طرح توجیهی تولید اجزای سیستم ترمز سال 1400 + pdf + word

Brake system components

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید اجزای سیستم ترمز ( سیلندر ترمز و پیستون داخل سیلندر ترمز ، پولکی و پین ها ) سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل  word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید اجزای سیستم ترمز را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

 

قطعات و اجزاء ترمز خودرو در خودرو سازی دارای کاربرد می باشند و می توان گفت که هر خودرو بدون استثناء از این قطعات استفاده می کنند ، لیکن مشخصات فنی آنها به نسبت نوع خودرو متفاوت است .


معرفی محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید اجزای سیستم ترمز


محصولات مورد نظر طرح حاضر ، تولید قطعات و اجزاء ترمز خودرو می باشد . ترمز مجموعه ای از یک خودرو است که نقش توقف خودرو یا کاهش سرعت آن را بر عهده دارد .

یک مجموعه ترمز خودرو از گروه قطعات زیر تشکیل شده است .

گروه یک : اجزاء فلزی
گروه دو : قطعات لاستیکی
گروه سه : لنت ترمز

اجزاء فوق الذکر به لحاظ روش تولید ، ماهیت فنی قطعه ، تکنولوژی ساخت و غیره با همدیگر متفاوت است و می توان گفت که با توجه بر مشخصه های فنی آنها ، هر تولید کننده می تواند تنها در ساخت یک گروه از قطعات فوق فعالیت نماید .

از طرف دیگر خودروسازان معمولاً ترجیح می دهند که مجموعه مونتاژ شده و کامل ترمز را از قطعه ساز تأمین نمایند که مجمومه فوق شامل سه گروه ذکر شده بالا خواهد بود . بنابر این در صنعت قطعه سازی خودرو سازنده گروه اول ( اجزاء فلزی ) بعنوان قطعه ساز محور محسوب شده و این قطعه ساز علاوه بر اینکه خود قطعات فلزی را تولید می نماید ، سایر قطعات ( قطعات لاستیکی و لنت ترمز ) را از سایر سازندگان تهیه کرده و پس از مونتاژ کامل مجموعه ترمز ، آنرا به خودرو ساز تحویل می نماید .

در طرح حاضر هدف ایجاد چنین واحدی می باشد . ( قطعه ساز گروه اول که قطعات فلزی را تولید کرده و سایر قطعات را از دیگر سازندگان تامین و پس از مونتاژ مجموعه ترمز آنرا در بازار عرضه خواهد کرد )

قطعات فلزی مجموعه ترمز خود از قطعات زیر تشکیل شده است :

• سیلندر ترمز
• پیستون داخل سیلندر ترمز
• پولکی
• پین ها

مجموعه قطعات فوق الذکر بعنوان اجزاء سیستم ترمز محسوب می شوند .


کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید اجزای سیستم ترمز


محصول تولیدی طرح قطعات و اجزاء ترمز خودرو است و لذا کاملاً واضح است که مورد مصرف و کاربرد این قطعات در خودرو سازی است و می توان گفت که هر خودرو بدون استثناء از این قطعات استفاده می کنند ، لیکن مشخصات فنی آنها به نسبت نوع خودرو متفاوت است .

لاز م به ذکر است که بازار قطعات خودرو به بخش های زیر تقسیم بندی می گردد :

• بازار OEM ( بازار خودروسازان )
• بازار OES ( بازار خدمات پس از فروش وابسته به خودروسازان )
• بازار AM ( خدمات پس از فروش آزاد )
• صادرات

بازار OEM : این بازار را خودروسازان کشور تشکیل می دهند که شرکت های تأمین کننده آنها اقدام به تأمین قطعات مورد نیاز خود از قطعه سازان می نمایند . شرکت های ساپکو ( تأمین کننده شرکت ایران خودرو ) شرکت سازه گستر سایپا ( تأمین کننده شرکت سایپا ) شرکت اپکو ( تأمین شرکت ایران خودر و دیزل ) از شرکت اصلی فعال در این بازار به شمار می آیند .

بازار OES : این بازار خدمات پس از فروش خودروها می باشد که وابسته به شرکتهای خودروساز است . سازمان خدمات پس از فروش ایران خودرو ( ایساکو ) ، شرکت سایپایدك ، شرکت گسترش خدمات پارس خودرو ، مزدا یدك از شرکت های این گروه محسوب می شوند .

بازار AM : این بازار قطعات خودرو شامل کلیه لوازم یدکی فروش های مختلف در سطح کشور می باشد که به صورت آزاد ( بدون ارتباط خاص با خودرو سازان ) اقدام به فروش قطعات خودرو می نمایند . میزان مصرف در هر کدام از بازارهای خودرو متفاوت است که مطالعات بیشتر در این خصوص در بخش مطالعات عرضه و تقاضا ارایه خواهد شد .


کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید اجزای سیستم ترمز


مورد مصرف قطعات تولیدی طرح در صنعت خودرو می باشد . لذا کشورهای تراز اول در تولید خودرو را می توانیم به عنوان بزرگترین تولیدکننده و همچنین بزرگترین مصرف کننده قطعات مورد مطالعه معرفی نماییم . این کشورها عبارت اند از آمریکا – ژاپن – چین - اروپای غربی - اروپای مرکزی و شرقی آسیا و اقیانوسیه .


