طرح توجیهی پودر میوه ( پرتقال ، هلو و موز ) سال 1400 + pdf + word

Fruit Powder

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید پودر میوه جات مانند پرتقال ، هلو و موز سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل  word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید پودر میوه جات مانند پرتقال ، هلو و موز را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

پودرهای میوه دارای کاربردهای وسیعی در صنایع غذائی می باشند ، که برخی از این کاربرد ها عبارتند از : استفاده در غذای کودک جهت افزایش ارزش غذایی و بهبود طعم ، کاربرد در تهیه ماست و بستنی میوه ای جهت تنوع بخشیدن به محصولات ، انواع مربا ، مارمالاد ، ژله و پودینگ میوه ای ، کاربرد در دسرهای میوه ای و تنقلات مختلف و ....


نکاتی درباره محصول مورد بررسی در طرح توجیهی پودر میوه | پرتقال | هلو | موز


روش خشک و پودر کردن میوه ها نسبت به سایر روشها کاهش شدید وزن و حجم محصولات است که این امر در مسائل ترابری و حمل ونقل و در زمینه حجم اشغالی انبارها خبلی مقرون بصرفه می باشد .

افزایش ماندگاری آنها از طریق کاهش فعالیت آبی و کاهش روند رشد میکروبی آنها از دیگر مزایای این محصولات می باشد .

تنها مشکلی که همراه با پودر میوه ها می باشد خاصیت جذب آب و خاصیت ترموپلاستیکی آنهاست که باعث ایجاد مسائلی از قبیل چسبندگی ، کلوخه شدن و مشکل بودن جابجایی بدون بسته بندی مناسب می شود .

این موارد با افزودن یکسری از افزودنی ها جهت سهولت خشک کردن و بهبود خواص انتقالی و ذخیره سازی پودر مرتفع میشود .

محصولات طرح ، تولید انواع پودر میوه می باشد . از جمله پودر میوه پرتقال ، لیمو ، موز ، توت فرنگی و هلو . این محصولات به صورت پودر نرم در کیسه های پلی اتیلنی یک و پنج کیلوئی بسته بندی میشوند .

پودر میوه در صنایع غذائی مورد استفاده قرار میگیرد و در تولید کلیه موادی که طعم ، عطر و رنگ میوه مورد نیاز باشد مصرف میشود . علاوه براین به عنوان پودر نوشیدنی نیز با اضافه کردن آب به آن قابل استفاده می باشد .


کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی پودر میوه | پرتقال | هلو | موز


• پودرها ی میوه دارای کاربردهای وسیعی در صنایع غذائی هستند . از جمله کار بردهای آن میتوان موارد زیر را نام برد :
• استفاده در غذای کودک جهت افزایش ارزش غذایی و بهبود طعم
• کاربرد در تهیه ماست و بستنی میوه ای جهت تنوع بخشیدن به محصولات
• انواع مربا ، مارمالاد ، ژله و پودینگ میوه ای
• تهیه انواع تافی و آبنبات و شکلات میوه ای با طعم طبیعی میوه های مختلف در رنگها و طعمهای مختلف
• استفاده در انواع نوشیدنی های میوه ای و معجون های میوه ای
• کاربرد در دسرهای میوه ای و تنقلات مختلف
• انواع کیک و محصولات تافی با طعم میوه


فرایند اجرای این طرح توجیهی پودر میوه | پرتقال | هلو | موز


فرآیند تولید محصول مورد نظر :

میوه هایی با هسته بزرگ

1. سورت میوه
2. شستشو
3. پری هیتر
4. پوست و هسته گیری
5. خرد کردن میوه
6. صاف کردن خمیر
7. تغلیظ خمیر و تولید پودر
8. استریل کردن
9. بسته بندی بشکه

میوه های دم دار

1. سورت میوه
2. شستشو
3. پری هیتر
4. دم و هسته گیری
5. خرد کردن میوه
6. صاف کردن خمیر
7. تغلیظ خمیر و تولید پودر
8. استریل کردن
9. بسته بندی بشکه
• میوه ها با هسته کوچک
1. سورت میوه
2. شستشو
3. پری هیتر
4. پوست و هسته گیری
5. خرد کردن میوه
6. صاف کردن خمیر
7. تغلیظ خمیر و تولید پودر
8. استریل کردن
9. بسته بندی بشکه
تولید پوره به سه قسمت اساسی تقسیم می گردد .

