کولر - پارچه برزنتی :

جهت جلوگیری از انتقال لرزش های کولر و کانال خارجی الزاما باید از برزنت استفاده شود . بدهی است این پاچه باید کاملا سالم باشد .

ناودان ها :

بر روی هر یک از درپوش های کولر مسیری جهت ورود و توزیع آب وجود دارد که به ناودانی معروف است .

آب پخش کن ( سه راه آب ) :

پولی بزرگ و پولی کوچک : توسط دو پولی و تسمه رابط بین آنها نیروی مکانیکی به وجود آمده در الکتروموتور به محور فن منتقل می شود . هم راستا بودن دوپولی بسیار فوق العاده با اهمیت است .

شناور ( فلوتر ) :

با استفاده از شناور میزان آب داخت مخزن کولر همواره ثابت است .

• اجزا الکتریکی کولر آبی

کابل رابط چهارسیم :

جهت انتقال برق از کلید به کولر .

فیوز :

جهت حفاظت الکتریکی کولر در برابر خطراتی چون اضافه بار .

جعبه ترمینال :

جهت ایجاد اتصالات مطمئن و عایق از بدنه کولر .

کلید مخصوص کولر :

جهت راه اندازی و کنترل موتور دو دور و واتر پمپ .

الکترو موتور دوسرعته :

جهت به چرخش در آوردن فن در کولر آبی . که شامل قسمت های زیر می باشد :

- خازن راه انداز

- خازن اصلاح ضریب قدرت

- کلید گریز از مرکز

- سیم پیچ راه انداز

- سیم پیچ دور کند

- سیم پیچ دور تند 

واتر پمپ ( پمپ آب کولر ) :

به کمک واتر پمپ ، آب از مجزن به سه راه آب منتقل و از آنجا به ناودان ها هدایت می شود .

• کارکرد

طرز کار کولر آبی :

آب توسط الکترو پمپ ازتشتک به ناودانهای در بالای پوشالها هدایت می شود و سپس بر روی پوشالها می ریزد و آنها را خیس نگه می دارد . با کار الکترو فن هوا از روی پوشالهای مرطوب عبور کرده به طرف کانال و یا داخل سالن هدایت می شود عبور هوا از روی پوشال های مرطوب موجب تبخیر آب پوشالها شده و آب برای تبخیر شدن گرمای هوا را جذب میکند و در نتیجه موجب خنک شدن هوا می شود.

هوای خنک با رطوبت حدود 90 درصدوارد سالن می گردد این کولر در نقاطی که دارای آب و هوای خشک هستند با راندامان خوب کار می کنند . در نقاط مرطوب و کنار دریا کارایی ندارند . ظرفیت کولر آبی کولرهای آبی را در اندازه های مختلف تا ظرفیت 1300 می سازند و آنها را بر اساس ظرفیت می شناسند عبارت کولر 4500 به معنی این است که ظرفیت هوادهی کولر 4500 فوت مکعب در دقیقه است .

سیکل تبرید تراکمی هرسیکل تبرید از چهار قسمت اصلی تشکیل می شود .اواپراتور ( تبخیر کن ) کمپرسور( تراکم کننده ) ، کندانسور( مایع کن ) ، و شیر انبساط . ماده مبرد مورد استفاده در کولر گازی فریون 22 است . ماده مبرد قبل از شیر انبساط به صورت مایع با فشار زیاد و در دمای محیط است . پس از عبور از شیر انبساط اواپراتور فشاری و دمای آن کاهش یافته در فشار ودمای پایین شروع به تبخیر می نماید .

عمل تبخیر در طول اواپراتور ادامه یافته از مقدار مایع کم شده و به مقدار بخار افزوده می شود تا در خروج از اواپراتور ماده مبرد کاملا تبخیر شده و به صورت بخار خواهد بود . گرمای لازم برای تبخیر ماده مبرد از محیط اطراف اواپراتور گرفته می شود بنابراین در صورتیکه محیط اطراف هوا باشد هوا سرد می گردد . بخار خروجی از اواپراتور وارد کمپرسور می شود در کمپرسور ضمن عمل تراکم فشار و دمای آن افزایش می یاید و وارد کندانسور می شود .

