طرح توجیهی پرورش کبک و قرقاول | سال 1400 | روش اخذ مجوز و وام

Quebec Breeding

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی پرورش کبک و قرقاول سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی پرورش کبک و قرقاول را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

 

کبک و قرقاول ازجمله پرندگانی می باشند ، که از گوشت آن ها در صنایع غذایی استفاده می شود . به علاوه از این پرندگان در شکارگاه های خصوصی استفاده می شود .


نکاتی درباره محصول مورد بررسی در طرح توجیهی پرورش کبک و قرقاول


کبک پرنده ای است با نام علمی chukar Alectoris و نام انگلیسی partridge Alectoris ، که از تلاقی چندین زیرگونه بوجود آمده و از آسیای میانه و اروپای شمالی به ایالات متحده مهاجرت کرده است .

زیستگاه طبیعی این پرنده از کوه های منطقه خاورمیانه و آسیا از شرق یونان و جنوب بلغارستان ، آسیای صغیر تا منچوری چین گسترده است .

کبک در آمریکای شمالی ، هاوایی و نیوزیلند نیز از جمعیت خوبی برخوردار شده است

پراکندگی کبک :

14 گونه مختلف از این نوع پرنده تا کنون شناسایی شده است .

زیستگاه طبیعی این پرنده از کوه های منطقه خاورمیانه و آسیا از شرق یونان و جنوب بلغارستان ، آسیای صغیر تا منچوری چین گسترده است .

کبک در آمریکای شمالی ، هاوایی و نیوزیلند نیز از جمعیت خوبی برخوردار شده است .

زیستگاه طبیعی کبک :

کبک را می توان در دامنه ها ، کوه ها و صخره ها یافت.

مشخصات ظاهری کبک :

وزن کبک از 510 تا 680 گرم با متوسط 595 گرم نرها ( با وزن 510 تا 800 گرم ) کمی از ماده ها ( با وزن 450 تا 680 گرم ) از لحاظ طول و وزن بزرگترند .

ترکیب پرها در هر دو جنس نر و ماده یکسان است و رنگ این پرنده قهوه ای مایل به خاکستری در بالا و زرد کمرنگ در قسمت شکم است .

یک خط سیاه از قسمت جلوی سر آغاز شده و پس از عبور از چشم ها و گردن ، در قسمت بالای سینه تمام می شود و سر و سینه خاکستری پرنده را از قسمت سفید رنگ گلو جدا می کند .

پهلوی پرنده با ترکیبی از رنگ سیاه و شاه بلوطی متمایل به سفید پوشانده شده و پرهای انتهایی بال ، به رنگ شاه بلوطی هستند .

نوک ، لبه پلکها ، ساق و پاهای کبک به رنگ صورتی تا قرمز سیر هستند . اگرچه هر دو جنس نر و ماده ممکن است دارای یک سیخک کوچک در قوزک پا باشند ، ولی این معمولا از مشخصات جنس نر است .

کبک های نابالغ کوچکتر هستند و به رنگ قهوه ای و خاکستری هستند . در زیستگاه طبیعی این پرنده ، رنگ آن بسته به موقعیت جغرافیایی منطقه متغیر است .

رنگ پرندگان مناطق خشک تر ، بیشتر متمایل به خاکستری و سفید است . این پرنده زیست گاه خود را در مناطق ناهموار و سخت ، دره ها با درختان پراکنده و در مناطق کوهستانی انتخاب می نمایند .

معمولا 4 تا 5 پرنده با هم دیده می شوند ولی در پاییز در دسته های 50 تایی نیز مشاهده می شوند .

غذای این پرنده را درشرایط طبیعی شامل علف ها و دانه های آن ها ، برگ گیاهان و حشرات تشکیل می دهند .

هم زمان با تغذیه ، مقدار زیادی سنگ ریزه نیز می بلعد . فصل آشیانه سازی برحسب ارتفاع منطقه جغرافیایی متغیر است ولی معمولا بین اردیبهشت و تیرماه بوده و گاهی تا اواسط تابستان طول می کشد .

