ایمان حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09126277388
امیر حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09127975250
ایمان حبیبی (سفارش ماشین آلات)
09360555304
محصولات طرح حاضر قطعات پلاستیکی ریل راه آهن می باشد ، که برای اتصال تراورس به ریل به کار برده می شوند ، این قطعات در تراورس تیپ وسلو که در ایران کاربرد زیادی دارد ، برای اتصال این نوع تراورس به ریل به کار برده می شوند .
نام محصول و استانداردها : محصولات طرح حاضر قطعات پلاستیکی ریل راه آهن می باشد ، که برای اتصال تراورس به ریل به کار برده می شوند ، این قطعات در تراورس تیپ وسلو که در ایران کاربرد زیادی دارد برای اتصال این نوع تراورس به ریل به کار برده می شوند .
تراورس ها به صورت عمود بر ریل قرار داده شده و ریل روی آن ها پیچ می شود تراورس ها که از جنس بتن ساخته می شوند و نقش انتقال نیرو از ریل و بار روی آن ( قطار ) را بر عهده دارند .
انواع تراورس
تراورس های عمومی : این تراورس ها در مسیر خط آهن قطار وزیر ریل ها نصب می شود . به طوری که در کلیه مسیر راه آهن این تراورس ها وجود دارند و به عبارت دیگر نصب ریل بدون تراورس امکان پذیر نمی باشد . تحمل بار تراورس ها عمودی ( قشاری ) است .
تراورس های مخصوص : خطوط ریلی در محل های ایستگاه ها دارای انشعاب می باشند ، که در این انشعابات قطار تغییر مسیر می دهد ، حرکت تحت زاویه قطار ، سیب وارد آمدن بار افقی و عمودی شدید به ریل و متعاقب آن به تراورس می گردد ، بنابراین تراورس مورد استفاده در این محل ها لازم است تحمل بار افقی و عمودی را داشته باشند .
تراورس ها بصورت موازی یکدیگر و با فاصله حدود 40 سانتیمتر زیر ریل قرا داده می شوند ، که این امر سبب تبدیل بار حاصل از ریل و حرکت قطار روی آن به صورت بار گسترده به سطح زمین می شود . خصوصیات بارز یک تراورس بتوئی قابلیت تحمل بار كششی می باشد و این قطعات که تراورس را به ریل متصل می كنند ، از اهمیت خاصی برخوردارند و به شرح ذیل می باشند :
قطعات پلاستیکی متصل کننده تراورس بتونی و ریل
نام قطعه : رولپلاك | تعداد مورد نیاز برای یك تراورس : 4 عدد نوع جنس : پلی اتیلن سنگین HDPE | وزن : gr
این قطعه بنا به نوع عملکرد خود یكی از حساس ترین قطعات تراورس بوده و وظیفه آن تامین محلی جهت استقرار پیچ شروب می باشد ، به نحوی که پیج مزبور با بسته شدن درون رولپلاك اتصال ریل به تراورس را به همراه دیگر ادوات روسازی شامل پد ، گاید پلیمری و فنر پابند میسر می سازد .
شکل و ماده تشكیل دهنده این قطعه به گونه ای است ، که تحت نیروهای دینامیك و استاتیك ، حاصل از عبور قطار که بر ریل و مجموعه ادوات روسازی وارد می گردد ، مقاومت نموده و اتصال بین ریل و تراورس را در ایمن ترین وضعیت حفظ نماید .
نام قطعه : درپوش انتهای تراورس تعداد مورد نیاز برای یك تراورس : ۸ عدد نوع جنس : پلی اتیلن میك LDPE
این قطعه با هدف جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل تراورس از طریق محل سوراخ های كلگی طرفین آن طراحی گردیده است ، که در طولانی مدت این رطوبت می تواند موجب زنگ زدگی قطعات فلزی به كار رفته در تراورس از قبیل پلاك و آرماتورها گردد .
