طرح توجیهی تولید تله بخار سال 1400 + کامفار

Steam trap

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید تله بخارسال 1400 با نرم افزار کامفار به صورت فایل word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید تله بخاررا که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

 

تله بخار شیر اتوماتیکی است که مانع از خروج بخار از سیستم شده و در صورت لزوم آب و یا گازهای نامحلول موجود در سیستم را تخلیه می نماید. تله های بخار به صورت موازی با سیستم نصب شده و وظیفه تخلیه کندانس موجود در خطوط را دارا می باشند.

 


معرفی طرح توجیهی تولید تله بخار


 

انواع تله های بخار

تله های بخار به طور کلی به سه دسته مکانیکی ، ترموستاتیک ، ترمودینامیک تقسیم بندی می شوند که با توجه به سیستم مورد نظر باید نوع مناسب را انتخاب کرد.

تله بخار مکانیکی

تله بخار مکانیکی پراستفاده ترین نوع تله است که با استفاده از تفاوت چگالی بین بخار و کندانس عمل می کند.

بنابراین عوامل دیگری مانند دمای سیال یا سرعت سیال در عملکرد تله بخار مکانیکی تاثیر گذار نیست.

تله بخار مکانیکی از نوع Ball Float

اجزا اصلی این تله ها از  یک توپ شناور ومکانیزم اهرم و شیر متصل تشکیل شده است.

هنگام ورود کندانس به تله ، توپ مذکور در آب غوطه ور شده به طرف بالا حرکت می‏کند و شیر اصلی خروجی تراپ را باز می‏نماید که اجازه خروج کندانس از تراپ را بدست می‏دهد.هنگام ورود بخار، توپ مذکور به پایین افتاده و شیر خروجی را خواهد بست و مانع از عبور بخار می‏گردد.

در صورت ورود هوا به تراپ، شیر فرعی خودکاری از نوع ترموستاتیک  باز شده و اجازه خروج هوا از تراپ را می دهد.

این نوع تله ها برای استفاده در مناطقی که نرخ انتقال حرارت زیاد و در نتیجه جریان پیوسته‏ای از کندانس وجود دارد

تله بخار مکانیکی از نوع Inverted Bucket

این دسته از تله های بخار نیز تفاوت های وزنی مخصوص بین کندانس و بخار دارد

اساس کار با استفاده از یک سطل وارونه در داخل تراپ می‏باشد که هنگام ورود کندانس به داخل تراپ، در اثر وزن خود و غوطه‏ور شدن در آب به پایین انتقال پیدا کند و شیر خروجی تراپ را به منظور تخلیه کندانس باز نماید و هنگام ورود بخار، با توجه به جمع شدن بخار در زیر سطل، به طرف بالا حرکت می‏ کند و شیر خروجی تراپ را می‏بندد.

این نوع از تله ها دارای ساختار داخلی بسیار محکم بوده و قابلیت تحمل فشارهای بالا  (تا ۱۰۰ بار!) و ضربه چکش را دارا بوده  و جهت استفاده در مدار سوپر هیت  نیز مناسب می باشند .

این نوع از تله ها دارای منحنی کارکرد مطابق با منحنی اشباع بخار می‏باشند و بدون توجه به دمای سیال، کندانس را عبور خواهد داد .

حساسیت تله Inverted Bucket به یخ زدگی

از نکاتی است که باید در هنگام انتخاب مورد توجه قرار گیرد و نیز این که به علت ساختار داخلی, این نوع تله ها از قابلیت تخلیه هوای ضعیف تری نسبت به دیگر  تله ها برخوردار می باشند و در صورت لزوم استفاده از آنها در مناطقی که نیاز به تخلیه  سریع هوا دارند، بایستی از شیرهواگیر در نزدیکی آن استفاده نمود.

از این نوع تله ها در کاربردهایی نظیر :

1- کلکتورهایی اصلی توزیع بخار

2- مخازن گرم کننده سوخت

3- یونیت هیترها

4- خشک کنها

5- پرسهای لاستیک

6- خشک شوییها

7- رادیاتورهای بخار

و …می‏توان استفاده نمود.

تله بخار از نوع ترموستاتیک

این دسته از تله ها، با استفاده از تشخیص  دمای سیال ورودی عمل می‏نمایند و منحنی کارکرد آنها همواره پایین تر از منحنی بخار اشباع میباشد.

این تراپها به سه دسته Ballanced Pressure , Liquid Expansion و Bimetallic دسته بندی میشوند.!

