طرح توجیهی غلات حجیم شده سال 1402 + کامفار + Word + Pdf

Bulked grains

جهت سفارش طرح توجیهی غلات حجیم شده سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل word و pdf این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی غلات حجیم شده را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

 

فرآورده های حجیم شده را می توان از بیشتر غلات مانند گندم ، جو ، برنج و ذرت تولید کرد که به اشکال گوناگون مانند ورقه ای ، پولکی یا دانه کامل حجیم شده به بازار عرضه می شوند و بیشتر به عنوان تنقلات مصرف میشود .

البته غلات حجیم به عنوان غذاهای صبحانه ای نیز کاربرد غذایی دارند .

این فرآورده ها به عنوان غذای صبحانه یا به شکل غذای کودک ، همراه با شیر استفاده میشوند .


معرفی محصول مورد بررسی در طرح توجیهی غلات حجیم شده


بطور کلی فرآورده های حجیم شده را می توان از بیشتر غلات مانند گندم ، جو ، برنج و ذرت تولید کرد که به اشکال گوناگون مانند ورقه ای ، پولکی یا دانه کامل حجیم شده به بازار عرضه می شوند .

از ذرت بیشتر از سایر غلات برای تولید فرآورده های حجیم استفاده می شود .

بر اساس تعاریف استانداردهای ملی ، غلات حجیم شده عبارتند از بلغور و آرد غلات كه به وسیله دستگاه اكسترودر ، تحت دما و فشار بالا، حجیم و پخته شده و سپس پوشش و طعم داده شده باشند.

مایعات شکلاتی ، میوه ای یا انواع طعم های دیگر میتواند به عنوان ماده پرکننده یا مغزی در این محصولات تزریق شود یا به عنوان روکش دهنده روی این محصولات را پوشانده و طعم های متنوعی ایجاد کنند .

انواع دیگری از غلات حجیم نیز وجود دارند که بر پایه دانه غلات تهیه میشوند .

در این روش دانه های گندم ، ذرت یا برنج تحت شرایط انفجاری ویژه ای حجیم شده و سپس از ترکیباتی مانند عسل ، کاکائو یا مواد مشابه به عنوان روکش دهنده برای آنها استفاده میشود .

کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی غلات حجیم شده :

انواع غلات حجیم ، غالباً  به عنوان تنقلات مصرف میشود .

البته غلات حجیم به عنوان غذاهای صبحانه ای نیز کاربرد غذایی دارند .

این فرآورده ها به عنوان غذای صبحانه یا به شکل غذای کودک ، همراه با شیر استفاده میشوند .

استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی غلات حجیم شده :

  • استاندارد شماره 2880 با موضوع " ویژگیهای فرآورده حجیم شده بلغور و آرد غلات "
  • استاندارد شماره 4509 با موضوع "  ویژگیهای دانه غلات حجیم شده به روش انفجاری "
  • استاندارد شماره 3851 با موضوع " ویژگیهای میکروبی فرآورده های غلات "
  • استاندارد شماره 2968 با موضوع " حد مجاز آلودگیهای میكروبی فرآورده‏ های پف كرده بلغور و آرد ذرت "
  • استاندارد شماره 6756 با موضوع " ویژگیها و میکروبیولوژی پودر مورد استفاده در پوشش فـرآورده پف كرده بلغـور و آرد ذرت "
  • حد مجاز آلودگیهای میكروبی فرآورده‏های پف كرده بلغور و آرد ذرت
  • استاندارد شماره 353 ایران : شمارش کلی باکتری های هوازی مزوفیل
  • استاندارد شماره 437 ایران : باکتریهای کلی فرم
  • استاندارد شماره 437 ایران : اشرشیا کلی
  • استاندارد شماره 2197 ایران : کلستریدیوم های احیاءکننده سولفیت
  • استاندارد شماره 2324 ایران : باسیلوس سرئوس
  • استاندارد شماره 997 ایران : کپک
  • استاندارد شماره 997 ایران : مخمر

کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی غلات حجیم شده :

آمار دقیقی از میزان تولید و مصرف غلات حجیم شده در کشورهای مختلف ارائه نشده است . اما بر اساس گزارشهای موجود ، در تولید و مصرف فرآورده های حجیم شده غلات کشور آمریکا مقام اول را داراست .

انگلستان ، آلمان و فرانسه نیز میزان مصرف بالایی از فرآورده های غلات حجیم را دارا هستند .

ارتباط مستقیم و معنی داری بین میزان تولید مواد اولیه این فرآورده ها مانند گندم ، ذرت و برنج و میزان تبدیل آنها در بخش فرآوری به فرآورده های حجیم در کشورهای مختلف وجود ندارد .

