طرح توجیهی تولید شیشه بالابر خودرو سال 1400

motor windowجهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید شیشه بالابر خودرو سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل  word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید شیشه بالابر خودرو را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

 

شیشه بالابر خودرو از جمله قطعات الحاقی به بدنه خودرو می باشد . این کالا با توجه به چگونگی انتقال نیرو در قطعات داخلی دارای مکانیزم های مختلفی است که شامل مکانیزم ^ شکل ، مکانیزم L شکل ، مکانیزم دوتایی ( DUAL ) ، مکانیزم قیچی ( scissors ) و مکانیزم تک بازویی می باشد .


معرفی محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید شیشه بالابر


ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺸﺨﺼﺎﺕ ﻓﻨﻲ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺷﺪﻩ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻛﻮﭼﻚ ﻭ ﺷﻬﺮﻙ ﻫﺎﻱ ﺻﻨﻌﺘﻲ ﺍﻳﺮﺍﻥ ، ﻃـﺮﺡ ﺣﺎﺿـﺮ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺧﻮﺩﺭﻭ با مشخصات فنی مکانیکی و مقاوم در برابر فشار 50 کیلوگرم که به صورت عمودی به شیشه وارد می شود با عملکرد خوب و روان پس از 200 هزار سیکل چرخش


کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید شیشه بالابر


شیشه بالابر خودرو از جمله قطعات الحاقی به بدنه خودرو می باشد . این کالا با توجه به چگونگی انتقال نیرو در قطعات داخلی دارای مکانیزمهای مختلفی است که می توان به موارد زیر اشاره کرد .

‐ مکانیزم ^ شکل

این مکانیزم تشکیل شده است از موتور ، گیربکس ، ریل ، دوبراکت ، دو پولی و یک قطعه حمل کننده شیشه به همراه یک کابل جهت جابجایی وچند قطعه تکمیلی دیگر که در این مکانیزم کابل از سر یک ریل وارد و از سر دیگرخارج می شود و مسیر تقریباً نیم داییره ای را طی میکند .

در خودروهای ٤٠٥ و سمند و زانتیا از این مکانیزم استفاده شده است . لازم به ذکر است این نوع مکانیزم دارای طراحی ساده و کم هزینه تر نسبت به مکانیزم های دوتایی و قیچی است .

‐ مکانیزم L شکل

اجزای تشکیل دهنده این مکانیزم نظیر مکانیزم ^ شکل می باشد و همان وظایف را بر عهده دارند تنها تفاوت در این مورد مربوط به نحوه قرار گرفتن کابل بر روی ریل است.

بدین ترتیب که در این مکانیزم در براکت بالایی کابل زوایای حدود ٩٠ درجه را طی میکند ولی براکت پایینی این زاویه را ١٨٠ درجه می رساند و خودروهای پراید و هوندا دارای این مکانیزم هستند .

این مکانیزم از جهت نحوه نصب در داخل در دارای سهولت بیشتری نصبت به مکانیزم ^ شکل است ولی بخاطر جهت مسیر کابل در این مکانیزم نیروهای وارد بر کابل زیادتر بوده که این امر باعث کاهش عمر بالابر می شود .

‐ مکانیزم دوتایی ( DUAL )

اجزای تشکیل دهنده این مکانیزم نظیر مکانیزم ^ شکل است با این تفاوت که به جای یک ریل از دو ریل استفاده می شود .

از آنجایی که در این مکانیزم تنها از یک موتوراستفاده می شود باید طوری نصب شود که در هنگام گردش موتور به هر دو carrier حرکتی در یک جهت داده شود . مثلا هردو carrier را به سمت بالا یا پایین ببرد .

بنابراین می بایست کابلها به صورت ضربدری بسته شوند . این مکانیزم در خودروهایی که در آنها نسبت طول به عرض شیشه نسبتا زیاد است به کار برده میشود .

طول کابل در این مکانیزم به واسطه ضربدری بودن آن زیاد است به همین علت می بایست مدول الاستیسته بالایی داشته باشد تا تحت تنشهای وارده افزایش طول نداشته باشد .

برای نصب این مکانیزم احتیاج به فضای نصب بیشتری در داخل است ولی از نظردوام درمقایسه با مکانیزمهای ^ شکل و L شکل دارای وضعیت بسیار بهتری هستند .