تله بخار ترموستاتیک از نوعLiquid Expansion

به منظورتخلیه کندانس سرد در هنگامShut downو قطع سیستم کاملاً مناسب می‏باشند

و بایستی دقت شود که در دماهای بیش از ۱۰۰ درجه سانتیگراد بکار نروند.

و یکی ديگر از مزایای آن این است که دارای قابلیت تخلیه هوای بسیار عالی در هنگام راه اندازی می‏باشند.

 


چرا تله های بخار نصب میشوند ؟


 

بخار زمانی شکل می گیرد که آب به گاز تبدیل میشود. به منظور فرآیند تبخیر، باید به مولکول های آب به اندازه کافی انرژی داده شود تا پیوندهای بین مولکول ها (پیوندهای هیدروژنی و غیره) شکسته شوند. این انرژی داده شده برای تبدیل مایع به گاز را “گرمای نهانی” می گویند.

فرایندهای گرم بر پایه بخار از گرمای نهان استفاده می کنند و آن را به یک محصول معین انتقال می دهند. هنگامی که کار انجام می شود (به عنوان مثال بخار حرارت خود را از دست داده است)، بخار متراکم و تبدیل به میعان (چگالیده) میشود. به عبارت دیگر، میعانات نمی تواند کار بخار را انجام دهد. اگر میعانات با سرعت ممکن حذف نشوند چه در لوله انتقال بخار یا در مبدل حرارتی راندمان سیستم گرمایشی با سختی روبرو میشود.

تاریخچه ی انواع تله بخار

حذف میعانات گازی با سوپاپ آن هم به صورت تنظیم دستی، نه تنها بسیار دردسرساز است، بلکه باعث نشت بخار هم میشود.

اولین تله بخار از نوع سطلی بود که در نیمه اول سال 1800 توسعه یافت. در همان سال های اولیه، انواع تله ها توسعه یافت. تله فلزی دردهه 1860 ، ایمپالسیو در سال 1930 و درنهایت در سال 1940 نوع سطلی آن به بازار آمد. آخرین فن آوری تله، برای اولین بار در سال 1966 به کار گرفته شد.

 


درآمد،هزینه و سود احداث کارخانه تولید تله بخار


 

همانطور که در بالا گفتین تله بخار یکی از مورد نیاز ترین مصارف ساختمانی است که برای کنترل و واپایش گازها استفاده می شود و به همین دلیل صرفه اقتصادی مفیدی می تواند داشته باشد .

برای تولید تله بخار با ظرفیت ۲۰۰۰ به سرمایه گذاری به ارزش ۸۰۰ میلیون تومان با نرخ برابری دلار با ۱۸ تومان می توانید این شغل را راه اندازی کنید .توجه داشته باشید حداقل سرمایه در گردش شما باید ۳۰۰ میلیون باشد تا به تولید عالی برسید .

 


فرآیند تولید تله بخار

 

شاید تا به حال برایتان این سوال به وجود آمده باشد که به طور کلی تله بخار طی چه فرآیندی تولید می شوند؟ در پاسخ می توان گفت کهتولید تله بخارمعمولاً در ۵ مرحله اصلی ریخته‌گری، ماشین‌کاری، پرداخت‌کاری، آبکاری و مونتاژ صورت میگیرد.

ماده اولیه‌ای که در ریخته‌گری و تله بخار استفاده می‌شود فلز آلیاژی برنج است. برنج آلیاژی از مس و روی می‌باشد که نسبت آن دو در آلیاژ تعیین‌کننده نوع برنج با توجه به موارد استفاده آن است. از این فلز به خاطر کاربردهای خاص و شکل و رنگ آن در مکان‌های مختلفی استفاده می‌کنند و درصنعت تولید شیر های اصلی به دلیل مقاومت در برابر اکسایش از آن استفاده می‌شود. آلیاژ برنج با رنگ معروف به زرد برنجی، در برابر کدر و لکه‌دار شدن مقاوم است و مس داخل برنج خاصیت میکروب‌کشی به آن می‌دهد.

ریخته‌گری

ریخته‌گری شامل ۳ نوع قالب‌های ماسه‌ای و قالب‌های دایکست و قالب‌های ویژه می‌باشد.

