طرح توجیهی تولید کابل فشار قوی سال 1400 + pdf + word

high voltage cable

جهت سفارش طرح توجیهی تولید انواع کابل فشار قوی سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل  word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید انواع کابل فشار قوی را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

 

کابل ها بر اساس نوع کاربردی که دارند بسیار متنوع هستنند و به شکل های مختلفی در بازار یافت می شوند و تفاوت کابل ها ناشی از نوع کاربرد آنهاست.

به همین منظور کابل های فشار قوی دارای انواعی هستند که شامل :

کابل های زره دار ( آرموردار ) مسی و آلومینیومی و کراسلینگ ، کابل های تک رشته تا پنج رشته ، کابل های کراسلینگ ، کابلهای شبکه و کواکسیال ،کابل های شیلدار ساده و افشان ،کابل های جوش و لاستیکی و ... می باشد .


معرفی محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید انواع کابل فشار قوی


کابل های فشار قوی به دو نوع تقسیم بندی می شوند :

A) کابل های روغنی : الف - کابل روغنی با فشار کم | ب - کابل روغنی با فشار زیاد

B) کابل های گازی از نوع SF6

A) کابل های روغنی :

الف - کابل روغنی با فشار کم :

در این نوع کابل به کاغذ روغن رقیق آغشته می شود در موقع گرم شدن کابل ، روغن اضافی از راه مجرای طولی کابل وارد ظرف انبساط می شود که در انتهای کابل قرار دارد.

این ظرف دارای بالشتک های هوایی است که با ورود روغن به داخل ظرف جمع شده و باعث بالا رفتن فشار روغن در داخل ظرف انبساط می شود.

بدین ترتیب روغن تا زمانی در داخل منبع انبساط باقی می ماند که فشار داخلی کابل و ظرف انبساط طبق قوانین فیزیکی برابر گردد پس از خنک شدن کابل روغن از ظرف انبساط که دارای فشار بیشتری است به داخل کابل جریان پیدا می کند.

این عمل رفت و آمد که دائماً در اثر گرم و سرد شدن کابل ادامه دارد مانع از به وجود آمدن فضای خالی در داخل کابل می شود . استقامت الکتریکی کابل روغنی در حدود 2 یا 3 برابر استقامت کابل کم روغن است .

ب - کابل های روغنی با فشار زیاد :

در کابل های روغنی با فشار زیاد هر یک از رشته سیم ها با کاغذ آغشته به روغن غلیظ ایزوله و باند پیچی می شوند و سپس برای جلوگیری از خروج روغن و ورود رطوبت هر یک از کلاف ها را با نوار مسی و نوار نایلونی محکم بانداژ می کنند .

برای جلوگیری از زخمی شدن کابل در مواقع داخل شدن در لوله فولادی آن ها را با یک نوار فلزی غیر مغناطیسی می پیچند پس از مونتاژ کابل هوای داخل لوله فولادی را تخلیه کرده و با روغن رقیق با فشار (16 کیلو پسکال بر سانتی متر مربع ) پر می کنند .

B) کابل های گازی از نوع SF6 :

کابل های گازی به چهار نوع تقسیم بندی می شوند :

1- کابل گازی با فشار داخلی و غلاف آلومینیومی
2- کابل گازی با فشار داخلی و لوله فولادی
3- کابل گازی با فشار خارجی و لوله فولادی
4- کابل کپسولی با گاز SF6

انواع کابلهای فشار قوی

1- انواع کابلهای زره دار ( آرموردار ) مسی و آلومینیومی و کراسلینگ
2- انواع کابلهای تک رشته تا پنج رشته از0 تا 6/0 KV و6/0 تا 1 KV
3- انواع کابلهای کراسلینگ KV 20و 36 KV مسی و آلومینیومی ساده و آرموردار
4- انواع کابلهای زوجی و مخابراتی زمینی و هوایی و ژله فیلد
5- انواع کابلهای شبکه و کواکسیال
6- انواع کابلهای شیلدار ساده و افشان
7- انواع کابلهای جوش و لاستیکی
8- انواع کابلهای نسوز و ضدمواد نفتی و روغنی

ساختمان کابل

کابل ها بر اساس نوع کاربردی که دارند بسیار متنوع هستنند و به شکل های مختلفی در بازار یافت می شوند .

ساختمان و اجزای تشکیل دهنده کابل های مخابراتی کاملاً با کابل های مورد استفاده در صنعت برق فشار قوی و ضعیف تفاوت دارند ؛ اما به طور کلی کابل ها همواره از دو قسمت اصلی هادی و عایق تشکیل شده اند .

