ایمان حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09126277388
امیر حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09127975250
ایمان حبیبی (سفارش ماشین آلات)
09360555304
مبدل کاتالیستی حدود 95 تا 99 درصد گازهای خروجی از اگزوز خودرو را به گازهای بی خطر برای محیط زیست تبدیل می کند . کاتالیست کانورتر خودرو کاربرد خاص و منحصر به فردی داشته و به علت خاصیتی که دارد ، فقط در خودروها استفاده می شود .
نکته مهم درباره این دستگاه این است ، که تنها می توان آن را برای سوخت بنزین بدون سرب به کار گرفت ، زیرا سرب برای این نوع کاتالیست ها مضر است و کاتالیست را مسموم می کند .
مبدل کاتالیستی حدود 95 تا 99 درصد گازهای خروجی از اگزوز خودرو را به گازهای بی خطر برای محیط زیست تبدیل کند . مبدل کاتالیستی اگزوز خودرو که بین موتور و اگزوز خودرو نصب می شود گازهای آلاینده خروجی از اگزوز خودرو را به ترکیبات ناآلاینده و بی ضرر برای محیط زیست تبدیل کرده و کاهش بسیار زیاد آلاینده های حاصل از احتراق سوخت را سبب می شود .
گازهای خروجی از اگزوز به روش جذب سطحی ، با گذر از روی کاتالیست که مواد جامد ساکن هستند به مواد دیگر تبدیل می شوند . روش ساخت مبدل کاتالیستی اگزوز خودرو که اولین بار در کشور در سال 1385 در پژوهشگاه صنعت نفت ساخته شد به این صورت است که در ابتدا جریان گازهای خروجی از یک موتور خودرو شبیه سازی شد ، سپس یک نوع خاص از کاتالیست بر سر راه خروج این گازها از اگزوز خودرو قرار گرفت .
گازهای خروجی از اگزوز با سرعت خاص از روی کاتالیست که دارای دمایی معین است می گذرد و در این شرایط با سطح کاتالیست موجود در مبدل واکنش داده و به مواد دیگر تبدیل می شود . گازهای حاصل از احتراق در موتورها ، بیشتر از گازهای منواکسید کربن ، اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربنهای نسوخته که آلاینده های جدی برای محیط زیست هستند ، تشکیل می شوند .
در بیشتر واکنش ها در مبدل کاتالیستی خودرو ، اکسیدهای نیتروژن به نیتروژن که گازی بی اثر است و همچنین هیدروکربنهای نسوخته منواکسید کربن به آب و دی اکسید کربن که اثر چندانی بر محیط زیست ندارد و برای آن بی خطر است تبدیل می شود .
کاتالیستی که در این مبدل به کار گرفته شده ، کاتالیست پالادیم بر پایه آلومینا بوده که یک سری بهبود دهنده ها به آن افزوده شده است . ساخت این کاتالیست به روش تلقیح مرطوب انجام شده است . در این روش ابتدا محلولی از نمک فعال فلز ( پالادیم ) ساخته شده ، سپس پایه را که پودر آلومینا است در آن می گذارند .
نکته مهم درباره این دستگاه این است که تنها می توان آن را برای سوخت بنزین بدون سرب به کار گرفت . سرب برای این نوع کاتالیست ها مضر است و کاتالیست را مسموم می کند . مبدل کاتالیستی خودرو در بیشتر خودروهای خارجی وجود دارد و در برخی خودروهای ایرانی نیز اخیراً به کار گرفته شده با این تفاوت که کاتالیست از خارج از کشور وارد شده است .
مبدل کاتالیستی ساخته شده در کشور را می توان در تمام خودروهای ساخته شده در کارخانه های داخل کشور به کار گرفت و آلاینده های خروجی از اگزوز اتومبیل ها را به شدت کاهش داد . کد آیسیک 3 آن : 34301688 می باشد .
این محصول از جمله محصولاتی است که کاربرد خاص و منحصر به فردی داشته و به علت خاصیتی که دارد فقط در خودروها استفاده می شود .
این مبدل بین موتور و انباری اگزوز خودرو نصب شده و گازهای آلاینده خروجی از اگزوز خودرو را به ترکیبات ناآلاینده و بی ضرر برای محیط زیست تبدیل کرده و کاهش بسیار زیاد آلاینده های حاصل از احتراق سوخت را سبب می شود .
بنابراین تنها مورد استفاده این کالا در خودرو بوده که البته با توجه به دامنه وسیع تولید خودرو هم در داخل کشور و هم در سایر کشورها ، مسلماً بازار مصرف بسیار بالایی را به خود اختصاص می دهد .
آمار دقیقی از کشورهای تولید کننده مبدل های کاتالیستی در دسترس نمی باشد ،اما آنچه مسلم است کشورهایی که تولید کننده خودرو می باشند ، تولید کننده این محصول نیز هستند .
