طرح توجیهی تولید مفتول آلیاژی سال 1400 + کامفار + pdf + word

Alloy wire

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید مفتول آلیاژی سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل  word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید مفتول آلیاژی را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

 

مفتول آلیاژی دربخشی از صنایع خودروسازی ، صنایع هوافضا ، ماشین سازی ، ساخت تجهیزات نفت گاز پتروشیمی ، صنایع لوازم خانگی ، صنایع ماشین سازی ، صنایع ابزارسازی ، صنایع ابزارآلات و لوازم طراحی و پزشكی و ... دارای کاربرد می باشد .

در ایران مصارف عمده آهن و فولاد در صنایع ساختمانی و صنایع ماشین سازی است ، ولی با گسترش صنعت در كشور به ویژه صنایع سنگین و تولید فولادهای مخصوص و آلیاژی و همچنین تولید ورق ، مصرف آهن و فولاد در سایر صنایع نیز آغاز شده است .


معرفی محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید مفتول آلیاژی


محصول مورد مطالعه طرح حاضر مفتول آلیاژی به روش نورد گرم می باشد . فولاد به آلیاژی از آهن و كربن اطلاق می شودكه درصد كربن در آن حداكثر به 30/2 برسد ولی هیچگاه این دو عنصر بطور خالص با هم ممزوج نمی شود بلكه عناصر آلیاژی نظیر كروم ، نیكل ، منگنز ، مولییون و غیره بطور جزیی و كلی و عناصر ناخالص مانند هیدروژن ، اكسیژن ، نیتروژن و عناصر ناخواسته نظیر فسفر و گوگرد در فولاد وجود دارند .

بطور كلی فولادها به انواع زیر گروه بندی می شوند :

• فولادهای كم كربن ( 1/0 تا 52/0 درصد كربن )
• فولادهای با كربن متوسط ( 52/0 تا 7/0 درصد كربن )
• فولاد پركربن ( بین 7/0 تا یك درصد و به ندرت تا 5/1 درصد كربن )

لازم به ذكر است كه در محدوده كمتر از 1/0 درصد كربن ، ماده موجود آهن نامیده میشود و محدوده بیشتر از 30/2 درصد كربن ، چدنها بدست می آیند .

از آنجاییكه فولادهای ساده كربنی در اكثر كاربردهای ویژه مهندسی نمیتوانند از نظر خواص و كیفیت مطلوب جوابگوی نیازها باشند ، بر اثر فزودن عناصر مفید به مذاب فولاد ، خواص فیزیكی ، شیمیایی و مكانیكی فولاد نظیر مقاومت به تسلیم ، سایش ، خوردگی ، خزش ، خستگی ، سختی پذیر بهبود می یابد .

فولادهای آلیاژی بر اساس مجموع درصد عناصر اصلی موجود كه عبارتند از كروم ، منگنز ، مولییون ، سیلیسیم ، كبالت ، برن ، نیوبیوم و مس به دسته های مختلف تقسیم میشوند . فولادهای كم آلیاژ حداكثر 3 درصد از عناصر آلیاژی را دربرداشته و به فولادهای دارای بیش از 8 درصد این مقدار عناصر آلیاژی ، فولاد پرآلیاژ اطلاق میگردد .

با پیشرفت تكنولوژی ، انواع فرآورده های فلزی، به ویژه فرآورده های فولادی را به روش نورد تولید می كنند . مهمترین ویژگی فرآیندهای نورد ، سرعت تولید آنهاست . بگونه ای كه حجم زیادی از فرآورده های فلزی از این روش تولید میشوند نخستین هدف فرآیندهای نورد كاهش در سطح مقطع است این كار ممكن است به هر دو صورت نورد گرم و سرد انجام پذیرد . مفتول با سطح مقطع دایره ای شكل با قطری بین 5/5 تا 15 میلیمتر و گاهی تا 20 میلیمتر و بعضاً بصورت كلاف تولید و طبقه بندی می شود .


کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید مفتول آلیاژی


مفتول های فولادی دارای كاربردهای بسیار متنوع در جهان صنعت می باشد . از آن جمله می توان به كاربرد این مفتول ها دربخشی از صنایع خودروسازی ، صنایع هوافضا ، ماشین سازی ، ساخت تجهیزات نفت گاز پتروشیمی ، صنایع لوازم خانگی ، صنایع ماشین سازی ، صنایع ابزارسازی ، صنایع ابزارآلات و لوازم طراحی و پزشكی و ... اشاره نمود .

در ایران مصارف عمده آهن و فولاد در صنایع ساختمانی و صنایع ماشین سازی است ولی با گسترش صنعت در كشور به ویژه صنایع سنگین و تولید فولادهای مخصوص و آلیاژی و همچنین تولید ورق ، مصرف آهن و فولاد در سایر صنایع نیز آغاز شده است . از فولادی كه تا 2/0 درصد كربن دارد ، برای ساختن سیم ، لوله و ورق فولاد استفاده میشود .