از اینرو آمار دقیقی  که بیانگر میزان تولید و مصرف این محصول در هر کشور باشد وجود ندارد .


شرایط واردات و صادرات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی غلات حجیم شده


شرایط واردات محصول

از لحاظ قانونی محدودیتی برای واردات این محصول وجود ندارد . محصولات وارد شده از لحاظ کیفیت بر اساس استاندارد ملی ایران ارزیابی میشوند .

شرایط صادرات محصول

در مورد استانداردهای لازم به منظور صادرات ذکر این نکته ضروری به نظر میرسد که از آنجا که ایران عضو موسسه استاندارد کدکس بین المللی است ، استانداردهای تدوین شده از سوی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در کلیه واحدهای تولیدی لازم الاجرا است .

لذا در بخش صادرات ، در مبادلات کالا با سایر کشورها به این استاندارد استناد میشود . اما برخی کشورها در وارد کردن محصولات رعایت سایر استانداردهای بین المللی را مد نظر دارند که برخی شرکت های تولیدکننده بنا به سفارش خریدار محصول مورد نظر را تولید خواهند کرد .

در صورت تولید بر اساس آخرین استانداردهای بین المللی ، بازاریابی صحیح و تولید مطابق با سلایق متفاوت مشتریان ، استفاده از بسته بندی مناسب و حمایت از صادر کنندگان ، امکان توسعه صادرات وجود خواهد داشت .

اهمیت استراتژیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی غلات حجیم شده :

آمار استفاده از تنقلات و غذاهای آماده در جوامع شهری و صنعتی رو به افزایش است .

امکان ایجاد تنوع در محصولات از لحاظ ترکیب مواد اولیه ، شکل و طعم ، همواره تولید کنندگان را به سمت ایجاد تغییرات و عرضه محصولات جدید هدایت کرده است .

مواد اولیه این محصولات تقریباً  در همه کشورها فراوان و در دسترس است و تولید این محصولات نیز طی فرآیند ساده ای انجام پذیر است ، از این جهت محصولی با ارزش افزوده نسبتاً بالا است .

با توجه به بالارفتن روز افزون آمار استفاده از غلات حجیم شده در جهان و علاقه و تمایل مردم به استفاده از این محصولات متنوع ، غنی کردن این محصولات با پروتئین ، آهن و ... میتواند در برنامه کار تولید کنندگان قرار گیرد .


فرآیند اجرای این طرح توجیهی غلات حجیم شده

بطور کلی فرآورده های حجیم شده را می توان از بیشتر غلات مانند گندم ، جو ، برنج و ذرت تولید کرد که به اشکال گوناگون مانند ورقه ای ، پولکی یا دانه کامل حجیم شده به بازار عرضه می شوند .

از ذرت بیشتر برای تولید فرآورده های حجیم استفاده می شود . برای این منظور لازم است ذرت مخصوص با پوست ضخم انتخاب شده و پس از طی مراحل تمیز کردن و حذف ناخالصی ها ، خرد شده و بصورت بلغور یا پودر درآید .

پودر یا بلغور حاصل بیشتر با رطوبت 13% در مخازن مربوطه ذخیره می شود و در مواقع لزوم باید رطوبت بلغور تعدیل شده تا به 14-13 درصد برسد .

بعد از این مرحله بلغور توسط اواتور از مخازن نگهداری به قیف تغذیه کننده که در انتهای آن ویبراتور قرار دارد منتقل می شود و از آنجا وارد اکسترودر شده و در اثر اعمال دما و فشار بصورت خمیر در آمده و خمیر داغ وارد فضای بین دو صفحه می شود که در صفحه اول سوراخ ها در مرکز در صفحه دوم سوراخها در حاشیه محیطی قرار دارد .

سوراخهای اکسترودر قطری حدود 2 تا 6 میلیمتر دارند که وقتی خمیر داغ با دمای حدود C150 با فشار زیاد از آنها عبور می کند ، هنگام خروج به علت رفع ناگهانی فشار و قرار گرفتن خمیر در فضای سرد ، نشاسته ناگهان متورم شده و قطر خمیر خروجی به حدود 4 تا 5 برابر می رسد صفحه خروجی در بیشتر موارد دارای 4 تا 6 یا بیشتر سوراخ است .

روی محور قسمت خروجی جلوی سوراخها تیغه ای قرار دارد که دارای حرکت دورانی است و زمانی که طول خمیر خروجی تا حد معینی رسید توسط این تیغه بریده می شود .

