طرح توجیهی تولید گلوکز مایع سال 1400 + کامفار + Word + Pdf

Liquid glucose

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید گلوکز مایع سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل  word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید گلوکز مایع را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

 

گلوکز اغلب به همراه ساکارز ، دکستروز یا شربت فروکتوز مصرف میشود . کاربرد آن بر اساس خواص ویژه آن است .

استفاده گلوکز در صنایع قنادی ، در تهیه ی تمامی محصولاتی است که در آن ویسکوزیته ، شیرینی ، بافت و جلوگیری از شکرک زدن و جاذب رطوبت بودن و مقاومت در برابر بی رنگ شدن مد نظر باشد مانند آب نبات ها.

این خواص همچنین موجب افزایش و بهبود طعم و تشکیل یک  BODY  نیز می گردد علاوه بر این در صنایع داروسازی و چرم استفاده می شود .


معرفی محصول مورد بررسی در طرح توجیهی گلوکز مایع


گلوکر مایع ( Liquid Glucose ) یا شربت گلوکز ( Glucose Syrup ) ، محلول تصفیه شده و تغلیظ شده از پلی ساکاریدها است که از هیدرولیز کردن ( جداسازی ) نشاسته ذرت توسط اسید یا آنزیم حاصل می شود .

فرمول مولکولی گلوکز به صورت مقابل می باشد :

C6H12O6

ماده جامد آن از چند کربوهیدرات گلوکز ، دکستروز ، مالتوز ساخته شده است . گاهی به دلیل خواص طبیعی نزدیکی که شربت ذرت ( corn syrup ) به گلوکز مایع دارد به عنوان جایگزین آن استفاده می شود اما در مقدار شیرینی با هم متفاوتند .

گلوکز مایع را می توان بهترین جایگزین شکر دانست . این ماده را همچنین بسته به نیاز می توان از نشاسته گندم ، برنج و سیب زمینی نیز تهیه کرد .

بسیاری از کارخانه ها برای حمل و نقل راحت تر گلوکز را به صورت پودر تولید می کنند طوریکه بعداً می توان با افزودن آب به ماده خشک گلوکز مایع را ایجاد کرد .

به طور کلی این شیرین کننده مصنوعی به دلیل خواص شیمیایی برتر کاربرد فراوانی در صنایع غذایی ( مانند شیرینی جات و صنایع تبدیلی انواع میوه ) و همچنین داروسازی داشته و استفاده از آن در حال گسترش در جهان است .

از ویژگی های گلوکز مایع می توان موارد زیر را نام برد :

  • تثبیت رطوبت
  • قابلیت نرم کنندگی
  • خاصیت بافت دهندگی و تعدیل کننده واکنش قهوه ای شدن
  • جلوگیری از کریستاله شدن مواد
  • تعدیل کننده طعم شیرینی
  • دارای ارزش غذایی و یک چاشنی ایده آل برای شیرینی ، بیسکویت ، بستنی ، مربا ، ژله و ...
  • ترکیبی ارزشمند برای ویتامین هایی که خاصیت انرژی زایی دارند .
  • با مواد خشک زیادی به کار می روند بدون تأثیر بر پارامترهایی مثل اسیدیته ، خاکستر ، شیرینی و ...

کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی گلوکز مایع


گلوکز اغلب به همراه ساکارز ، دکستروز یا شربت فروکتوز مصرف میشود . کاربرد آن بر اساس خواص ویژه آن است .

استفاده گلوکز در صنایع قنادی ، در تهیه ی تمامی محصولاتی است که در آن ویسکوزیته ، شیرینی ، بافت و جلوگیری از شکرک زدن و جاذب الرطوبه بودن و مقاومت در برابر بی رنگ شدن مد نظر باشد مانند آب نباتها.

این خواص همچنین موجب افزایش و بهبود طعم و تشکیل یک  BODY  نیز میگردد . قند های با درجه هیدرولیز زیاد و یا حاوی مالتوز زیاد به عنوان جانشین برای ماده نشاسته ای در تهیه MASHING   مورد استفاده قرار می گیرند .

گلوکز عموماً در تهیه ی آبجوهای کربناته مصرف نمیشود هر چند گزارشاتی مبنی بر استفاده از شیرین کننده متعادل و ملایم که از قند های دارای مالتوز زیادی به دست آمده باشد در تهیه نوشابه در ژاپن وجود دارد .

در صنایع لبنی گلوکز تولید یک بافت روان و نرم می کند و شکرک زدن محصول را کنترل میکند .

یک عامل آن خاصیت BODYING AGENT  است که عموما گلوکز با DE   60-40  در بستنی و شربت و شیر منجمد و دیگر دسر های منجمد به کار میرود .