شرایط واردات و صادرات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید اجزای سیستم ترمز


شرایط واردات محصول

با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی ، نتیجه گیری شده است که محدودیت خاصی برای واردات قطعات مورد مطالعه وجود ندارد . لذا با پرداخت حقوق گمرکی 4 ، 10 و 20 درصد ، امکان واردات وجود خواهد داشت .

توضیح : مطابق مقررات منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی ، هیچگونه محدودیت قانونی برای واردسازی قطعات خودرو وجود ندارد ، لیکن لازم است در این خصوص به مورد بسیار مهم زیر توجه شود .

الف - بازار قطعات خودرو درکشورمان به سه گروه OES - OEM و AM تقسیم می گردد و شرایط خرید این گروه ها به صورت زیر است .
بازار OEM : در این بازار به طورکامل قطعات از داخل کشور تهیه می شود و لذا در صورتی که امکان ساخت داخل برای قطعه یا موجود نباشد . خودروساز خود راساً اقدام به واردسازی قطعه مورد نیاز می نماید . لذا واردات توسط غیر و فروش آن به خودروساز اتفاق نمی افتد ( خودروساز قطعات وارداتی را خرید نمی کند )

بازار OES : شرایط این بازار نیز مشابه شرایط عنوان شده برای بازار OEM است .

بازار AM : در این بازار شرایط رقابتی برقرار است . لذا در صورتی که قطعات وارداتی قابلیت رقابت به لحاظ کیفی و قیمت به موارد مشابه داخلی را داشته باشند ، امکان واردات وجود خواهد داشت .

می توان عنوان کرد که عملاً امکان واردات و فروش قطعات در بازار OEM و OES تنها برای شرکتهای خودرو ساز قابل انجام بوده ولی در بازار AM واحدهای مختلف امکان واردسازی و فروش قطعات منفصله خودرو را دارا هستند .

ب- قطعات و اجزاء ترمز در گروه قطعات کند مصرف خودرو طبقه بندی می گردند ، لذا مصرف آن در بازار خدمات پس از فروش بسیار پایین تر از بازار خودروسازان است بطوریکه بخش قریب به اتفاق این قطعات در بازار OEM مصرف می شود و از اینرو میزان واردات نیز در سطح پایین خواهد بود .

ج- قابل نتیجه گیری است که علیرغم نبود محدودیت برای واردات ، عملاً واردات این قطعات امکان ناپذیر و یا در سطح بسیار پایین اتفاق می افتد .

شرایط صادرات محصول

از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگانی ، برای صادرات محصولات تولیدی طرح هیچگونه شرایط و محدودیتی وجود ندارد .


اهمیت استراتژیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید اجزای سیستم ترمز


قطعه سازی یکی از صنایع مادر و اساسی در هر کشور به شمار می آید . این قطعات خود به عنوان کالای واسطه ای در تولید انواع خودرو یا بازار خدمات پس از فرو ش آن مورد استفاده دارند . از اینرو توسعه صنعت قطعه سازی به مفهوم توسعه صنعت خودر و سازی کشور است و لذا مجموعه قطعه سازی را می توان به عنوان یکی از محورهای توسعه کشورها تلقی کرد .

در حال حاضر صدها واحد صنعتی مشابه طرح حاضر در کشورمان مشغول قطعه سازی برای خودرو می باشند . خودرو های صنعتی و کشاورزی از دیگر موارد کاربرد قطعات طرح است و اهمیت این صنعت نیز برای همگان روشن و شفاف می باشد .

بنابراین در مجمو ع ملاحظه می گردد که قطعات تولیدی طرح به عنوان زیرساخت های صنعت کشور به شمار می آیند و از درجه اهمیت بالایی برخوردار می باشند .


فرایند اجرای این طرح توجیهی تولید اجزای سیستم ترمز

ماشینکاری

بخشی از قطعات مورد مطالعه از طریق ماشینکاری تولید خواهد شد ولی باید گفت که ماشین های مورد استفاده در این فرایند ، از نوع ماشین آلات مخصوص می باشند .

عملیات حرارتی

عملیات حرارتی در مورد قطعات ترمز از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که سطح سختی این قطعات لازم است از درجه بالایی برخوردار باشد . سخت کاری در کوره های الکتریکی انجام می گیرد . استفاده از فولادهای مخصوص مانند فولاد سمانتسیون سبب اجرای یک فرایند حرارتی قابل قبول می شود .

ریخته گری چدن

تعدادی از قطعات ترمز ( مانند سیلندر ترمز ) از طریق ریخته گری چدن ساخته می شود . عملیات ریخته گری در ماسه انجام خواهد گردید . از اینرو ساخت قالب ماسه ای ، ذوب چدن و ریخته گری آن در قالب از فعالیت های این فرایند محسوب می گردد.

عملیات تکمیلی ماشینکاری

قطعات ریخته شده و همچنین قطعاتی که تحت عملیات حرارتی قرار گرفته اند ، نیاز به انجام عملیات ماشینکاری تکمیلی دارند . از اینرو با انجام عملیات تکمیلی قطعه علاوه بر برخورداری از صافی سطح مناسب ، به دقت ابعادی مورد نظر رسانده می شود .


ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید اجزای سیستم ترمز

• کوره الکتریکی برای نرمالایزینگ تمپرینگ
• دستگاه رولینگ برای رزوه کردن
• ماشین تراش مخصوص
• ماشین تراش
• ماشین فرز
• ماشین مته
• تجهیزات ریختگری چدن

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید اجزای سیستم ترمز

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.