طرح توجیهی تولید جوانه های خوراکی | جوانه حبوبات | سال 1400

Bean sprouts

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید جوانه های خوراکی ( جوانه حبوبات ) سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل  word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید جوانه های خوراکی ( جوانه حبوبات ) را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

 

جوانه حبوبات را می توان به سادگی در انواع پیش غذاها ، دسر ها مانند سالاد ، پخت انواع سوپ و تولید غذای کودک مورد استفاده قرار داد .


نکاتی درباره محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید جوانه های خوراکی | جوانه حبوبات


جوانه ها ، مولتی ویتامین های طبیعی هستند ، که طی فرآیندی از جوانه زدن دانه ها تولید می شوند . با جوانه زدن ، میزان ویتامین ها ، املاح معدنی و پروتئین دانه افزایش یافته ، ولی میزان کالری و کربوهیدرات کاهش می یابد .

جوانه ها منبع فراوانی از اسیدهای آمینه آماده جذب ، قندهای طبیعی و نیروهای حیاتی هستند . جوانه ها برای سلول های بدن مواد مغذی ، نیرو و حیات را مهیا می کنند و به همین دلیل ، جوانه ها فرآیند پیری را به تأخیر می اندازند .

کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید جوانه های خوراکی | جوانه حبوبات

جوانه حبوبات را می توان به سادگی در انواع پیش غذاها و دسر ها مانند سالاد ، مورد استفاده قرار داد . همچنین می توان جوانه ها را در پخت انواع سوپ بکار برد .

جوانه ها را میتوان پس از خشک کردن به صورت پودر در آورده و علاوه بر سوپ های آماده به صورت پوره و غذای کودک نیز استفاده کرد .

همچنین جوانه ها کاربردهای گیاهی و پزشکی نیز دارند ، بدین صورت که در ساختن انواع کرم های گیاهی و داروهای ضد سرطان بکار می رود .

بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول :

تاکنون هیچگونه کالای جایگزینی با خواص جوانه حبوبات شناخته نشده است . زیرا جوانه حبوبات دارای مقادیر بیشتری ویتامین نسبت به دانه ای که از آن حاصل می گردد ، می باشد و در عین حال مقدار کالری آن کمتر از خود دانه است ، که این مسئله می تواند در رژیم های غذایی بسیار موثر باشد .


استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید جوانه های خوراکی | جوانه حبوبات


  • 5833 : پودر جوانه گندم
  • 687 : غلات وفراورده های ان
  • 7684 : جوانه میخک
  • 8152 : ارد بلغور ذرت جوانه زده شده
  • 11244 : گندم جوانه زده
  • 11245 : ماش جوانه زده
  • 11246 : شبدر جوانه زده
  • استانداردهای جوانه حبوبات : codex CF1210

بر اساس استانداردهای فوق ، مراحل تهیه جوانه حبوبات به ترتیب مراحل زیر تحت شرایط کاملاً استرلیزه انجام می پذیرد.

  • پس از جایگذاری دانه حبوبات در ظرف مخصوص شستشو انجام می گیرد .
  • سپس خیساندن و روکش گذاری و نگهداری در شرایط مناسب به مدت زمان کافی ، برای جوانه زدن و رشد جوانه ها انجام می پذیرد .
  • تمامی مراحل فوق باید بدون توقف غیر لازم صورت گیرد .

کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید جوانه های خوراکی | جوانه حبوبات :

طبق گزارشات سازمان غذا و خواربار جهانی ( FAO ) در سال 2007 ، 10 کشور عمده تولیدکننده جوانه حبوبات در زیر آمده است.

چین ، هند ، آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، پاکستان ، آلمان ، کانادا ، ترکیه و آرژانتین

اهمیت استراتژیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید جوانه های خوراکی | جوانه حبوبات

با توجه به رشد جمعیت روزافزون جهان و افزایش نیاز به مواد مغذی و کمبود این مواد در دنیای امروز ، رسیدن به روش هایی که بتواند این نیاز را جبران نماید ، بسیار ضروری است .

