طرح توجیهی تولید قالب کفش سال 1400 + pdf + word

Shoe production mold

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید قالب های صنعتی ( قالب پلاستیکی کفش ) سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل  word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید قالب پلاستیکی کفش را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

قالب کفش که به روش تزریق پلاستیک تولید می شود یکی از انواع قالبهای صنعتی بوده که در ساخت انواع کفش مورد استفاده قرار می گیرد .


معرفی محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید قالب های صنعتی ( قالب پلاستیکی کفش )


صنعت قالب سازی

طراحي و ساخت قالبهاي تزریق پلاستیك از جمله فعالیتهاي صنعتي مي باشد كه اقدام به آن نیازمند یك بررسي اصولي و سیستماتیك است كه به وسیله آن بتوان در حداقل زمان ممكن با صرف یك هزینه معقول اقدام به طراحي و ساخت قالب های صنعتی نمود .

در بیشتر قالب سازي هاي صنایع كوچك كشور هنوز روش طراحي سنتي حاكم بوده و با توجه به وجود ، سخت افزار و نرم افزارهاي حرف هاي در زمینه طراحي و قالب سازي كمتر از آن بهره برداري مي شود . رشد روز افزون صنایع در دنیا و ايجاد رقابت شدید در عرصه تولید ، لزوم بكارگيري از دانش و فناوريهاي نوین را در عرصه تجارت جهاني طلب ميكند .

صنعت قالب سازی در ایران را به دو بخش سنتی و مدرن می توان تقسیم بندی نمود كه هر یك از آنها دارای ویژگی ها و خصوصیات خاص خود می باشد .

قالبگیری فشاری

یکی از قدیمیترین و متداولترین روشهای ساخت قطعات از پلاستیکهای گرما سخت ، فرآیند قالبگیری فشاری است . البته این روش برای مواد گرما نرم نیز قابل استفاده است . در این فرآیند مقدار معینی از ماده گرما سخت و تا حدی شکل یافته ولی پخته نشده ، به روش دستی روی یک نیمه قالب گرم قرار می گیرد .

سپس نیمه دوم قالب روی آن قرار می گیرد و دو کفه قالب تحت نیرو و فشار به یکدیگر جفت میشوند . این عمل سبب نرم و فشرده شدن ماده و شکل گیری آن در قالب میشود .

در این مرحله مواد داخل قالب به مدت زمان مشخصی تحت فشار و حرارت می ماند تا پخت به طور کامل انجام شود . بعد از پخت قطعه کاملاً جدا میشود و میتوان آنرا پس از باز کردن قالب در حالت داغ از داخل آن بیرون آورد . در این مرحله قالب تمیز و برای پخت قطعه بعدی آماده میشود .

قالبگیری انتقالی

این عملیات گاهی با نام های قالبگیری پیستونی ، قالبگیری دو تایی ، قالبگیری انتقالی پیستون معکوس ، قالبگیری مرحله ای ، قالبگیری انتقالی تزریقی و یا قالبگیری ضرب های نامیده میشود . تفاوت این قالبگیری با قالبگیری فشاری در این است که در اینجا مواد به محفظه ای خارج از حفره قالب بار گذاری می شوند .

اساس قالب های انتقالی این است که یک شکل پلاستیک از پیش توزیع شده و اغلب گرم شده در یک محفظه قرار میگیرد و از داخل آن محفظه با فشار یک سمبه به درون قالب یک یا چند حفره ای هدایت و در نتیجه فشرده می شود .

قالب تزریقی

اساس ماشینهای تزریق پلاستیکی است . مواد پلاستیک از داخل محفظه تغذیه وارد سیلندر تزریق میشود . درآنجا مواد پلاستیکی با اعمال حرارت و برش ، خمیر و سیال می شود و بعد از طریق نازل تزریق وارد راهگاه ها و از آنجا وارد حفره قالب می شود . در قالب ، این مواد خمیری برحسب نوع پلاستیک مذاب شده سرد می شود و شکل قالب را به خود می گیرد .