نوع ماده و طرح درپوش به گونه ای است ، که با چند ضربه آرام چکش در محل خود تثبیت می گردد و لیكن جداسازی آن به راحتی میسر نمی شود . لازم به ذکر است که جهت کاهش احتمال خروج قطعه از جای خود بر اثر عوامل مختلف ، تغییراتی در قسمت کلگی درپوش داده شده تا قطعه پس از نصب هم سطح دیواره تراورس قرار گیرد .
نام قطعه : پابند لاستیكی تعداد مورد مصرف در یك قالب تراورس : 4 عدد و هر یک با عمر مفید حداقل ۱۰ سیكل كاری نوع جنس : بدنه لاستیكی با پایه فلزی NBR
وظیفه این قطعه نگهداری رولپلاك در موقعیت از پیش تعیین شده در قالب تراورس می باشد . به نحوی که در حین عملیات بتون زیزی ، پیر و عمل آور پثون محل و راستای رولپلاك بدون تغییر باقی مانده و در مرحله تخلیه قالب نیز تراورس بدلیل خاصیت ارتجاعی قطعه پابند بسهولت جدا شود ، لازم به ذکر است که جنس قطعه مزبور به گونه ای انتخاب گردیده که می توان بدفعات متوالی و تا طی سیكل كاری مشخصی در خط تولید مورد استفاده قرار بگیرد .
نام قطعه : درپوش رولبان ، تعداد مورد نیاز برای یك تراورس : 4 عدد
این قطعه به منظور جلوگیری از ورود هر گونه شیء خارجی که ممکن است ، در زمان نقل و انتقال تراورس موجب انسداد رولپلاك گرداند طراحی گردیده است و نوع ماده و فرم آن به گونه ای است ، که به راحتی با دست قابل نصب و جداسازی بوده و برای چندین مرتبه تا زمانی که تغییر فرم قیافته قابل استفاده مجدد می باشد ، لازم به ذکر است که طرح های اولیه قطعه مزبور به دلایل فنی از جمله نامناسب بودن نوع ماده انتخابی و نیز شكل خاص شان از عملکرد مناسبی برخوردار نبودند ، که در نهایت به فرم فعلی تغییر یافتند .
کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید انواع قطعات ریلی :
چنانچه گفته شد قطعات پلاستیکی ریل راه آهن برای استفاده در ساختمان ریل و اتصال ریل به تراورس تیپ وسلو می باشد ، تا تحت شرایط پیش بینی شده بتواند فشار های ناشی از وزن واگن های قطار را تحمل کند و اتصال ریل و تراورس را تضمین کند .
• 63.VOSSLOH Co
• VOSSLOH CO
• ASTMD۹۳۸
کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید انواع قطعات ریلی :
به دلیل اهمیت و زیربنایی بودن صنعت حمل و نقل ریلی ، تولید كنندگان عمده تراورس و تجهیزات آن عمدتا مصرف کنندگان عمده این محصولات نیز هستند ، که با توجه به تحقیقات انجام شده كشورهای عمده تولید کننده این قطعات به شرح ذیل می باشد :
• آلمان
• بلژیک
• انگلستان
• چین
• هند
شرایط واردات :
در بحث واردات قطعات پلاستیکی ریل راه آهن ، ذکر این نکته ضروری است که این محصولات تنها دارای کاربرد در ساختمان ریل هستند ، لذا متقاضی این محصولات نیز شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت های پیمانکاری نصب و بازسازی و تعمیر و نگهداری خطوط ریلی طرف قرارداد است .
در ضمن واردات هر محصول با اخذ مجوز از کشور مبدا و یکی از سازمان های بازرگانی داخل کشور ممکن خواهد بود . همچنین با مراجعه به کتاب مقررات واردات و صادرات وزارت بازرگانی ، نتیجه گیری شده است که محدودیت خاصی برای واردات محصول مورد نظر وجود ندارد و با توجه به تولید پایین محصول در کشور دارای حقوق ورودی پایین معادل 4 درصد می باشد ، لذا با پرداخت حقوق گمركی مذكور امکان واردات وجود خواهد داشت .