تفاوت کابل ها ناشی از نوع کاربرد آنهاست ، یعنی نوع کاربردشان موجب می شود که جنس ، شکل ، سطح مقطع و تعداد هادی ها و عایق ها با یکدیگر تفاوت داشته باشند . این تفاوتها موجب تقسیم بندی کابل ها می گردد .


کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید انواع کابل فشار قوی


احداث خطوط هوایی ، مستلزم آزاد نگه داشتن قسمتی از دو سمت مسیر اطراف خط تحت عنوان حریم خط می باشد که در این محدوده با محدودیتهایی مانند ممنوعیت ساخت و ساز مواجه هستیم .

عرض این مسیر آزاد با افزایش سطح ولتاژ افزایش می یابد . با توجه به کمبود و ارزش بالای زمینهای داخل شهرها ( به ویزه در شهرهای بزرگ و پر جمعیت ) و نیاز به سرمایه گذاری کلان جهت تملک زمینهای مورد نیاز ، امکان انتقال انرژی الکتریکی مورد نیاز مشترکین بصورت هوایی ، روز به روز کاهش می یابد .

به علاوه ، به سبب اینکه خطوط هوایی ، اغلب با هادیهای بدون روکش ( هادی لخت ) طراحی و احداث شده و در معرض عوامل متغیر محیطی قرار دارند ، لذا از قابلیت اطمینان خیلی بالایی برخوردار نمی باشند .

در چنین شرایطی استفاده از کابلهای قدرت به عنوان یک آلترناتیو جدی مطرح میباشد و عمده مزیت کابل ها نسبت به خطوط هوایی قابلیت اطمینان بالاتر می باشد. بطوریکه به دلیل دفن مستقیم کابل در خاک یا نصب در تونل های زیر زمینی ، با عوامل متغیر محیطی در ارتباط نبوده و خطرات ناشی از بروز حوادث به میزان قابل توجهی کاهش می یابد .

نقاط ضعف عمده سیستمهای کابلی در مقایسه با خطوط هوایی عبارتند از :

هزینه اجرایی بالاتر ( هرچه سطح ولتاژ افزایش یابد اختلاف هزینه قابل ملاحظه میشود ) مشکل و زمانبر بودن امکان عیب یابی و نیاز به تجهیزات عیب یاب ویژه در صورت بروز عیب مشکل و زمان بر بودن و نیاز به تجهیزات و تخصص های خاص جهت انشعاب گیری نیاز به تجهیزات و تخصصهای خاص جهت ترمیم نقاط آسیب دیده و ... البته با اتخاذ تمهیداتی از قبیل ایجاد تونل های مشترک خدمات شهری ، هزینه های نصب سرشکن شده و هزینه اجرایی به ازاء هر خط کابلی کاهش مییابد .

مشاهده می گردد علیرغم برترین های متعدد خط هوایی در مقایسه با کابل به سبب مسایل مربوط به حریم اقتصادی پیدا می کند .

انواع کابل های قدرت

  • کابل های فشار ضعیف
  • کابل های فشار متوسط
  • کابل های فشار قوی

کابل های هوایی

از کابل های هوایی با سیم مهار فولادی در مکان هایی که نیاز است که کابلبر روی تیرهای برق آویزان گردد از کابل های هوایی استفاده می شود . که در این کابل ها یک سیم رشته ای از جنس فولاد گالوانیزه به موازات کابل قرار گرفته به صورت مشترک یک غلاف از مواد پلی اتیلن روی آن ها کشیده می شود . ( کابل فوق توسط گیره های مخصوص به تیرها نصب می گردد . )

کابل های زمینی

برای کابل کشی در داخل خاک اغلب از کابل با هادی مسی و عایق و غلاف استفاده می شود که در صورت نیاز کابل فوق به سیم با نوار فولادی مسلح می گردد .

کابل با غلاف سربی ( کابل کاغذی با غلاف سربی )

کاربرد آن در پمپ بنزین ها و مناطق ذخیره نفت و تصفیه خانه ها می باشد

کابل با روپوش آلومینیوم

کاربرد آن در انتقال انرژی در زمین می باشد .

استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید انواع کابل فشار قوی :

1894 : آیین کاربرد راهنمای انتخاب کابلهای فشار قوی


کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید انواع کابل فشار قوی


کشورهای عمده تولیدکننده انواع کابل فشار قوی

آلمان ، ایتالیا ، ایالات متحده ، ایران ، چین ، اتریش ، سنگاپور

کشورهای عمده مصرف کننده انواع کابل فشار قوی

کشورهای عمده مصرف کننده اغلب کشورهای پیشرفته اروپائی نظیر آلمان ، ایتالیا ، و کشورهای آسیایی مانند ارمنستان ، روسیه ، گرجستان ، ونزوئلا ، مجارستان می باشند .

شرایط واردات و صادرات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید انواع کابل فشار قوی :

شرایط واردات محصول انواع کابل فشار قوی

در زمینه واردات این محصول شرایط خاصی وجود نداشته و واردکنندگان برای کابل های زمینی اعم از روغنی یا خشک بین 132 و 400 کیلو ولت با پرداخت 20% حقوق ورودی مربوط به کالا می توانند نسبت به واردات آن اقدام نمایند.

برای سایر هادی های برق با ولتاژ بیش از 1000 ولت 40% حقوق ورودی مربوط به کالا میتوانند نسیت به واردات آن اقدام نمایند و تولید کابل های روغنی ممنوع شده اما واردات دارد .

شرایط صادرات محصول انواع کابل فشار قوی

صادرات این کالا محدودیت صادراتی نداشته و صادرکنندگان عمده می توانند از مشوقهای صادراتی استفاده نمایند و همچنین میتوانند از مشوقهای صادراتی به عنوان وثیقه بانکی استفاده کنند .

صد در صد ( 100% ) درآمد حاصل از صادرات محصولات تمام شده صنعتی و کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیل آن و پنجاه درصد (50 % ) درآمد حاصل از صادرات سایر کالاهای غیر نفتی از پرداخت مالیات معاف است .

به منظور تشویق صادرات غیرنفتی ، جوایز صادراتی کالا در دوره زمانی یک ساله براساس جدول ضریب حمایتی که متناسب با ارزش افزوده ، سهولت و صعوبت ، شرایط بازار ، سطح فن آوری و توسعه و تنظیم روابط تعیین شده توسط کمیته کارشناسی به مسئولیت سازمان توسعه تجارت ایرا و عضویت گمرک ایران ، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ، اتاق تعاون مرکزی ، وزارتخانه تولیدی ذیربط ( حسب مورد ) ، وزارت امور خارجه و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ، حداکثر تا سقف 3 درصد تعیین و توسط وزیر بازرگانی جهت پرداخت مطابق مقررات ابلاغ می گردد .

برخورداری از مزیت رقابتی به لحاظ قیمتی یکی از معیارهای مهم در صادرات ، قیمت های رقابتی جهانی می باشد که این مورد نیز به شرایط اقتصاد کلان کشور در مقایسه با کشورهای مقصد صادرات و قیمت جهانی این محصول باز میگردد .

از جمله این شرایط می توان به نرخ ارز ، نرخ بهره ، قیمت مواد اولیه ، نرخ تورم و موارد مشابه اشاره نمود که با توجه به متغیر بودن عوامل فوق ، لازم است توجیه پذیری اقتصادی صادرات در زمان واقعی صادرات و کشور های مقصد مورد تحلیل قرار گیرد .

برخورداری از مزیت رقابتی به لحاظ کیفیت یکی از موارد عمده دیگر است که در صادرات کالاهای صنعتی نقش محوری دارد .

در این صنعت کیفیت به مفهوم رعایت اصول فنی و مهندسی در ساخت ، استفاده از مواد مرغوب و کیفیت در فرایند ساخت است که تولید کننده برای ورود به بازارهای جهانی لازم است از توانائی های فوق برخوردار باشد .

آشنایی کامل با امور تجارت جهانی فعالیت در بازار های جهانی مستلزم آگاهی کامل صادر کننده از مقررات و الزامات تجارت جهانی می باشد .

برخورداری از توان مالی مناسب دوره وصول مطالبات در صادرات عموما طولانی است از این رو لازم است که صادر کننده از توان مالی مناسب برخوردار باشد .


اهمیت استراتژیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید انواع کابل فشار قوی


احداث خطوط هوایی ، مستلزم آزاد نگهداشتن قسمتی از دو سمت مسیر اطراف خط تحت عنوان حریم خط می باشد که در این محدوده با محدودیتهایی مانند ممنوعیت ساخت و ساز مواجه هستیم .

عرض این مسیر آزاد با افزایش سطح ولتاژ افزایش می یابد .

