ایمان حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09126277388
امیر حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09127975250
ایمان حبیبی (سفارش ماشین آلات)
09360555304
جهت سفارش طرح توجیهی تولید ایربگ یا کیسه هوای خودرو سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید ایربگ یا کیسه هوای خودرو را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.
کیسه هوا یک وسیله ایمنی مدرن در برخی از خودروها می باشد که در زمان تصادف خودرو پر از باد شده و به شکل بالش بین سرنشین و بدنه خودرو در نقش حفاظی ترم قرار می گیرد.
برخی از پژوهش ها نشان می دهد که اگر کمربند ایمنی بسته شود کیسه هوا تا 8 درصد امکان مرگ سرنشین را می کاهد. کیسه های هوا هر ساله در حال ارتقا کارایی می باشد.
امروزه کیسه های هوا بعد از برخورد خودرو با موانع سخت در کسری از ثانیه باد شده و حائلی بین سر و بدن سرنشینان با اجزاء داخل خودرو می شود.
در این میان کمربند ایمنی با ایجاد شتاب منفی روی بدن مسافرین ، باعث کاهش یافتن ضربه وارده می شود.
1 -کیسه هوا :
که از پارچه نایلونی و سبک ساخته شده و در بین فرمان ، داشبورد ، در صندلی ها و درها جاسازی شده است.
2 - حسگر ( سنسور ) ایربگ خودرو :
وسیله ای است که به کیسه فرمان می دهد تا پر از گاز مخصوص شده و باد شود. باد شدن زمانی صورت می گیرد که نیرویی معادل با نیروی برخورد خودرو با سرعت 16 تا 24 کیلومتر بر ساعت ، به دیوار آجری باشد.
در اثر برخورده یک جزء در این سیستم تغییر مکان داده ، باعث بسته شدن یک مدار الکتریکی شده و به سنسور فرمان می دهد که تصادف اتفاق افتاده است. سنسور ، اطلاعات لازم را از شتاب سنج دریافت می کند.
3 - سیستم باد کننده :
با ترکیب تری نیترید سدیم و نیترات پتاسیم جامد ، اشتعال صورت می گیرد و در کسری از ثانیه گاز نیتروژن تولید می شود.
جریان گاز نیتروژن گرم ، کیسه را باد می کند. کیسه نیز با سرعتی در حدود 322 کیلومتر بر ساعت از محل خود خارج می شود ، یک ثانیه بعد ، گاز نیتروژن سريعأ از سوراخ های ریزی که در کیسه تعبیه شده خارج می شود.
زمین و ساختمان مورد نیاز کارخانه تولید کیسه هوای خودرو ( ایربگ ) به قرار زیر می باشد :
محوطه سازی مورد نیاز کارخانه تولید کیسه هوای خودرو ( ایربگ ) به قرار زیر می باشد :
میزان انرژی مصرفی روزانه این کارخانه تولید کیسه هوای خودرو ( ایربگ ) به قرار زیر می باشد :
تاسیسات کارخانه تولید ایربگ خودرو :
وسایل حمل و نقل داخل و خارج کارخانه تولید ایربگ خودرو :
نیروی انسانی مورد نیاز برای بهره برداری از کارخانه تولید ایربگ خودرو با ظرفیت اسمی 400000 عدد در سال
اجزای اصلی سیستم ایربگ خودرو به شرح زیر می باشند :
1- کیسه ایربگ راننده و سرنشین :
کیسه ایربگ خودرو از پارچه نایلونی ساخته شده است و از داخل آستر دارد .
پیش از آن که کیسه ایربگ خودرو باد شود ، تا شده است و زیر درپوش مناسبی قرار دارد که این پوشش با خطوط گسسته خاصی طراحی شده است.
در اطراف ایربگ خودرو سوراخ هایی تعبیه شده است که پس از عمل کردن ایربگ ، به سرعت باد آن را خالی می کنند .
حجم کیسه ایربگ راننده در حدود 60 لیتر و حجم کیسه ایربگ سرنشین در حدود 160 الیتر است.
2- چراغ هشدار دهنده :
مدار پایش این سیستم یک چراغ هشدار دهنده دارد ، این چراغ ، راننده را از خرابی سیستم مطلع می کند و بخش مهمی از مدار پایش است .
بعضی از سازندگان برای افزایش اعتماد پذیری سیستم هشدار دهنده ، از دو چراغ استفاده می کنند .
3- کلیدهای صندلی سرنشین :
با استفاده از کلیدی که در طرف سرنشین ( طرف شاگرد ) قرار دارد ، می توان از عمل کردن کیسه هوای این صندلی وقتی سرنشین ندارد ، جلوگیری کرد .