آشیانه خیلی ساده و روی زمین زیر یک صخره یا درختچه و در پناه توده ای از گیاهان بنا می گردد .

کبک ها در هنگام صبح و بعد از ظهر در روی زمین به چرا مشغولند ، آنها مهاجرت نمی کنند و جابه جایی های فصلی آن ها فقط در ارتفاع است .

پرواز کبک در هنگام احساس خطر انجام می شود و به مسافت های کوتاه و در سراشیبی محدود است .

کبک ها در هنگام شب زیر بوته ها و داخل صخره ها به سر می برند و نرها به طور فعال از قلمرو خود دفاع می کنند .

در هنگام احساس خطر ، به سرعت به سوی حاشیه بالایی کوهستان می دود . پروازی پر سرو صدا دارد و پرنده ای اجتماعی است .

تولید مثل کبک :

فواصل تولید مثل : کبک ها بسته به شرایط محیطی ، یک مرتبه در سال تولید مثل می کنند .

فصل تولید مثل کبک ها از فروردین آغاز شده و بسته به منطقه جغرافیایی ممکن است تا اواخر تیر و اوایل مرداد نیز در مناطق سردسیر ادامه یابد . 

تعداد تخم ها کبک ها از 7 تا 21 عدد مدت زمان خوابیدن بر روی تخم ها: 24 روز به طور متوسط کبک ها تک همسر هستند .

نرها با نشان دادن تمایل خود به ماده با کج کردن سر و باز کردن بالها و نمایش آنها در اواخر اسفند اقدام به جفت گیری می کنند .

هنگام خشکسالی و کمبود غذا ، عمل تولید مثل ممکن است محدود به چند پرنده شود . نرها از ماده ها در مقابل نرهای دیگر محافظت می کنند .

آشیانه کبک از ساقه های ساده که گاهی با پر و خاشاک پوشانده می شود ، در میان صخره ها و یا مناطق پر از بوته و خاشاک ، تشکیل می گردد .

یافتن آشیانه کبک ها مشکل است و به خوبی تحت مطالعه قرار نگرفته اند . تعداد تخم ها بسته به شرایط محیطی از 7 تا 21 عدد متغیر است .

دوره خوابیدن روی تخم ها معمولا 24 روز است و این عمل معمولا وظیفه ماده است .

از اواسط اردیبهشت تا اواسط مرداد ، جوجه ها از تخم بیرون می آیند که بستگی به موفقیت تخم اول دارد .

جوجه ها در هنگام بیرون آمدن از تخم ، باهوش و توانا هستند و می توانند پس از چند هفته ، پرواز کنند . پس از گذشت 12 هفته ، جوجه ها بالغ می شوند .

نرها معمولا تا زمان پرورش جوجه ها با خانواده می مانند ، اگرچه بعضی از آنها پس از تخمگذاری ماده ، خانواده را ترک و به نرهای دیگر ملحق می شوند .

هنوز زمان زیادی تا شناختن کامل عادات تولید مثل کبک ها مانده است .


کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی پرورش کبک و قرقاول


گوشت کبک ، گوشت این پرنده از گوشت های بسیار سودمند و لذیذ است ، اگرچه دسترسی به آن حداقل در حال حاضر درکشور ما برای همه مهیا نیست .

ویژگی های گوشت این پرنده به شرح زیر است :

در هر صد گرم گوشت کبک 5 .24 گرم آلبومین ، 4 .1 گرم چربی و حدود 1 تا 5 .1 گرم مواد معدنی وجود دارد .

وجود مقدار زیادی از مواد معدنی در گوشت کبک ، نشان دهنده ارزش حیاتی آن است .

مقدار پتاسیم این گوشت زیاد است و کلسیم ، فسفر ، منیزیم ، آهن و گوگرد موجود در آن نیز بدن را تامین می کند .

