ایمان حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09126277388
امیر حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09127975250
ایمان حبیبی (سفارش ماشین آلات)
09360555304
جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید ورق فولادی با کاربرد خودروسازی سال 1403 با نرم افزار کامفار به صورت فایل word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید. ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید ورق فولادی با کاربرد خودروسازی را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.
فولاد یکی از آلیاژهای آهن می باشد ، که به دلیل سختی و مقاومت بالا ، کاربرد زیادی در صنعت دارد .
بخش عمده این آلیاژ را آهن و بین 1 تا 2 درصد وزن آن را کربن یا یکی از عناصر منگنز ، کروم ، وانادیوم و تنگستن تشکیل می دهد .
فولاد با نام لاتین steel ، یکی از آلیاژهای آهن می باشد ، که به دلیل سختی و مقاومت بالا ، کاربرد زیادی در صنعت دارد .
بخش عمده این آلیاژ را آهن و بین 0.2 تا 2.1 درصد وزن آن را ، کربن ( C ) یا یکی از عناصر منگنز ( Mg ) ، کروم ( Cr) ، وانادیوم و تنگستن ( W ) تشکیل می دهد .
عنصری که به آهن اضافه می شود ، نقش یک سخت ساز را به عهده دارد و غالبا کربن است . میزان درصد کربن درجه سختی آلیاژ را معین می کند .
از فولادی که تا 0.2 درصد کربن دارد ، برای ساختن سیم ، لوله و ورق فولاد استفاده می شود ، فولاد متوسط 0.2 تا 0.6 درصد کربن دارد و آن را برای ساختن ریل ، دیگ بخار و قطعات ساختمانی بکار می برند .
فولادی که بین 0.6 تا 1.5 درصد کربن دارد نیز از بقیه سخت تر بوده و از آن برای ساخت ابزار آلات ، فنر و کارد و چنگال استفاده می شود .
در واقع عنصر سخت ساز از گسست و جابجایی شبکه کریستالی اتم آهن جلوگیری کرده و باعث استحکام آن می شود .
میزان عنصر سخت ساز و شکل حضور آن در ساختار اتم های آهن از عواملی هستند ، که در سختی ، رسانایی و کشش پذیری آلیاز نهایی موثراند .
زمانی که سنگ معدن آهن استخراج شده از معادن در کوره های بلند ذوب می شود ، آهن استخراج شده از این کوره بیشتر از حد مطلوب کربن و ناخالصی های دیگری همچون گوگرد ، فسفر ، سیلیسیوم و منگنز دارد ، آهن با بیش از ۲.۱ درصد کربن همان چدن است ، که هنوز ویژگی های فولاد مثل کشش پذیری و چکش خواری را ندارد .
برای تبدیل این آهن به فولاد ، باید طی فرایندی دوباره ذوب شده تا درصد کربن آن به سطح مطلوب برسد و در این مرحله است که عناصر سخت ساز را به آهن اضافه می کنند .
فولادی که امروزه برای مقاصد تجاری استفاده می شود ، بسته به نیاز و کابرد خواص متفاوتی می تواند داشته باشد .
به همین دلیل علاوه بر کربن می توان از عنصر منگنز و نیکل ، برای بالا بردن پایداری شیمیایی در سختی و کشش آلیاژ بهره جست .
همچنین افزودن کروم سختی آن را افزایش داده و نقطه ذوب آن را بالا می برد و برای جلوگیری از اثر خوردگی حداقل ۱۱ درصد کروم به آلیاز اضافه می شود و وانادیوم نیز سختی را افزایش داده و اثر فرسودگی را کاهش می دهد .
چگالی فولاد بسته به عناصر و اجزای موجود در آلیاژ متغیر است ، اما معمولا بین ۷۷۵۰ تا ۸۰۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب است .
فولاد یا به صورت محصولات نیمه نهایی ( شامل چهار نوع : تختال ، بیلت ، بلوم و شمش ) عرضه می شود ، یا به شکل محصولات نهایی مانند مقتول ، میله ، پودر ، طومار ، پروفیل و انواع محصولات تخت نورد شده ی آبکاری ( و یا روکش یا اندود شده یا نشده ، مانند ورق فولادی ساده و گالوانیزه تولید می شوند و انواع ورق های نورد شده گرم و سرد ، محصول نهایی تختال می باشند .
ورق گالوانیزه
ورق گالوانیزه فولادی ، ورق فولادیست که لایه ای از روی ( Zn ) روی سطح آن پوشانده می شود و با حفظ خواصی از قبیل جوش پذیری ، ورق را در برابر عوامل محیطی همچون واکنش با اکسیژن و خوردگی مقاوم می نماید .