فولاد متوسط 2/0 تا 6/0 درصد كربن دارد و آن را برای ساختن ریل ، دیگ بخار و قطعات ساختمانی بكار می برند . فولادی كه 6/0 تا 5/1 درصد كربن دارد ، سخت است و از آن برای ساختن ابزارآلات ، فنر و كارد و چنگال استفاده میشود .

انواع فولاد مورد استفاده برای تولید مفتولهای آلیاژی به روش گرم به شرح ذیل است :

1. فولادهای زنگ نزن

2. فولادهای فنر

3. فولادهای كربنی

4. فولادهای عملیات حرارت پذیر

5. فولادهای سخت شونده سطحی

6. فولادهای ابزار كربنی


استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید مفتول آلیاژی


ASTM A٢٣١ : Spec. for chromium-vanadium alloy steel spring wire
A٢٣١ M-٩١ : -
ASTM A٢٣٢ : Spec. for chromium-vanadium steel valve spring quality wire
A٢٣٢ M-٩١ : -
BS ٢٨٠٣-٨٠ : Oil hardened and tempered steel wire for spring for general engineering purposes
ASTM A٤٠١ : Spec. for chromium-silicon alloy steel spring wire
A٤٠١ M-٩١ : -
BS ٢٨٠٣-٨٠ : spring for general engineering purposes Oil hardened and tempered steel wire for
ASTM A٢٢٩ : Spec. for steel wire, oil tempered for mechanical springs
JIS G ٣٥٦٥ : Oil tempered chromium vanadium alloy steel valve spring quality wire
JIS G ٣٥٦٦ : Oil tempered chromium silicon alloy steel valve spring quality wire
JIS G ٣٥٦٧ : Oil tempered silicon manganese alloy steel spring wires


کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید مفتول آلیاژی


كشورهای عمده تولید كننده محصول

چین با تولید 567 میلیون تن فولاد خام در این سال ، بزرگترین تولید كننده فولاد جهان است كه بیشترین تولید فولاد چین در استان هبی به میزان 135 میلیون تن بوده و بیشترین محصولات فولاد نوردی را شركت آهن و فولاد هبی چین به میزان 30 میلیون تن تولید كرده است .

بعد از چین ، ژاپن با تولید 78 میلیون تن ، روسیه با تولید 60 میلیون تن ، آمریكا با تولید 58 تن ، هند با تولید 56 میلیون تن ، كره جنوبی با تولید 48 میلیون تن ، آلمان با تولید 33 میلیون تن ، اكراین با تولید 30 میلیون تن ، برزیل با تولید 26 میلیون تن و تركیه با تولید 25 میلیون تن در رده های دوم تا دهم جهانی قرار دارند . ایران با تولید 11 میلیون تن در رده شانزدهم جهانی است .

میزان تولید محصولات مفتول (Wire Rod) كشور چین در سال 2009 معادل 96 میلیون تن و سایر كشورها معادل 139 میلیون تن بوده كه بدین ترتیب كل تولید مفتول جهانی معادل 235میلیون تن می شود .

كشورهای عمده مصرف كننده محصول

بزرگترین مصرف كننده محصولات نهایی فولاد با 526 میلیون تن ( 6/47% فولاد جهان ) بنام كشور چین ثبت شده است . مصرف كشور ژاپن معادل 5% ، كشور آلمان معادل 3% ، سایر كشورهای اتحادیه اروپا معادل 11% ، قاره آفریقا معادل 3% ، خاورمیانه معادل 4% و كشور ایران معادل 54/1 % محصولات نهایی جهانی گزارش شده است .

قاره آسیا با مصرف 740 میلیون تن از محصولات نهایی فولاد در بین قاره ها پیشتاز جهان به شمار می آید . میزان مصرف ظاهری فولاد در كشورمان در سال 2009 میلادی معادل 3/61 میلیون تن گزارش شده است و میتوان گفت همه كشورها از مصرف كنندگان این محصول می باشد .


شرایط واردات و صادرات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید مفتول آلیاژی


شرایط واردات محصول

سیاست دولت برای این محصول تعادل بازار از طریق واردات است . هیچ نوع شرایط خاصی برای ورود این محصول در نظر گرفته نشده است . در ضمن قرار است تسهیلات و كمكهای لازم برای اجرایی شدن كار در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد . از اینرو وزارت بازرگانی شرایط خاصی را برای آن تعیین نكرده و تنها به ذكر حقوق ورودی اكتفا شده است .

شرایط صادرات محصول

با مراجعه به كتاب مقررات صادرات و واردات منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی نتیجه گیری شده است كه در مورد صادرات مفتول آلیاژی هیچگونه شرایط خاصی به لحاظ قانونی و مقررات وزارت بازرگانی وجود ندارد .


