طرح توجیهی تولید قطعات فلزی شناور های دریائی سال 1400 + کامفار

Floating

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید قطعات فلزی شناور های دریائی سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل  word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید قطعات فلزی شناور های دریائی را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

شناورهای دریائی به عنوان خودرو دریائی محسوب می گردند ، که روی آب حرکت کرده و به منظور حمل و نقل بار ، حمل و نقل مسافر ، صید آبزیان ، لایروبی ها، انجام عملیات نفتی و . . . مورد استفاده قرار می گیرند .


نکاتی درباره محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید قطعات فلزی شناور های دریائی


شناورهای دریائی بعنوان خودرو دریائی محسوب می گردند . این وسائل روی آب حرکت کرده و عهده دار حمل و نقل بار یا مسافر بوده و یا برای انجام امور دیگر مانند صید آبزیان ، لایروبی ها ، انجام عملیات نفتی و . . . مورد استفاده قرار می گیرند .

در فرهنگ لغت حمل و نقل دریائی ، وسایل نقلیه مختلفی وجود دارد ، که در اینجا بهتر دیده شده است ، قبل از ورود به مبحث معرفی محصول مورد مطالعه ، توضیحات مختصری در مورد آن ارائه گردد . تا بدینوسیله جایگاه قطعات مورد مطالعه در آن مشخص شود .

در طرح حاضر هدف ساخت قطعات فلزی برای انواع شناورهای دریائی می باشد ، لذا بهتر دیده شده است که تقسیم بندی این قطعات از نظر قابلیت های ساخت صورت گیرد تا بواسطه آن قطعات مورد مطالعه بطور شفاف بتواند معرفی شود

قطعات فوق سنگین :

این قطعات در کشتی های بزرگ دارای کاربرد هستند و ساخت آنها مستلزم سرمایه گذاری بالا به همراه کسب دانش فنی لازم می باشد . شرکت آذرآب و مجتمع کشتی سازی فراساحلی ایران ( ایرالکو ) در این زمینه فعالیت دارند .

قطعات سنگین :

این قطعات نیز حالت تخصصی و خاص داشته و در انواع کشتی ها دارای کاربرد است .

قطعات نیمه سنگین و سبک :

این قطعات حالت عمومی دارند و در انواع کشتی ها و شناورهای دریائی دارای کاربرد می باشند . حجم سرمایه گذاری و دانش فنی مورد نیاز تولید این قطعات در سطح متوسط قرار دارد .

قطعات جانبی و ملحقات شناورهای صیادی و غیره :

شناورهای صیادی نیازمند تجهیزاتی مانند وینچ ها ، قطعات صید و صیادی ، سردخانه و موارد دیگر می باشند ، که این قطعات اکثرا توسط سازنده شناور روی آن نصب نشده ، بلکه صیاد پس از خرید شناور اقدام به نصب این تجهیزات روی شناور می نماید . لذا قطعات و ملحقات فوق را نیز می توان از دیگر قطعات جانبی شناورها محسوب کرد .

قطعات الکتریکی و الکترونیکی :

این قطعات حالت استاندارد و آمادی را داشته و بصورت آماده از بازار تامین می گردند . لیکن آماده سازی آنها برای نصب و همچنین ساخت قطعات جانبی و کمکی برای نصب توسط قطعه ساز انجام می گیرد .


کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید قطعات فلزی شناور های دریائی


همانطوریکه از عنوان محصولات مورد مطالعه نیز مشخص است ، قطعات مورد مطالعه در ساخت یا تعمیرات ( بعنوان قطعه یدکی ) انواع شناور های صیادی و تفریحی و همچنین کشتی ها مورد استفاده قرار می گیرد . همچنین برخی از این قطعات برای تجهیز شناورهای صیادی و تبدیل آنها به شناور مخصوص صید مورد استفاده دارند .

استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی و تولید قطعات فلزی شناور های دریائی :

قطعات ریختگری شناورها ، خود به عنوان یک محصول واسطه در تولید یا تعمیرات شناورها و کشتی ها مورد استفاده داشته و در انواع مختلف آنها از مشخصات متفاوتی برخوردار می باشند . از اینرو ماهیت این قطعات طوری است که نمی توان استاندارد خاصی را برای آن تعیین کرد و لذا هیچگونه استاندارد ملی یا بین المللی برای این قطعات وجود ندارد .