کانی های موجود در گوشت کبک به خوبی جذب بدن می شود و به همین جهت ، در این زمینه مواد مورد نیاز بدن را در دسترس سلول قرار می دهد .

گوشت کبک برای همه افراد اعم از کودک و سالمند ، غذایی سالم و سلامت بخش است .

گوشت کبک کمتر تولید اسید اوریک می کند ، فعالیت کلیه را افزون می سازد و به دفع سموم بدن یاری فراوان می رساند .

باتوجه به این ویژگی ها برای همه افراد و در مورد همه بیماری ها ، غذایی خوب و موثر است .

ویژگی های منحصر به فرد گوشت کبک :

پروتئین های حیوانی مانند گوشت دام و طیور ، به دلیل داشتن مقادیر بالای عناصر کلسیم و فسفر ، ویتامین هایB کمپلکس ، اسیدهای آمینه ضروری ، متیونین و لیزین و تعادل مناسب اسیدهای آمینه ضروری در مقایسه با منابع پروتئین گیاهی مانند سویا ، ذرت و . . . ارزش بیولوژیکی بالاتری دارند .

حال گوشت کبک نه تنها مضرات گوشت قرمز دام های بزرگ را که روزانه از سوی متخصصان پزشکی گوشزد می شود ندارد ، بلکه توانسته نیازهای مردم به تنوع گوشت سفید در بازار را برآورده کند .

حتی به لحاظ طعم و مزه هم به بسیاری از گوشت های سفید همچون مرغ ، بلدرچین و . . . ارجحیت دارد و گوشت این حیوان دارای طبیعت گرم بوده و زود هضم می باشد و خواص دارویی و درمانی فراوانی دارد .

از خواص دارویی گوشت کبک می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • تقویت قوای جنسی
  • برطرف نمودن ضعف عمومی بدن و درد مفاصل
  • تقویت حافظه ( درمان فراموشی )
  • تقویت سیستم گوارشی
  • پیشگیری از ابتلا به عوارض قلبی و عروقی ( به دلیل کلسترول بسیار پایین )

برخلاف تصور بسیاری افراد ، خواص گوشت کبک پرورشی کمتر از نوع وحشی آن نمی باشد ، زیرا همان طور که اشاره شد در تغذیه این پرنده از مواد کاملا طبیعی استفاده می شود . بنابراین گوشت حاصل ، طعم و بوی طبیعی خود را حفظ می کند .

وجود مقدار زیادی از مواد معدنی در گوشت این پرنده ، نشان دهنده ارزش حیاتی آن است . مقدار پتاسیم این گوشت زیاد است و کلسیم ، فسفر ، منیزیم ، آهن و گوگرد موجود در آن نیز ، می تواند نیاز بدن را تامین کند .

کانی های موجود در این گوشت به خوبی جذب بدن می شود و به همین جهت زمینه مواد مورد نیاز بدن را در دسترس سلول قرار می دهد .

کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی پرورش کبک و قرقاول :

گونه کبک پرورشی در ایران با نام علمی chukar chukar Alecktorisبه نام کبک چوکار معروف است .

در حالی که در سایر کشور ها انواع دیگری از کبک نیز تولید تجاری دارند . البته غالب جمعیت کبک حیات وحش ایران را نیز همین نوع تشکیل می دهد .

با این حال از نظر علمی کبک چوکار شانزده زیرگونه دارد . اما مانند سایر بخشهای قبلی که آمار دقیقی به صورت اختصاصی برای این محصول وجود ندارد .

نمیتوان آمار دقیقی از تولید کبک بدست آورد ، ولی طبق مطالب عنوان شده در بخش اول میتوان کشورهای مختلفی را بعنوان تولید کننده ومصرف کننده گوشت کبک عنوان کرد

شرایط واردات و صادرات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی پرورش کبک و قرقاول :

از لحاظ قانونی محدودیتی برای واردات این محصولات وجود ندارد . به طبع محصولات خریداری شده و وارداتی از سایر کشورها ، بر طبق استانداردهای خاص و ویژه تعریف شده در سطح ملی و بین المللی ارزیابی و آزموده می شوند .


