طرح توجیهی تولید سوهان سال 1400 + کامفار + pdf + word

sohan

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی سوهان پزی و تولید سوهان سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل  word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی سوهان پزی و تولید سوهان را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.


معرفی محصول طرح توجیهی سوهان پزی و تولید سوهان


طرح حاضر تولید و بسته بندی سوهان جهت صادرات می باشد . سوهان نوعی شیرینی سنتی می باشد که از پخـتن مخلوطی از آرد گندم ، مالت گندم ، شکر و روغن تهیه شده و دارای بافت بسیار فشرده بـه رنـگ قهوه ای روشن می باشد .

با توجه به نیاز و ذایقه مصرف کننده ، سوهان به انواع و اشکال مختلفی تولید می شود که مهمترین تقسیم بندی آن در کارگاه های تولیدی بر حسب نوع روغن مصرفی به دو نوع سوهان با روغن حیوانی و سوهان با روغن نباتی می باشد .

بر اساس شکل ظاهری ، اندازه ، نحوه آرایش و همچنین نحوه چیدن در بسته ، سوهان در اشکال مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود .

بسته بندی انواع سوهان در اشکال لقمه ای و گل به شکل مجزا و یا مخلوط انجام می شود که نوع سوهان گل با خلال بادام در مرکز سوهان و با مغز پسته در اطراف سوهان تزیین می گردد .

ظروف بسته بندی سوهان از نظر جنس به دو نوع فلزی و پلاستیکی تفکیک می شود که ظروف فلزی مورد استفاده در بسته بندی سوهان از ورق فولادی قلع اندود شده و لاک زده شده می باشند که ابعاد و گنجایش ظرف آنها متفاوت می باشد .

در حال حاظر ظروف فلزی توسط شرکت های بسته بندی ساخته می شود .

انواع قوطی فلزی مورد استفاده جهت بسته بندی سوهان شامل نیم کیلو گل کریستال ، نیم کیلو لقمه ای کریستال ، یک کیلو گل فلزی ، ٢٥٠ گرم گل کریستال ، نیم کیلو گل فلزی و ٤٠٠ گرم گل کریستال می باشد .

ابعاد و گنجایش وزنی ظروف پلاستیکی که در بازار به کریستال معروف هستند همانند نوع فلزی متفاوت می باشد .


کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده در طرح توجیهی سوهان پزی و تولید سوهان


درحال حاضر تنها کشور تولیدکننده مصرف کننده این محصول ایران می باشد .

از سویی دیگر با توجه به مصرف این محصول در مناطق خشک و کویری بیش از سایر نقاط می باشد.

این امر به دلیل ذایقه هر فرد در این مناطق و علاقه به مصرف شیرینی جات می باشد .

لذا می توان برآورد نمود که صادر نمودن این محصول به کشورهای حوزه خلیج فارس و گرمسیر مقرون به صرفه تر می باشد .

شرایط واردات و صادرات در طرح توجیهی سوهان پزی :

شرایط واردات محصول

بر اساس مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی نتیجه گیری شده که محدودیت خاصی جهت واردات محصول طرح وجود ندارد اما از آنجاییکه تولید سوهان مختص ایران می باشد وارداتی نیز ندارد .

شرایط صادرات محصول

از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگانی جهت صادرات محصول تولیدی طرح هیچگونه شرایط و محدودیتی وجود ندارد .

با این وجود ورود به بازارهای جهانی مستلزم برخورداری تولیدکننده از شرایطی می باشد که در زیر به شرایط فوق اشاره شده است .

برخورداری از مزیت رقابتی به لحاظ قیمت :

یکی از معیارهای مهم در صادرات ، قیمت های رقابتی جهانی می باشد که این مورد نیز به شرایط اقتصاد کلان کشور در مقایسه با کشورهای مقصد صادرات باز می گردد .

از جمله این شرایط می توان به نرخ ارز ، نرخ بهره ، قیمت مواد اولیه ، نرخ تورم و موارد مشابه اشاره کرد که با توجه به متغیر بودن عوامل فوق ، لازم است توجیه پـذیری اقتصادی صادرات در زمان واقعی صادرات و کشورهای مقصد مورد تحلیل قرار گیرد .