ولی باید گفت که تولید این قطعات تحت مشخصات فنی ارائه شده از طرف کشتی ساز و یا مطابق مشخصات فنی مورد نیاز شناورها صورت می گیرد ، که به نوعی نیز می توانیم مشخصات فوق را به عنوان الزامات و استانداردهای مورد نیاز در تولید تلقی نماییم .

مشخصات فنی قطعات در قالب نقشه فنی، برگ آنالیز مواد اولیه مصرفی و برگ مشخصات مکانیکی و متالوژیکی از طرف هر مشتری تهیه و ارائه شده و یا نمونه قطعه از طرف وی ارائه می گردد ، که در هر دو حالت رعایت کامل مشخصات فنی در ساخت از طرف قطعه ساز امری اجتناب ناپذیر است .

کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید قطعات فلزی شناور های دریائی

کشورهای مطرح در تولید قطعات فلزی و سایر قطعات کشتی ها و شناورهای دریائی را می توان به صورت زیر عنوان کرد: آمریکا ، انگلستان ، ایتالیا ، ژاپن ، چین ، پرتغال ، هندوستان و فرانسه

از نقطه نظر کشورهای مصرف کننده نیز باید گفت که ، کلیه کشورهائی که دارای سواحل دریائی بوده و دارای کشتی و شناور های دریائی می باشند ، مصرف کننده این محصولات محسوب می شوند .

شرایط واردات و صادرات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید قطعات فلزی شناور های دریائی :

با مراجعه به کتاب مقررات بازرگانی خارجی کشورمان ، محدودیت خاصی برای واردات این ماشین آلات مشاهده نشده است . حقوق ورودی این اقلام به تبعیت از شناورها چهار درصد می باشد .

همچنین محدودیت خاصی جهت صادرات این محصولات وجود ندارد .


اهمیت استراتژیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید قطعات فلزی شناور های دریائی


روزی بسیاری از مردمانی که در حاشیه بنادر و شهرها و روستاهای ساحلی کشور زندگی می کنند ، از طریق صید آبزیان و فروش آن در بازار تامین می گردد ، بطوری که این کسب و کار برای هزاران نفر اشتغال ایجاد کرده است .

از طرف دیگر گوشت و فرآورده های آن در کشورمان بعنوان کالاهای اساسی مردم محسوب می شوند و در این میان گوشت سفید آبزیان به لحاظ ارزش غذائی از جایگاه ویژه ای در الگوی غذائی انسان ها برخوردار است ، ولی در کشور ما این امر کمتر مورد توجه واقع گردیده و بواسطه آن سرانه مصرف آبزیان در مقایسه با مصرف سایر گوشت ها از میزان پائین تری برخوردار می باشد .

می توان اهمیت اجرای طرح توجیهی تولید قطعات فلزی شناور های دریائی را در موارد زیر دسته بندی کرد :

• رونق بخشیدن به فعالیت های صید و صیادی و ارتقاء اشتغال پایدار و مولد در شهرهای ساحلی کشور از طرق فوق
• افزایش کارائی صید و ارتقاء سطح درآمدهای صیادان
• کاهش و یا حذف وابستگی صیادان به قطعات وارداتی و کاهش زمان دسترسی به قطعات یدکی
• تامین نیاز قطعات یدکی کشتی ها از داخل کشور و کاهش درجه وابستگی آن به خارج در مقابله با تحریم های اقتصادی موجود
• کاهش قیمت فروش قطعات از طریق تولید داخل کردن آنها

با توجه بر مطالب ذکر شده می توان نتیجه گیری کرد که تولید و عرضه قطعات مختلف شناورها و کشتی ها از جمله قطعات مورد بررسی در طرح حاضر ، در اقتصاد مناطق ساحلی کشور از اهمیت بسیار بالائی برخوردار می باشد . از طرف دیگر در سند استراتژی برنامه چهارم توسعه صنعتی کشور ، صنایع حمل و نقل دریایی نیز مورد توجه قرار گرفته و در آن موارد زیر قید گردیده است ، که مطالب فوق نیز حاکی از اهمیت طرح می تواند قلمداد گردد .