در کندانسور به واسطه عمل گرماگیری که با عبور هوا از روی آن انجام می گیرد . دمای مبرد به دمای محیط رسیده و شروع به تقطیر می نماید . در خروج از کندانسور ماده مبرد به صورت مایع تحت فشار زیاد به پشت شیر انباسط می رسد و سیکل تبرید تکرار می شود . از آنجایی کولرهای آبی در پشت بام نصب می شوند، باید از نظر استحکام در محلی گذاشته شوند که در سقف ایجاد لرزش و صدا ننمایند . مثلا آنها را نباید روی ستونها یا نزدیک دیوارها قرار داد .

محل قرار گرفتن کانالهای کولر باید از قبل پیش بینی شده باشد ، که در روی پشت بام ورودی کانال از طریق اطاقک سیمانی توسط برزنت به کولر متصل گردد . در قسمت زیر کولر معمولا یک قاب فلزی چهار پایه به ارتفاع حدود 30 سانتیمتر قرار داده می شود . در زیر پایه های این قاب باید چهار صفحه فلزی مربعی به اظلاع 10 سانتیمتر محکم جوش داده شود ، تا از فرو رفتن در آسفالت پشت بام جلوگیری به عمل آید .

یکی دیگر از نکاتی که در موقع نصب کولر لازم است به آن توجه شود ، این است که تا حد امکان از لوله های دودکش و لوله چاه فاضلاب دور باشد . این نوع کولر آبی نسبت به حجم هوادهی در واحدهای حجمی 2000 ، 3000 ، 3500 ، 40000 ، 4500 ، 5000 ، 6000 ، 7000و 12000 ساخته می شوند . این اعداد بر حسب فوت مکعب در دقیقه (CFM) مقدار هوا دهی را تعیین می کنند .

• ساختمان موتور کولر آبی

این نوع موتورها از نوع قفسی ( قفس سنجابی ) با راه انداز خازنی یا مقاومتی دو دور می باشند ، که در قدرتهای مختلف 0.25 ، 0.5 و 0.75 اسب بخار و بالاتر نسبت به حجم هوادهی کولر انتخاب می شوند . این نوع موتورها به دلیل نداشتن کلکتور ( روتور سیم پیچی شده ) با صدای بسیار کم ، حجم ، قیمت کمتر و عمر طولانی تر مورد استفاده قرار می گیرند . موتور کولر دارای دو دور حدود 1000 و 1500 دور در دقیقه است ، که به نام دور کند و دور تند معروف است .

ساختمان این موتورها بر اساس سه مشخصه سیم پیچ که راه انداز دورکند و دورتند هستند ، ساخته می شوند . در روی بدنه موتور کولر قسمت الکتریکی کلید گریز از مرکز وجود دارد که سرهای خروجی سیم پیچ ها و کابلورودی برق به آن متصل می شود .

روی قسمت کائوچویی این کلید لغات (COM) مشترك (HI) تند (LO) کند دیده می شود . جریانی که موتور در دورهای تند و کند می کشد ، حدود یک اسب بخار و (4.2 آمپر) است . برای کولرهای با حجم هوا دهی زیاد از موتورهای سه فاز با یک دور (1500 دور در دقیقه) استفاده می شود .

• ساختمان کولر آبی از بخشهای مختلفی تشکیل شده اند

استاتور ( قسمت ساکن موتور )

استاتور از سه قسمت اصلی تشکیل شده است .

بدنه ( طوقه )

این قسمت استاتور از ورقهای فولادی ساخته شده و توسط دستگاه درز جوش به صورت استوانه ای کامل در آمده است . قبل از جوش بدنه سوراخ هایی توسط پرس جهت تهویه روی آن تعبیه می گردد . قبل از اینکه هسته و سیم بندی در آن قرار گیرد ، روی آن آزمایشهایی انجام می گیرد . بدنه ابتدا فسفاته ، سپس لعابکاری و سرانجام رنگ می شود . موقعی که استاتور روی پایه اش قرار می گیرد ، حتما قسمت بیرون منفذ آن باید به سمت بالا باشد تا در مقابل ریزش آب و غیره محافظت گردد .

هسته

هسته الکتروموتور از ورق های دینامو ( فولاد سیلیس دار ) که روی آن شیارهای مخصوص و متفاوت تعبیه گردیده ، تشکیل شده است . قطر داخلی هسته 8.9 سانتیمتر و طول یا ضخامت محوری هسته برای موتورهای 3/1 اسب بخار ، 4.3 سانتیمتر و برای موتورهای 1/2و 4/3 اسب بخار 5.4 سانتیمتر است .