یکی از روش ها برای گالوانیزه کردن ، روش گالوانیزه گرم است ، که ورق فولادی را در حمامی از روی مذاب غوطه ور می کنند و پس از خارج کردن از حمام ، ورق ابتدا با اکسیژن و سپس با کربن و اکنش داده و لایه مقاوم ZnCO3 روی آن شکل می گیرد .
امروزه روش های پیشرفته تری جایگزین روش های قبلی برای برخی کاربردها شده است ، یکی از این روش ها آبکاری است ، که در آن لایه ای از روی بوسیله الکترولیز از محلول آبی بر روی فلز می نشیند .
انواع مختلف محصولات فولادی بسته به خواص ، کاربرد فراوانی در صنایع مختلف همچون لوازم خانگی و ابزار آلات ، خودرو ، هوافضا ، ساخت کشتی و قطار دارند .
به عنوان مثال در صنعت خودرو علاوه بر ورقه فولادی مورد استعمال برای ساخت بدنه ، برای تولید قطعاتی نظیر موتور و رینگ نیز از فولاد با خواص دیگر استفاده می شود .
از دیگر موارد استفاده ورقه فولاد می توان ساخت لوله ، ساختمان سازی ، پکیج های گرمایشی و سرمایشی و اوازم خانگی را نام برد .
اما روی هم رفته امروزه عمده ترین مصرف انواع ورقه فولادی ، در بخش ساخت بدنه و سازه خودرو است .
کاربرد ورق فولادی در صنعت خودرو :
در واقع بخش اساسی تولید هر خودرو ، بدنه و شاسی آن می باشد .
امروزه علی رغم افزایش استفاده از آلومینیوم ، هنوز بخش اصلی ساخت بدنه خودروها را فولاد تشکیل می دهد ، که این موضوع خود ارزش فولاد را در آینده توسعه اقتصادی ، پررنگ تر می کند .
امروزه برای ساخت بدنه خودرو ، علاوه بر ورقه فولادی ساده از ورقه فولادی گالوانیزه نیز که مقاومت ، کشش پذیری و رنگ پذیری بالاتری دارد ، استفاده می شود .
از ورقه های فولادی با ضخامت و کشش پذیری متفاوت نیز برای ساختمان خودرو مانند شاسی و ... استفاده می شود .
از آنجایی که نهایتا این بدنه است که نیروهای وارده بر وسیله نقلیه را تحمل می کند ، در نظر داشتن سه عامل وزن ، سختی و چگونگی تغییر شکل بدنه در تصادفات ، بسیار حائز اهمیت است ، تغییرات جدیدی صورت گرفته تا با دسترسی به مواد نوین از وزن بدنه کاسته و علاوه بر بخش های فولادی ، از مواد سبکی نظیر پلاستیک ها ، آلومینیوم و منیزیم نیز استفاده گردد .
اما با این وجود و علی رغم این که طراحی وسایل نقلیه تمام آلومینیومی مد روز گذشته کماکان فولاد ماده اصلی سازنده بدنه خودرو است و بطور متوسط ۶۰۰ کیلوگرم از بدنه را شامل می شود .
انواع محصولات ورق های فولادی مورد استفاده برای تولید بدنه خودرو یا ساختمان آن ، دارای استانداردهای مختلف داخلی و بین المللی هستند .
موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ( ISIRI ) تنها سازمان در ایران است ، که بر طبق قانون می تواند استاندارد رسمی فرآورده ها را تعیین ، تدوین و اجرای آنها را با کسب موافقت شورای عالی استاندارد اجباری اعلام نماید .
سازمان های بین المللی مختلفی نیز مانند ISO ( سازمان استاندارد جهانی ) وجود دارند ، که استاندارد مشخصی را برای محصولات جهت تبادلات بین المللی مشخص می کنند .
اکثر فولادهای آلیاژی پر کاربرد ، توسط سازمان های استاندارد به درجات مختلفی دسته بندی شده اند ، به عنوان مثال انجمن مهندسی اتومبیل ( SAE ) دارای مجموعه ای از درجات گریده است ، که انواع مختلفی از فولاد را تعریف می کند .
انجمن تست مواد آمریکا ( ASTM ) نیز مجموعه متفاوتی از استانداردها را تعریف کرده است .
برخی شرکت های تولیدی نیز دارای استاندارد مخصوص به خود می باشند ( مانند M.S.C که استاندارد داخلی مجتمع فولاد مبارکه می باشد . ) .