• توسعه مناطق مجاور دریا ، بر پایه صنعت دریایی و تمرکز نیروها و امکانات صنایع دریایی در زمینه های مستعدی نظیر حمل و نقل ، نفت وگاز ، ترانزیت کالا ، تعمیرات و نگهداری سازه ها و شناورهای دریایی
• الزام شرکت های خارجی به داشتن شریک ایرانی تخصصی شناخته شده و ارجاع بخش قابل ملاحظه ای از اجرای پروژه ها به طرف ایرانی
• کمک به ایجاد واحدهای تولیدی تامین کننده قطعات کشتی سازی و سازماندهی و گسترش زنجیره تامین قطعات و مجموعه های کشتی سازی
• حمایت مالی و تامین ضمانت های دریافت وام و تسهیلات با نرخ سود پایین و حمایت سیاسی ازحضور صنعت کشتی سازی داخلی در بازارهای خارجی و صادرات متقابل و فعال و کسب سهم بازار مناسب از کشورهای طرف قرارداد خرید
• بومی سازی صنایع دریایی و فن آوری های مربوطه با حمایت از طرح
• های تعیین و توسعه و تشویق منابع انسانی و مالی مناطق مجاور دریا به مشارکت و حضور فعال در این صنعت
• تشویق بخش خصوصی به ورود به صنعت دریایی و سرمایه گذاری در آن و توسعه سرمایه گذاری خارجی در این بخش .


فرایند اجرای این طرح توجیهی قطعات فلزی شناور های دریائی

انتخاب مواد اولیه :

مواد اولیه مورد استفاده در تولید قطعات ریختگری شناورها ، آنالیز دقیق مواد اولیه در خصوصیات مکانیکی و فنی قطعه نهایی بسیار نقش مهمی را ایفا می نماید . از این رو انتخاب مواد اولیه ( نوع ترکیب چدن یا آلومینیوم ) اولین مرحله فرایند تولید محسوب می گردد .

آماده سازی مواد اولیه :

برخی قطعات مورد استفاده در شناورها، نیازمند استفاده از قطعاتی با مشخصه های مکانیکی خاص هستند ، که این مشخصات در مواد اولیه موجود بازار قابل استحصال نمی باشد . از این رو لازم است خواص مواد اولیه مورد استفاده از طریق عملیات متالوژیکی بهبود پیدا نماید . کربن دهی ، نیتروژنیزاسیون و موارد مشابه از عملیات بهبود خواص مکانیکی مواد اولیه محسوب می گردد ، که این عملیات روی مواد اولیه مورد استفاده قطعه سازی انجام می گیرد .

ذوب شمش چدن یا آلومینیوم :

چدن آلومینیوم مورد استفاده در ساخت قطعات بصورت شمش تهیه شده و در کوره های القائی ذوب و جهت ریختگری آماده می گردد .

ریختگری مذاب چدن یا آلومینیوم ، در داخل قالب های ماسه ای یا دائمی ریختگری می گردد . فرایند ریختگری از لحاظ آهنگ ریختگری و خنک کاری از اهمیت و حساسیت بالائی برخوردار می باشد ، در آوردن قطعه منجمد شده از قالب و تریم آن قطعه ریختگری پس از انجماد از قالب ماسه ای یا دائمی خارج شده و کلیه زواید آن بریده می شود .

ماشینکاری قطعه و رساندن آن به شکل و ابعاد نهایی قطعه ریختگری شده از ابعاد و صافی سطح قابل قبولی برخوردار نیست . از این رو پس از ریختگری از طریق ماشینکاری بوسیله ماشین ماشینکاری به دقت ابعادی و صافی سطح مورد نیاز رسانده می شود .

TM رنگ و عملیات فینیشینگ :

برخی از قطعات لازم است رنگ گردند . لذا این عملیات در انتهای کار انجام می گیرد .


ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید قطعات فلزی شناور های دریائی

  • کوره دوب پاتیلی با دمای 2000°c
  • کوره عملیات حرارتی فولاد و چدن
  • ماشین تراش
  • ماشین فرز
  • ماشین دریل
  • ماشین سنگ
  • ماشین برش زواید

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید قطعات فلزی کشتی و شناور های دریایی

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه ساخت سیلو های فلزی ذخیره گندم

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید وان گالوانیزه

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.