قالبسازی در صنعت کفش

هیچ کارخانه تولید کفش ، مگراینکه واقعاً بزرگ باشد ، نمی تواند به طور طبیعی قالب های خود را بسازد . چون نمی تواند وقت و زمان خود را به قالب اختصاص دهد . علاوه بر آن ، اگر یک قالب ساز اشتباه بکند ، کارخانه کفش سازی می تواند قالب را برگرداند اما اگر قالب داخل کارخانه ساخته شود ، اگر زیر معیارهای استاندارد هم با شد ،کارخانه دار سعی میکند به خاطر هزینه هایی که صرف کرده به هر ترتیبی که هست از آن قالب استفاده بکند .

بنابراین کارخانجات تولید کفش همواره ترجیح می دهند که قالبهایشان را از قالبسازان تهیه کنند و قالب سازان نیز از آنجا که با تولیدکنندگان بسیاری در ارتباط هستند تجربه زیادی در ساخت قالبها دارند . قالبهای تزریقی برای مواد ترموپلاستیک مورد استفاده در صنعت کفش معمولاً از جنس استیل هستند و برای دراز مدت می توان از آنها استفاده نمود .

در حالیکه برای مصارف کوتاه مدت میتوان از TPU تزریق شده در قالب های باز استفاده کرد . این قالبها به گونه ای باید طراحی شوند که از بوجود آمدن تغییرات ناگهانی در آنها جلوگیری گردد .

اندازه قالب

اندازه قالب در اصل به اندازه ماشین بستگی دارد .

اندازه یک ماشین مشخص یا موجود اغلب محدودیت مهمی برای مهندس طراح ایجاد میکند . این محدویت ها عبارتند از :

• مقدار تزریق در هر کورس ، مقدار مذابی که در یک کورس حلزون یا پیستون به داخل قالب منتقل می شود .
• سرعت نرم سازی، مقدار مواد نرم شده که ماشین در واحد زمان آماده می کند.
• نیروی گیرنده ، که باید نیروی عکس العملی حاصل از حداکثر فشار داخلی حفره قالب را جبران کند .
• حداکثر سطح میز ماشین که با فاصله بین میل های راهنمای ماشین معلوم می شود .
• حداکثر فشار تزریق .

جنس قالب

ساخت قالب از لحاظ جنس بستگی به عوامل زیادی دارد ، اما سه عامل از همه مهمترند . عامل اول تعداد قطعاتی است که لازم است تولید شود ، هر چه بیشتر باشد ، باید جنس قالب نیز مقاو مت بیشتری در برابر خورندگی و فرسایش دا شته باشد . عامل دوم پیچیدگی قالب و قطعاتی است که بایدتولید شود .

عامل سوم جنس ماده پلاستیکی است که باید در تولید قطعه به کار رود ، برای مثال در هنگام کار کردن با موادی که ممکن است تجزیه شوند و اسید تولید کنند ، باید قالب از جنسی ساخته شود که در برابر اسید مقاوم باشد . قالبهای تزریقی به طور کلی از فولاد ساخته می شوند ، چون حفره و ماهیچه باید مقاومت زیادی در برابر خورندگی و فرسایش دا شته باشند و فشارهای ز یاد را تحمل کنند ، بنابراین این قسمت های قالب عمدتًا از فولاد قوی ، سخت و خشک ساخته می شود .

ممکن است این قسمتها از آلیاژهای فولادی نیز ساخته شوند یا در صورت لزوم با فلزی که مقاومت خوبی در برابر خورندگی دارد آب کاری شوند ( حتی در بعضی موارد مانند کار با پی وی سی سخت روکش طلا به این قسمتها داده میشود ) . حفره های فولادی ، به مراتب گرانتر از فولادهای ساخته شده از مواد دیگر هستند . علیرغم این موضوع ، معمولاً فولاد بر دیگر مواد ترجیح داده میشود .

