طرح توجیهی مزرعه یونجه کاری | سال 1400 | روش اخذ مجوز و وام

Alfalfa farm

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی احداث مزرعه یونجه کاری سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل  word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی کشت و پرورش یونجه را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

 

یونجه ازجمله محصولات کشاورزی می باشد ، که به عنوان غذای دام ها ، غذای طیور و افزایش مواد مغذی زمین های کشاورزی ، مورد استفاده قرار می گیرد .


کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی مزرعه یونجه کاری


پودر و پلت یونجه در کلیه دام ها قابل مصرف بوده و می‌توان آن را به صورت مستقیم در هر نوع وضعیت تغذیه ای در گاوهای گوشتی و شیری ، خوک ، اسب ، طیور، خرگوش ، گوزن ، گوسفند ، بز و حیوانات دست‌آموز استفاده نمود .

یونجه پلت شده موجب افزایش سرعت رشد و ضریب تبدیل خوراک در مقایسه با سایر منابع پروتئینی می‌گردد .

یونجه پلت شده به علت کیفیت بالا ، می‌تواند جایگزین بخشی از دانه غلات و علوفه به صورت تواماً در جیره‌های گاوهای شیری گردد .

به گونه‌ای که تا 50 درصد ماده خشک علوفه مصرفی در جیره‌ها را می‌توان با پلت یونجه جایگزین نمود ، ولی باید این مهم را مدنظر داشت ، که در این سطح میزان دانه غلات بر اساس ماده خشک ، نبایستی از 50 درصد جیره بیشتر باشد .

تحقیقات نشان می‌دهد که پروتئین موجود در پلت یونجه به نسبت پروتئین علوفه یونجه ، سیلوی یونجه و کنجاله سویا ، در شکمبه به میزان کمتری تجزیه می‌گردد .

این امر موجب گشته که یونجه پلت شده را بتوان به عنوان منبع پروتئین عبوری محسوب نمود .

مصرف پودر یونجه در طیور

پروتئین پودر یونجه نسبتا زیاد ( حدود 18 تا 20 درصد ) است . البته قابلیت هضم اسیدهای آمینه مانند لیزین ، معمولا تحت تاثیر حرارت حدود 10 درصد کمتر از مقدار مورد انتظار است .

این محصول عموما به عنوان منبع رنگیزه گزانتوفیل ، جهت زرد کردن رنگ پوست مرغ و زرده تخم مرغ و همچنین منبع مواد ناشناخته رشد ( Unknown Growth Factor ) به جیره طیور افزوده می‌شود .

برای اینکه زردی پوست و یا زرده تخم مرغ در پرندگان حداقل 10 واحد روش Roche )) باشد ، حداقل باید مقدار 5 درصد پودر یونجه به عنوان منبع گزانتوفیل به جیره آنها افزوده شود .

اگر یونجه دارای کپک باشد ، میزان هورمون استروژن پرنده بالا خواهد رفت و عملکرد دام را متاثر خواهد نمود .

افزودن مقدار کمی یونجه به جیره‌ها ، سبب تیره شدن رنگ آن ها شده که تغییر رنگ ظاهری حاصل از تغییر جیره را برای پرندگان غیر قابل تشخیص می‌کند و بنابراین استرس حاصل از تغییر جیره‌ها را به حداقل می‌رساند .

میزان ویتامین A فعال پودر یونجه باید حداقل 20000 واحد بین المللی باشد ، که قابلیت استفاده آن برای طیور تنها 70 درصد خواهد بود .

بعضی از متخصصان تغذیه معتقدند که سبزی‌های تازه دارای مواد ناشناخته رشد برای پرندگان به ویژه بوقلمون می‌باشند ، که بیشتر این عوامل در مراحل حرارت دادن از بین می‌روند .

در هر حال بیشتر متخصصان هنوز هم اصرار به افزودن 1 تا 2 درصد پودر یونجه به جیره‌های قبل از پیش دان Prestarter )) و پیش دان Starter)) جوجه بوقلمون دارند .

سایر مصارف: در برخی از کشورها از پودر یونجه در امر باغبانی ، به عنوان ماده ای جهت بهبود بافت خاک و تشکیل خاکی نرم استفاده می کنند .

همچنین این ماده باعث تامین مواد مغذی و آلی و معدنی ( ازت - فسفر - پتاسیم ) در خاک شده و در پرورش گل رز موجب بهبود گل دهی می‌گردد .

استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی مزرعه یونجه کاری :

در حال حاضر در ایران استانداردی جهت یونجه و مشتقات ( پودر – پلت ) آن معرفی نشده است و تنها با آنالیز آن در آزمایشگاه های تغذیه ، می توان ترکیبات محصول را مشخص نمود و به عنوان شاخص ، به طور عمده از جداول NRC ( انجمن ملی تحقیقات آمریکا ) که شامل آنالیز کلیه مواد خوراکی دام می باشد ، استفاده می‌گردد .


کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی مزرعه یونجه کاری


بنابر آمار سازمان خوار و بار و کشاورزی سازمان ملل متحد در سال 2004 میلادی ، کشورهای عمده صادر کننده پودر و پلت یونجه ( بر اساس ارزش میزان صادرات ) عبارتند از : کانادا ، اسپانیا ، ایالات متحده امریکا ، فرانسه ، هلند و ... ، به طوریکه کانادا با صادرات 240449 تن پودر و پلت یونجه ، موفق به کسب بیش از 32 میلیون دلار ارز شده است .

همچنین کشورهای ژاپن ، بلژیک ، یونان ، آمریکا و فرانسه عمده ترین وارد کنندگان پودر و پلت یونجه محسوب می‌شوند . همانطور که ملاحظه می‌شود برخی از کشورها هم صادر کننده و هم وارد کننده این محصول هستند .

شرایط واردات و صادرات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی مزرعه یونجه کاری

واردات پودر و پلت یونجه آزاد بوده و تنها نیاز به اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی کشور و سازمان حفظ نباتات ، مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و سازمان انرژی اتمی دارد . پس از اخذ مجوزهای ذکر شده ، امور ترخیص از مبادی ورودی صورت می‌گیرد ، این واردات می تواند توسط هر فرد حقیقی و حقوقی دارای کارت بازرگانی صورت پذیرد .

در حال حاضر صادرات علوفه ، پودر و پلت یونجه نیاز به هیچ گونه مجوزی نداشته و تنها می‌بایست مراحل گمرکی صادرات انجام گیرد .

اهمیت استراتژیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی مزرعه یونجه کاری

با توجه به روند رو به افزایش جمعیت در دنیاو اهمیت و ارزش تامین پروتئین حیوانی و نیاز روز افزون به فرآورده های دامی ، توسعه صنعت دامپروری از اهمیت بالایی برخوردار است . در این رابطه تامین خوراک دام مسئله حیاتی است که باید به آن توجه کرد ، در این راستا یونجه یعنوان ملکه گیاهان علوفه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد .

یونجه با داشتن میزان عملکرد بالا در واحد سطح و خوش خوراکی بسیار مطلوب و به عنوان یک ماده تامین کننده پروتئین و مواد معدنی و ویتامین آ و عوامل ناشناخته رشد ، از جایگاه ویژه ایی در تغذیه دام و صنعت دامپروری برخوردار است .

با توجه به چگالی پایین علوفه یونجه ، به منظور افزایش این چگالی در جهت کاهش هزینه های انبارداری و حمل ونقل و همچنین بهبود کیفیت تغذیه ای آن ، امروزه اقدام به خشک کردن و تبدیل علوفه یونجه به پودر و پلت می گردد .

خشک کردن و عمل‌آوری این ماده خام به صورت پودر و پلت ، موجب حفظ مواد مغذی موجود در آن می‌گردد . تحقیقات نشان داده است که خشک کردن یونجه ، موجب حفظ مواد مغذی و افزایش راندمان غذایی آن می‌گردد .


فرایند اجرای طرح توجیهی مزرعه یونجه کاری

یونجه در مزرعه توسط دستگاه برش (دستگاه موور ، چاپر یا موور کاندیشنر ) قطع شده و در سطح مزرعه می‌ماند ، تا در معرض نور خورشید و دمای محیط رطوبت خود را از دست بدهد .

برای خشک شدن یکنواخت از دستگاه ریک ( Rake ) استفاده کرده ، تا با زیر و رو کردن یونجه همه بخش‌های یونجه ، خشک شود .

باید دقت نمود که برگ‌ها که بخش با کیفیت یونجه هستند ، بر روی زمین ریخته نشوند . در مناطقی که شرایط جوی مناسب نباشد ، باید به صورت مصنوعی اقدام به خشک کردن یونجه نمود .

بعد از این مرحله با استفاده از دستگاه بیلر ( Baler) یونجه از روی زمین جمع‌آوری شده و به شکل بسته‌های مکعب مستطیل یا گرد بسته بندی می‌شوند .

این بسته‌ها به راحتی قابل حمل بوده و آن را با استفاده از کامیون یا تریلی تراکتور ، به دامداری‌ها یا محل تولید پلت یونجه حمل می‌کنند .

برای تولید پلت یونجه ابتدا یونجه از بخش انبار مواد اولیه ، با استفاده از نقاله حمل وارد چاپر می‌شود .

در دستگاه چاپر اندازه قطعات یونجه به قطعات ریزتری خرد می‌شود ، تا اندازه آن مناسب برای آسیاب کردن باشد .

بعد از خروج مواد از چاپر ، یونجه خرد شده از طریق نقاله حمل به آسیاب می‌رسد و به حالت پودری تبدیل می‌شود .

