ایمان حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09126277388
امیر حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09127975250
ایمان حبیبی (سفارش ماشین آلات)
09360555304
جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی آبکاری قطعات پلاستیکی سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را انواع تراورس های کامپوزیتی راه آهن مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی انواع تراورس های کامپوزیتی راه آهن را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.
تراورس کامپوزیتی راه آهن در زیر ریل راه آهن قرار داده شده و به عنوان بسترگاه ریل محسوب می شود .
در حالت کلی یک تراورس راه آهن ضمن محافظت از ریل از طریق انتقال نیرو از ریل و بار روی آن به زمین ، باید فاصله مطلوب بین ریل ها تحت بارهای مختلف را حفظ کند .
فاصله ی بین ریل ها معمولا 5.56 اینچ است.
محصول مورد مطالعه طرح حاضر تراورس کامپوزیتی راه آهن می باشد ، که در زیر ریل راه آهن قرار داده شده و به عنوان بسترگاه ریل محسوب می شود .
در حالت کلی یک تراورس راه آهن ضمن محافظت از ریل از طریق انتقال نیرو از ریل و بار روی آن به زمین ، باید فاصله مطلوب بین ریل ها تحت بارهای مختلف را حفظ کند .
فاصله ی بین ریل ها معمولا 5,56 اینچ است . تراورس باید بتواند این فاصله را بدون افزایش بیشتر از 125,0 اینچ تحت دماها و بارهای متفاوت حفظ کند .
یعنی باید قابلیت تحمل 24000 پوند بار جانبی ، 39000 پوند بار استاتیک عمودی و 140000 پوند بار دینامیک عمودی را داشته باشد .
در غیر این صورت باعث انحراف ریل و از خط خارج شدن قطار و بالتبع تلفات جانی و مالی می شود . برای تأمین این منظور تراورس های راه آهن باید استحکام و سفتی مناسبی داشته باشند .
یک تراورس با کارایی بالا ، علاوه بر استحکام بالا باید مقاوم در برابر اشعه ی uv و نوسانات دمایی و حمله حشرات بوده و در ضمن عایق خوبی برای جریان الکتریکی باشد ، تا از برقراری جریان در ریل جلوگیری شود .
تراورس های کامپوزیتی که امروزه توجه اکثر راه آهن های دنیا را به خود جلب کرده است ، روش های ساخت کمابیش متفاوتی دارد .
در اکثر کشور های پیشرفته دنیا از پلاستیک های بازیافتی و ضایعات تایرهای اتومبیل و الیاف فایبر گلاس ، برای تولید این نوع تراورس ها استفاده می شود .
این تراورس ها مزایایی ندارد که تقریباً پاسخگوی نیاز امروزه راه آهن است .
مزایای تراورس های کامپوزیتی راه آهن
بعد از پایان عمر مفید می توان آن را بازیافت کرده و برای ساخت تراورس های جدید استفاده کرد و بدین ترتیب هزینه دفع ضایعات که در مورد سایر تراورس ها وجود دارد ، در این مورد حذف می شود.
تراورس ها همانطوری که از اسم آنها مشخص است قطعاتی هستند که در خطوط ریلی مورد استفاده قرار می گیرند و ذیلا این موارد شرح داده شده است.
خطوط ریلی راه آهن خارج شهر ( راه آهن جمهوری اسلامی ایران ) :
خطوط ریلی راه آهن مهمترین و بیشترین مورد مصرف تراورس ها می باشد .
همانطوری که پیشتر نیز شرح داده شد ، به صورت اجتناب ناپذیر در کلیه این خطوط تراورس ها حضور دارند .
خطوط ریلی داخل شهر ( مترو ) :
خطوط ریلی داخل شهر نیز از تراورس ها استفاده می نمایند .
خطوط ریلی داخل کارخانجات :
برخی کارخانجات که از مواد اولیه ادزی استفاده می کنند ، به منظور تسهیل حمل مواد از خط آهن استفاده می کنند . لذا در این مکان ها نیز از تراورس استفاده می شود . شایان ذکر است که در کلیه موارد ذکر شده تراورس به منظور نصب زیر ریل راه آهن کاربرد دارد .
با دارا بودن مزایای بسیار تراورس های کامپوزیتی ، طبیعی است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهان به این تکنولوژی روی می آورند .
در این میان نقش چندین کشور از بقیه پررنگ تر است که از جمله آنها :
در قاره آمریکا :
ایالت متحده آمریکا ، کانادا ، مکزیک
در اروپا :
فرانسه ، ایتالیا ، اسپانیا ، انگلیس و پرتغال
در آسیا :
ژاپن ، چین و هند
در این قسمت چند کمپانی که جزو تولید کنندگان عمده تراورس های کامپوزیتی هستند ، با ذکر مواد اولیه مورد استفاده ، روش تولید ، برخی خصوصیات تراورسها و ظرفیت تولید معرفی می شوند .