برخورداری از مزیت رقابتی به لحاظ کیفیت :

کیفیت در بخش بسته بندی هر مسیولی از جمله سوهان یکی از موارد عمده ای می باشد که در صادرات کالا نقش محوری دارد .

با توجه بـه اینکه سوهان جزیی از شیرینی های سنتی کشور ایران بحساب می آید بسته بندی آن جهت صادرات از اهمیت بالایی می باشد لذا برخورداری از مزایای رقابتی فوق بسیار حایز اهمیت می باشد .

دارا بودن استانداردهای جهانی :

توجه به کیفیت و استانداردهای ملی تعریـف شـده در تهیه سوهان و توجه به استانداردهای جهانی بسیار حایز اهمیت می باشد .

آشنایی کامل با امور تجارت جهانی :

فعالیت در بازارهای جهانی مستلزم آگاهی کامل صادرکننده از مقررات و الزامات تجارت جهانی می باشد .

اهمیت استراتژیک محصول در طرح توجیهی تولید سوهان :

محصول مورد مطالعه این طرح دارای اهمیت استراتژیکی در کشور نمی باشد اما با توجه به نیاز روز افزون کشور به توسعه صادرات غیر نفتی بحث بسته بندی مناسب محصولات به ویژه در صنایع غذایی هر روز پررنگ تر می شود .

از سویی رشد روز افزون بیماریهای غیر واگیر که نقش تغذیه در پیشگیری و درمانهای حمایتی آنها کاملاً به اثبات رسیده است حاکی از اهمیت رشد و توسعه صنایع غذایی در کشور دارد.

لذا محصولات آردی و صنایع قنادی که بخشی از صنایع غذایی کشور را شامل می شوند مهمترین منبع غذایی در تغذیه مردم ایران و تامین کننده قسمت عمده کالری ، پروتیین و ویتامین های گروه B می باشند.

سوهان به عنوان زیر مجموعه ای از این محصولات دارای اهمیت ویژه ای در تغذیه مردم یک جامعه بالاخص ایران به حساب می آید .


فرایند اجرای طرح توجیهی سوهان پزی و تولید سوهان

تهیه خمیر

تهیه خمیر بخش اصلی و اساسی تهیه سوهان می باشد .

در این مرحلـه به میـزان ٢٠ کیلوگرم آرد نول و ٥,١ – ١ کیلوگرم جوانه گندم را در ظرف بزرگ بار قسمت ( دیگ بار قسمت ) ریخته و مقداری آب به مخلوط آرد و جوانه گندم اضافه کرده بطوری که محلول رقیقی ( دوغ آب ) تهیه شود .

لازم به ذکر است که با توجه به فصل تولید سوهان دمای آب و مو اد اولیه مورد استفاده متغیر است و برای ایجاد محلـول رقیق در زمستان از آب با دمای حدود ٣٥ درجه سانتیگراد و در تابستان از آب معمولی و یا آب ٣٥ درجه سانتیگراد استفاده می شود .

شعله زیر دیگ بار قسمت و همچنین دستگاه همزن را روشن کرده ، آرد ، جوانه گندم و آب را با یکدیگر کاملاً مخلوط کرده و در مدت حرارت دادن که دمای مخلوط به ١٥٠ تا ٢٠٠ سانتی گراد می رسد.

دستگاه همزن همزمان با ادامه پخت ، مواد را جهت یکنواختی بیشتر مخلوط می کند و این عمل ( حرارت دادن و هم زدن ) تـا بـه دست آوردن قوام مناسب و برطرف نمودن بوی خام ادامه می یابد .

در صورتیکه مخلوط به قوام نرسید و بوی خام آن برطـرف نگردد می توان مقداری آب به آن اضافه نمود و عمل پخت را ادامه داد .

زمانیکه مخلوط به حالت جوش درآمد شعله زیر بار را قطع کرده بار به مدت ١٥ تا ٢٠ دقیقه به حال خود گذاشته می شود که در اصطلاح به این عمل خواباندن بار می گویند .