اهمیت استراتژیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید مفتول آلیاژی


در دنیای امروز صنعت فولاد به عنوان یكی از صنایع مادر و تعیین كننده مطرح میباشد و از اهمیت بسزایی برخوردار است . امروزه با توجه به رشد روزافزون صنعت و افزایش جمعیت جهان و به تبع آن افزایش نیاز بشر به فولاد و محصولات فولادی بر اهمیت آن ها روز به روز افزوده می شود .

هنگامی كه از میزان توسعه یافتگی كشورها سخن به میان می آید شاخص هایی را برای رتبه بندی و شناخت توسعه یافتگی در نظر میگیرند . به عنوان مثال مصرف سرانه فولاد در هر كشور نشان دهنده وضعیت سرمایه گذاریها و اجرای طرحهای عمرانی و بالاخره توسعه یافتگی است .

بانك جهانی نسبت 85% درصد رشد اقتصادی به ازای یك درصد افزایش مصرف فولاد در جهان را یك نسبت طلایی تثبیت شده تا سال 2050 اعلام كرده است . با توجه به این نسبت میتوان رشد مصرف فولاد كشورها را بر مبنای رشد توسعه اقتصادی آنها مورد سنجش قرار داد .

میزان تولید فولاد خام جهان در سال 2009 میلادی 1224 میلیون تن بوده و در حدود 840 میلیارد یورو تجارت جهانی را در برداشته است . در این سال بالغ بر 1110 میلیون تن محصولات نوردی تولید شده كه حدود 495 میلیون تن از آن محصولات طویل نوردی بوده است . چین با تولید 567 میلیون تن فولاد خام در این سال بزرگترین تولیدكننده فولاد جهانی است .


فرایند اجرای این طرح توجیهی تولید مفتول آلیاژی

ابتدا شمش ها وارد كوره پیشگرم می شوند و دمای داخلی كوره بسته به نوع آلیاژ متفاوت است . سپس از كوره وارد استندها می شود .كار استندهای اولیه تبدیل سطح مقطع مربع شكل به مستطیل شكل می باشد .

در هر استند شمش طویل تر و باریك تر می شود بعد از هر استند دستگاه گاید باكس وجود دارد كه سطح مقطع شمش را می چرخاند چون استندها فقط در یك سمت ، سطح مقطع را باریك می كند . چهار استند اولیه سطح مقطع شمش را مستطیل می كند .

بعد از این مرحله شمش ها وارد 8 استند بعدی می شود كه در این مرحله سطح مقطع از مستطیل به بیضی تبدیل می شود . در مرحله بعد 2 استند وجود دارد كه سطح مقطع را باریك و باریكتر می كند .

شمش ها بعد از عبور از استندها وارد دستگاه مونو بلوك می شوند كه شامل ده استند در فاصله بسیار كم می باشد و عملیات دایره ای شدن سطح مقطع تا رسیدن به اندازه مطلوب در این دستگاه انجام می شود بعد از این مرحله مواد وارد دستگاه ترمكس می شود .

در این پروسه كه یك روش ترمومكانیكی جهت كنترل سختی فولاد می باشد از شمش فولادی با تركیب شیمیایی مشخص ، مقاومت بالاتری بدست می آید . در این تكنولوژی كه در نقاط مختلف دنیا ازآن استفاده میشود ، دمای میلگرد بعد از طی كردن آخرین مرحله نورد ، با عبور از داخل نازلهای آب به سرعت كاهش می یابد .

درچنین شرایطی فولاد میلگرد درقسمت های بیرونی تغییر فاز داده و شبكه كریستالی آن به مارتنزیت تبدیل می شود ولی پس از اینكه آرماتورهای برش خورده روی بستر خنك كننده قرار می گیرند ، حرارت مركزی این فاز را متعادل نموده و در نتیجه میلگرد در سطح بیرون تاعمق كمی دارای جنس سخت بوده ولی قسمت بیشترعمق دارای فاز فریت – پرلیت خواهد بود كه ساختار انعطاف پذیری دارد و این تغییرات ساختاری موجب بالا رفتن استحكام میلگرد تولیدی میگرد .

در صورتیكه بسته بندی مفتول آلیاژی به صورت حلقوی مورد نظر باشد بعد از ترمكس مفتول از طریق دستگاه لینكهد به صورت حلقه حلقه پیوسته در آمده و به روی میز شیب دار هدایت می شود سپس بسته بندی نهایی شده و به صورت كلاف در می آید. . محصول نهایی كلافهایی با وزن 1تن و سطح مقطع از 5.5 تا 61 میلیمتر دایره ای شكل می باشد .


ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید مفتول آلیاژی

• كوره پیشگرم گاز سوز 5 ( تن در ساعت )
• استند TR١
• استندTR2
• استندTR3
• استندTR4
• ماشین گاید باكس
• ماشین مونو بلوك
• ترمكس
• لینكهد
• میز بسته بندی
• ماشین تست كشش
• قیچی سر و ته زن

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید مفتول آلیاژی

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید رینگ و قالپاق دوچرخه و موتور سیکلت

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید سیم و کابل آلومینیومی و کابل فشار قوی

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.