رتور

رتور نیز از ورق های دینامو ( فولاد سیلیس دار ) تشکیل شده است . در روی ورقها شیارهایی تعبیه شده است که آلومینیم مذاب درآن تزریق می شود . آلومینیم مذاب پره های خنک کننده دو سر رینگ را که میله های روتور را اتصال کوتاه می کند ، نگه می دارد . جهت سبک شدن روتور و تهویه بهتر آن در روی هسته در قسمت مرکزی سوراخهایی تعبیه می شود .

درپوش و بوش ها

درپوش های انتهایی ، قسمتی از موتور را تشکیل می دهند ، که در مرکز آنها بوش های نگهدارنده محور رتور تعبیه شده است . جنس بوش ها از استیل و قسمت داخلی آنها از برنز می باشد تا در مقابل بارهای سنگین و سبک از استحکام کافی برخوردار باشند . روی بوشها منفذی تعبیه گردیده که در داخل آن نمد مخصوص آغشته به روغن قرار می گیرد .

کلید گریز از مرکز ( صفحه اتصالات )

این کلید روی درپوش عقب الکتروموتور قرار دارد و چهارسر توسط فیش ها از زیر به آن اتصال دارد . در قسمت رویی یا بیرونی کلید ، یک سیم مخصوص دور زیاد که به فیشی با علامتHI که مخففHIGH ، سیم دور کم به فیشی که به علامتLO که مخففLOW و سیم برق مشترك به فیش با علامتCOM که مخفف (COMON)است ، متصل می شوند .

توربین ( بادبزن )

قسمت اصلی کولر که هوای داخل اطاقک را به داخل کانال می دمد ، توربین یا بادبزن نامیده می شود . توربین از طریق یک فلکه ( پولی ) بزرگ با یک تسمه به فلکه موتور متصل می گردد . توربین از تعدادی پره که با شکل و زاویه خاصی حول یک استوانه قرار دارند ، تشکیل شده است .

پولی یا فلکه

پولی از آلومینیم خشک تهیه شده و انتقال قدرت از الکتروموتور به فن یا پروانه از طریق آنها انجام می گیرد . پولی کوچک روی محور موتور و پولی بزرگ روی محور پروانه نصب می شود . طرز قرار گرفتن آنها طوری است که هر دو آنها دقیقا روی یک صفحه فرضی قرار می گیرند .

در غیر این صورت باعث خوردگی تسمه می شوند . روی مرکز هریک از پولی ها یک پیچ مغزی قرار دارد که باید توسط آچار آلن روی سطح صاف محورها تنظیم و سپس محکم شود . در غیر این صورت پس ازمدتی به صورت هرزگرد حرکت می کنند .

یاتاقان

یاتاقان یا بستر قسمتی است که یک سر محور فن در داخل آنها قرار می گیرد . ساختمان یاتاقان طوری است که نیروی وزن ناشی ا زمحور و فن و اصطکاك را به بدنه منتقل می سازد ، و چون باید حداقل اصطکاك و ساییدگی را داشته باشد ، لازم است ماهانه یک بار روغن کاری شوند . بهترین یاتاقانها نوع گرافیتی و بلبرینگی هستند .

واترپمپ ( پمپ آب )

واتر پمپ یا پمپ آب کولر مانند همه پمپها از دو قسمت الکتریکی ( موتور ) و یک قسمت مکانیکی ( پمپ ) تشکیل می شود .

قسمت الکتریکی

استاتور

قسمت استاتور از دو بوبین یا بالشتک تشکیل شده است ، که روی هسته در داخل شیارها قرار گرفته اند .

روتور

هسته روتور ، واترپمپ را از ورق های آهن سیلیس دار تهیه و شیارهایی به منظور قرار گرفتن میله یا هادی ها روی روتور ، روی آن ایجاد می کنند . این شیارها به منظور افزایش گشتاور واتر پمپ انتخاب می شوند . در داخل آنها مواد مذاب تزریق می کنند . بطوری که یک قفسه آلومینیومی تشکیل می شود .

درپوش ها

درپوش ها محل قرار گرفتن یاتاقانها و نگهداری دو سر محور موتور می باشند ، و در نگهداری روتور نقش مهمی ایفا می کنند .

قسمت مکانیکی

واتر پمپ ( پمپ آب )

قسمتی از مجموعه موتور کولر که به شکل پره های منظم در قسمت انتهایی ( پایینی ) محور قرار دارد ، واتر پمپ نامیده می شود ، و عمل پمپاژ آب را به بدنه کولر انجام می دهد .