در نانوایی ها ، قند های با درجه هیدرولیز ( تبدیل ) زیاد به عنوان منبع قابل تخمیر مورد استفاده قرار می گیرد .

این قند ها ( گلوکز ) جهت حفظ و بالانس رطوبت و بهبود نیمه عمر کیک ها به کار میرود . گلوکز در تهیه کلوچه به عنوان یک ماده ترد کننده و طلایی کننده پوست نان و حفظ کننده رطوبت به کار میرود .

کاربر عمده گلوکز در صنایع کنسرو در تهیه کمپوت آبمیوه است که برای جلوگیری از کریستالیزه شدن شکر و همچنین فراهم کردن BODY   استفاده میشود .

از دیگر کاربرد های غذایی گلوکز می توان به بستنی ها یا غذاهای منجمد ، کلوچه طعم دار و یا در آدامس برای بهبود درخشندگی و ظاهر آن ، و همچنین به عنوان غلظت دهنده در ترشیجات ، و برای رطوبت و بهبود طعم در محصولات گوشتی نام برد .

گلوکز هیدراته در محصولات قنادی برای تولید یک نوع شیرین کننده که میتواند جای گلوکز معمولی را بگیرد ، مورد استفاده قرار میگیرد .

در کاربرد های غیر غذایی گلوکز در تهیه چسبها برای بهبود پایداری ، و به عنوان یک حافظ رطوبت در محصولات تازه و برای کنترل سرعت تبخیر در ادکلن و عطر ها و به عنوان یک حامل ، در شیرین کننده ها در شربت های دارویی و به عنوان یک ماده حافظ رطوبت در محصولات دخانیات به کار میرود .

صنایع غذایی

ساخت شیرینی و شکلات ، شربت گلوکز به طور گسترده در صنایع شیرینی و قنادی کاربرد دارد . از این ماده بطور عمده جهت جلو گیری از کریستاله شدن محصول نهایی استفاده میشود .

در این گروه میتوان به محصولاتی نظیر تافی ، بن بن ، آدامس و انواع شکلات ها اشاره نمود . میوه های کمپوت شده ، ژله و مربا ها و بستنی که در این محصولات نیز جهت جلو گیری از کریستاله شدن شکر استفاده میشود .

شربت گلوکز علاوه بر اینکه موجب نگهداری طعم و بوی مطبوع مرباها میشود ، باعث تعدیل طعم شیرینی زیاد این محصولات میگردد .

از طرفی منبعی غنی از هیدرو کربن هایی با قابلیت هضم آسان است که این خاصیت اخیر باعث استفاده بسیار گسترده از این شربت در فرمولاسیون غذاهای کودکان است .

صنایع داروسازی

ماده مذکور در صنایع داروسازی از جمله تهیه شربت های مخصوص سرفه و ویتامینه ، ساخت قرص ها ، پوشش قرص ها کاربرد دارد . لازم به ذکر است که شربت گلوکز به عنوان جزء اصلی در ساخت قرص ها محسوب میشود .

صنایع چرم

برای انعطاف پذیری و فرم دادن ، براق کردن و جلوگیری از ترک خوردن کفش از کاربرد های دیگر میتوان به استخراج روغن ، عطر سازی ، مخمر سازی و ... اشاره نمود .

ظروفی که گلوکز مایع در آن بسته بندی و یا  نگهداری می شود باید سالم ، تمیز ، خشک ، غیر قابل نفوذ به هوا ، مقاوم در برابر جا به جایی بوده و از نظر بهداشتی ، اثر نا مطلوبی روی فرآورده نداشته باشد .

گلوکز مایع باید در بشکه هایی از جنس پلی اتیلن و یا فلزی با پوشش داخلی مناسب و از مواد مجاز ویژه مصرف در صنایع غذایی بسته بندی شود .

حمل و نقل گلوکز مایع ، مورد مصرف در صنایع غذایی ، می تواند به وسیله تانکر های اختصاصی بهداشتی و از نوع زنگ نزن ، انجام گیرد .


استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی گلوکز مایع


برای اطلاعات کاملتر در مورد خصوصیات گلوکز مایع مورد تأیید موسسه استاندارد ایران ، ویژگی ها و روش های آزمون به مستندات ارائه شده برای استاندارد ملی شماره 621 از سوی این موسسه مراجعه فرمایید .

کشورهای عمده تولید کننده گلوکز مایع عبارتند از :

ایالات متحده آمریکا ، یوگسلاوی و رومانی ، روسیه ، ایتالیا ، چین ، آرژانتین ، برزیل و آفریقای جنوبی . در میان کشورهای مهم تولید کننده ذرت جهان ، آمریکا با تولید 308 تن ذرت در مکان اول جهان در تولید ذرت و پس از آن چین با تولید 149 میلیون تنی در مکان دوم جهان جای دارد .