اهمیت استراتژیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی پرورش کبک و قرقاول


پرورش کبک رخدادی است ، که شاید موفقیت افراد شاغل در این حرفه به اضافه ایجاد عنوانی متفاوت از لحاظ شغلی ، مزید علت صرفه اقتصادی آن شده است .

رشد چشمگیر این صنعت طی سال های اخیر به دلیل اقبال عمومی در مصرف گوشت کبک به عنوان منبع پروتئینی ، می تواند به این دیدگاه نگریسته شود ، که ضمن استفاده از خواص درمانی و تنوع در آشپزی ، گریزی نیز به مجموعه غذاهای ارگانیکorganic زده شود .

علی رغم این که تعریف واژه ارگانیک که در برخی کشور ها بیولوژیک نیز گفته می شود ، بسیار مرتبط با قوانین ملی هر کشوریست و سازمان هایی همچون فائو استاندارد قطعی بر آن ننهاده اند ، معذالک از جمله شروطی که در منابع از آن یاد شده است.

عدم اصلاح نژاد و حفظ توانایی طبیعی پرنده در برابر بیماری ها و عدم استفاده از برخی مواد غذایی در جیره طیور ، منجمله فراورده های سایر حیوانات مانند پودر خون ، گوشت یا ماهی است.

با توجه به توانایی طبیعی این پرنده ، با تغذیه از منابع گیاهی کلیه احتیاجات غذایی پرنده برآورده شده و نیاز به استفاده از این فراورده ها در جیره کبک نیست ، که بالطبع قدم موثری در اطمینان بخشی از ارگانیک بودن محصولات آن است .

در صنعت طیور توانایی مدیریتی که همان آگاهی از خم و چم کار است ، عامل اصلی اختلاف میان افراد موفق و ناموفق است . پیشگیری از مشکلات بسیار آسان تر و ارزان تر از حل آنهاست .

محدودیت دسترسی به درمان های موثر علیه بیماری ها ، مدیریت صحیح را مبدل به تنها راه موفقیت نموده است .

براورد می شود که 80 درصد مشکلات سلامت گله ها ، که پرورش دهندگان با آنها روبرو می شوند ، با دقت و تمرکز بر جزئیات قابل پیشگیری اند .

پرورش کبک چوکار می تواند با دلایل مختلفی همراه باشد : تفریح ، زیبایی پسندی ، کار اقتصادی .

در برخی کشورها تامین پرندگان مورد نیاز برای شکارگاه های خصوصی ، از طریق مراکز پرورشی صورت می گیرد .

گرچه این کار نیز به روش های مختلفی انجام گرفته و روشی که در آن پرندگان رها شده در محیط شکار می شوند ، نیاز به دانش فنی و مدیران حرفه ای در امر پرورش دارد .

برای موفقیت در این برنامه ، گله پرورشی باید تحت شرایط مناسبی رشد یابد ، تا از توانایی پرنده در حفظ بقا اطمینان حاصل شود .

دلیل آغاز بکار پرورش کبک هرچه که باشد ، باید سه نکته مهم را به خاطر داشت :

  • به کبک باید به عنوان قسمتی از حیات وحش نگریست .
  • روش های موفق پرورش و بازاریابی را دنبال نمود .
  • به شرایط لازم برای پرورش انبوه پرنده توجه ویژه داشت .

به هر حال پرورش کبک بدون صرف وقت ، دقت و پشتکار ، هزینه های زیادی را به پرورش دهنده تحمیل خواهد کرد .


فرایند اجرای طرح توجیهی پرورش کبک و قرقاول

محلی را که کبک ها در آن پرورش می یابند ، اصطلاحاً جایگاه می گویند . جایگاه پرورش کبک می بایستی از نوع پرورش تبعیت کند .

