طرح توجیهی تولید مربا و مارمالاد سال 1400 + pdf + word

Jam from tree products

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید مربا و مارمالاد از محصولات سر درختی سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل  word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید مربا و مارمالاد از محصولات سر درختی را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.


معرفی محصول مورد بررسی در طرح توجیهی مربا از محصولات سر درختی


تهیه مربا ، مارمالاد از دیرباز به عنوان نوعی روش نگهداری محصولات میوه مرسوم بوده است . مربا فراورده ای است که از میوه کامل سالم یا از قطعات میوه طی فرآیند پخت با افزودن مقداری آب و قند به دست می آید .

اساس تهیه مربا تشکیل ژل پکتین است . و مارمالاد نوعی مرباست که میوه همراه با پوستش کاملاﹰ له و یکدست شده باشد .

علیرغم نیاز کشور به واردات محصولات کشاورزی ، محدودیت دوره برداشت محصولات کشاورزی و فقدان امکانات کافی در جهت حمل و نقل سریع و صحیح این محصولات به بازارهای مصرف ، موجب از بین رفتن سرمایه های کشاورزان داخلی و افزایش نرخ واردات فرآورده های کشاورزی به کشور می گردد.

از دیگر سو نیاز به محصولات کشاورزی در تمام فصول ، اهمیت یافتن روشی برای حفظ و نگهداری بلند مدت این محصولات را صد چندان مینماید .

صنایع غذایی با ایجاد تغییراتی بر روی ماده خام می توانند پاسخگوی هر دوی این مشکلات باشند .

هدف عمده صنایع غذایی بر دو نکته فوق استوار است ، یعنی فرآوری مواد غذایی به گونه ای که بتواند با دارا بودن ماندگاری زیاد ، مانع از فساد این مواد شده و امکان استفاده از آن را در تمام طول سال فراهم آورد .

این فرآوری به فراخور ماده غذایی مورد نظر می تواند مربا ، مارمالاد و ... باشد .

در واقع مربا و مارمالاد محصولاتی می باشند که در اکثر سبد غذایی مردم وجود دارد ، مربا و مارمالاد از پختن میوه با شکر به دست می آید و روشی برای نگهداری طولانی مدت از میوه می باشد .

این محصولات معمولاً در ظرف دربسته نگهداری می شود و برای مدت زمان طولانی سالم باقی می ماند . از پکتین طبیعییا مصنوعی و .... هم می توان به عنوان افزودنی استفاده کرد .

انواع مربا

  • ژله بدون گوشت میوه و کاملاً صاف شده است .
  • کمپوت از اجزای درشت میوه درست می شود .
  • مارمالاد از میوه و پوست له شده درست می شود .

که در این طرح تولید مربا و مارمالاد مورد بررسی قرار می گیرد .

از بیشتر میوه ها می توان برای ساخت مربا استفاده کرد ، مانند مربای به ، مربای سیب ، مربای بهارنارنج ، مربای توت فرنگی ، مربای آلبالو ، مربای زرشک ، مربای آلو ، مربای پوست پرتقال و پرتقال ، مربای بالنگ ، مربای گیلاس ، مربای زرشک ، مربای زردآلو ، مربای هلو ، مربای تمشک ، مربای زغال اخته و مربای گلابی و ...

میوه هایی که می توان با آنها مارمالاد تهیه کرد ، عبارتند از : از زرد آلو ، توت فرنگی ، به ، سیب ، هلو ، آلبالو ، آلو زرد

طبقه بندی محصول

طبقه بندی مربا معمولاﹰ بر اساس انواع میوه به کار رفته در تولید آن صورت می گیرد به عنوان مثال می توان مربای سیب ، زرشک ، آلبالو و ... را نام برد و همچنین نوع بسته بندی نیز در طبقه بندی محصول مدنظر قرار می گیرد . از جمله یکبار مصرف و یا در شیشه 500 گرمی و ...

مشخصات فنی و خواص محصول

به طور کلی محصول از سه قسمت میوه ، موادقندی و آب تشکیل شده است که میوه مصرفی باید تمیز ، تا حد مناسب رسیده باشد . این محصول باید طعم و بوی میوه و را داشته باشد و عاری از هرگونه طعم و بوی حاصل از سوختگی و فساد مانند کپک زدگی و ترشیدگی باشد .

این محصول باید رنگ فرآورده ای باشد که تحت شرایط طبیعی و سالم به دست آمده ومشخص کننده نوع میوه ، عاری از رنگ سیاه و قهوه ای مربوط به اکسید شدن میوه یا کاراملیزه شدن مواد قندی است باشد . افزودن هر نوع رنگ به فرآورده مجاز نمی باشد . در این محصول مواد قندی مانند ساکاروز ، گلوکز ( مایع و یا جامد ) ، دکستروز ، فروکتوز و یا سایر مواد قندی هیدروکربنه مطابق با استانداردهای مربوطه مجاز می باشد .

استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی مربا از محصولات سر درختی

  • ۲۱۴ : مربا و مارمالاد و ژله
  • ۸۸۹۸ : مربا ، مرمالاد و ژله مربا - ویژگیها و روشهای آزمون میکروبیولوژی
  • ۴۱۴۲ : ویژگیها و روشهای آزمون مربا
  • ۸۱۶۰ : مارمالاد

فرآیند اجرای طرح توجیهی مربا از محصولات سر درختی


فرمولاسیون تهیه مربا بسته به نوع فراورده ، سلیقه مصرف کنندگان و استانداردهای موجود متفاوت است .

اصول کلی فرمولاسیون تهیه آن به شرح زیر است :

الف ـ مقدار میوه

مقدار میوه مورد استفاده معمولاً ۵۰-۴۰ درصد محصول نهایی است ، طبق استاندارد حداقل مقدار آن ۴۵ درصد است .

ب ـ شکر

معمولاً میزان شکر مصرفی ۴۰-۵۰ است .

ج ـ اسید

اسیدیته محصول نهایی باید حداکثر یک درصد باشد . با توجه به نوع میوه، افزودن اسید ( اسیدسیتریک یا جوهرلیمو معمولاً استفاده می شود ) تا رسیدن به اسیدیته لازم (۵/۳ = PH) صورت می گیرد .

د- آب

طبق استاندارد درصد ماده خشک محلول محصول نهایی حداقل ۲۰-۳۰ درصد باشد . اما میزان افزودن آب با توجه به نوع محصول و زمان پخت آن می تواند اختیاری باشد .

مراحل تولید مربای صنعتی

الف ـ آماده سازی میوه

این مرحله شامل عملیات مختلف از قبیل سورتینگ ، شست و شو ، پوست گیری ، هسته گیری ، خرد کردن ، خلال کردن و غیره است که با توجه به نوع محصول به روش های مختلف دستی و مکانیکی انجام می شود .

ب ـ تهیه شربت

اگرچه می توان شکر را مستقیماً به داخل دیگ پخت حاوی میوه اضافه کرد ولی بهتر است که در مخزن دیگری شکر را در آب جوش حل کرده پس از صاف کردن شربت به وسیله صافیهای پارچه ای آن را به دیگ پخت اضافه کرد .

در بعضی موارد نصف شکر را در آب حل میکنند و به محصول در دیگ پخت اضافه می کنند و بعد از اتمام پخت بقیه شکر را اضافه می کنند تا محصول به بریکس نهایی ( غلظت مناسب ) برسد .

ج ـ پخت

این عملیات به دو روش صورت می گیرد ، یکی پخت در دیگ های روباز و دیگری پخت تحت خلأ . در فرآیند پخت روباز در فشار اتمسفر دمای محصول به حدود 100 الی 105 درجه سانتی گراد می رسد و باعث ایجاد طعم و رنگ مخصوص میشود .

در فرآیند تحت خلأ عمل جوشاندن در دمای 50 الی 60 درجه سانتی گراد و خلأ 540 الی 640 میلی متر جیوه انجام می گیرد .

در این روش میزان کاراملیزاسیون کاهش یافته ، تغییر طعم کمتر محسوس می شود و از سوی دیگر رنگ محصول به خصوص در میوه هایی که نسبت به تغییر رنگ حساس هستند بهتر حفظ می شود .

پخت در دیگ های روباز ( در فشار اتمسفری ) یک فرآیند سنتی محسوب می شود .

برای این کار از دیگ های روباز از جنس استیل ضدزنگ استفاده می شود که دوجداره بوده و بین دو جدار آنها بخار یا آب داغ به عنوان به عنوان محیط گرم کننده یا در مرحله خنک کردن محصول آب سرد جریان دارد .

معمولاً ظرفیت این دیگ ها حدود 75 الی 100 کیلوگرم است و به تعداد 4 الی 8 عدد مورد استفاده قرار می گیرند .

بنابراین امکان تولید مداوم فراهم می شود و از سوی دیگر برای ممانعت از چسبیدن محصول به جدار دیگ و سوختن آن از همزن با دور ۲۵ ـ ۱۶ دور در دقیقه در داخل آنها استفاده می شود .

برای خارج ساختن بخارهای تولیدشده طی فرآیند پخت بهتر است که در بالای هر دیگ یک هود هواکش نصب شود .

بارگیری مواد اولیه به داخل دیگ می تواند به صورت دستی با به وسیله نیروی وزن ، پمپ یا فشار هوا از مخزن اختلاط اولیه انجام بگیرد .

