ایمان حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09126277388
امیر حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09127975250
ایمان حبیبی (سفارش ماشین آلات)
09360555304
جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید اجزای سیستم ترمز ( سیلندر ترمز و پیستون داخل سیلندر ترمز ، پولکی و پین ها ) سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید اجزای سیستم ترمز را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.
قطعات و اجزاء ترمز خودرو در خودرو سازی دارای کاربرد می باشند و می توان گفت که هر خودرو بدون استثناء از این قطعات استفاده می کنند ، لیکن مشخصات فنی آنها به نسبت نوع خودرو متفاوت است .
محصولات مورد نظر طرح حاضر ، تولید قطعات و اجزاء ترمز خودرو می باشد . ترمز مجموعه ای از یک خودرو است که نقش توقف خودرو یا کاهش سرعت آن را بر عهده دارد .
یک مجموعه ترمز خودرو از گروه قطعات زیر تشکیل شده است .
گروه یک : اجزاء فلزی
گروه دو : قطعات لاستیکی
گروه سه : لنت ترمز
اجزاء فوق الذکر به لحاظ روش تولید ، ماهیت فنی قطعه ، تکنولوژی ساخت و غیره با همدیگر متفاوت است و می توان گفت که با توجه بر مشخصه های فنی آنها ، هر تولید کننده می تواند تنها در ساخت یک گروه از قطعات فوق فعالیت نماید .
از طرف دیگر خودروسازان معمولاً ترجیح می دهند که مجموعه مونتاژ شده و کامل ترمز را از قطعه ساز تأمین نمایند که مجمومه فوق شامل سه گروه ذکر شده بالا خواهد بود . بنابر این در صنعت قطعه سازی خودرو سازنده گروه اول ( اجزاء فلزی ) بعنوان قطعه ساز محور محسوب شده و این قطعه ساز علاوه بر اینکه خود قطعات فلزی را تولید می نماید ، سایر قطعات ( قطعات لاستیکی و لنت ترمز ) را از سایر سازندگان تهیه کرده و پس از مونتاژ کامل مجموعه ترمز ، آنرا به خودرو ساز تحویل می نماید .
در طرح حاضر هدف ایجاد چنین واحدی می باشد . ( قطعه ساز گروه اول که قطعات فلزی را تولید کرده و سایر قطعات را از دیگر سازندگان تامین و پس از مونتاژ مجموعه ترمز آنرا در بازار عرضه خواهد کرد )
قطعات فلزی مجموعه ترمز خود از قطعات زیر تشکیل شده است :
• سیلندر ترمز
• پیستون داخل سیلندر ترمز
• پولکی
• پین ها
مجموعه قطعات فوق الذکر بعنوان اجزاء سیستم ترمز محسوب می شوند .
محصول تولیدی طرح قطعات و اجزاء ترمز خودرو است و لذا کاملاً واضح است که مورد مصرف و کاربرد این قطعات در خودرو سازی است و می توان گفت که هر خودرو بدون استثناء از این قطعات استفاده می کنند ، لیکن مشخصات فنی آنها به نسبت نوع خودرو متفاوت است .
لاز م به ذکر است که بازار قطعات خودرو به بخش های زیر تقسیم بندی می گردد :
• بازار OEM ( بازار خودروسازان )
• بازار OES ( بازار خدمات پس از فروش وابسته به خودروسازان )
• بازار AM ( خدمات پس از فروش آزاد )
• صادرات
بازار OEM : این بازار را خودروسازان کشور تشکیل می دهند که شرکت های تأمین کننده آنها اقدام به تأمین قطعات مورد نیاز خود از قطعه سازان می نمایند . شرکت های ساپکو ( تأمین کننده شرکت ایران خودرو ) شرکت سازه گستر سایپا ( تأمین کننده شرکت سایپا ) شرکت اپکو ( تأمین شرکت ایران خودر و دیزل ) از شرکت اصلی فعال در این بازار به شمار می آیند .
بازار OES : این بازار خدمات پس از فروش خودروها می باشد که وابسته به شرکتهای خودروساز است . سازمان خدمات پس از فروش ایران خودرو ( ایساکو ) ، شرکت سایپایدك ، شرکت گسترش خدمات پارس خودرو ، مزدا یدك از شرکت های این گروه محسوب می شوند .
بازار AM : این بازار قطعات خودرو شامل کلیه لوازم یدکی فروش های مختلف در سطح کشور می باشد که به صورت آزاد ( بدون ارتباط خاص با خودرو سازان ) اقدام به فروش قطعات خودرو می نمایند . میزان مصرف در هر کدام از بازارهای خودرو متفاوت است که مطالعات بیشتر در این خصوص در بخش مطالعات عرضه و تقاضا ارایه خواهد شد .
مورد مصرف قطعات تولیدی طرح در صنعت خودرو می باشد . لذا کشورهای تراز اول در تولید خودرو را می توانیم به عنوان بزرگترین تولیدکننده و همچنین بزرگترین مصرف کننده قطعات مورد مطالعه معرفی نماییم . این کشورها عبارت اند از آمریکا – ژاپن – چین - اروپای غربی - اروپای مرکزی و شرقی آسیا و اقیانوسیه .