این نکته به ویژه در مورد ایربگ های برخورد از بغل صدق می کند که در بخش بعد به اختصار انها را شرح می دهیم.
4- باد کننده آتشی :
باد کننده کیسه هوای راننده ، در وسط فلکه فرمان تعبیه شده است. این باد کننده حاوی تعدادی قرص سوخت است که در یک محفظه احتراق قرار دارند .
5- مشتعل ساز :
مشتعل ساز از خازن های پر تشکیل می شود که جرقه ای برای اشتعال سوخت ایجاد می کند ،
قرص های سوخت به سرعت می سوزند و مقدار معینی گاز نیتروژن با فشار معین تولید می کنند ، این گاز از فیلتری می گذرد و وارد ایربگ خودرو می شود و آن را باد می کند .
وقتی کیسه ایربگ خودرو شد ، از زیر پوشش خود بیرون میزند و پس از آماده شدن کیسه هوا ، مقدار کمی هیدروکسید سدیم در آن و در فضای داخل خودرو وجود خواهد داشت.
بنابراین در هنگام باز کردن سیستم کار کرده و تمیز کردن اتاق خودرو ، باید از تجهیزات ایمنی شخصی استفاده کرد .
6- حسگرهای ضربه :
حسگرهای برخورد ، به صورت های مختلف مکانیکی یا الکترونیکی ساخته می شوند .
سیستم مکانیکی به وسیله فنری کار می کند که غلتکی را در جای خود نگه داشته است وقتی ضربه شدید تر از حد معین به خودرو وارد شود بر نیروی فنر غلبه می کند و غلتک آزاد می شود وقتی غلتک آزاد شد ، حرکت می کند و یک میکرو سوئیچ را کار اندازی می کند .
این کلید در حالت عادی باز است و مقاومتی به صورت موازی با آن بسته شده که امکان پایش سیستم را فراهم می کند ، می توان از دو کلید مشابه استفاده کرد تا کیسه هوا فقط هنگامی عمل کند که ضربه ناشی از برخورد از روبرو به اندازه کافی شدید باشد .
یادآوری می شود که در صورت چپ کردن خودرو ، ایربگ خودرو عمل نخواهد کرد . نوع دیگر حسگر برخورد را می توان شتاب سنج تلقی کرد البته این نوع شتاب سنج ، شتاب منفی را اندازه گیری می کند .
دو نوع شتاب سنج وجود دارد :
تغییر شدید سرعت خودرو ، سبب حرکت جرم لرزه ای می شود و در نتیجه حسگر، خروجی تولید می کند .
خروجی حسگر بلوری ، به صورت بار الکتریکی و خروجی حسگر کرنش سنجی ، به صورت تغییر مقاومت است .
مدارهای الکتریکی مناسب می توانند این حسگرها را بیایند و می توان آنها را چنان برنامه ریزی کرد که وقتی سیگنال به آستانه معینی رسید ، بیشتر واکنش نشان دهند .
مزیت روش اخیر اینست که نیازی به طراحی حسگرهای مختلف برای خودروهای مختلف نیست زیرا تفاوت بین سیستم های مختلف مورد استفاده در خودروهای مختلف را می توان با استفاده از نرم افزار ایجاد کرد.
7- واحد کنترل الکتریکی
اخرین جزء این سیستم ، واحد کنترل الکترونیکی یا واحد کنترل عیب یاب است .
وقتی از حسگرهای مکانیکی استفاده می شود از لحاظ نظری اصلا به واحد کنترل الکترونیکی نیازی نیست و می توان برای به کار انداختن ایربگ خودرو در هنگام عمل کردن کلید حسگر ، از یک مدار ساده استفاده کرد.
اما مسئله ، پایش سیستم یا بخش عیب یاب واحد کنترل الکترونیکی است که اهمیت خاصی دارد و در صورتی که عیبی در هر بخش از مدار آشکار سازی شود ، چراغ هشدار دهنده به کار خواهد افتاد .
حافظه واحد کنترل الکترونیکی گنجایش تا پنج عیب یا بیشتر را دارد ، این حافظه را می توان بازیابی کرد و آن را به صورت رمزهای چشمک زن و غیره خواند .
امتحان کردن این سیستم به روش قدیمی و با استفاده از چندین ( مولتی متر ) و سیم یکسره کن توصیه نمی شود زیرا این کار ممکن است سبب عمل کردن کیسه هوا شود .
:: دانلود طرح توجیهی احداث کارخانه تولید ایربگ یا کیسه هوای خودرو