قسمت خروجی دستگاه اکسترودر ابتدا بوسیله المانهای برقی یا نوعی مشعل گرم می شود اما با شروع کار دمای لازم در اثر اصطکاک ، جنبش ملکولی و فشار دستگاه تامین می شود .

پس از برش رشته ها به قطعات دلخواه آنها را در قسمت بعدی که نوعی تونل گرمائی و بطول حدود 4 متر است در دمای حدود C225 برشته می کنند . زمان انجام این عمل حدود یک دقیقه یا کمی بیشتر است .

قطعات برشته شده در قسمت بعد وارد یک استوانه دو جداره می شود که دمای آن ثابت است .

در این قسمت روی قطعات مخلوطی از پودر پنیر ، روغن ، نمک ، شیرخشک ، اسید سیتریک و ماده رنگی پاشیده می شود .

بدیهی است فرمول این مواد یا مواد مشابه یکسان نیست و بسته به برنامه تولید در ایجاد طعمهای مورد نظر در محصولات نغییر خواهد کرد .

ولی فرمول تقریبی آن عبارت است از : 

بلغور ذرت با رطوبت 14% حدود 60% ، روغن24% ، پودر پنیر 8% ، نمک2% ، اسید سیتریک1% ، شیرخشک2% و ماده رنگی3% .

فناوری تهیه پفک

برای تهیه پفک ابتدا دانه را بوجاری کرده و طی فرآیند خاصی آن را نم زده و آماده می کنند سپس آن را پوست گیری کرده و صیقلی می کنند . در ایران برای تهیه پفک از ذرت ( سمولینا یا آرد آن ) استفاده می شود .

به سمولینا آب و مواد مورد نظر اضافه شده و خمیر تهیه می شود . رطوبت خمیر باید در حدود 35-30 درصد باشد . خمیر تهیه شده از اکسترودر عبور می کند و پس از خروج پف کرده و حجیم می گردد .

سپس آن را خشک کرده و رطوبت را به 3 درصد کاهش می دهند . خمیر در اکسترودر تحت حرارت و فشار حدود 380/1 مگانیوتن بر مترمربع قرار می گیرد . در چنین وضعیتی نشاسته خمیر تا حدودی ژلاتینه می شود .

فرآیند تولید اسنک

اسنک میتواند بر پایه آرد گندم ، ذرت و برنج با افزودن ادویه جات تولید شود . کلیات فرآیند تولید اسنک کاملاً شبیه فرآیند تولید پفک  است و در آن از اکسترودر استفاده میشود . در تولید برخی اسنک ها میتوان بدون استفاده از سرخ کن ، و با استفاده از اجاق های مادون قرمز محصول را برشته کرد که این مورد از مزایای این روش است .

در تولید اسنک ها میتوان انواع مایعات شکلاتی یا میوه ای یا انواع طعم دهنده های دیگر را به عنوان ماده پرکننده ، در داخل اسنک تزریق کرد . همچنین میتوان با استفاده از لایه شکلاتی یا سایر روکش دهنده ها، لایه رویی اسنک را پوشاند و به آن طعم های جدید ، متنوع و خوشمزه ای داد .

پفک برنج

برای تولید این فرآورده از برنج نیم پز استفاده کرده و آن را در ظروف سفالی روی شعله قرار داده و بطور مرتب و به شدت به هم می زنند .

در این حالت دانه برنج حجیم می شود ولی حالت فیزیکی خود را حفظ کرده و نمی ترکد . دانه های حاصل دارای حالت اسفنجی و ترد هستند .

بین ضخامت لایه پری کارپ ، درصد سختی و شاخص اندوسپرم و میزان و شدت حجیم شدن و پف کردن ارتباط برقرار است . در مورد پفکی کردن برنج نیز بررسیهایی به عمل آمده که نشان می دهد که برنجهای چسبی یا واکسی حجم بیشتری نسبت به برنج های حاوی آمیلوز زیاد پیدا می کنند .

پاپ کورن

پاپ کورن یکی از انواع پفکهاست که هر روز طرفداران بیشتری پیدا می کند. ذرت مخصوص پاپ کورن دارای دانه های کوچک و سختی است که در طبقه بندی ذرتهای سخت قرار می گیرد .

محصول در هر هکتار این نوغ ذرت به مراتب در حد پائینتری نسبت به سایر انواغ ذرت قرار دارد . از سایر غلات نیز می توان پفک به شکل پاپ کورن تهیه کرد . به این صورت که دانه را می توان در اتوکلاو در دمای 180-160 درجه سانتی گراد حرارت داد .

