طرح توجیهی تولید داروهای دامی سال 1400 + pdf + word

Animal antibiotics

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید داروهای دامی ( قرص و پودر نئومایسین سولفات ) سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل  word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید قرص و پودر نئومایسین سولفات ( داروهای دامی ) را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

 

داروی دامی نئومایسین سولفات در پیشگیری و درمان بیماریهایی چون پیشگیری و درمان اسهال کلی باسیلوزی که عامل اصلی مرگ و میر جوجه در سنین اولیه می باشد .

کنترل و درمان کلیه موارد بروز عفونت های گوارشی در طیور ، بوقلمون ، گوسفند ، گوساله و حیوانات زینتی و از پماد این دارو برای درمان زخم های باز بدن دام های بزرگ و کوچک ، زخم های سم ، زخـم هـای دم ، در شاخ بری و شاخ سوزی ، زخم محل اخته کردن ، زخم محل زین در پشت اسب و محل نیش حشرات اسـتفاده می شود .  


معرفی محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید داروهای دامی | قرص و پودر نئومایسین سولفات


داروی دامی نئومایسین سولفات ، جزء دسته آنتی بیوتیک هاست .

انواع داروهای دامی شامل موارد زیر است :

نئومایسین سولفات و مکانیسم اثر آن :

نئومایسین آنتی بیوتیکی از خانواده آمینو گلیکوزیدها می باشد که از طریق اتصال به ریبـوزوم S30 بـاکتری موجب اختلال در خوانده کد ژنتیکی و در نتیجه مانع سنتز پروتئین در باکتری می شود .

فارماکوکینتیک 

این دارو به علت قطبی بودن شدید ، از لوله گوارش خیلی کم جذب می شود .

ولی در صورتی که مخـاط لولـه گوارش صدمه دیده باشد ، جذب آن به مقدار بیشتری انجام می شود .

اتصال به پروتئین های پلاسـمایی ایـن دارو ، کمتر از 30% می باشد .

میزان اتـصال ایـن دارو بـه اریتروسـیت هـا ، 10 درصـد اسـت و وزن مولکـولی نئومایسین آن قدر کم است که به راحتی از منافذ و اتصالات باز عروق، عبور می نماید .

نئومایسین به صـورت تغییر نیافته ، بیشتر از طریق فیلتراسیون گلومرولی کلیه از بدن دفع می شود .   

آنتی بیوتیک ها

اصولاً آنتی بیوتیکها به مواد شیمیایی تولید شده از موجودات زنده ذره بینی ( میکروب ، کپک و قارچ ) و یا روش های سنتزی که با ضریب درمانی بالا و اثرات اختصاصی ، موجب وقفه پدیده های خارجی و موجودات زنده دیگر ( باکتری ، ویروس و... ) شوند ، اطلاق می گردد .

اثرات زیان آور مصرف آنتی بیوتیکها در دامها و طیور برای انسان به صورت باقی ماندن این مواد در محصولات دامی مورد استفاده انسان و نیز ایجاد باکتریهای مقاوم مشهود است که ممکن است در نهایت اثرات زیان آوری همچون مسمومیت مستقیم و یا عوارض ازدیاد حساسیت و آلرژی بنماید .

پودرها ( گردها )

از نظر ترکیبات ، ممکن است ساده یا مرکب ؛ از نظر شکل ، سفید یا رنگی و از نظر منشأ گیاهی ، حیوانی یا شیمیایی باشند .

پودرها را یا روی خوراک حیوان می پاشند و یا آنکه به اشکال مختلف قرص ، کپسول و پلت ( استوانه کوچک فشرده شده جهت کاشتن برخی از داروها در زیر جلد ) تهیه و تجویز می نمایند . 

به طور کلی پودرها را می توان به عنوان یک شکل داروئی کاملاً هموژن و نرم شده که اجزاء تشکیل دهنده آن مواد ریز و گاهی نسبتاً درشت ، حاوی چند نوع مختلف باشند ، در نظر گرفت .

اندازه ذرات آن می تواند از حالتهای بسیار نرم همچون آئروسل تا حالتهای درشت مانند بعضی از انواع گرانولها و اجزاء خام تشکیل دهنده داروها تغییر نماید .