قسمت اول – آماده سازی میوه

این قسمت شامل مراحل زیر است :

1. سورت میوه و حذف کلیه آشغال ها و اجرام خارجی ناخواسته
2. دم گیری میوه
3. پوست گیری میوه
4. تخمدان یا هسته گیری میوه
5. شستشوی میوه
6. خرد کردن میوه و تولید خمیر آن

قسمت دوم – تغلیظ میوه خرد شده و تولید پوره

این قسمت شامل مراحل زیر است :
1. صاف کردن خمیر میوه
2. اضافه کردن شکر
3. تغلیظ خمیر
4. تولید پوره

قسمت سوم – بسته بندی

بسته بندی پوره تولید شده عمومی در قوطی های فلزی یا بشکه صورت می گیرد . به طوری که در بالا شرح داده شد .

فرایند تولید پوره میوه دارای سه قسمت اساسی است و لذا براساس نوع میوه ، قسمت اول فرایند متفاوت خواهد بود که این اختلاف صرفاً در خصوص ماشین آلات مورد استفاده بوده و فرایند تولید نسبتاً یکسان است .

علت وجود تفاوت در ماشین آلات قسمت اول را می توان به صورت زیر عنوان کرد :

میوه های دارای هسته بزرگ

این میوه شامل هلو، شفت آلو، گیلاس ، آلبالو، انبه و موارد مشابه است .

میوه های دارای هسته های نرم و کوچک

این میوه ها شامل مرکبات ، سیب ، گلابی ، موز و موارد مشابه است .

میوه های دارای دم

این میوه ها شامل آلبالو و گیلاس می باشد . بنابراین کاملاً مشخص است که آماده سازی میوه های فوق که شامل پوست گیری ، هسته گیری و دم گیری می باشد ، با همدیگر متفاوت خواهد بود که این امر ضرورت استفاده از ماشین آلات مخصوص هر گروه میوه را به وجود آورده و در نهایت قسمت اول فرایند تولید را بسته به نوع میوه متفاوت می سازد . لیکن قسمت دوم و سوم فرایند در مورد کلیه میوه ها یکسان می باشد .

سورت میوه

در صنعت فرآوری میوه جات ، منظور از سورت میوه ، جداسازی موارد نارس ، لهیده ، گندیده و همچنین برداشتن چوب ، علف ، برگ و موارد دیگر است که معمولاً به همراه میوه وارد کار خانه می گردد . عملیات سورت از طریق قراردادن میوه روی نقاله در حال حرکت و جداسازی اجرام خارجی توسط کارگران انجام می گیرد . در این فعالیت دوش آب سبب شستشوی میوه نیز می گردد .

شستشوی کامل میوه

میوه های رسیده به کارخانه معمولاً تمیز نبوده و در سطح آنها بقایای سموم استفاده شده کشاورزی ، تخم یا لار و حشرات ، خاک و موارد دیگر است . از اینرو در این مرحله با استفاده از ماشین شستشو ، میوه ضمن تمیز شدن به قسمت بعدی منتقل می گردد .

پری هیتر

پری هیتر به معنی حرارت دهی اولیه میوه است که این عمل علاوه بر آسان سازی جدا شدن هسته و پوست میوه ، سبب از بین رفتن میکروارگانیسم های سطحی آن شده و همچنین قوام خمیر پوره را افزایش می دهد .
پوست گیری ، هسته گیری ، دم گیری

این عملیات براساس نوع میوه توسط ماشین های مخصوص آن صورت میگیرد .

خرد کردن میوه

میوه پس از گذراندن مراحل قبلی ، توسط ماشین های مخ صوص خرد شده و تبدیل به خمیر میوه می گردد . خردکن ها دارای انواع مختلف هستند که هر کدام برای میوه خاص خود ساخته و مورد استفاده قرار می گیرد .

صاف کردن میوه

خمیر تولید شده میوه ، معمولاً دارای ناخالصی هایی مانند پوست میوه و بقایای تخم های جدا نشده میوه می باشد .