پس از این مرحله شعله زیر دیگ بار را روشن نموده تا بار به حالت جوش بیاید در این مرحله مقدار ٥,٢٣ کیلوگرم شکر به آرد اضافه می شود و کاملاً در مخلوط حل می شود .

بر اساس حجم بار مدت زمان حرارت دادن بار جهت حل شدن شکر در مخلوط حدود ١ تا ٥,١ ساعت می باشد پس از سپری شدن این قسمت بار به سفتی مورد نظر می رسد و می جوشد .

جهت اضافه نمودن روغن مجدداً شعله زیر بار قطع می شود تا بار خنک شود .

در این مرحله روغن اضافه شده و کاملاً مخلوط می گردد سپس دو کیلوگرم زرده تخم مرغ که از قبل با نیم تا یک کیلوگرم شکر مخلوط و به هم زده شده ، اضافه می گردد .

در این حالت خمیر عمل آورده می شود سپس ٢ تا ٧ مثقال پودر زعفران حل شده در آب یا گلاب به بار اضافه می شود .

پس از طی این مراحل و یکنواخت شدن بار ، آن را با پیمانه بزرگی به ظروفی با گنجایش ١٥ کیلوگرم موسوم به کاسه پسایی منتقل و سپس آنها را به مکانی نسبتاً خنک منتقل می کنند تا در فرآیند های بعدی تولید مورد استفاده قرار گیرد .

رساندن ( آبگیری و عمل آوری خمیر )

این مرحله شامل آبگیری و عمل آوری خمیر است .

در مرحله آبگیری بار از کاسه پـسایی به کاسه پسایی دیگ ری موسوم به پستایی یا دیگ آبگیری تحت شرایط حرارتی ٢٠٠‐١٥٠ درجه سانتیگراد منتقل می شود.

مخلوط توسط همزن هم زده می شود تا آب آن بخار شود ، غلظت آن افزایش پیدا کرده تا شکل آن به خمیر نزدیکتر گردد .

شکل دهی

شکل دهی سوهان طی سه مرحله انجام می پذیرد که شامل غنچه گیری ، مشته زنی و آرا یش سوهان می باشد .

در مرحله غنچه گیری توده خمیر به قطعات کوچکتری تقسیم بندی می شود این قطعات که غنچه نامیده می شوند به سینی های دیگر منتقل می شوند .

غنچه های چیده شده جهت شکل دهی نهایی توسط یک وسیله دستی تحت فشار قرار گرفته و کوبیده می شود که بسته به شکل سوهان میان تخت شدن آن متفاوت می باشد .

با افزودن مغز پسته و خلال بادام که از قبل خرد و آماده سازی شده آرایش سـوهان انجام می گیرد ایـن مرحله تقریبـاً با مرحلـه مشته زنی همراه می باشد .

خنک کردن و بسته بندی

در این مرحله سوهان به صفحه فلزی بزرگی که در مقابل آن یک خنک کننده قرار دارد منتقل می شود و سوهان خنک شده و شکل نهایی را به خود می گیرد .

سوهان پس از سرد شدن بر اساس اندازه ، نوع سوهان و گنجایش وزن ظرف بسته بندی می شود .

جهت جلوگیری از چسبیدن سوهان ها به یکدیگر و سطح ظروف بخصوص ظروف فلزی از کاغذهای مخصوص ( کاغذ مومی ) در بین لایه های سوهان استفاده می شود .

سپس توزین و درب بندی ظرف سوهان انجام می گیرد و جهت جلوگیری از نفوذ هوا لایه نازکی از پلاستیک در بین درب و بدنه ظرف قرار می گیرد که تحت حرارت دوخته می شود .

پس از طی این مراحل بسته های سوهان درجای خشک و خنک و دور از نور نگهداری می گردد .


ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی سوهان پزی و تولید سوهان

  • ماشین همزن دیگ بار قسمت
  • ماشین همزن پسایی دیگ آبگیری
  • دیگ بار قسمت
  • دیگ پستایی ( دیگ آبگیری )
  • کاسه پسایی

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید سوهان

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.