با توجه به کمبود و ارزش بالای زمینهای داخل شهرها ( به ویزه در شهرهای بزرگ و پر جمعیت ) و نیاز به سرمایه گذاری کلان جهت تملک زمین های مورد نیاز ، امکان انتقال انرژی الکتریکی مورد نیاز مشترکین بصورت هوایی ، روز به روز کاهش می یابد .

به علاوه ، به سبب اینکه خطوط هوایی ، اغلب با هادی های بدون روکش ( هادی لخت ) طراحی و احداث شده و در معرض عوامل متغیر محیطی قرار دارند ، لذا از قابلیت اطمینان خیلی بالایی برخوردار نمی باشند .

در چنین شرایطی استفاده از کابلهای قدرت به عنوان یک آلترناتیو جدی مطرح میباشد . عمده مزیت کابلها نسبت به خطوط هوایی قابلیت اطمینان بالاتر میباشد بطوریکه به دلیل دفن مستقیم کابل در خاک یا نصب در تونل های زیر زمینی ، با عوامل متغیر محیطی در ارتباط نبوده و خطرات ناشی از بروز حوادث به میزان قابل توجهی کاهش می یابد .

نقاط ضعف عمده سیستمهای کابلی در مقایسه با خطوط هوایی عبارتند از :

هزینه اجرایی بالاتر ( هرچه سطح ولتاژ افزایش یابد اختلاف هزینه قابل ملاحظه میشود ) مشکل و زمانبر بودن امکان عیب یابی و نیاز به تجهیزات عیب یاب ویژه در صورت بروز عیب مشکل و زمان بر بودن و نیاز به تجهیزات و تخصص های خاص جهت انشعاب گیری نیاز به تجهیزات و تخصص های خاص جهت ترمیم نقاط آسیب دیده و ... البته با اتخاذ تمهیداتی از قبیل ایجاد تونل های مشترک خدمات شهری ، هزینه های نصب سرشکن شده و هزینه اجرایی به ازاء هر خط کابلی کاهش می یابد .

مشاهده می گردد علیرغم برتریهای متعدد خط هوایی در مقایسه با کابل به سبب مسایل مربوط به حریم اقتصادی پیدا می کند .

رییس هیأت مدیره شورای مرکزی شبکه خانه های صنعت و معدن ایران ، نیاز اول کشور را پس از راه اندازی نیروگاه های هسته ای ، ایجاد خطوط انتقال فشار قوی دانست و افزود : تولید انبوه کابل های پرظرفیت مستلزم ایجاد این خطوط است .


فرایند اجرای طرح توجیهی تولید انواع کابل فشار قوی

مراحل ساخت کابل فشار قوی

الف : تک رشته بدون زره :

  • نازک کردن مفتول به قطر دلخواه با استفاده از دستگاه کشش و قالبهای الماسه
  • آنیل کردن سیم نازک شده با استفاده از دستگاه آنیلر
  • تابیدن رشته های نازک شده با استفاده از دستگاه استرندر و تابیدن نوار نیمههادی با استفاده از Tape
  • اکسترود کردن همزمان لایه های نیمه هادی داخلی ( هادی ) عایق پلی اتیلن کراسلینک و لایه نیمه هادی داخلی با استفاده از دستگاه CV (CCV , VCV) و انجام عملیات
  • کراسلینک کردن پلی اتیلن با استفاده از روش پر اکسید و بخار آب ( داخل لوله ولکانیزاسیون )
  • تابیدن نوار نیمه هادی بیرونی و تابیدن رشته های شیلد الکترو استاتیکی و نوار پلی استر با استفاده از دستگاه استرندر
  • اکسترود کردن روکش PVC با استفاده از دستگاه اکسترودر و حک کردن مارک ( استاندارد ساخت ، ولتاژ ، تعداد رشته ها ، سطح مقطع و متراژ ) بر روی کابل
  • ریوایند ، اندود کردن سطح روکش به وسیله کربن و پیچیدن کابل روی قرقره با متراژ مناسب
  • تستهای الکتریکی نهایی ( تست ولتاژ و تست تخلیه جزئی ( Partial Discharge ) بر اساس استاندارد IEC 60840 )
  • سرکابل زنی و بسته بندی
  • حمل به انبار
  • بارگیری

ب: تک رشته زرهدار :

ب-1: زره مفتولی :

