طرح توجیهی تولید خوراک آبزیان سال 1400 + pdf + word

Aquatic feed

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید خوراک آبزیان سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل  word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید خوراک آبزیان را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

 

از مواد اولیه اصلی در تولید خوراک آبزیان ، می توان به پودر ماهی و روغن ماهی اشاره نمود . خوراک آبزیان عمدتا در مراکز تولید و پرورش آبزیان مورد استفاده قرار می گیرند .


نکاتی درباره محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید خوراک آبزیان ( خوراک ماهی و میگو )


تغذیه آبزیان در شیلات در سال 1370 شکل گرفت . شیلات در مراکز بازسازی ذخایر تابعه شیلات دنبال میشد و پرورش ماهیان گرم آبی و سردآبی در بخش های خصوصی کشور ، در دستور فعالیت های شیلات قرار داشت .

اغلب مزارع سردآبی در مزرعه تولید غذا داشتند و از ضایعات کشتارگاهی استفاده می کردند و خوراک های آغازین قزل آلا را نیز شیلات برای بخش خصوصی از کشورهای دانمارک و آلمان وارد می کرد . کپور ماهیان نیز به روش سنتی در مزارع غذادهی می شد .

کارشناسان شیلات اعتقاد داشتند و دارند که برای توسعه آبزی پروری در کشور ، بایستی نهاده های سهم تاثیر گذار که غذا مهم ترین آنهاست ( چرا که بیش از پنجاه درصد هزینه های تولید را غذا به خود اختصاص می دهد ) بایستی در داخل تولید و صنایع مرتبط آن نیز بومی شود.

بنابراین درهمان سال نخستین قرارداد تولید خوراک آبزیان بایکی از کارخانجات داخل کشور در حد 100 تن درسال منعقد شد و با راهنمایی های شیلات و داده های آموزش لازم ، نخستین خوراک داخلی براساس فرمول های ارائه شده از شیلات در کارخانه چینه متعلق به سازمان اقتصادی کشور تولید شد .

ابتدا خوراک های پرواری قزل آلا کپور ماهیان تولید شد و سپس در سال های بعد خوراک های آغازین در اندازه های مختلف اعم از آغازین ، قزل آلا ، کپور ، معمولی و ماهی سفید ( SFT. SFC , SFK ) در داخل کشور تولید شد ، بدین طریق واردات خوراک توسط شیلات تقریبا متوقف شد .

کمیت خوراک جوابگوی نیاز داخلی بود . ولی از نظر کیفیت فاصله با استانداردهای جهانی بسیار بود . ضرایب تبدیل غذایی کپور 5 با یک ، در قزل آلا بالای 2/6 به یک بود .

در سال 73 برای اولین بار درایران خوراک آزمایشی میگو در همان کارخانه شروع شد و ضرایب تبدیل غذایی بالای 3 و از نظر ماندگاری درآب مشکل اساسی داشتیم .

با ارائه خدمات آموزش فنی تسهیلات اعتباری چه ریالی و ارزی به متقاضیان و راهنمایی در تجهیز کارخانجات خوراک دام و طیور ، تعداد کارخانجات دام طیور و آبزیانی درگیر در تولید خوراک آبزیان ، به حدود بیست کارخانه در کشور ارتقاء یافته که از بین این کارخانه ها ، تعداد چهار کارخانه اختصاص خوراک آبزیان می باشد ، که مجهز به سیستم های پیشرفته تولید خوراک آبزیان می باشد .

تولید خوراک آبزیان در پایان سال 83 به بیش از 54 هزار تن رسید و حدود 95 درصد نیاز کشور به خوراک را تامین نمود ، که بیانگر رشد چشمگیر نسبت به سال 70 است .


کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید خوراک آبزیان ( خوراک ماهی و میگو )


همانطور که مشخص است ، کاربرد این محصول جهت تولید و پرورش آبزیان در تمام مراکز مرتبط به آن می باشد .

از مواد اولیه اصلی در تولید خوراک آبزیان ، می توان به پودر ماهی و روغن ماهی اشاره نمود ، که در زیر به موارد مصرف و کاربرد آن اشاره شده است.

پودر ماهی به عنوان منبع غنی پروتئین در تغذیه دام ، طیور و آبزیان نقش بسزایی دارد .

در حال حاضر این محصول در صنعت مرغداری که دومین صنعت کشور می باشد ، مصرف فراوانی داشته و حدود 6 - 12 درصد از ماده تشکیل دهنده دانه مرغ را در بر می گیرد .

همچنین در سال های اخیر این ماده در سر سفره غذای انسان ها نیز به طور مستقیم حضور پیدا کرده است .

روغن ماهی نیز همانند پودر ماهی در صنعت پرورش حیوانات به ویژه آبزیان نقش مهمی را داراست و باعث افزایش رشد ، ضریب تبدیل خوراک ( FCR ) و مقاومت در برابر بیماری می شود .

استفاده ی ترکیبی از پودر و روغن ماهی در پرورش آبزیان باعث رشد چشمگیر آن ها ، کاهش هزینه های تولیدی و حفظ و بهبود طعم ماهیان خوراکی می شود .

بر اساس آمار ارائه شده از شرکت های مهم پرورش آبزیان در جهان ، رژیم غذایی مورد استفاده آنها دارای 54 - 25 درصد پودر ماهی و 32 - 25 درصد روغن ماهی می باشد .