شرایط واردات محصول
با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی ، نتیجه گیری شده است که محدودیت خاصی برای واردات قطعات مورد مطالعه وجود ندارد . لذا با پرداخت حقوق گمرکی 4 ، 10 و 20 درصد ، امکان واردات وجود خواهد داشت .
توضیح : مطابق مقررات منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی ، هیچگونه محدودیت قانونی برای واردسازی قطعات خودرو وجود ندارد ، لیکن لازم است در این خصوص به مورد بسیار مهم زیر توجه شود .
الف - بازار قطعات خودرو درکشورمان به سه گروه OES - OEM و AM تقسیم می گردد و شرایط خرید این گروه ها به صورت زیر است .
بازار OEM : در این بازار به طورکامل قطعات از داخل کشور تهیه می شود و لذا در صورتی که امکان ساخت داخل برای قطعه یا موجود نباشد . خودروساز خود راساً اقدام به واردسازی قطعه مورد نیاز می نماید . لذا واردات توسط غیر و فروش آن به خودروساز اتفاق نمی افتد ( خودروساز قطعات وارداتی را خرید نمی کند )
بازار OES : شرایط این بازار نیز مشابه شرایط عنوان شده برای بازار OEM است .
بازار AM : در این بازار شرایط رقابتی برقرار است . لذا در صورتی که قطعات وارداتی قابلیت رقابت به لحاظ کیفی و قیمت به موارد مشابه داخلی را داشته باشند ، امکان واردات وجود خواهد داشت .
می توان عنوان کرد که عملاً امکان واردات و فروش قطعات در بازار OEM و OES تنها برای شرکتهای خودرو ساز قابل انجام بوده ولی در بازار AM واحدهای مختلف امکان واردسازی و فروش قطعات منفصله خودرو را دارا هستند .
ب- قطعات و اجزاء ترمز در گروه قطعات کند مصرف خودرو طبقه بندی می گردند ، لذا مصرف آن در بازار خدمات پس از فروش بسیار پایین تر از بازار خودروسازان است بطوریکه بخش قریب به اتفاق این قطعات در بازار OEM مصرف می شود و از اینرو میزان واردات نیز در سطح پایین خواهد بود .
ج- قابل نتیجه گیری است که علیرغم نبود محدودیت برای واردات ، عملاً واردات این قطعات امکان ناپذیر و یا در سطح بسیار پایین اتفاق می افتد .
شرایط صادرات محصول
از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگانی ، برای صادرات محصولات تولیدی طرح هیچگونه شرایط و محدودیتی وجود ندارد .
قطعه سازی یکی از صنایع مادر و اساسی در هر کشور به شمار می آید . این قطعات خود به عنوان کالای واسطه ای در تولید انواع خودرو یا بازار خدمات پس از فرو ش آن مورد استفاده دارند . از اینرو توسعه صنعت قطعه سازی به مفهوم توسعه صنعت خودر و سازی کشور است و لذا مجموعه قطعه سازی را می توان به عنوان یکی از محورهای توسعه کشورها تلقی کرد .
در حال حاضر صدها واحد صنعتی مشابه طرح حاضر در کشورمان مشغول قطعه سازی برای خودرو می باشند . خودرو های صنعتی و کشاورزی از دیگر موارد کاربرد قطعات طرح است و اهمیت این صنعت نیز برای همگان روشن و شفاف می باشد .
بنابراین در مجمو ع ملاحظه می گردد که قطعات تولیدی طرح به عنوان زیرساخت های صنعت کشور به شمار می آیند و از درجه اهمیت بالایی برخوردار می باشند .
ماشینکاری
بخشی از قطعات مورد مطالعه از طریق ماشینکاری تولید خواهد شد ولی باید گفت که ماشین های مورد استفاده در این فرایند ، از نوع ماشین آلات مخصوص می باشند .
عملیات حرارتی
عملیات حرارتی در مورد قطعات ترمز از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که سطح سختی این قطعات لازم است از درجه بالایی برخوردار باشد . سخت کاری در کوره های الکتریکی انجام می گیرد . استفاده از فولادهای مخصوص مانند فولاد سمانتسیون سبب اجرای یک فرایند حرارتی قابل قبول می شود .
ریخته گری چدن
تعدادی از قطعات ترمز ( مانند سیلندر ترمز ) از طریق ریخته گری چدن ساخته می شود . عملیات ریخته گری در ماسه انجام خواهد گردید . از اینرو ساخت قالب ماسه ای ، ذوب چدن و ریخته گری آن در قالب از فعالیت های این فرایند محسوب می گردد.
عملیات تکمیلی ماشینکاری
قطعات ریخته شده و همچنین قطعاتی که تحت عملیات حرارتی قرار گرفته اند ، نیاز به انجام عملیات ماشینکاری تکمیلی دارند . از اینرو با انجام عملیات تکمیلی قطعه علاوه بر برخورداری از صافی سطح مناسب ، به دقت ابعادی مورد نظر رسانده می شود .
• کوره الکتریکی برای نرمالایزینگ تمپرینگ
• دستگاه رولینگ برای رزوه کردن
• ماشین تراش مخصوص
• ماشین تراش
• ماشین فرز
• ماشین مته
• تجهیزات ریختگری چدن
:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید اجزای سیستم ترمز