به طور خلاصه براساس اطلاعات ، موسسه استاندارد و شرکت فولاد مبارکه ایران به عنوان بزرگترین مجتمع تولیدی انواع محصولات فولادی از جمله ورقه های ساختمان و بدنه خودرو ، استانداردهای ملی و بین المللی ورقه های فولادی مورد مصرف برای ساختمان و بدنه خودرو ها در طرح حاضر ذکر گردیده است .
کشورهای تولید کننده فولاد در جهان :
بر اساس آمارها در سال چند ساله اخیر کشور های چین ، ژاپن ، کره جنوبی ، هند ، آمریکا و روسیه ، بیشترین تولید فولاد را در بین کشورهای جهان داشته اند .
از بین این کشورها جمهوری خلق چین در سال ۲۰۰۷ با تولید بیش از ۲۵۰ میلیون تن فولاد در صدر تولید کننده ها قرار داشته است .
اما بعد از سال ۲۰۰۷ روند تولید فولاد کشور های جهان تغییر کرد و ایران با افزایش تولید فولاد خام ، بعد از سال سال ۲۰۰۹ به جایگاه ۱۶ ام در جهان و دوم در خاورمیانه رسید .
بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی انجمن جهانی فولاد ( WSA) ، در حال حاضر ایران با تولید تقریبا ۱۲ میلیون تن فولاد در جایگاه ۱۷ ام قراردارد .
چین نیز به عنوان بزرگترین تولید کننده 44.3 درصد از فولاد کل جهان را تولید کرد .
در حال حاضر سهم تولید محصولات تخت ایران از میزان تولید محصولات فولادی به طور تقریبی برابر با ۴۰٪ می باشد .
این در حالی است که روند تولید کشور همگام با کشورهای بزرگ تولید کننده به سوی تولید بیشتر محصولات تخت در مقایسه با محصولات طویل است .
کشور های عمده مصرف کننده فولاد در جهان :
میزان مصرف کشورهای جهان را بر اساس معیار سرانه مصرف می توان سنجید .
میزان مصرف فولاد هر کشور ارتباط نزدیک با اقتصاد آن دارد و تقریبا بیشترین سرانه مصرف در کشورهای ثروتمند اقتصادی و کمترین میزان در کشورهای فقیر است .
همچنین برخی کشورها همچون هند در آسیا با وجود تولید بالای فولاد ، سرانه مصرف پایینی ( تقریبا ۴۵ کیلوگرم ) نسبت به دیگر کشورهای تولید کننده دارند و کشورهایی همچون قطر و امارات با وجود تولید بسیار اندک بالاترین سرانه مصرف را داشته اند .
در حال حاضر سرانه مصرف فولاد در ایران با داشتن رتبه ۱۷ در تولید این محصول ۲۵۷ کیلوگرم است ، که تقریبا برابر با میانگین مصرف سرانه کشورهای دارای درآمد متوسط به بالاست .
کشورهای عمده مصرف کننده فولاد با توجه به سرانه تقریبی میانگین سال های ۲۰۱۰ / 2009 ، عبارتند از : کشورهای خاورمیانه ، اتحادیه ، چین ، آمریکا ، ایران ، قطر ، امارات ، هند و ژاپن .
جهت واردات فولاد از گروه آهن و فلزات اساسی محدودیت خاصی وجود ندارد .
شرایط صادرات :
در آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی صادرات به دو دسته تقسیم شده است :
فولاد و محصولات تخت فولادی شامل کالاهای صادرات قطعی می شوند ، چون دوباره بازگردانده نمی شوند .
امروزه فولاد با تولید بیش از 3.1 میلیارد تن در سال ، یکی از پرکاربردترین فلزات در دنیاست و دلیل اساسی آن استفاده بالای این آلیاز در صنعت ، به جهت ویژگی های متمایز آن می باشد .
در واقع می توان گفت صنعت فولاد یکی از صنایع بسیار مهم و مادر در جهان است ، که نقش اساسی و تعیین کننده در رشد و جهش صنعتی یک کشور ایفا می کند .
با توجه به رونق این صنعت در کشور ، توجه دولت به این صنعت مادر و برنامه های مختلفی که در حوزه این صنعت تدوین شده و یا مورد توجه قرار گرفته اند ، نیاز به یک نگاه کلی و همه جانبه به آن را در بخش های مختلف ضروری می نماید .
