ایمان حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09126277388
امیر حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09127975250
ایمان حبیبی (سفارش ماشین آلات)
09360555304
تامپون یک قطعه فولادی منعطف است ، که در دو انتهای واگن نصب شده و سبب می گردد . واگن سبب می شود که دو واگن متصل شده ، با یکدیگر فاصله لازم را داشته و همچنین در هنگام حرکت ، ضربه های وارده از طرف واگن ها به همدیگر خنثی گردند .
محصول مورد مطالعه طرح حاضر تولید تامپون یا ضربه گیر واگن های قطار می باشد . تامپون یک قطعه فولادی منعطف است که در دو انتهای واگن نصب شده و سبب می گردد ، که دو واگن متصل شده با یکدیگر فاصله لازم را داشته و همچنین در هنگام حرکت ضربه های وارده از طرف واگن ها به همدیگر خنثی گردند .
هر تامپون شامل بدنه اصلی و مکانیزم ضربه گیر است که از شفت ، سیلندر ، فنر ، روغن ، رینگ ها و چند قطعه دیگر تشکیل شده است . عملکرد این سیستم بدین ترتیب است که با اتصال دو واگن یه همدیگر ، در حین حرکت ، واگن ها به همدیگر ضربه وارد می کنند و این ضربه درست به تامپون منتقل ( نقطه اتصال دو واگن ، تنها تامپون ها است ) و توسط آن دمپ می گردد .
در هر واگن تعداد چهار عدد تامپون نصب می شود . دسته بندی محصول تامپون ها براساس ظرفیت و تناژ واگن مورد استفاده ، دارای وزن و قدرت قابل تحمل متفاوت می باشند . تقسیم بندی هر تامپون بوسیله دو معیار اصلی مشخصات فنی و نوع واگن مورد استفاده تقسیم بندی می گردند ، که ذیلا به آنها اشاره شده است .
مشخصات فنی : کورس حرکت و قدرت قابل تحمل ، اصلی ترین پارامتر شناسائی تامپون ها است بعنوان مثال تامپون با کورس 105 و نیروی KN 280 و یا تامپون با کورس 115 و نیروی KN 660 و غیره . نوع واگن مورد استفاده تامپون ها برای واگن های باری ، مسافربری و لکوموتیو مورد استفاده دارد ، لذا هر تامپون بر اساس مورد کاربرد نیز تقسیم بندی می گردد .
نوع واگن مورد استفاده از نظر کشور سازنده واگن های مورد استفاده در کشور از نوع رومانی ، هندوستان ، اکراین ، لهستان ، روسیه ، آمریکا ، اتریش و ایران می باشند و لذا تامپون مورد استفاده آنها نیز متفاوت است.
در طرح حاضر نظر بر این که به لحاظ روش تولید ، مواد اولیه و مکانیزم مونتاژ و غیره در مورد کلیه انواع محصول یکسان است ، لذا تمامی آنها تحت عنوان تامپون واگن نامیده شده و مطالعات پیگیری خواهد شد .
همانطوری پیشتر نیز ذکر شد تامپون قطعه ای از یک واگن به شمار می آیند که در دو انتهای آن نصب شده و جهت جلو گیری از برخورد دو واگن با همدیگر و همچنین دفع ضربات وارده از دو واگن به همدیگر در هنگام حرکت قطار مورد استفاده دارد .
بنابراین در مجموع می توان گفت که تنها مورد مصرف تامپون مورد مطالعه طرح حاضر ، واگن قطار می باشد .
توضیح : واگن های مترو بوسیله مکانیزم دیگری به همدیگر متصل می گردند و لذا تامپون در این واگن ها مصرف ندارد .
استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید تامپون واگن :
با مراجعه به مستندات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، نتیجه گیری شده است که استاندارد ملی برای تامپون واگن تدوین نشده است . ولی از طرف راه آهن جمهوری اسلامی برای تامپون استاندارد شماره 527 – 1 OR تدوین گردیده است .
کشورهای عمده تولیدکننده محصول عبارتند از :
آمریکا ، رومانی ، روسیه ، اتریش ، اسپانیا ، چین ، سوئیس ، لهستان .
کشورهای عمده مصرف کننده محصول عبارتند از :
چین ، هند ، روسیه ، استرلیا ، فرانسه ، اوکراین ، پاکستان ، ترکیه ، اتریش ، لهستان .
تامپون واگن صرفاً در مورد واگن قطار مورد استفاده دارد . از این رو وزارت بازرگانی شرایط خاصی را برای آن تعیین نکرده است و تنها به ذکر حقوق ورودی که معادل چهار درصد است اکتفا شده است .
با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی نتیجه گیری شده است ، که در مورد صادرات تامپون واگن هیچگونه شرایط خاصی به لحاظ قانونی و مقررات وزارت بازرگانی وجود ندارد .
اهمیت صنعت حمل و نقل ریلی برای همگان روشن است . این صنعت دارای مشخصه های ویژه است ، که سبب ایجاد جذابیت در امور حمل و نقل می گردد ، که برخی از این مزیت ها به شرح زیر است: ظرفیت بالای حمل و نقل و امکان حمل یکجای محوله های بزرگ ، قیمت مناسب حمل در مقایسه با دیگر وسایل حمل و نقل ، امنیت بالای حمل و نقل ، کاهش آلودگی های زیست محیطی .
از این رو با توجه به مزیت های حمل و نقل ریلی ، امروزه در کشورهای پیشرفته این صنعت بسیار گسترش پیدا کرده است .