از این رو فعالیت های کشاورزی و فرآیندهای تبدیلی آن ، که باعث ارزش افزوده و افزایش مواد مغذی حاصله می گردد ، مورد توجه بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای پیشرفته ، که در آن ها سلامت افراد بسیار مورد اهمیت بوده است ، می گردد .

محصول مورد بررسی طرح جوانه حبوبات می باشد ، که ارزش افزوده انواع ویتامین ها و اسید های آمینه ضروری نسبت به حبوبات در آن ها بسیار زیاد است .

با توجه به مطالعات انجام شده روند مصرف این محصولات در کشورهای پیشرفته رو به رشد می باشد .


فرایند اجرای طرح توجیهی تولید جوانه های خوراکی | جوانه حبوبات

روش سنتی :

دانه ها را از شب تا صبح در کاسه ای آب خیس کرده ، به گونه ای که یک بند انگشت روی آن آب بماند و آن را در جای گرمی قرار می دهند .

صبح فردا ، آب کاسه را طوری خالی کرده ، که دانه ها از آن بیرون نریزد ، سپس دانه ها را در یک سینی یا بشقاب پخش می کنند و پارچه کتانی مرطوبی روی آن می کشند .

روزی سه مرتبه ؛ صبح و ظهر و شب ، با آبپاش یا کف دست ، پارچه کتانی را خیس می کنند ، یا آنکه دانه ها را به طور مستقیم با برداشتن پارچه و پاشش کمی آب خیس می نمایند .

در تابستان وقتی هوا خیلی گرم است ، این عمل را سه بار در شبانه روز تکرار می نمایند .

در تمام این مدت ظرف را در محلی تاریک و نسبتاً گرم نگاه می داریم . باید توجه داشت که پارچه کتانی خیس باشد .

معمولا دانه ها بعد از یک روز ریشه زده و بعد از سه روز جوانه می زند .

اگر حرارت محیط حدود 22 درجه سانتی گراد و محل آن تاریک باشد ، دانه خیلی زود جوانه می زند .

بسته به نوع دانه ، بین سه تا پنج روز و گاهی بیشتر ، می توان جوانه را از تاریکی درآورده و پشت پنجره رو به آفتاب گذاشت .

جوانه را همیشه مرطوب نگاه داشته تا اندکی بیشتر رشد کند .

پس از یک تا دو روز ماندن در جلوی نور خورشید ، جوانه آماده مصرف است .

آن را یک بار دیگر به آرامی آب کش کرده و در ظرفی دربسته ، در یخچال نگهداری کرده و به تدریج مصرف می نمایند .

گذاشتن جوانه در یخچال باعث توقف رشد آن است ، با این کار می شود آن ها را در روزهای دیرتری به مصرف رساند .

اگر بخواهیم پوسته روی بعضی از جوانه ها ( مانند ماش یا سویا ) را از آن ها جدا کنیم ، جوانه آماده شده را در کاسه ای ریخته و آن را پر از آب می نماییم .

سپس به آرامی آن را هم زده ، تا پوسته ها روی آب می آیند ، ولی بهتر است پوسته ها را از جوانه ها جدا نکرد ، زیرا همین پوسته ها دارای مقدار زیادی فیبر هستند ، که برای کار دستگاه گوارش بسیار مفیدند .

بعضی از دانه ها مانند عدس ، سویا ، نخود و مانند آن را یکی دو بار در روز زیر و رو نموده ، تا همه آن ها هوا گرفته و جوانه بزنند . بعضی دانه ها زودتر و برخی دیرتر جوانه می زنند ، ولی اگر دانه کهنه باشد ، جوانه نمی زند .

بدین گونه انواع مختلف مواد معدنی را با خوردن جوانه ها به بدن خود می رسانید و می توانید دانه ی هر نوع سبزی را سبز و سپس مصرف کنید . ( به جز سیب زمینی ، گوجه فرنگی و لوبیا چشم بلبلی که مسموم کننده اند .)