بررسی فولاد از زیر بخش های آن تا محصولات نیمه نهایی و نهایی فرصت و دید مناسبی به دست اندرکاران و مدیران صنعت خواهد داد ، تا با دید بازتری به آینده و مسیر و نحوه حرکت این صنعت نگاه کنند ، تا تصمیمات آن ها از ضریب اطمینان بالاتری برخوردار باشد .
فولاد صنعتی است که در عین نیاز به سرمایه های بالا برای ایجاد ارزش افزوده و نرخ باز دهی بالایی را به سرمایه گذار و جامعه می رساند .
امروزه کشور ایران داعیه دار توسعه همه جانبه و نجات از اقتصاد تک محصولی نفت بوده و به این منظور راهبردهای اقتصادی خود را ، متوجه متنوع نمودن تولیدات قابل صدور نموده است .
در تولید ورقه های فولادی می توان اذعان داشت ، در صورت تغذیه کامل نیاز خودروسازان و قطع واردات این کالا از خارج ، علاوه بر افزایش تولید صنایع خودروسازی ، می توان موجب جلوگیری از خروج سرمایه از کشور شد و همچنین اقدام به صادرات آن کرد .
روش های اصلی تولید فولاد در دنیا بطور کلی به دو دسته زیر تقسیم می شود :
١- بر پایه سنگ آهن (ore Based ) یا Integrated Mill
در این روش ماده اولیه سنگ معدن آهن ( اکسید آهن ) می باشد ، که اکسید آهن در فرایند آهن سازی و با استفاده از یک ماده احیا کننده ، احیاء شده و به آهن تبدیل می شود . پس از آن در فرایند فولاد سازی با افزودن کربن با سایر افزودنی های ضروری ، آهن به فولاد مطلوب تبدیل می گردد .
۲ - بر پایه قراضه و ضایعات ( Scarp Based ) یا Mini Mill
در این روش ، ماده اولیه ، قراضه و ضایعات آهن و فولاد است ، که پس از ذوب در کوره های قوس الکتریکی (Electronic Arc Furnace ) ، حذف ناخالصی ها ، افزودن کربن و سایر مواد ضروری به فولاد تبدیل می گردد .
به دلیل کمبود منابع قراضه در جهان و نیز رشد فزاینده قیمت آن در طول سال های گذشته ، در این روش می توان به همراه قراضه از آهن اسفنجی نیز برای ذوب در کوره استفاده نمود .
آهن اسفنجی محصول عملیات احیای مستقیم سنگ آهن است ، که دارای عیار بالای آهن بوده ، جایگزین مناسبی برای قراضه جهت ذوب است .
3 - تکنولوژی کوره بلند ( Blast Furnace ) یا کانورتور
در این روش ، از یک کوره بلند در تولید آهن خام ( Pig Iron ) ، با استفاده از ماده احیا کننده کک ( coke ) که از زغال سنگ حاصل می شود و از کوره های اکسیژنی ( BOF ) ، جهت تولید فولاد از آهن استفاده می گردد .
در کنار فرایند های اصلی ( آهن سازی و فولاد سازی ) ، فرآیندهای جانبی شامل کک سازی جهت تهیه ماده اولیه عملیات احیاء و اگلومراسیون جهت آماده سازی سنگ معدن آهن نیز وجود دارند که در واقع خوراک مورد نیاز فرآیندهای اصلی را فراهم می کنند .
این تکنولوژی مهمترین شیوه تولید فولاد خام در جهان به شمار می آید و حدود ۶۰ درصد فولاد خام دنیا به این روش تولید می شود .
در این روش برای تبدیل چدن مذاب به فولاد ، از کوره های 80F استفاده می شود ، که این کوره ها پس از بهبود تکنولوژی فولادسازی ، جایگزین کوره های باز (open Hearth Furnace ) شده است .
در کشورمان کارخانه ذوب آهن اصفهان از این تکنولوژی استفاده می کند .
4 - تکنولوژی احیای مستقیم ( Direct Reduction )
تکنولوژی دیگر تولید فولاد روش احیای مستقیم می باشد . در این روش گاز طبیعی CH4 عامل احیای سنگ معدن آهن است و در کشورهایی با منابع غنی گاز طبیعی ، مانند ایران مورد توجه می باشد .
سهم فولاد خام تولیدی از این روش در دنیا در حدود ۷ است ، تکنولوژی احیای مستقیم به چند تکنولوژی عمده تقسیم می شود ، که مهمترین آنها عبارتند از :
• MIDREX
• UVILI
:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید ورق فولادی با کاربرد خودرو سازی