قسمتهای مختلف پمپ عبارتند از :

- پایه اصلی پمپ که در داخل آب قرار می گیرد .

- پروانه چهار یا سه پره که نقش توربین را داشته و آب را پمپاژ می کند .

- کفی یا پایه پمپ که در زیر پایه نصب می گردد و نقش آب بندی پمپ را دارد .

- چپقی پایه پمپ ، محل قرار گرفتن شیلنگ ، که آب را به سه راهی منتقل می کند .

- کلاهک پمپ ، قسمت فوقانی الکتروپمپ ، که به صورت چتری بالای الکتروپمپ قرار می گیرد تا از ورود آب به داخل آن جلوگیری کند .

بدنه کولر ( اطاقک هوا )

اطاقک هوا از یک مکعب تشکیل شده است که دارای کف سقف و یک بدنه ثابت می باشد . سه دیوار دیگری که پوشال ها در آن جای داده می شوند . معمولا متحرك هستند ، و می توان آنها را از اطاقک جدا ساخت . در مواقع تعویض پوشال ها و یا سرویس کولر این کار ضروری است . قسمت دیوار ثابت از طریق یک دریچه لبه دار با یک قطعه برزنت به کانال اصلی متصل می گردد . بدین ترتیب از انتقال ضربه و لرزش کولر به کانال جلوگیری می شود .

شناور ( فلوتر )

شناور وسیله ای است که برای تنظیم مقدار و ارتفاع آب داخل مخزن کولر یا هر مخزن دیگری بکار می رود ، و از سرریز شدن آب جلوگیری می کند . این دستگاه که قابل تنظیم نیز هست ، از یک شیر فشاری که توسط یک بازو به یک کره پلاستیکی توخالی متصل است تشکیل می شود

جعبه اتصال الکتریکی

جعبه اتصال که از مواد عایق ساخته شده است ، به بدنه ثابت کولر در داخل آن متصل می باشد . طوری که روی آن سرپیچ های اتصال ، همراه با حروف و در بعضی موارد با نقشه اتصال دیده می شود . این جعبه دارای یک درپوش محافظ است .

خازن راه انداز موتور کولر

این خازن ( که با سیم پیچ راه انداز موتور بطور سری قرار گرفته است ) هنگام راه اندازی موتور در مدار قرار می گیرد ، و با ایجاد اختلاف کار بین جریان ولتاژ باعث حرکت موتور شده و سپس توسط کلید گریز از مرکز از مدار موتور خارج می شود . پس از خاموش شدن کولر مجددا کلید گریز از مرکز خازن را برای استارت بعدی در مسیر جریان از می دهد .

بهینه سازی مصرف برق در کولرهای آبی

کولرهای آبی دلیل قیمت ارزان ، سادگی استفاده و مصرف برق کمتر از مزیت بالایی برخوردار هستند . بنابراین این وسیله خانگی در ایجاد پیک شبکه در فصل تابستان نقش مؤثری ایفا می نماید و بهینه سازی این وسیله خانگی پر مصرف از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

جغرافیایی ایران و آب و هوای گرم کشور ما کولر را در رده وسایل ضروری برای تامین رفاه خانواده قرار داده است . بطوری که امروزه بیش از 65 درصد خانوارهای شهری از این دستگاه استفاده می کنند . در حال حاضر نزدیک به 9 میلیون کولر در خانوارهای ایرانی وجود دارد و سالیانه در حدود 500 هزار دستگاه جدید اضافه می شود .

کولرهای آبی ؛ بسیار کمتر از کولرهای گازی ؛ برق مصرف می کنند ( 500 وات در برابر 2000 وات ) اما تعداد کولرهای آبی بسیار بیشتر از کولرهای گازی است . با رعایت راه کارهای عملی و ساده ای که ذیلا به آنها اشاره شده است ، ضمن اینکه هزینه و وقت کمی را می طلبد ، منجر به افزایش کار آیی کولرها شده و درنهایت مصرف انرژی الکتریکی را نیز کاهش می دهد

1- ظرفیت برودتی کولرها باید متناسب با فضای مورد استفاده و شرایط آب و هوایی محل ( از لحاظ دما و رطوبت ) انتخاب شود .

2- از کولرهای گازی برای مناطق گرم و مرطوب و از کولرهای آبی برای مناطق معتدل استفاده شود .