زیرا عمر مفید قالبهای فولادی بیشتر از بقیه قالبهاست و همچنین هزینه های اضافی ساخت حفره فقط قسمتی از هزینه کل قالب است .


کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی قالب سازی ( قالب پلاستیکی کفش )


کاربرد این محصولات در قالبگیری کلیه محصولات پلاستیکی به روش تزریق پلاستیک می باشد . این بازار بسیار گسترده است و حوزه های متعدد را در بر میگیرد به طور مثال بدنه تلویزیون ، مانیتور ، دستگاه پخش CD ، عینک ، مسواک ، قطعات خودرو ، بدنه خودرو و بسیاری قطعات دیگر با این قالبها ساخته میشوند .

همچنین میتوان از این قالبها در ساخت انواع قالبهای کفش و زیره کفش استفاده کرد . انواع قطعات مورد استفاده در صنایع مختلف پلاستیکی امکان تولید با این نوع قالبگیری را دارند و یکی از مهم ترین انواع قالبها در صنایع پلاستیک و صنایع شبیه ( لاستیک ، ترموست و... ) همین قالبهای تزریق می باشند و حوزه مصرف بسیار بالایی دارند .


استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید قالب های صنعتی | قالب پلاستیکی کفش


هیچ استاندارد ملی در زمینه قالب صنایع پلاستیک و کفش یافت نشد . اما از آنجا که بخشی از این طرح مرتبط با قالبهای کفش می باشد ، استانداردهای مربوط به انواع کفش ارائه شده است :
۶٢۴٢ ISIRI : پوتین افراد نیروی مسلح
۶١١٣ ISIRI : پایپوش - وسایل حفاظت شخصی - پایپوش ایمنی
١٠٩٢ ISIRI : چکمه های آتش نشانی
٢١٢٧ ISIRIR : چکمه های طبی برای پسران ، جوانان و مردان

کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید قالب کفش :

کشورهای عمده تولیدکننده این محصولات عبارتند از چین ، کره ، تایوان ، مالزی ، هند و البته بنا به شرایط خاص دیگر قالبهای اروپایی ( ایتالیا و آلمان ) ، آمریکایی ( کانادا ) و یا حتی روسی هم قابل دسترسی است . به طور خاص کشورهای آسیای شرقی ( مانند چین ، کره ، تایوان و مالزی ) در این زمینه از فعالیت چشم گیری برخوردارند . کشورهای مختلفی هم در همه جای دنیا مصرف کنندگان این محصولات هستند از جمله ایران .


شرایط واردات و صادرات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی قالب کفش


شرایط واردات محصول

قالب صنایع پلا ستیک و کفش با تعرفه گمرکی ٨۴٨٠٧١٠٠ جزء گروه مجاز می باشد و واردات این کالا بلامانع است و نیز حقوق ورودی برای این تعرفه ها همانگونه که در source not found Error! Reference ملاحظه می شود 10% می باشد .

شرایط صادرات محصول

طبق قانون صادرات و واردات ایران در سال 1390، این کالا با شماره تعرفه 84807100 جزء کالاهای مجاز می باشد و بدون هیچگونه شرایط خاصی امکان صادرات را دارد. در صورتی که کالای تولیدی از استانداردهای لازم برخوردار بوده و قابل رقابت با قیمت جهانی این محصول باشد صادرات آن میسر خواهد بود .


اهمیت استراتژیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی قالب کفش


از آن جایی که از بخش های مهم صنعت تولید پلاستیک ، تولید قالبهای آن است ، هرچه توان مجموعه صنعت کشور و یا منطق های در این زمینه بالاتر باشد به دنبال آن صنایع استفاده کننده از این محصول نیز از راندمان و عملکرد بهتری بهره مند خواهند شد که به توسعه صنعت پلاستیک کمک زیادی میکند .