کشورهای فنلاند ، سوئیس ، سوئد ، دانمارک ، بلژیک ، ایتالیا ، انگلستان و آلمان از جمله کشورهای تولید کننده این محصول به شمار می آیند .
طبق اطلاعات دریافتی از اینترنت ، شرکت REPKON ترکیه نیز یکی از شرکتهای دارنده خط تولید مبدل های کاتالیزوری می باشد . شرکت اروپایی CATCO نیز یکی از سازندگان مبدل های کاتالیستی برای انواع خودروها می باشد .
• شرایط واردات
مطابق کد تعرفه های 84213910 و 84213920 و طبق قانون مقررات صادرات و واردات کشور ( وزارت بازرگانی ، اداره کل مقررات صادرات و واردات ، شرکت چاپ و نشر بازرگانی ) شرایط واردات این محصول شامل حقوق پایه و سود بازرگانی به ترتیب 25 و4 درصد است .
طبق ماده 2 قانون تجمیع عوارض مصوب 2/11/1382 هیأت وزیران ، حقوق پایه ، حقوق گمرکی ، مالیات ، حق ثبت سفارش کالا ، انواع عوارض و سایر وجوه دریافتی از کالاهای وارداتی تجمیع گردیده است و معادل 4% ارزش گمرکی کالاها تعیین می شود . به مجموع این دریافتی و سود بازرگانی که طبق قوانین مربوطه توسط هیأت وزیران تعیین می شود حقوق ورودی اطلاق می گردد .
• شرایط صادرات
اصولاً بحث صادرات و شرایط صادراتی برای کالاهایی تعریف می شود که در داخل کشور تولید کننده داشته باشند . با توجه به اینکه این کالا تا به حال در مقیاس صنعتی در داخل کشور تولید انبوه نشده است ، شرایط صادراتی نیز برای آن تا به حال تعریف نگردیده است .
اما چون این محصول در واقع یک کالای بهبود دهنده شرایط زیست محیطی می باشد قطعاً جهت توسعه صادراتی نیز از حمایتهای دولت برخوردار خواهد بود و به نظر نمی رسد که محدودیت های صادراتی داشته باشد .
بر اساس گزارش بانک جهانی ، میزان خسارت سالانه آلودگی هوا در ایران ، 14 هزار و 420 میلیارد ریال است که این رقم معادل 1/6 درصد تولید ناخالص داخلی است . همچنین خسارت ناشی از ابتلای افراد به بیماری های مرتبط با آلودگی هوا هر ساله معادل 2 هزار و 100 میلیارد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا هزار و ششصد میلیارد ریال برآورد شده است .
آلودگی هوا علاوه بروز پیامدهای منفی در حوزه اقتصادی ، ضریب سلامت و بهداشت شهروندان را به شدت در معرض خطر جدی قرار می دهد . سالانه در حدود 40 هزار شهروند تهرانی به دلیل مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا که 4 برابر بیشتر از نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری ایدز است ، می میرند .
بر اساس آخرین گزارش ها و طبق تحقیقات بانک توسعه آسیا ، آلودگی هوا سالانه باعث کشته شدن بیش از نیم میلیون نفر در این قاره می شود و طرح این سوال را که سهم تهران به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای آلوده آسیا از آمار مذکور چند کشته در سال است و چه عواقب دیگری از این معضل زیست محیطی ناشی می شود ، ضروری به نظر می رساند .
مهمترین مساله زیست محیطی در ایران ، مخصوصاً در ابر شهر تهران ، مساله آلودگی هوا است . سالیانه حدود 1/5 میلیون تن از انواع آلاینده ها در تهران تولید می شود که در این بین گاز مونوکسید کربن که از خودروها تولید می شود عامل قسمت بسیار مهمی از این آلودگی هاست ، همچنین از جمله عوامل دیگری که باعث وخیم شدن وضعیت آلودگی هوای تهران می شود موقعیت جغرافیایی این کلانشهر است .
تهران توسط کوه ها احاطه شده است که خود این مسئله باعث افزایش میزان آلودگی هوا می شود زیرا هنگامی که وزش باد خیلی شدید نباشد و نتواند هوای آلوده را به اطراف پراکنده کند ، آلودگی سایه سنگین خود را بر سر شهروندان تهرانی تحمیل می کند . ارتفاع زیاد شهر تهران نیز عامل دیگری است که باعث می شود احتراق سوخت در موتور خودروها به طور کامل انجام نگیرد و بنابراین آلودگی تشدید شود . مجموع این عوامل طبیعی و انسانی باعث می شود که تهران در زمره آلوده ترین شهرهای جهان قرار گرفته و دراین زمینه با شهرهای آلوده ای همانند مکزیکوسیتی ، پکن ، قاهره ، سائوپائولو ، شانگهای ، جاکارتا و بانکوک رقابت کند .