شرایط صادرات :
در مورد این محصولات ما هیچگونه صادرات مشخصی نداشته ایم ، که به نظر می رسد دلایل عمده آن نیز وجود تولیدکنندگان قدرتمند ترورم و تجهیزات آن و صادرات توسط این کشورها و تولید همزمان تراورس بتونی و تجهیزات و ملحقات پلاستیکی آن باشد .
با توجه نوپا بودن تولید تراورس بتونی در ایران و واردات این محصول به کشور صنعت تولید قطعات پلاستیکی ، این تراورس ها که جزء لاینفک تراورس می باشند نیز ، در کشور نوپا و ضعیف می باشد ، اما زمینه های لازم جهت گسترش تولید و به دنبال آن صادرات این محصولات در کشور وجود دارد ، چرا که طبق بررسی های انجام شده ، ایران با توجه به داشته های خود ، خود را برای صادرات به کشور هند ، آلمان ، اتریش و غیره جهت ریل گذاری کشورهای همسایه عراق و آسیای میانه آماده می کند .
همانطور که گفته شد اهمیت محصولات مذکور تحت تاثیر اهمیت صنعت راه آهن و تراورس های بتونی است و بهبود یا افت شرایط تولید این قطعات وابسته به شرایط صنعت ریلی کشور است .
بنابراین اهمیت صنعت حمل و نقل ریلی مورد بررسی قرار می گیرد . به گفته معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور میزان مصرف سوخت در حمل و نقل ریلی یک ششم حمل و نقل جاده ای و ایمنی آن ۲۰ برابر حمل و نقل جاده ای است ، که گسترش آن صرفه بسزایی در اقتصاد ملی دارد . صنعتی ریلی هم اکنون از صنایع حائز اهمیت جهان است و کشور ما نیز نیازمند توسعه این صنعت است .
مطالعات ، نشان دهنده گستردگی بخش حمل و نقل ریلی است ؛ اما از آنجائی که در گذشته سرمایه گذاری های قابل توجهی در این بخش ، صورت نگرفته ، امروزه جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و تشویق آنها برای سرمایه گذاری در این بخش ، کاملا محسوس است امروزه اگر ادعا کنیم که صنعت حمل و نقل ریلی ، در میان سایر وسایط نقلیه ضمن برآوردن تقاضای حمل و نقل کشور و کمک به اقتصاد ملی ، به دلیل سه ویژگی مهم از جمله کاهش مصرف انرژی ، آلودگی كمتر محیط زیست و افزایش ایمنی ، جایگاه ویژه ای را در اقتصاد کشورها به خود اختصاص داده است ، سخنی به گزاف نگفته ایم .
بر پایه همین خصوصیت است که اعتلاء این صنعت مورد توجه مسئولان قرار گرفته است . نظر به اهمیت سهمی که راه آهن در آلودگی و تخریب کمتر محیطزیست دارد ، به عنوان مدعی حفظ محیط زیست و حمایت کننده این امر ، می تواند مشوق ایجاد نگرش های مثبت زیست محیطی باشد ، بخش جاده ای ایران بیش از ۴ / ۵ برابر راه آهن ، آلاینده تولید می کند .
بدیهی است برای رفع هر کیلوگرم آلاینده های مهم در جامعه به ترتیب مبالغ ۲۷۲، ۱۹ و ۲۶۴۰ و ۷۲ / ۶ ریال هزینه می شود . همچنین هزینه ناشی از صرفه جویی در مصرف سوخت در بخش حمل و نقل ریلی ، می تواند سالانه ۷۰۰ کیلومتر راه آهن در کشور ایجاد کرد .