برای ایران به عنوان کشوری که صنایع پایین دستی پترو شیمی ( خصوصاً پلا ستیک ها ) مورد تو جه قرار دارند و کارگاه ها و کارخانه های زیادی در این صنعت فعال اند ، حضور واحدهای خدماتی این صنایع همچون قالب سازی ( به عنوان یکی از مهمترین خدمات مورد نیاز آنها ) که نسبت به صنایع شبیه خود از قدرت رقابتی بالایی برخوردار است ، برای رشد و توسعه این بخش از صنعت کشور ضروری است .

از طرف دیگر با توجه به دانش و تکنولوژی که برای تولید موفق این قالبها لازم است ، وجود توان تولید این قالبها در صنعت منطقه ای نشان دهنده توان فنی بالای این حوزه می باشد .

یکی دیگر از مواردی که از لحاظ استراتژیک برای تولید قالب ها مهم جلوه می کند این است که از آنجایی که قالبها از جمله محصولات صنعتی میانی هستند ، تولید موفق آن ها به تولید محصولات بعدی با قدرت رقابتی و زنجیره ارزش بهتر ختم خواهد شد که برای مجموعه صنعت یک کشور و منطقه بسیار مهم است و قدرت رقابتی قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت .


فرایند اجرای طرح توجیهی قالب سازی | قالب پلاستیکی کفش

1. طراحی قالب
2. تعیین روش تولید
3. تأمین مواد اولیه
4. تولید قالب ( دستگاه CNC )
5. تست قالب
6. تحویل قالب

طراحی قالب های صنعتی : طراحی قالب با طرحهایی شروع میشود که به قالب ساز اجازه می دهد تا درباره نقشه کلی قالب تصمیم گیری کند و چگونگی ساخت قطعه را به تصویر بکشد . ترسیمهای CAD شامل کلیه یادداشتها ، ابعاد و تلرانسها می باشد .

بعضی از ابعاد بحرانی ممکن است برای بعضی قطعات به پرداخت هاینهایی سطحی در حد mm 0025/٠ نیاز داشته باشند . این طرح همچنین هرگونه شرایط خاص را نشان خواهد داد . تلرانسهای انقباضی ، پرداخت نهایی ، حکاکی ، آبکاری ، مواد ویژه یا سایر عوامل ابعادی گزارش خواهد شد .

سیستمهای CAM به کاربر این اجازه را می دهد که سیستم های سردکننده ، پرداخت ، مسیر عبور قالب یا ابزار ، شکل هندسی قطعه ، تغذیه و باردهی و محدودیتهای دستگاهی( لقیها و سایش ابزار ) را قبل از ماشینکاری تعیین کند . پس از اینکه درستی یا نادرستی برنامه ثابت شد و در عمل نیز اجرا گردید ، این اطلاعات برای کاربر بعدی ذخیره و نگهداری می شود .

فرآیند ساخت قالب : برای ساخت قالب های تزریق از چند روش و یا ترکیب آنها استفاده می شود . علیر غم تمامی روش های مدرن برنامه ریزی ، طرا حی و تولید ، ساخت قالب مستلزم استفاده از استاد کارهای ماهر و شایسته ، که در حال حاضر تعداد آنها کم است ، می باشد .

بنابراین ساخت قالب یک گلوگاه ایجاد می کند . روشن است که تجهیزات جدید ، فقط در ماشین های مدرن قالبسازی مانند ماشین ابزارهای کنترل عددی وجود دارند . به کمک این تجهیزات ، فرآیند کاری اتوماتیک شده و نیاز به کار انسانی نیست و بنابراین تعداد ضایعات کم می شود .


ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی قالب کفش

• سنگ مغناطیس
• دریل ثابت ( رادیال )
• اره لنگ
• فرز CNC
• فرز NC
• ترانس معمولی
• تراش اسپارک
• تراش CNC

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید قالب کفش

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید دستگاه قرینه تراش

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید روکش کفش

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.