درجه نرمی آنها نیز عموماً براساس نسبت عبور مواد از میان غربال های استاندارد تعیین می گردد .

درصد مواد موثر این فرمولاسیون ها غالباً به وسیله مواد بی اثر مناسبی ، جهت مقاصد عملی کاهش داده شد و اندازه آنها نیز معمولاً کمتر از 200 مش (74 میکرومتر ) خواهد بود.

قرص ها

متداول ترین نوع استعمال داروهای دامی  به صورت خوراکی و جامد قرص می باشد . روشهای تولید متعددی نیز جهت تهیه این نوع مواد موجود می باشند .

افزودنیهائی نیز به منظور بهبود فرمولاسیون ، خواص فیزیکی ، افزایش پایداری و کمک به تجزیه قرص پس از مصرف ، به آن اضافه خواهد شد .

در نتیجه برای تهیه این داروها توجه به  کیفیت بالا و بهترین راندمان حائز اهمیت فراوانی خواهد بود .  

کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید داروهای دامی | قرص و پودر نئومایسین سولفات

داروی دامی نئومایسین سولفات به طور عمده بر روی باکتری های هوازی گرم منفی نظیـر E.Coli ، کلیـسلا ، پروتئـوس ، سالمونلا و برخی از باکتری های گرم مثبت اثر دارد .

ولی بر روی باکتری های بی هوازی تاثیر مطلوبی نـدارد .

این دارو در درمان عفونتهای باکتریایی گوارشی نظیر انواع آنتریت و اسهال در دام وطیـور تجـویز مـی شـود .

همچنین نئومایسین در پیشگیری و درمان بیماریهای زیر به کار می رود : 

  • پیشگیری و درمان اسهال کلی باسیلوزی که عامل اصلی مرگ و میر جوجه در سنین اولیه می باشد.
  • کنترل و درمان کلیه موارد بروز عفونت های گوارشی در طیور ، بوقلمون ، گوسفند ، گوساله و حیوانات زینتی.
  • پیگیری و درمان کلیه عفونتهایی که در اثر باکتری های گرم منفی نظیـر سـالمونلاها ، E.Coli و غیـره بـه وجود می آید.
  • از پماد این دارو برای درمان زخم های باز بدن دامهای بزرگ و کوچک ، زخم های سم ، زخـم هـای دم ، در شاخ بری و شاخ سوزی ، زخم محل اخته کردن ، زخم محل زین در پشت اسب و محل نیش حشرات اسـتفاده می شود .

فرآیند تولید قرص و پودر نئومایسین سولفات ( داروهای دامی )


فرآیند تولید پودر

مواد افزودنی بی اثری که به عنوان پرکن و بهبود دهنده خواص محصولات تولید شده ، باید به ترکیبات موثر داروئی افزوده گردند ، به جهت اینکه عمدتاً دارای مش ( اندازه ذرات ) مورد نظر برای اختلاط با مواد مؤثره نمی باشند ، لازم است در مراحل اولیه عملیات ، توسط آسیاب مخصوصی کاملاً نرم گردند .

با توجه به حساسیت محصولات داروئی و دقت در عدم وارد شدن هرگونه مواد خارجی در آنها ، آسیاب انتخاب شده از نوع دیسکی می باشد .

بلافاصله پس از آسیاب یک دستگاه غربال که وظیفه جداسازی ذرات ریز از درشت را به عهده دارد ، قرار خواهد گرفت .

این دستگاه به نحوی عمل نموده که تنها ذراتی که اندازه موردنظر را دارا بوده ، عبور می نمایند و سایر ذرات درشت مجدداً به داخل آسیاب باز خواهند گشت ( البته می توان پیش از اینکه آسیاب و الک مورد استفاده قرار گیرند ، از یک مخلوط کن جهت اختلاط کلیه مواد افزودنی استفاده نمود تا به هنگام عمل نرم شدن، ذرات کاملاً مخلوط شده باشند ) .

مواد نرم شده توسط یک دستگاه مکش جهت نقل و انتقال پودر به طرف مخزن اختلاط هدایت می گردند .

مواد موثره داروئی نیز که به صورت پودر می باشند ، در این لحظه به مخلوط کن افزوده می شوند .