پودر یونجه از طریق خط الواتور به دستگاه میکسر می‌رسد . ملاس نیز از تانک ملاس توسط الواتور به میکسر می‌رسد .

در میکسر ملاس و پودر یونجه با هم مخلوط می‌شوند و تولید مخلوط یکنواختی می‌کنند . می‌توان خاک رس کلوئیدی را نیز در میکسر به پودر یونجه افزود ، تا با هم مخلوط شوند .

مخلوط حاصله وارد دستگاه کاندیشنر شده و با بخار تولید شده در دیگ بخار به خوبی مخلوط می‌شود ، تا به رطوبت و دمای مناسب پلت کردن برسد .

البته در برخی از خطوط نیز طراحی طوری صورت می‌گیرد ، که ملاس در کاندیشنر به پودر یونجه افزوده می‌شود .

پس از این مرحله ، مخلوط حاصله که دما و رطوبت کافی نیز دارد ، به دستگاه پلت می‌رسد و تحت فشار از سوراخ‌های دستگاه پلت ( دای ) عبور می‌کند و به شکل استوانه‌هایی به قطر دای ( که معمولا برای پلت یونجه 12 تا 20 میلی متر مناسب می‌باشد ) ، خارج می‌شود .

پلت خارج شده از طریق دستگاه انتقال دهنده به کولر می‌رسد ، تا دمای آن سریعا کاهش یافته و مواد غذایی پلت از بین نروند .

پلت سرد شده با استفاده از نقاله و سپس از طریق الواتور به مخازن نگهداری می‌رسد ، تا به مدت کوتاه نگهداری شده و سپس تحویل خریدار شده و یا به مخازن نگهداری طولانی مدت‌تر منتقل می‌شود .

رنگ پلت‌ یونجه سبز تا سبز خاکستری ( gray green ) بوده و بسته به سازنده دارای طول و قطر مختلف می‌باشد .

پلت یونجه نباید شامل نسبت بالایی از قسمت هایی از علوفه ، که دارای میزان زیادی از فیبرخام است ، همچون ساقه‌ها باشد ، زیرا میزان ( درصد ) فیبر خام بالا موجب کاهش قابلیت هضم می‌گردد .

هرچقدر علوفه یونجه زودتر برداشت گردد ، ارزش غذایی آن به علت دارا بودن میزان پروتئین بالا ، بیشتر است .

البته در این حالت میزان علوفه برداشت شده کمتر می‌باشد .

بدین معنی که در اوائل دوره رشد ، یونجه دارای کیفیت بالا و مقدار کم و در اواخر دوره رشد دارای کیفیت پایین و عملکرد بالا می‌باشد .

بنابراین یونجه در مرحله‌ای از رشد که اصطلاحا اوائل گلدهی نامیده می‌شود ، برداشت می‌گردد .

در این حالت یونجه در عین داشتن عملکرد مناسب ، دارای کیفیت مطلوبی نیز می‌باشد .

علوفه یونجه در زمان برداشت جهت بهتر خشک شدن ، به اندازه‌های 2.5-10cm خرد می‌گردند ، سپس یونجه باید خشک گردد و به گونه‌ای ، که رطوبت آن در حدود 10-12% باشد .

پس از آن یونجه خرد شده توسط آسیاب ( چکشی ) به صورت کامل آسیاب می‌گردد .

جهت سایز نمودن یونجه خرد شده ، از الک های 1.8 اینچ استفاده می‌گردد ، تا اندازه مناسب پلت کردن بدست آید .

در حین آسیاب نمودن ، استفاده از بخار با حرارت بالا ، روغن گیاهی یا اسپری آب می‌تواند توان و خاصیت به هم پیوستگی علوفه را افزایش دهد و سپس این محصول در دستگاه پلت تبدیل به پلت یونجه می‌گردد .

در صورت عدم خرد کردن یونجه در مزرعه ، در کارخانه تولید پلت ، یونجه خشک شده ابتدا با استفاده از دستگاه چاپر به قطعات ریزتر خرد شده ، سپس یونجه خرد شده وارد آسیاب شده و به ذرات ریز آسیاب می‌شود .

در صورتی که خواهان افزودن مایعات از قبیل ملاس یا چربی باشیم ، با استفاده از دستگاه ملاسور ، ملاس یا چربی مورد نظر با یونجه مخلوط شود .

ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی مزرعه یونجه کاری
  • نقاله حمل
  • الواتور
  • دستگاه چاپر
  • آسیاب ( از نوع چکشی )
  • تانک ملاس
  • دستگاه کاندیشنر
  • دستگاه پلت
  • میکسر ( با توجه به طراحی خط تولید می‌توان از بکارگیری میکسر خودداری نمود )
  • کولر
  • مخازن نگهداری
  • دیگ بخار
  • کمپروسور هوا
  • دستگاه سیکلون
  • تانک ملاس

:: طرح توجیهی تیپ احداث مزرعه یونجه کاری

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.