سایر مصارف روغن ماهی عبارتند از : مصرف خوراکی برای انسان ، مصرف دارویی ، تولید لوازم آرایشی و بهداشتی ( از قبیل صابون و ... )

استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید خوراک آبزیان ( خوراک ماهی و میگو )

در ایران به همت اداره ی کل تغذیه ی آبزیان شیلات ، استاندارد غذای آبزیان به شماره ی 5661 در آبان 1381 تصویب و برای اجرا ی واحدهای ذیربط منتشر شد .


کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید خوراک آبزیان ( خوراک ماهی و میگو )


در حال حاضر با توجه به اهمیت استفاده از خوراک آبزیان در پرورش آن ها ، اکثر کشورها از این محصولات استفاده می کنند و در صورت امکان سعی در تولید آن دارند . با توجه به آمار تولید و مصرف جهانی ، از کشورهایی چون چین ، تایوان ، شیلی ، فرانسه ، هلند و استرالیا به عنوان کشورهای عمده تولید کننده و از کشورهایی چون چین ، ایران و زلاندنو به عنوان مصرف کننده نام برد .

شرایط واردات و صادرات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید خوراک آبزیان ( خوراک ماهی و میگو )

در مورد واردات این محصول می توان گفت واردات آن به طور کلی بیشتر شامل واردات انواع مکمل های غذایی و کنستانتره ها می باشد ، که تحت نظر سازمان دامپزشکی کشور و شیلات بر اساس نیاز داخلی صورت می گیرد .

اهمیت استراتژیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید خوراک آبزیان ( خوراک ماهی و میگو )

تغذیه در آبزیان پرورشی از اهمیت وجایگاه خاصی برخوردار است .

اهمیت تغذیه از تغذیه صحیح مولدین ماهی و میگو شروع و تا زمان بازاری شدن و صید آنان از مزارع آبزیان پرورشی ادامه پیدا می کند .

تغذیه رکن اصلی در صنعت آبزی پروری می باشد .

بیشترین هزینه را در مزارع آبزیان پرورشی ، هزینه غذا به خود اختصاص می دهد . ت

غذیه تاثیر مستقیم بر رشد و کیفیت لاشه آبزیان پرورشی دارد .

تغذیه مناسب آبزیان پرورشی را در برابر بیماری ها مقاوم می سازد ، تغذیه تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد آبزی پروری دارد .

نبود تغذیه مناسب و عدم مدیریت صحیح تغذیه در مزارع ، باعث ضررو زیان جدی مزارع پرورش آبزیان می شود .

با توجه به اهمیت تغذیه در صنعت آبزی پروری ، جا دارد بهای لازم به این بخش مهم از آبزی پروری داده شود .


فرایند اجرای طرح توجیهی تولید خوراک آبزیان ( خوراک ماهی و میگو )

فرایند تولید خوراک آبزیان پرورشی ، طبق آخرین بررسی ها و تکنولوژی های موجود در جهان :

  • تعیین کیفیت مواد اولیه و مواد افزودنی .
  • نگهداری مواد اولیه در انبارها پس از تهیه آن ها و علامت گذاری ها .
  • نگهداری مواد اولیه مشخص شده ، مثل روغن ها ، ویتامین ها و مواد اولیه خاص در محلول های مخصوص مانند انبارهایی با شرایط فیزیکی مشخص یا سردخانه ها .
  • توزین مواد اولیه و مواد افزودنی در مقادیر و نسبت های مورد نیاز بر اساس فرمول خوراک و غذای موردنظر ، تهیه مخلوط مواد معدنی و مخلوط مواد ویتامینی .
  • آسیاب کردن مواد آسیاب نشده و نگهداری آنها در سیلوهای موادسازی
  • آسیاب کردن دقیق برای رسیدن به دانه بندی و اندازه های کوچک مورد نیاز
  • الک کردن و مش بندی
  • مخلوط کردن مواد ( میکس کردن ) و اضافه نمودن مواد افزودنی
  • شکل دادن به دانه های غذایی و تهیه پلت خوراک
  • اندازه کردن خوراک
  • الک کردن به منظور دانه بندی خوراک ساخته شده
  • بسته بندی خوراک
  • انبار کردن برای حمل
ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید خوراک آبزیان ( خوراک ماهی و میگو )
  • تانک ذخیره ملاس
  • فیلتر دوگانه تانک ذخیره ملاس
  • لیستین سیستم توزین
  • پمپ چربی سیستم توزین مایعات
  • سیستم گرمایش لوله ای مایعات لوله کشی مربوط به چربی
  • مخازنPK-FK
  • مخازن تایپ
  • سیم بار کشویی تق
  • مخزن میانی PK-FK
  • مخازن تایپ 2 سیستم گونی زنی دفیق با کلیه متعلقات
  • مخازن گونی زنی مخزن میانی
  • روتواسپری
  • سیستم توزین مایعات
  • تابلوی قدرت ماشین آلات
  • تابلو کنترل و میمیک عملکرد قفل ماشین آلات
  • موادمصالح مونتاژ برق والکترونیک سینی
  • کابل سیم
  • اتصالات لوله و سویچ های امر جنسی قطع برق در زمان تعمیرات کمپرسورهای هوا
  • ژنراتور

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید خوراک آبزیان

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.