آسان ترین دانه ها برای جوانه زدن عبارت اند از:

یونجه ، ماش ، عدس ، شنبلیله ، تربچه ، نخود و گندم و پس از آن ها تخمه آفتاب گردان ، کدو ، کنجد ، بزرک ، نعنا و سپس انواع لوبیاها مانند سویا ، جو ، ذرت و ارزن .

از میان جوانه ها ، دانه سویا بسیار مغذی است . باید توجه داشت که دانه سویا تازه باشد ، پوستش شکسته نباشد و دانه نصف نشده باشد .

روش صنعتی :

مراحل کلی فرآیند تولید جوانه حبوبات از 6 بخش اصلی تشکیل شده است ، که این مراحل به شرح زیر می باشند .
مرحله اول دپو بذر ها می باشد ، که قبل از انبار بذرها آن ها را تست از لحاظ رطوبت ، کیفیت و سپس سرند و بعد از آن انبار می نمایند .

لازم به توضیح است در انبارداری این مواد باید دقت شدیدی به رطوبت انبار ها نمود ، زیرا درصورت بالا بودن رطوبت میزان در صد رشد قارچ ها بالا رفته و ممکن است در طول زمان انبارداری میزان قابل توجهی از سموم از قبیل آفلاتوکسین تولید شود .

در این بخش مواد اولیه به سالن های کوچکی انتقال داده می شوند ، تا بعد از شستشو کشت جوانه ها تهیه گردد و پس از جوانه زدن به سالن های بزرگتر انتقال داده شوند .

در این بخش باید تمامی شرایط دما و اسیدیته و رطوبت کنترل گردد ، زیرا در صورت اختلال در این مرحله مواد اولیه استفاده شده از بین می رود .

این مرحله سالن اصلی تولید می باشد . سالن های این بخش باید بسیار تمیز باشد ( room clean ) .

پیش کشت های تهیه شده در مرحله قبل که با شرایط محیطی همگن شده اند ، به این بخش انتقال پیدا می کند و در شرایط دمایی و محیطی مناسب مراحل رشد انجام می شود .

لازم به توضیح است که تمامی مراحل این فرآیند ، می تواند به صورت دستی یا نیمه اتوماتیک انجام شود ، ولی این مرحله باید بصورت تمام اتوماتیک کنترل شود زیرا مواد در این بخش به علت مغذی بودن مستعد فساد می باشند .

این بخش پس جوانه زنی نامیده می شود ، زیرا در این بخش محصولات اصلی برداشت شده اند و دانه هایی که تا کنون جوانه نزده ، مجدداً جوانه می زنند که نهایتاً به عنوان محصول استفاده می شوند .

البته محصولات تولیدی در این بخش عمدتاً از کیفیت و کمیت خوبی بر خوردار نیستند و به عنوان مکمل خوراک دام و طیور بسیار مناسبی می باشد .

در این مرحله با توجه به سفارشات موجود برای فروش محصولات در بازار ، آن ها را بسته بندی می کنند .

این واحد می تواند شامل دستگاه های بسته بندی شیرینگ معمولی باشد ، که مدت زمان نگهداری محصولات پایین تر است و یا می تواند شامل دستگاه های پیشرفته تر باشد ، که با استفاده از گاز دی اکسید کربن محصولات را بسته بندی می کنند که در این صورت مدت زمان نگهداری این محصولات افزایش می یابد .

در این مرحله محصولات به سردخانه انتقال می یابد و به بازار های مصرف انتقال پیدا می کنند .

ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید جوانه های خوراکی | جوانه حبوبات
  • ماشین آلات دپو و سرند بذر
  • تجهیزات سالن پیش جوانه
  • ماشین آلات اصلی جوانه زنی
  • غنی سازی نیمه اتوماتیک
  • تجهیزات پس جوانه
  • خطوط بسته بندی
  • کانوایرها

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید جوانه های خوراکی ( جوانه حبوبات )

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.