‐ مکانیزم قیچی ( scissors )

این مکانیزم تشکیل شده است از موتور ، گیربکس ، چرخ دنده تاج خروسی دوبازو ، بدنه اصلی ریل ها و غلتک های مربوط در این مکانیزم بازوی اصلی که بزرگتر است معمولاً توسط یک چرخ دنده تاج خروسی به چرخ دنده موتور وصل می شود و طرف دیگر آن در ریل متصل به شیشه جا به جا می شود و عامل اصلی انتقال نیرو به شیشه می باشد و بازوی دیگر که از یک سو به بازوی اصلی پین شده به صورت یک تکیه گاه عمل کرده و سبب بالا رفتن شیشه میشود .

لازم به ذکر است این مکانیزم توانایی تأمین مسیر منحنی را برای حرکت ندارد بنابراین حتماً می بایست با طراحی کانالهای فلزی مناسب این کار انجام پذیرد . خودروهای پژو و سمند دارای این مکانیزم هستند .

‐ مکانیزم تک بازویی

اجزای تشکیل دهنده این مکانیزم نظیر مکانیزم قیچی است با این تفاوت که در این مکانیزم فقط از یک بازو آنهم وظیفه ای شبیه به بازوی اصلی در مکانیزم قیچی را دارد از این مکانیزم بیشتر برای شیشه های با سطح کوچک استفاده می شود .

درهای عقب دوو سی یلو و ماتیز دارای این مکانیزم است . همچنین می توان انواع مکانیزم های رایج شیشه بالابر های خودروهای سواری را از جهت نحوه انتقال قدرت به دو دسته زیر تقسیم بندی کرد .

١‐ مکانیزم کابلی

٢‐ مکانیزم میله ای که با توجه به توضیحات بخش قبل مکانیزم های ^ شکل ،L شـکل و دوتـایی جزء مکانیزمهـای دسته اول و مکانیزمهای قیچی و تک بازویی جزء دسته دوم قرار می گیرند .

همچنین از جهت نحوه اتصال شیشه به carrier مکانیزمها را می توان به دو دسته تقسیم کرد .

١‐ تک نقطه ای بودن
٢‐ صلیب بودن

به این ترتیب اگر شیشه فقط دارای یک ناحیه اتصال در قسمت پایین به ریل باشد و اتصال آن طوری باشد که شیشه توانایی گردش حول محور عمود بر شیشه در محل carrier را داشته باشد جزء دسته اول است که در این حالت جهت جلوگیری از دوران شیشه نیاز به یک قطعه دیگر به نام gouiding pad می باشد .

نظیر خودروهای ٤٠٥ و اگر اتصال از دو نقطه باشد و یا سطح پهنی در محل نشیمنگاه شیشه بر روی carrier داشته باشد به طوری که شیشه امکان گردش حول carrier را نداشته باشد مکانیزم جزءدسته دوم قرار می گیرد .


کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید شیشه بالابر


مورد مصرف قطعات تولیدی طرح در صنعت خودرو می باشد لذا کشورهای تراز اول در تولید خودرو را می توان به عنوان بزرگترین تولیدکننده و همچنین بزرگترین مصرف کننده قطعات مورد مطالعه معرفی نمود که از آن جمله می توان به کشورهای آمریکا ، آلمان ، ژاپن و چین اشاره کرد .

محصول مورد نظر در این طرح شیشه بالابر مکانیکی خودرو می باشد که با توجه به آمارهای وزارت بازرگانی و اداره گمرک عمده نیاز بازار کشور به این محصول که شامل شیشه بالابر خودرو نیز می باشد که از سوی کشورهای تایوان ، چین ، فرانسه ، آلمان و امارات متحده عربی تأمین می گردد .

صادرات این محصول از سوی کشورمان محدود به چند کشور همسایه از جمله عراق و ازبکستان می شود .

شرایط واردات و صادرات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید شیشه بالابر

شرایط واردات محصول

طبق کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی مربوط به سال ١٣٨٦ محدودیت خاصی جهت واردات محصول مورد مطالعه وجود ندارد لذا با پرداخت حقوق گمرکی 40 درصد امکان واردات وجود دارد .

معرفی شرایط صادرات محصول

از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگانی جهت صادرات محصولات تولیدی طرح هیچگونه شرایط و محدودیتی وجود ندارد .

اهمیت استراتژیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید شیشه بالابر

در دنیای امروز و با توجه به اینکه صنعت خودروسازی و تولید قطعات آن منحصر به کشور خاصی نیست و کشورهای صنعتی تولیدکننده هر نوع خودرو ، خود درصدد تولید قطعات جانبی و لوازم یدکی آن می باشند.

لذا تولید قطعات یدکی خودرو منحصر و در اختیار شرکتهای تولیدکننده آنهاست و کشورهای دیگر بدون دریافت مجوز از آن شرکت مجاز به تولید آن نمی باشند .

تولید قطعات جانبی خودرو مانند مجموعه شیشه بالابر نیز در اختیار تولیدکنندگان داخلی است .