  • نازک کردن مفتول به قطر دلخواه با استفاده از دستگاه کشش و قالبهای الماسه
  • آنیل کردن سیم نازک شده با استفاده از دستگاه آنیلر
  • تابیدن رشته های نازک شده با استفاده از دستگاه استرندر و تابیدن نوار نیمه هادی با استفاده از Taper
  • اکسترود کردن همزمان لایه های نیمه هادی داخلی ( هادی ) عایق پلی اتیلن کراسلینک و لایه نیمه هادی داخلی با استفاده از دستگاه CV ( CCV , VCV ) و انجام عملیات کراسلینک کردن پلی اتیلن با استفاده از روش پر اکسید و بخار آب ( داخل لوله ولکانیزاسیون )
  • تابیدن نوار نیمه هادی بیرونی و تابیدن رشته های شیلد الکترو استاتیکی و نوار پلی استر با استفاده از دستگاه استرندر
  • اکسترود کردن لایه بدینگ ( BEDING ) با استفاده از دستگاه اکسترودر
  • تابیدن مفتولهای آلومینیوم بر روی کابل توسط دستگاه استرندر و نوار پیچی
  • اکسترود کردن روکش PVC با استفاده از دستگاه اکسترودر و حک کردن مارک ( استاندارد ساخت ، ولتاژ ، تعداد رشته ها ، سطح مقطع و متراژ ) بر روی کابل
  • ریوایند ، اندود کردن سطح روکش به وسیله کربن و پیچیدن کابل روی قرقره با متراژ مناسب
  • تستهای الکتریکی نهایی ( تست ولتاژ و تست تخلیه جزئی ( Partial Discharge ) بر اساس استاندارد IEC 60840 )
  • سرکابل زنی و بسته بندی
  • حمل به انبار
  • بارگیری

ب-2 : زره نواری :

  • نازک کردن مفتول به قطر دلخواه با استفاده از دستگاه کشش و قالبهای الماسه
  • آنیل کردن سیم نازک شده با استفاده از دستگاه آنیلر
  • تابیدن رشته های نازک شده با استفاده از دستگاه استرندر و تابیدن نوار نیمه هادی با استفاده از Taper
  • اکسترود کردن همزمان لایه های نیمه هادی داخلی ( هادی ) عایق پلی اتیلن کراسلینک و لایه نیمه هادی داخلی با استفاده از دستگاه (CV (CCV , VCV و انجام عملیات کراسلینک کردن پلی اتیلن با استفاده از روش پر اکسید و بخار آب ( داخل لوله ولکانیزاسیون )
  • تابیدن نوار نیمه هادی بیرونی و تابیدن رشته های شیلد الکترو استاتیکی و نوار پلی استر با استفاده از دستگاه استرندر
  • اکسترود کردن لایه بدینگ ( BEDING ) با استفاده از دستگاه اکسترودر
  • پیچیدن نوار آلومینیوم بر روی کابل توسط دستگاه TAPER
  • اکسترود کردن روکش PVC با استفاده از دستگاه اکسترودر و حک کردن مارک ( استاندارد ساخت ، ولتاژ ، تعداد رشته ها ، سطح مقطع و متراژ ) بر روی کابل
  • ریوایند ، اندود کردن سطح روکش به وسیله کربن و پیچیدن کابل روی قرقره با متراژ مناسب
  • تستهای الکتریکی نهایی ( تست ولتاژ و تست تخلیه جزئی ( Partial Discharge ) بر اساس استاندارد ( IEC 60840
  • سرکابل زنی و بسته بندی
  • حمل به انبار
  • بارگیری

ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید انواع کابل فشار قوی

  • ماشین کشش راد
  • ماشین کشش فاین
  • کوره آینلر الکتریکی
  • ماشین تابنده ( بانچر 630 )
  • ماشین تابنده ( بانچر 500 )
  • ماشین کلاف کن
  • ماشین جمع کن سیم پشت اکسترودر
  • پی اف فلایری 84 قرقره ای پشت بانچر
  • ماشین کشنده کاترپیلار
  • ماشین جمع کن پنوماتیک
  • ماشین جمع کن هیدرولیک
  • پی اف بسته بندی
  • ماشین حدیده کشی
  • دستگاه چاپ با سیستم سانتریفوژ
  • ماشین پودر پاش
  • پی اف پشت اکسترودر
  • پی اف فلایری جلوی کشش فاین
  • قرقره 630
  • قرقره 235
  • ماشین لیفتراک یک تنی
  • ماشین اکسترودر 90

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید انواع کابل فشار قوی

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید انواع سیم و کابل برق

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید فیبر نوری

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.