این در حالی است که متوسط راه آهن در کشور ۱۸ کیلومتر در سال است ، میزان صرفه جوئی سالانه بخش ریلی از قبال مصرف کمتر سوخت ، به حدود ۱۸۵ میلیون دلار میرسد . با توجه به اینکه مصرف سوخت در حمل و نقل ریلی ، کمتر از حمل و نقل جادهای است ؛ اما میزان درآمد ناشی از این بخش ، در سال گذشته نسبت به سال ۷۳ ، ۷ / ۳ برابر شده است ؛ در حالی که هزینه های راه آهن در همین مدت ۱۱ برابر افزایش یافته است ، بر اساس پژوهش های اخیر ، مرکز راه آهن بخش حمل و نقل به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان فرآورده های نفتی، سالانه حدود ۴۰ درصد از کل فرآورده های نفتی را مصرف می کند و از بخش های مؤثر در مصرف انرژی ، در دو بخش حمل و نقل جاده ای و ریلی ، باید این موارد را در نظر گرفت که سوخت مصرفی راه آهن ، تنها گاز و نیل أست در حالی که بخش جاده از ۳ نوع سوخت گازوئیل ، بنزین و گاز استفاده می كند .
طبق آمار، نسبت مصرف سوخت بین وسایط نقلیه جاده ای و ریلی در بخش حمل بار ، با توجه به نوع وسیله نقلیه از ۱ به ۶ تا ۱ به ۹ متفاوت است . علاوه بر این موارد ، از نظر اشتغال کمتر زمین و حجم عملیات خاكبرداری و خاكریزی ، این صنعت خسارت كمتری به محیط زیست می زند .
طبق بررسی های انجام گرفته ، راه آهن به ازاء ظرفیت مساوی حمل و نقل ، معادل یک پنجم تا یک سوم حمل و نقل جاده ای برای احداث خطوط ، زمین اشغال می كند . در مورد حجم عملیات خاکبرداری نیز به طور متوسط ضرورت انجام این حجم عملیات دربسته و حریم جاده ها حداقل ۲ برابر بستر و حریم راه آهن است توسعه صنعت ریلی ، صرفه های اقتصادی بسیاری دارد .
در این شرایط ، برای بهره گیری از این مزایا باید سهم بخش ریلی از بازار حمل و نقل به طور منطقی تعیین شود و در این راه سعی شود تا این بخش ، جایگاه مناسب خود را در بازار به دست آورد . موارد ذکر شده اهمیت حمل و نقل ریلی را برای عموم آشکار ساخته و به واسطه آن اهمیت و حساسیت تجهیزات و قطعات مورد استفاده در احداث این سیستمها بیش از پیش آشکار می شود .
تولید قطعات پلاستیکی ریلی توسط دستگاه های تزریق تمام اتوماتیک انجام می شود و تولید این قطعات نیاز به تکنولوژی خاصی ندارد و صرفا پیشرفته بودن دستگاه ها و ماشین آلات ضامن کیفیت و سرعت تولید خواهد بود .
فرآیند تولید ابتدا مواد اولیه مورد نیاز برای تولید قطعات ریلی ، از انبار مواد اولیه به مواد کش انتقال می یابد و پس از آن برای تولید به دستگاه تزریق پلاستیك رفته و پس از خروج از دستگاه به شکل محصول نهایی وارد انبار محصول می شوند و ضایعات به دستگاه آسیاب وارد شده و پس از آن توسط مواد کش مجددا به خط تولید باز می گردد ، تا عملیات لازم بر روی آن انجام گرفته و مجددا در تولید مورد استفاده قرار گیرد .
ذکر این نکته ضروری می باشد که قیف خشك كن و مواد کش بر روی دستگاه سوار شده و چوار نیز کنار آن قرار می گیرد و عملیات به صورت کاملا اتوماتیك و به ترتیب بر روی مواد انجام می شود .
1. اکسترودر
2. آسیاب 23*48
3. آسیاب1621
4. کندور
5. چیلر A5 و A 8 و A10
6. دستگاه تزریق پلاستیك x HDF۲۰۰
7. دستگاه تزریق پلاستیك x HDF۱۶۰
8. دستگاه تزریق پلاستیك x HDF۱۲۰
9. قیف خشك كن ۵
10. قیف خشك كن ۷۵
11. مواد کش G700
:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید انواع قطعات ریلی و صنایع راه آهن به روش فورجینگ
:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید گاردریل های کامپوزیتی
:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید تامپون واگن