با توجه به فرآیند تولید ، تکنولوژی و دانش فنی که در داخل کشور وجود دارد انواع برقی شیشه بالابر نیز توسط تولیدکنندگان داخل تولید میشود .

لذا به نظر می رسد این کالا از نظر استراتژیکی از اهمیت چندانی برخوردار نباشد .


فرایند اجرای طرح توجیهی تولید شیشه بالابر

قطعات ابتدا ساخته شده و سپس مونتاژ می گردد که فرآیند ساخت قطعات شامل مراحل زیر می باشد :

١‐ تراش :

در این مرحله قطعات وارد شده و توسط ماشین سری تراش یا تراش معمولی تراشکاری میشود . بر روی بعضی از قطعات مانند میله هزارخار عملیات روتراشی یا پله تراشی نیز صورت میگیرد .

٢‐ برش :

در این مرحله ورق های فولادی به ضخامت های مختلف که دارای ابعاد ٢*١ مترمربع می باشند توسط گیوتین هیدرولیک یا برقی و یا توسط قیچی دستی به تسمه هایی به عرضهای ١٦٦،٢٥ و ٤٠ سانتیمتری و طولهای دلخواه بریده می شوند .

٣‐ عملیات حرارتی :

برای افزایش قابلیت انعطاف قطعات و با توجه به اینکه اکثر قطعات فولادی می باشند پس از اعمال مراحل تراش ، برش ، خانکشی و دنده زنی بر روی قطعات آنها را به مدت ٥‐ ١٠ دقیقه در کوره الکتریکی با دمای ١٠٠٠ درجه در دمای ٦٩٠‐٩٢٠ نگهداری می شود و سپس در هوای خنک قرار میگیرند تا انعطاف پذیری لازم را بدست آورند .

٤‐ آبکاری :

قطعاتی مانند پانل شیشه بالابر ، دنده خورشیدی و درپوش کلاج برای اینکه دچار خوردگی نشوند آبکاری شده که جهت این امر قطعات به کارگاه های بیرون فرستاده شده و به روش غوطه وری گرم لایه ای از روی به ضخامت ١/٠ میلیمتر بر روی آنها ایجاد می شود و سپس برای افزایش خاصیت جوش پذیری به وسیله در همان کارگاه تحت عملیات کروماته کردن قرار می گیرند .

٥‐ دنده زنی :

تولید چرخدنده ها در این فرآیند توسط تیغ فرز غلطکی حلزونی شکل انجام می گیرد که ابتدا طرح دنده ایجاد شده و سپس به وسیله گردش تیغه مارپیچ براده برداری می شود .

٦‐ خان کشی :

در این مرحله از ابزاری به نام سوزن خانکشی که دارای لبه های برنده متقاطع و یا مرکب می باشد استفاده شده و عملیات براده برداری بر روی قطعات انجام می گیرد که در عمل دو مرحله عملیات خشن کاری و پرداخت نیز انجام می گیرد و به علت هزینه بالا به کارگاه های بیرون فرستاده می شود .

٧‐ قلاویزکاری :

قطعات در صورت نیاز به وسیله دریل ستونی قلاویزکاری می شوند .

٨‐ سوراخکاری :

برای ایجاد سوراخهای لازم روی قطعات توسط پرس سوراخکاری انجام می گیرد .

٩‐ کشش :

بوسیله پرس هیدرولیک بر روی قطعات کشش لازم انجام میگیرد .

١٠‐ خمکاری :

قطعات درون قالبهای خمکاری با زوایای مشخص قرار گرفته توسط پرس ٢٠ تن خمکاری صورت می گیرد .

١١‐ دور بری :

قطعات به وسیله دستگاه های تراش دوربری می شوند .

١٢‐ پرچ کاری :

پس از ساخت قطعات جهت اتصال آنها به یکدیگر عملیات پرچ کاری صورت میگیرد .

١٣‐ مونتاژ :

پس از ساخت قطعات بر روی یکدیگر مونتاژ توسط پرس ضربه ای و یا دستی و یا پرچ انجام می شود و پس از مونتاژ قعات گریسکاری می شوند .

١٤‐ بسته بندی :

پس از مونتاژ و بازرسی کامل قطعات بسته بندی می شوند .


ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید شیشه بالابر

• ماشین پرس هیدرولیک 100 تنی
• ماشین پرس هیدرولیک 20 تنی
• ماشین پرس ضربه ای6 تنی
• ماشین گیوتین
• سری تراش
• دریل ستونی
• کوره حرارتی
• قالب پروگرسیو
• قالب مرکب

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید شیشه بالابر

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.