زمان اختلاط، متناسب با ذرات به کار رفته و مش ( اندازه ذرات ) مورد نظر ، معمولاً بین یک تا دو ساعت متغیر می باشد .

مخلوط کن مورد استفاده با توجه به حجم عملیات انتخاب شده ، به طوری که برای تولید کم از مخلوط کن بشکه ای و برای تولیدات بیشتر از مخلوط کن وی شکل یا دو مخروطی استفاده می شود .   

پودرهای تولید شده قبل از اینکه وارد دستگاه بسته بندی شده و برای عرضه به بازار آماده گردند ، به انبار مواد نیم ساخته منتقل شده تا نمونه های به دست آمده از آنها ، جهت کنترل کیفیت مورد آزمایش قرار گیرند .

پس از تأئید آزمایشگاه ، پودرها توسط بالابرهای مخصوص وارد دستگاه بسته بندی شده تا عملیات مربوط به بسته بندی در کیسه های آلومینیومی ، سلوفان و … انجام شود .

فرآیند تولید قرص

اولین مرحله از فرآیند فرمولاسیون قرصها ، توزین اجزاء تشکیل دهنده آن ( مواد موثره ، افزودنیهای مختلف و پرکن ها ) می باشد .

پس از تعیین مقدار مواد لازم ، آنها را داخل مخازن مخصوصی جهت تولید خمیر وارد می نمایند که با افزودن آب یا مواد مرطوب کننده دیگر ، ضمن عمل اختلاط ، خمیر مورد  نظر نیز تولید خواهد شد .

این مخلوط کن از نوع ساده و دارای هم زنی با قطر نسبتاً زیاد و دور کم می باشد .   

پس از آماده شدن خمیر ، جهت خشک کردن ، آن را وارد خشک کن هائی که نوع آنها به شرایط فرآیند مورد استفاده ، حجم تولید و … بستگی دارد ، می نمایند که با توجه به نوع مواد و حجم عملکرد مربوط به چنین طرح هائی استفاده از خشک کن سینی دار مناسب ترین حالت می باشد .

عمل خشک شدن ( انتقال رطوبت به هوای گرم ) ، به صورت متقاطع انجام شده و بدین صورت می باشد که روی هر سینی حدوداً به ارتفاع 3 سانتی متر خمیر مرطوب را ریخته و مدت زمان مشخصی در مسیر جریان هوا ( با درجه حرارت تنظیم شده ) قرار خواهند داد .

پس از طی مراحل خشک شدن و تخلیه مواد موجود در روی سینی ها ، جهت یکنواخت نمودن مواد ، از دستگاه گرانولاتور استفاده می شود .

عمل گرانولاسیون سبب یکنواختی اجزاء به کار رفته در تولید قرص و افزایش کیفیت محصول خواهد شد .

عمل اختلاط گرانول های به دست آمده با یکدیگر و احتمالاً افزودن مواد مورد نیاز در این مرحله ( بعضی از موادی که لازم نیست گرانوله گردند ، در این مقطع ممکن است افزوده شوند ) ، در یک مخلوط کن که عمدتاً در این فرآیندها از نوع دومخروطی استفاده می گردد ، انجام میشود .

زمان اختلاط نیز همچون موارد قبل ، بین یک تا دو ساعت متغیرمی باشد .   

ترکیبات حاصله در این مقطع از فرآیند ، جهت تولید قرص وارد دستگاه پرس ( قرص زنی ) گشته و شکل گیری نهائی آنها با استفاده از قالب های مورد نظر صورت می گیرد . قرصهای تولید شده پس از انجام آزمایشات کنترل کیفیت ، بسته بندی و به بازار عرضه می گردند.

ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز در طرح توجیهی تولید داروهای دامی | قرص و پودر نئومایسین سولفات
  • ماشین مخلوط کن
  • سیستم پاشش
  • آسیاب
  • گرانولاتور سبدی
  • کوره خشک کن 24 سینی
  • دستگاه پرکن قرص تمام اتوماتیک
  • دستگاه پرس قرص
  • ماشین دربند اتوماتیک
  • دستگاه شرینگ پک

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید داروهای دامی | قرص و پودر نئومایسین سولفات

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.