در اثر این امر دانه ترکیده و حجیم شده و صدای انفجار ایجاد می گردد . چنانچه ذرت مخصوص ( ذرت پفکی ) در دمای حدود 177 درجه سانتی گراد قرار گیرد .

در هنگام ترکیدن و پف کردن دورن دانه ، فشاری معادل 5/2 تن برسانتی متر مربع ایجاد می شود . در نتیجه پری کارپ و همچنین قسمتهایی از اندوسپرم باز شده و محتویات دانه و پوسته  بیرون می آید .

فرآیند تهیه پلت

در فرآیند تهیه پلت ابتدا آرد گندم ، آرد برنج ، نشاسته سیب زمینی و طعم دهنده های مورد نظر در یک مخزن خمیرگیر با یکدیگر مخلوط شده و خمیر اولیه بدست می آید .

سپس خمیر حاصله وارد یک sheeter شده ، به شکل ورقه ای نازک از خمیر به ضخامت حدود یک میلی متر در می آید . خمیر حاصله به وسیله نوار نقاله به محفظه خنک کننده هدایت میشود .

حرکت ورقه خمیر روی نوار نقاله نیز باعث خنک شدن آن میشود . در این مرحله خمیر به شکل دو لایه روی هم قرار گرفته ، سپس برش داده میشود .

بسته به اشکال و ابعاد مورد نظر اینکار میتواند به وسیله برش دهنده های مختلف یا stamper انجام شود . قطعات برش خورده وارد خشک کن میشوند .

پس از خشک شدن و رسیدن به رطوبت مورد نظر ، خمیرها وارد سرخ کن میشوند .

طی این مرحله به علت دو لایه بودن خمیر و هوای بین لایه ها ، پلت ها حجیم شده و اصطلاحاً پف می کنند .

پس از عملیات سرخ کردن و برشته سازی ، پلت ها وارد محفظه ادویه پاش می شوند . ادویه پاش محفظه استوانه ای شکل است که حول محور افقی گردش میکند و ادویه جات مورد نظر ( و در صورت تمایل روغن یا روکش دهنده های مایع ) روی قطعات پلت اسپری میشوند .

در صورتی که فقط از ادویه جات جامد برای طعم دهندگی در این مرحله استفاده شود ، قطعات پلت پس از خروج از ادویه پاش ، روی نوار نقاله سرد شده وارد مرحله بسته بندی میشوند .

اما اگر از روکش دهنده های شکلاتی یا میوه ای به شکل مایع استفاده شود ، استفاده از یک خشک کن ثانویه قبل از بسته بندی ضروری است .

پلت ها در انتهای این مرحله رطوبتی حدود 4% دارند . از اینرو بسته بندی محصول ، در حفظ کیفیت آن تاثیر بسزایی دارد .


ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی غلات حجیم شده

خط تولید اسنک

  • خط کامل تمام اتوماتیک شامل ( مخزن خمیر گیر و متعلقات مربوطه ،  پرکننده ، اکسترودر ، تزریق کننده مغزی ، کانوایر ( ورودی به آون )
  • آون مادون قرمز
  • کانوایر خروجی از آون
  • مخزن ترکیب ادویه جات
  • درام ادویه زن
  • افشاننده روغن
  • کانوایر خروجی از استوانه ادویه زنی
  • میکسر برای ترکیب ادویه جات

خط تولید پلت

  • مخزن خمیر گیری
  • ماشین ورقه کننده خمیر
  • کانوایر
  • ماشین جمع آوری خمیر
  • ماشین برش دهنده
  • استمپر
  • ماشین خشک کن اولیه
  • ماشین پخش کننده مواد
  • ماشین خشک کن ثانویه
  • کانوایر خروجی از خشک کن
  • ماشین سرخ کن
  • کانوایر و روغن گیر
  • ادویه زن
  • کانوایر تخلیه
  • میکسر ادویه جات

خط تولید پفک

  • مخزن تهیه خمیر
  • ماشین اکسترودر
  • افزودن عصاره
  • ماشین خشک کن
  • ماشین برشته کن
  • لعاب دهی
  • ادویه پاش
  • خشک کن

خط تولید پاپ کورن

  • مخزن مواد اولیه
  • کانوایرمخزن ترکیب مواد اولیه
  • اتوکلاو
  • افزودن عصاره
  • خشک کن
  • برشته کن
  • لعاب دهی
  • ادویه پاش
  • خشک کن
  • ماشین بسته بندی
  • سیستم تزریق گاز ازت

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه غلات حجیم شده

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.