بدین معنی که جایگاه پرورش کبک گوشتی ، با جایگاه پرورش کبک تخم گذار و سالن هایی که به صورت قفسی تجهیز شده اند ، تفاوت محسوسی دارد ، که در جای خود تشریح خواهند شد .

ولی قبل از هر چیز اشاره و تاکید بر چند نکته در مورد پرورش کبک ضروری است :

اول اینکه کبک ها پرندگانی عادت پذیر هستند و خود را با شرایط مختلف وفق می دهند ، ولی با این حال می بایستی حداقل امکانات را برای آنها فراهم نمود .

دوم اینکه قبل از ساخت جایگاه برای کبک ، می بایست ضوابط نظام دامپروری کشور که حدود ، فواصل و شرایط سالن های پرورش ماکیان را مشخص می کند ، در نظر گرفت بدین معنی که می بایستی از سازمان جهاد کشاورزی استان مربوطه ، پروانه تاسیس اخذ نمود .

بنابراین قبل از تهیه زمین برای ایجاد مزرعه پرورش کبک ، بهتر است به واحد صدور پروانه معاونت امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان مراجعه نموده و با کارشناسان آن واحد مذاکره و محل و موقعیت زمین را به اطلاع آنها برسانید ، تا با در نظر گرفتن ضوابط نظام دامپروری کشور ، اقدامات لازم انجام شود .

ضمن آن که بعد از دریافت موافقت اصولی ؛ ادارات دامپزشکی ، محیط زیست ، میراث فرهنگی ، امور اراضی و . . . می بایستی درخصوص بلامانع بودن ایجاد واحد پرورشی کبک اعلام نظر نمایند .

در هر صورت برای ایجاد یک مزرعه پرورش کبک توجه به موارد زیر ضروری است:

  • زمین محل احداث جایگاه پرورش کبک ، می بایستی حداقل 1000 متر با مزارع پرورش ماکیان در اطراف ، فاصله داشته و از مناطق مسکونی دور بوده و جاده های ارتباطی کوتاه و مناسبی داشته باشد .
  • بهتر است زمین مزبور در جهت دریافت باد از سمت مزارع دیگر پرورش طیور و کارخانه های آلاینده نباشد .
  • بهتر است زمین محل احداث جایگاه در مناطق پست و در معرض سیل و طوفان و بادهای تند نباشد .
  • آب مورد استفاده می بایستی از نقطه نظر شوری و املاح مورد توجه قرار گرفته و هم چنین موانع غیر بهداشتی نیز نداشته باشد .
  • کف سالن های محل پرورش ، می بایستی حداقل 40 تا 50 سانتیمتر بلندتر از سطح زمین اطراف بوده و شیب مناسب (حداقل 3 درصد ) داشته باشد ، تا در صورت شستشو ، آب های آلوده امکان خروج از سالن را داشته باشند .
  • دیوارها و کف سالن به صورت اصولی عایق کاری شوند ، تا امکان تبادلات گرما و سرمای ناخواسته در فصول مختلف سال از بین برود .
  • سالن ها شرقی غربی ساخته شوند ، بدین معنی که یک طول سالن به سمت جنوب و طول دیگر به سمت شمال باشد ، تا امکان دریافت نور خورشید با هدف از بین بردن میکروب های احتمالی را داشته باشد .
ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی پرورش کبک و قرقاول
  • قفس پرورش جوجه کبک
  • قفس پرورش نیمچه کبک
  • قفس پرورش کبک گوشتی
  • دستگاه ستر و هچر
  • شان ها و راک های انتقال تخم
  • آسیاب و میکسر سه تنی
  • دستگاه سلفون و بسته بندی
  • دستگاه پرکن
  • شعله افکن و سمپاش
  • آبخوری
  • دانخوری
  • تجهیزات کشتارگاهی
  • تجهیزات کوره لاشه سوز
  • قفس های حمل کبک و جوجه

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث مزرعه پرورش کبک

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث مزرعه پرورش قرقاول گوشتی و مولد

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.