بعد از بارگیری ، شیر بخار باز شده و محصول را تا پخت آن و رسیدن به میزان ماده خشک محلول نهایی می جوشانند .

نقطه پایان عمل با کنترل بریکس به وسیله رفراکتومتر ( حداقل 65 درصد ) یا اندازه گیری نقطه جوش (104 الی 106 درجه سانتی گراد ) مشخص می شود .

در تشخیص نقطه پایان توسط اندازه گیری نقطه جوش باید با توجه به فشار اتمسفر نقطه جوش نهایی را تصحیح کرد .

برای کنترل دقیق دما ترمومتدهای الکتریکی به نقطه مرکزی دیگ وصل می شود و می توان آن را طوری تنظیم کرد که لحظه رسیدن به دمای موردنظر را اعلام کنند .

البته با ارزیابی حسی و تجربی هم می توان نقطه پایان را تشخیص داد و در نهایت اسید ، پکتین ، آروما و رنگ های مجاز مورد نظر را افزوده و مراحل بعدی پر کردن ، درپوش گذاری و بسته بندی انجام می گیرد .

د ـ پر کردن و درپوش گذاری

پر کردن و درپوش گذاری برای تمام روش ها یکسان است و با استفاده از ماشین های پرکنی پیستونی گردان و یا به صورت دستی انجام می گیرد .

برای بسته بندی از ظروف شیشه ای استفاده می شود . این شیشه ها با سرعت ثابتی به دستگاه پرکن وارد شده ، در آنجا پر می شوند . سیلندرهای پرکن طی هر بار گردش دوباره پر می شوند.

درپوش گذاری و دربندی به صورت دستییا توسط دستگاه های دربندی خلأ بخار انجام می گیرد و دمای محصول در موقع پر کردن باید بین 85 الی 90 درجه سانتی گراد باشد .

کنترل این شرایط برای حصول اطمینان از شرایط بهینه برای توزیع میوه در مربا ، به حداقل رسانیدن تغییرات وزن فراورده ناشی از تغییرات دانسیته و به دست آوردن یک محصول استریل ضروری است .

برای پایداری مربا از لحاظ میکروبی باید مقدار ماده خشک قابل حل آن حداقل 70 درصد باشد .

در مرباهایی که این مقدار کمتر است برای نگهداری محصول باید از فرآیند پاستوریزاسیون استفاده کرد .

اگر دمای پرکنی نیز از ۱۸۵ درجه فارنهایت (۸۵ درجه سانتی گراد ) کمتر باشد عمل پاستوریزاسیون ضروری است .

برای پاستوریزاسیون مربا از دمای 195 درجه فارنهایت استفاده می شود به طوری که دمای مرکز بسته باید به ۱۸۵ درجه فارنهایت برسد .

ه ـ خنک کردن

برای خنک شدن ، شیشه های حاوی مربا از زیر دوش های آب عبور می کنند به طوری که از افشانهای اولیه با دمای ۶۰ درجه سانتی گراد استفاده می شود تا از وارد آمدن شوک حرارتی و شکستن شیشه ها اجتناب شود .

در مرحله ای دیگر خنک کردن با آب ۲۰ درجه سانتی گراد انجام می گیرد .

شیشه های مربا پس از بیرون آمدن از دستگاه سردکن برای حذف رطوبت از میان جریان هوای گرم عبور کرده وارد ایستگاه بازرسی چشمی می شوند .

برچسب زنی و کارتن گذاری و شیرینک مراحل واپسین مرباسازی در کارخانه هستند .


ماشین آلات و تجهیزات خط تولید ، جهت اجرای طرح توجیهی مربا از محصولات سر درختی

  • فیلتر
  • دمگیر اتوماتیک
  • پری هیتر ( توسط پری هیتر حرارت اولیه به میوه های خرد شونده داده می شود و صافی میشود . )
  • شستشو بالابر پیاله ای
  • پوست گیری شیمیایی
  • نوار بازرسی
  • ماشین خرد کن
  • دیگ پخت دوجداره با همزن
  • دیگ پخت اتمسفریک
  • میز بر چسب زنی
  • دستگاه شرینگ پک
  • درب بند ( مربای آماده شده توسط قیف تخلیه مربا به داخل شیشه ٥٠٠گرمی ریخته شده و توسط دستگاه درب بندی می شوند . )
  • سبد اتو کلاو ( شیشه ها پس از درب بندی توسط نوار به داخل سبد های مخصوص ریخته شده )
  • اتوکلاو اتمسفریک ( بعد از درب بندی ، شیشه ها جهت پاستوریزاسیون به اتوکلا و منتقل می شوند . )
  • دیگ پخت تحت خلاء
  • ماشین هسته گیر

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید مربا و مارمالاد از محصولات سر درختی

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.