شرایط واردات و صادرات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی گلوکز مایع


شرايط واردات محصول

طبق ماده 2 قانون مقررات واردات و صادرات ایران مصوبه 4/7/1372 مجلس شورای اسلامی ، کالاهای صادراتی و وارداتی به سه دسته زیر تقسیم می شوند :

1 – کالای مجاز : کالایی است که صدور یا ورود آن با رعایت ضوابط نیاز به کسب مجوز ندارد .

2 – کالای مشروط : کالایی است که صدور یا ورود آن با کسب مجوز امکان پذیر است .

3 – کالای ممنوع : کالایی است که صدور یا ورود آن به موجب شرع مقدس اسلام ( به اعتبار خرید و فروش یا مصرف ) و یا به موجب قانون ممنوع گردد .

در صورتی که گلوکز مایع به عنوان خوراکی مورد استفاده قرار گیرد این کالا جزء گروه 2 می باشد و ورود آن موکول به رعایت ماده 16 قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و ... مصوب سال 1346 می باشد .

همچنین ورود شربت گلوکز و دکستروز منوهیدرات غیر تزریقی توسط واحدهای تولید کننده دارو به تشخیص وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی می باشد .

حقوق ورودی بر حسب درصد 30 و 40 از کتاب مقررات واردات و صادرات برای هر محصول مشخص گردیده است .

حقوق ورودی مندرج در ستون مربوطه شامل حقوق پایه و سود بازرگانی می باشد .

طبق ماده 2 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران حقوق گمرکی ، مالیات ، حق ثبت سفارش کالا ، انواع عوارض و سایر وجوه دریافتی از کالاهای وارداتی تجمیع گردیده است و معادل 4% ارزش گمرکی کالاها تعیین می شود .

به مجموع این دریافتی ( حقوق پایه ) و سود بازرگانی که طبق قوانین مربوطه توسط هیأت وزیران تعیین می شود ، حقوق ورودی اطلاق می شود .

ماده 16 قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی مصوب 22/04/1346

ماده 16 از تاریخ تصویب این قانون ترخیص مواد غذایی یا بهداشتی یا آرایشی از گمرک به هر شکل و کیفیت به منظور بازرگانی یا تبلیغاتی با رعایت مقررات عمومی علاوه بر دارا بودن گواهی بهداشتی و قابلیت از کشور مبدأ مستلزم تحصیل پروانه ورود از وزارت بهداری است و وارد کننده نیز مکلف است برای تحصیلی پروانه مزبور فرمول مواد و همچنین موادی که برای نگهداری به آنها اضافه شده به وزارت بهداری تسلیم نماید .

شرايط صادرات محصول 

در کتاب مقررات واردات و صادرات سال 89 شرایط خاصی برای صادرات گلوکز مایع بیان نشده است .


اهمیت استراتژیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی گلوکز مایع


با توجه به گرایش روزافزون استفاده از محصولات با ترکیبات سالمتر و مضرات کمتر ، می توان اهمیت راهبردی گلوکز مایع را به عنوان شیرین کننده با ارزش غذایی بالا نسبت به قند و شکر بیشتر درک کرد .

گلوکز مایع همچنین با کاربرد در صنایع داروسازی به عنوان جزء اصلی ساخت قرصها و نیز تولید چرم ارزش بیشتری پیدا می کند .

در مجموع می توان گفت با توجه به نیاز صنایع دارویی و به طور خاص غذایی به عنوان بزرگترین متقاضی مواد شیرین کننده ، تولید محصولی با ارزش افزوده بالا از ماده ای ارزان را در کشور مجاب می کند .


فرآیند تولید گلوکز مایع

1- آماده سازی محلول نشاسته

نشاسته ای که در مخزن است را در آب کاملاً حل می نمایند ، بعد از آماده شدن محلول نشاسته توسط پمپ به تانک اسید زنی هدایت می گردد .

غلظت این محلول توسط بومه سنج اندازه گیری می شود . می بایستی درجه بومه 20 باشد تا محلول به قسمت بعدی منتقل گردد .

2- افزودن اسید

در تانک اسید زنی به محلول نشاسته اسید کلریدریک  2%  نرمال اضافه میگردد و توسط همزن ، مخلوط میگردد تا PH  محلول به  1.5  تا  2.2 می رسد .