3- کانال کشی کولر از کوتاهترین مسیر انجام شود . هر چه مسیر کانال کشی کولر های آبی طولانی تر باشد فشار هوا در مسیر کانال ها افت پیدا کرده و جبران آن به انرژی بیشتری نیاز دارد و سرمای حاصل شده نیز کمتر می شود ؛ لذا باید حتی الامکان کوتاهترین مسیر کانال کشی در نظر گرفته شود .

4- حتی الامکان هر ساله نسبت به تعویض پوشالهای کولر اقدام نمایید . تمیز کردن و رفع اشکالات کولر پیش از شروع به کار آن در فصل گرما کارکرد کولر را بهبود بخشیده ؛ مصرف انرژی آن را کاهش می دهد و از هدر رفتن سرما نیز جلوگیری می کند

5- استفاده بی مورد و یا همزمان از وسایل خانگی گرمازا مانند : اجاق، سماور و لامپ های متعدد باعث افزایش گرمای محل کار و سکونت می شود و نیاز به استفاده از کولر را افزایش می دهد .

6- چنانچه امکان پذیر باشد باید از سیستم سرمایش موضعی استفاده کرد . به این معنی که تنها به اتاق هایی که مورد استفاده قرار می گیرد ، هوای سرد را منتقل کنیم . به این منظور می توان دریچه های ورودی هوا به سایر اتاق ها را مسدود کرد .

7- در حد امکان از روشن نگه داشتن مداوم کولر در طول روز پرهیز شود و به ویژه تا حد امکان سعی گردد که از دور آهسته کولر استفاده شود تا دستگاه فشار کمتری متحمل گردد .

8- باید سعی شود تا از استفاده در ساعات پیک مصرف برق ( از نیم ساعت قبل از اذان مغرب تا 5/2 ساعت بعد از آن ) که مصرف انرژی الکتریکی در شبکه برق کشور به حداکثر می رسد ، خودداری کرد .

9- هنگام خرید دستگاهی را انتخاب کنید که دارای علامت استاندارد و برچسب انرژی باشد و با توجه به برچسب انرژی دارای بالاترین درجه کارایی و بازدهی باشد .

10- برای جلوگیری از خروج سرما ، اطراف پنجره ها و درها با نوارهای درزگیری عایق بندی شود .

11- در صورت امکان ، کولر آبی خود را در مسیر باد نصب کنید ، زیرا این کار به علت کاهش فشار بر کولر باعث افزایش بازدهی آن و کاهش مصرف انرژی می شود .

 


استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی کولرهای جذبی گازسور و کولرهای سرامیکی


 

برای تولید کولرهای جذبی گازسور و کولرهای سرامیکی باید استانداردهای شماره 4911 - 1562.40-2436-4910 رعایت شوند .

کشورهای عمده تولید کننده کولرهای جذبی گازسور و کولرهای سرامیکی :

کره جنوبی - ژاپن - مالزی - تایوان - هنگ کنگ - چین - آلمان – ایتالیا

شرایط صادرات کولرهای جذبی گازسور و کولرهای سرامیکی :

هیچ محدودیتی جهت صادرات محصول وجود ندارد .

 


ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید کولرهای جذبی گازسور و کولرهای سرامیکی


 

• ماشین تزریق پلاستیک مدل slx(3200/500)

• ماشین تزریق پلاستیک مدل(430/2100)

• قالب مخزن کولر

• قالب درب مخزن کولر

• قالب بدنه مخزن کولر

 

:: دانلود طرح توجیهی احداث کارخانه تولید کولر های جذبی گازسور و کولر های سرامیکی

در صورتی که برای اخذ مجوز یا ارائه به بانک ، نیاز به تدوین طرح توجیهی تولید کولرهای جذبی گازسور و کولرهای سرامیکی ، اختصاصی و بانکیبل ، با پشتیبانی تا زمان اخذ وام دارید از طریق شماره های موجود در همان صفحه با ما تماس بگیرید تا از مشاوره کارشناسان ما ، در مورد شرایط تدوین طرح توجیهی بهره مند شوید . همینطور در صورت انعقاد قرارداد طرح توجیهی با ما ، میتوانید از کارشناس مربوطه خود ، مشاوره های لازم در مورد روشهای اخذ وام و اخذ مجوز را نیز دریافت نمایید .

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

09360237517

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.