ریخته‌گری به صورت ماسه‌ای همان ریخته‌گری سنتی است که در آن قالب‌هایی یک بار مصرف از جنس ماسه ساخته می‌شود و پس از ریختن مواد مذاب در آن و سرد شدن با زدودن ماسه‌ها، محصول مورد نظر بدست می‌آید، کیفیت سطوح بدست آمده توسط این روش بسیار نازل و دارای خلل فراوان است و حتی پس از پرداخت هم دارای سطحی ناهموار است.

ریخته‌گری به روش دایکست هم بیشتر برای تولید قطعات آلومینیومی و آلیاژهای روی استفاده می‌شود. ریخته‌گری با استفاده از قالب‌های ویژه یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین روشهای ریخته‌گری است که شیرآلات با کیفیت و مرغوب عمدتاً از این روش تولید می‌شوند. قالب معمولاً قبل از بار ریزی گرم می‌شود و برای تولید قطعات ریختگی مرغوب همواره بایستی درجه حرارت قالب را کنترل نمود. از دیگر مزایای این روش می‌توان به دقت ابعادی خوب، سطح تمام شده مناسب، کیفیت متالوژی بالای قطعات تولید شده و عیوب ریخته‌گری کم اشاره کرد.

ماشین‌کاری

ماشین‌کاری شکل دادن قطعه حاصل از مرحله ریخته‌گری با تراش و برش به وسیله ماشین‌های ابزار است. در ماشین‌کاری قطعات، بر حسب نوع کار از ماشین‌های تراش، فرز، مته، صفحه تراش و دریل ساده استفاده می‌شود.

پرداخت‌کاری

پرداخت‌کاری خود دارای دو مرحله، سمباده‌زنی و پولیش می‌باشد. در مرحله سمباده‌زنی سطح قطعات ماشین‌کاری شده، توسط نوارهای چرخان سمباده ساییده می‌شوند تا پلیسه‌ها و ناهمواری‌های سطح کار، صاف و یکدست شوند. سپس در قسمت پولیش با همراهی واکس‌های پولیش سطح شیرآلات براق و صیقلی می‌شود تا برای مرحله آبکاری شیرالات آماده شوند.

آبکاری کروم

روکش‌های لایه کروم رنگی شبیه نقره، سفید مایل به آبی دارند. قدرت انعکاس سطح کروم کاری شده و کاملاً صیقلی شده در حد ۶۵% است. این عدد برای نقره ۸۸% و نیکل ۵۵% می‌باشد. در حالی که خاصیت انعکاس نقره و نیکل با گذشت زمان ضایع می‌شود در مورد کروم تغییری حاصل نمی‌شود. لایه‌های کروم قابل جوشکاری نبوده و رنگ‌کاری و نقاشی را نمی‌پذیرد. کروم در مقابل گازها و مواد قلیایی و نمکها مقاوم است. از این رو پوشش بسیار خوبی برای تله بخارات محسوب می‌شود. اما در برابر اسیدها ضعیف می‌باشد. با توجه به اینکه پوشش‌های کروم الکترولیتی سطح مورد آبکاری را بطور کامل نمی‌پوشانند از این رو کروم کاری تزئینی، هرگز به تنهایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه همواره آن را به عنوان پوشش نهایی بر روی روکشی که حفاظت سطح را در مقابل خوردگی ضمانت می‌نماید به کار میبرد. معمولاً به عنوان پایه محافظ از نیکل استفاده می‌شود. در مرحله آبکاری کروم، قطعه را آن قدر در وان الکترولیت نگه می‌دارند که لایه‌ای از کروم به ضخامت حداقل ۰/۳ میکرون بر روی آن تشکیل شود.

مونتاژ

در مرحله مونتاژ تله بخارات پس از کنترل مشخصات ظاهری قطعه آبکاری شده کارتریج‌ها بر روی تله بخار نصب می‌شوند. پس از آن تست فشار تحت فشار ۵ اتمسفر طبق استاندارد ملی ایران انجام می‌شود. پس از مرحله تست تله بخارات و سپس تقسیم بندی و آماده ارائه به مصرف‌کننده می‌گردد.

کارتریج‌ها که همان حکم مغزی در تله بخارات را دارند و با بالا و پایین کردن اهرم جریان آب را قطع و وصل می‌نمایند و انواع مختلفی دارند که نوع مرغوب آن کارتریج سرامیکی فیلتردار می‌باشد.

 


ماشین آلات مورد نیاز تولید تله بخار

 

ماشین تولید بدنه شیر از راه ریخته گری

ماشین تولید قطعات آب بندی

ماشین پولیش قطعات درشت

ماشین پولیش قطعات ریزتر

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.