اوپراتور این بخش با آزمایش مرتب PH محلول ، میتواند اجازه انتقال محلول را به بخش بعد بدهد ، در صورتی که PH ما بین 1.8  تا 2.2 باشد قابل قبول بوده و  محلول ، آماده انتقال به کانور تور (convertor) میباشد .

3- هیدرولیز

در داخل کانور تور صورت میگیرد ؛ در این مرحله محلول نشاسته اسیدی حرارت داده می شود تا عمل هیدرولیز صورت گیرد و گلوکز حاصل گردد .

حرارت این مرحله بین 141 تا 1453 در جه سانتی گراد می باشد .

مدت زمان توقف در این مرحله 15 دقیقه بوده و در انتهای این مرحله می بایستی تمامی نشاسته تبدیل به گلوکز شده باشد .

4- خنثی سازی اسید

شربت هیدرولیزه شده دارای PH  پایین میباشد (PH=3  ) و می بایست توسط کربنات سدیم خنثی گردد تا PH  آن به 5 برسد .

کربنات سدیم اسید موجود در شربت را خنثی میسازد سپس حرارت شربت توسط سیلکون گرفته شده و به تانک سر ریز منتقل می شود .

در این مرحله نا خالصی ها و پروتئین ها به سطح آمده و منعقد میگردند و محلول گلوکز از انتهای تانک خارج می گردد .

5- رسوب گیری شربا گلوکز

در داخل تانک عمل جدا سازی نا خالصی ها و رسوب گیری توسط خاک دیاتومه ( خاک تصفیه ) صورت می گیرد .

6- فیلتر کردن شربت

نا خالصی ها همراه با خاک دیاتومه توسط فیلتر پرس جدا می گردد . فیلتر پرس شامل تعدادی قاب و صفحه می باشد که روی صفحه ها پارچه فیلتر قرار دارد .

بعد از عبور شربت هیدرولیز مخلوط شده با خاک پرلیت از داخل فیلتر عبور کرده و ناخالصی ها و خاک جدا می گردد .

پارچه های فیلتر نیز در انتهای کار شستشو و تمیز می گردد و دوباره بر صفحه ها قرار میگیرد .

7- رنگبری شربت

مایع بعد از عبور از فیلتر پرس وارد تانک میگردد . در این تانک به منظور رنگبری کربن اکتیور یا ذغال اکتیور اضافه میگردد و توسط همزن مخلوط می گردد تا رنگ زرد شربت تبدیل به بیرنگ شود .

کربن مورد استفاده میبایستی به صورت پودر باشد و دقیقا در محلول به حالت تعلیق در آید .

8- جداسازی مابقی ناخالصی ها و پروتئین ها

این عمل در فیلتر پرس دوم صورت می گیرد . در واقع در این دستگاه عمل جداسازی ناخالصی ها و پروتئین ها تکمیل میگردد . درجه حرارت عمل فیلتر پرس 85 درجه سانتی گراد میباشد .

9 – تغلیظ شربت

شربت از فیلتر پرس توسط پمپ به قسمت تغلیظ هدایت می شود . تغلیظ در دستگاه اوپراتور صورت می گیرد ،

در این دستگاه درجه حرارت مایع به 90 تا 95 درجه می رسد و به 15 دقیقه در آن توقف دارد .

اوپراتور دستگاهی است تحت خلأ ( 10.7 اتمسفر ) به منظور تغلیظ و همچنین کاهش نقطه جوش محلول .

در صورتیکه شربت گلوکز به مدت طولانی تحت حرارت قرار گیرد کاراملیزه شده و در نهایت محصول بدرنگ خواهد شد .

شربت گلوکز تا 80 درجه بریکس ( درصد مواد جامد محلول در آب بر حسب ساکارز ) تغلیظ می گردد .

پس از این مرحله شربت گلوکز می بایستی سرد گردد تا کیفیت محصول حفظ گردد چرا که همانطور که گفته شد درجه حرارت در زمان طولانی گلوکز را بی رنگ می نماید .

در آخرین مرحله شربت گلوکز نهایتاً غلیظ و سرد شده و آماده رفتن به تانکهای جمع آوری پمپ است .


روش تولید گلوکز مایع به روش آنزیمی

گلوکز مایع به روش هیدرولیز آنزیماتیک نشاسته با DE های 42 – 40 و DS های 79.5 – 79 و با DE های 65 – 60 و بریکس های 80.5 – 80 تولید می گردد .

کاربرد اصلی آن در صنایع داروسازی و صنایع تولید شیرینی و شکلات ، پاستیل ، آدامس و ... می باشد .

این محصول در بشکه های فلزی با روکش اپوکسی 300 کیلوگرمی ارائه می گردد .

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید گلوکز مایع

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.