از اینرو به منظور تولید پوره مرغوب و یک دست لازم است ناخالصی های فوق از خمیر جدا شود که این امر در مرحله صافی که عموماً به صورت توربو سه مرحله ای ( هر مرحله دارای سوراخ هایی با قطر متفاوت است ) می باشد ، انجام می گیرد .

خمیر صاف شده میوه به صورت نرم و فاقد پوست و هسته های احتمالی میوه می باشد .

تغلیظ خمیر میوه

خمیر میوه صاف شده از بریکس پایینی برخوردار است میزان آب خمیر بیشتر از حد مورد نیاز است از اینرو لازم است . به منظور ایجاد شرایط بهتر نگهداری و تولید محصول در حد انتظار بازار ، بخش قابل توجهی از آب آن تبخیر و جدا گردد .

عملیات تغلیظ توسط اواپراتورهای سه مرحله ای که به صورت تحت خلأ کار می کنند صورت می گیرد . خمیر خارج شده از این دستگاه دارای غلظت بالا بوده و آماده جهت بسته بندی و ارسال به بازار می باشد .

بسته بندی

بسته بندی پوره عموماً در قوطی های فلزی 500 و 1000 گرمی و بشکه های 100 و 200 لیتری صورت می گیرد که نوع قوطی آن برای مصارف خانگی و نوع بشکه ای آن برای مصارف صنعتی خواهد بود .

استریلیزاسیون

هر ماده غذایی پس از بسته بندی لازم است تحت عملیات حرارتی قرار گرفته و به واسطه آن کلیه میکروارگانیسم های همراه غذا داخل قوطی ها از بین رفته و غذا برای نگهداری طولانی مدت تهیه گردد .

عملیات استرلیزاسیون در اتوکلاوهای آب داغ و تحت دما و زمان مشخص انجام می گیرد که پارامترهای فوق برای هر میوه متفاوت می باشد که در اینجا به طور متوسط دمای استریلیزاسیون حدود 15 دقیقه خواهد بود .

90- 95- درجه و زمان حدود 20 لازم به ذکر است که استریلیزاسیون توسط اتوکلاو برای قوطی های فلزی صورت گرفته لیکن برای بسته بندی بشکه ای از استریلیزاسیون ممتد که به واسطه عبور پوره ازداخل لوله های استریلیزاسیون صورت می گیرد ، انجام خواهد گردید .

قرنطینه محصول به مدت معین محصولات غذائی پس از تولید لازم است به مدت معینی در انبار محصول قرنطینه شده و در صورت عدم مشاهده هر گونه آلودگی میکروبی ، راهی بازار مصرف گردند .

وجود آلودگی های میکروبی در قوطی ها بصورت باد کردگی قوطی ها ، سوراخ بودن آنها و موارد دیگر قابل مشاهده و کشف است .

در مورد محصول مورد مطالعه زمان قرنطینه حدود دو هفته می باشد . ارسال محصول آماده فروش به انبار محصول پس از پایان دوران قرنطینه ، محصول برای فروش به انبار محصول تحویل می شود .

در پایان می توان خاطر نشان کرد که کیفیت و دقت عمل ماشین آلات مورد استفاده در فرایند ساخت کیفیت مواد اولیه مصرفی میوه جات ها رعایت بهداشت در کلیه فرایندهای آماده سازی تولید ، بسته بندی و نگهداری دقت عمل در انتخاب فرمولاسیون ساخت مناسب لحاظ کردن چگونگی ذائقه عموم جامعه در طراحی فرمولاسیون ساخت هر جامعه ای در مورد غذا ، ذائقه مخصوص به خود را دارد ، بطوریکه حتی می توان گفت یک فرمول ساخت که در شهری از درجه مقبولیت بسیار بالائی برخوردار است ، در شهر دیگر شاید با استقبال خاصی مواجه نگردد .


ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی پودر میوه | پرتقال | هلو | موز

  • خط تولید پوره میوه ( شامل کلیه دستگاه های شستشو ، استرلیزه و ... )
  • باسکول
  • منبع سوخت
  • منبع آب
  • دوربین مدار بسته دزدگیر
  • وسایل اطفاء حریق
  • لوازم آزمایشگاه
  • کوره الکتریکی
  • PH متر
  • آون الکتریکی
  • نکوباتور
  • هود شیمیایی
  • ترازوی دیجیتال

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید پودر میوه | پرتقال | هلو | موز

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.