در کشور ما نیز راه آهن همانند سایر کشورها ، نقش اساسی در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور بر عهده دارد و روی همین امر راه آهن جمهوری اسلامی ، طرح های زیادی برای توسعه این صنعت در دستور کار خود قرار داده است و لذا چشم انداز صنعت حمل و نقل ریلی کشور بسیار پر رونق ارزیابی می گردد .
لیکن مسئله دیگر قابل طرح در این صنعت ، اهمیت نگهداری سرمایه عظیم ماشین آلات و تجهیزات می باشد . واگن ها به عنوان یکی ز تجهیزات اساسی سیستم حمل و نقل ریلی محسوب می گردند .
بنابراین نگهداری این تجهیزات اثر بسیار قابل توجهی در حفظ توان عملیاتی سیستم حمل و نقل ریلی ایفا می نماید و تامپون ها به عنوان یک قطعه اساسی از واگن ها ، دارای اهمیت بسیار بالا در حفظ قابلیت عملکرد واگن ها می باشند .
تولید این قطعات در سال های اخیر در کشور امکان پذیر نبوده و سالانه راه آهن جمهوری اسلامی با صرف مبالغ هنگفت ارز ، اقدام به واردسازی آنها از خارج کشور می نمود ، ولی در سال های گذشته تولید آن در کشور آغاز شده است که به نظر می رسد با توسعه تولید داخل ، نیازمندی کشور به این قطعات کاملاً مرتفع گردد .
انتخاب مواد اولیه : مواد اولیه مورد استفاده در تولید تامپون را فولاد آلیاژی تشکیل می دهند . آنالیز دقیق مواد اولیه در خصوصیات مکانیکی و فنی قطعه نهایی بسیار نقش مهمی را ایفا می نماید . از این رو انتخاب مواد اولیه اولین مرحله فرایند تولید محسوب می گردد .
آماده سازی مواد اولیه : برخی قطعات محصول ، نیازمند استفاده از قطعاتی با مشخصه های مکانیکی خاص هستند ، که این مشخصات در مواد اولیه موجود بازار قابل استحصال نمی باشد . از این رو لازم است خواص مواد اولیه مورد استفاده از طریق عملیات متالوژیکی بهبود پیدا نماید .
کربن دهی ، نیتروژنیزاسیون و موارد مشابه از عملیات بهبود خواص مکانیکی مواد اولیه محسوب می گردد ، که این عملیات روی مواد اولیه مورد استفاده انجام می گیرد .
گرم کردن مواد اولیه و رساندن آن به نقطه خمیری در عملیات فورجینگ : مواد اولیه مصرفی قطعه تا درجه خمیری به وسیله کوره های مخصوص عملیات آهنگری گرم شده ( گداخته شده ) و قطعه جهت عملیات کوبش و شکل دهی آماده می شود . درجه دقیق حرارت دهی مواد تابع آلیاژ و ترکیب مواد و همچنین خصوصیات مکانیکی مورد انتظار از قطعه نهایی می باشد .
شکل دهی قطعه گداخته توسط ضربات پرس : محور فرایند فورجینگ ، شکل دهی قطعه در حالت گداخته است . در این مرحله قطعه سرخ شده در قالب قرار داده شده و به وسیله ضربات پرس فورج ، شکل قالب را به خود می گیرد .
در این عملیات قطعه گداخته با فشار داخل قالب رانده می شود ، که این عمل سبب فشرده شدن قطعه و همچنین ایجاد بلورهایی یکسان و همگن با اندازه کوچکتر از وضعیت اولیه شده که در نهایت نتیجه سبب بهبود خواص مکانیکی قطعه همزمان با شکل گیری آن می گردد .
ماشین کاری قطعه فورج شده و رساندن آن به شکل و ابعاد نهایی در بالا ذکر شد که محوریت عملیات فورج ، شکل دهی آن در حالت گرم از طریق فشار پرس و راندن قطعه با فشار به داخل قالب می باشد .
در این عمل به علت گداخته بودن قطعه ، اکسیداسیون در سطح قطعه اتفاق می افتد . از طرف دیگر دقت ابعادی در عملیات فورج عموماً قابل رعایت نمی باشد و لذا از نظر ابعادی قطعه فورج شده به صورت کامل منطبق با ابعاد نهایی مورد انتظار از قطعه مطابق نقشه فنی آن نیست .
بنابراین به منظور حذف سطح اکسید شده قطعه و همچنین تولید قطعه با ابعاد دقیق مطابق نقشه فنی ، قطعه فورج شده ماشینکاری می گردند . عملیات ماشینکاری علاوه بر حذف اکسید سطح قطعه و ایجاد ابعاد بسیار دقیق ، صافی سطح مورد نظر را نیز روی قطعه ایجاد نموده و آن را مناسب جهت استفاده در محل مورد نظر ماشین می نماید .
قسمت دوم : تامین قطعات آماده برخی از قطعات تامپون بصورت آماده خریداری شده و روی مجموعه تامپون مونتاژ می گردد . این قطعات شامل فنر ، رینگ ها ، روغن و چند قطعه دیگر است .
پس از آماده شدن قسمت اول و دوم ، این قسمت ها روی همدیگر مونتاژ شده و در نهایت تامپون شکل می گیرد . آخرین مرحله در ساخت تامپون ، تست آن است که این عمل سبب ایجاد اطمینان در محصول تحویلی به مشتری می گردد .
• کوره با دمای 1800 درجه سلسیوس
• کوره عملیات حرارتی فولاد به ظرفیت 3000 کیلوگرم
• پرس مخصوص مونتاژ با تجهیزات ثبت گراف مربوط
• ماشین سنگ تراش
• ماشین فرز
• ماشین دریل
• ماشین تراش دو متری