شرایط واردات و صادرات انواع تراورس های کامپوزیتی راه آهن :
با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات بازرگانی ، نتیجه گیری شده است که محدودیت خاصی برای تراورس های بتونی وجود ندارد و لذا کلیه واردکنندگان می توانند به هر تعداد با پرداخت حقوق ورودی اقدام به واردسازی آن نمایند .
حمل و نقل ریلی در تمام نقاط جهان ، روز به روز در حال افزایش چشمگیر است .
با توجه به آمار سال 2006 موجود در سایت امور بین الملل راه آهن ایران ، 1021744 کیلومتر خطوط ریلی در تمام کشورهای جهان وجود دارد ، که توسط آن سالانه 2351007 میلیون نفر کیلومتر مسافر و 9154561 میلیون تن کیلومتر بار جابه جا می شود .
با توجه به این ارقام چشمگیر و همچنین استراتژیکی بودن حمل و نقل ریلی در هر کشور ، لزوم گسترش وسایل و تجهیزات حمل و نقل ریلی کاملاً مشخص می شود .
بدین ترتیب تراورس به عنوان یکی از این تجهیزات نقش مهمی در صنعت حمل و نقل ریلی ایفا کرده و باید همانند سایر کشورهای پیشرفته ی دنیا ، در ایران هم نسبت به ساخت و نصب تراورس های جدید تر و با کارایی بالاتر اقدام شود .
تراورس کامپوزیتی با دارا بودن عمر مفید چندین برابر و توانایی فوق العاده در میرایش و جذب لرزه و صدا ، می تواند دستاورد بسیار مهمی در صنعت ریلی و محافظت از ریل ها باشد .
از طرف دیگر ، از تقریباً 930 میلیون تراورس مورد استفاده در خطوط ریلی ایالت متحده هر ساله 15 میلیون تراورس نیاز به تعمیر و یا تعویض دارند و این ، ضرورت استفاده از تراورس های با عمر مفید بیشتر را کاملاً نشان می دهد .
در کشور ما هم سالیانه مقادیر بسیار زیادی تراورس راه آهن تعویض یا بهسازی می گردد و این جدای از هزینه هنگفت بستن خط و تغییر ریل ها و زیرسازی های لازم است .
اما اگر همین تراورس ها با کامپوزیت تقویت شوند ، عمر 7 ساله تراورس ها را تا 30 سال می توان افزایش داد و در ازای پرداخت هزینه اولیه دو یا سه برابر ، هزینه تعمیر و تعویض تا 4 برابر کاهش می یابد و در نهایت صرفه اقتصادی دارد .
این محصول در کشور ما تولید ندارد . اما در کشور های پیشرفته ی دنیا روش های مختلفی برای ساخت آن وجود دارد . با مراجعه به سایت های اینترنتی و پتنت های موجود در این زمینه چند روش متداول تهیه تراورس کامپوزیتی به شرح زیر استنتاج شده است.
مقدمه ای بر ساخت تراورس کامپوزیتی :
اولین گام ها در جهت رفع مشکلات تراورس های چوبی و افزایش عمر آن ها ، اصلاح شیمیایی آن ها با موادی مانند creosote ،arsenic copper Chromated و برخی ترکیبات شیمیایی دیگر بوده است . روش دیگر استفاده از پلیمرهای بازیافتی ، مانند پلی اتیلن با دانسیته بالا و پایین ، پلی پروپیلن ، اکریلونیتریل بوتادین استایرن ، پلی وینیل کلراید به همراه فیلرهای معدنی مانند سنگ آهک ، شن وماسه و سنگ خارا و ... است .
در سال 1998 تراورس های کامپوزیتی با استفاده از ضایعات پلی اتیلن دانسیته بالا ، پلی پروپیلن ، تایرهای بازیافتی به همراه الیاف شیشه ریز شده ، به عنوان فاز تقویت کننده ساخته شد .
در سال 2003 یک نوع تراورس کامپوزیتی با استفاده از پلیمر ترموست فنولیک به همراه الیاف بلند شیشه ، با استفاده از فرایند پالتروژن ساخته شد . امروزه در ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی ، تراورس های کامپوزیتی از پلیمرهای ترموست مانند اپوکسی ، فنولیک و پلی یورتان به همراه الیاف بلند شیشه با استفاده از فرایند پالتروژن ساخته می شود .
اما در آمریکای شمالی و سایر کشورهای پیشرفته ، از پلیمرهای ترموپلاستک و تایرهای بازیافتی اتومبیل به همراه الیاف خرد شده شیشه به عنوان فاز تقویت کننده ، طی فرایند اکستروژن برای ساخت تراورس های کامپوزیتی استفاده می شود .
:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید انواع تراورس های کامپوزیتی راه آهن