گاهی اوقات میزان مونوکسید کربن به شدت افزایش می یابد و آلودگی به سطح بحرانی می رسد و مسئولان امر به ناچار مدارس و حتی ادارات را تعطیل اعلام می کنند . در این شرایط رادیو نیز به شهروندان توصیه می کند تا حتی الامکان در منازل بمانند و در صورتی که خروج از منزل ضروری باشد از ماسکهای مربوطه را برای کسانی که مبتلا به تنگی نفس و بیماری های قلبی هستند ایجاد می کند . بر طبق اظهار نظر مسئولان ، خودروها عامل اصلی حدود 75 تا 80 درصد آلودگی هوای تهران هستند .
به هر حال استفاده نامناسب از سوخت و تعداد زیاد اتومبیل فاقد مبدل کاتالیزوری در ایران عامل اصلی این میزان بالای مونوکسید کربن در محیط های شهری است . لازم به ذکر است که در بعضی اوقات میزان آلودگی مونوکسید کربن حدود شش برابر حداکثر میزان پذیرفته شده توسط سازمان بهداشت جهانی است .
در این گونه موارد تنها راه حلی که به ذهن مسئولان می رسد تعطیل کردن مدارس است . سیر صعودی انتشار ترکیبات آلاینده در سالهای آینده همچنان ادامه خواهد یافت مگر آنکه عوامل اصلی این مساله ریشه یابی شود . فعالان محیط زیست در ایران می گویند دولت باید سیاست هایی را جهت کاهش میزان آلودگی هوای شهرها در پیش گیرد .
از جمله مواردی که توسط گروه های حامی محیط زیست عنوان می شود به کارگیری مبدل های کاتالیستی در خودروها است . نصب و تجهیز خودروها و وسایل نقلیه موتوری به کالایی مانند مبدل کاتالیستی که با هزینه ای بسیار کم ، منافع و پیامدهای بسیار سودآوری را برای کشورها دارد ، می تواند حلال بخش بسیار زیادی از مشکلات فوق الذکر باشد .
اهمیت استراتژیک این کالا با توجه به نقش غیر قابل انکاری و مستقیمی که در سلامت انسانها به عنوان محور اصلی حیات بشریت و پیشرفت جوامع دارند به اندازه ای است که علاوه بر پایین آورده بودجه ها و هزینه هایی که دولت ها سالانه برای مباحث زیست محیطی و آلودگی هوا می پردازند، خود می تواند به عنوان منبع درآمد جدیدی برای دولت ها و همچنین توسعه بخش خصوصی باشد .
در اولین مرحله مبدل ، کاتالیزور احیاء کننده قرار دارد . در این مرحله ، به منظور جلوگیری از انتشار اکسیدهای ازت ، از پلاتین و رودیم استفاده شده است . هنگامی که یک مولکول NO یا NO2 در تماس با کاتالیزور قرار گیرد ، به مولکول های نیتروژن و اکسیژن شکسته می شود. دومین مرحله مبدل ، کاتالیزور اکسید کننده است .
در این قسمت ، با سوزاندن ( اکسایش ) هیدروکربن های نسوخته در مجاورت کاتالیزورهای پلاتین و پالادیم ، هیدروکربن های نسوخته و مونواکسید کربن های خروجی ، کاهش داده می شوند . این کاتالیزور ، به کمک اکسیژن دود خروجی ، مقدار CO و هیدروکربن های نسوخته را کاهش می دهد .
پس از ساخت کاتالیست مرحله Covering و قالبگیری آن انجام می شود . ابتدا فلز استیل زنگ نزن ( Stainless Steel ) تحت دو مرحله عملیات قالبگیری و پرس ( ضربه ای و هیدرولیکی ) قرار می گیرد و قالب ( پوشش ) کاتالیست با توجه به خودرو مورد نظر آماده می شود . سپس کاتالیست که پایه آن جهت حرارت گیری و داغ نشدن نمدپیچی شده است ، در داخل قالب قرار می گیرد . از دو طرف جهت چفت شدن و به هم چسبیدن از دو طرف به هم جوش شده و سپس به مرحله بعدی یعنی فلنجر می رود .
در این مرحله دو طرف قطعه جهت اتصال به اگزوز یا سایر قطعات مربوطه فلنج شده ( لبه دار شده ) و در نهایت قطعه ساخته شده به مرحله کنترل کیفیت و انبار می رود .
• ماشین پرس هیدرولیکی 100 تنی
• ماشین پرس ضربه ای 100 تنی
• ماشین های قالبگیری
• ماشین های جوش
• ماشین فلنجر
:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید کاتالیست کانورتر خودرو
تذکر مهم : لازم به ذکر میباشد در صورت موجود نبودن آپدیت 98 ، نسخه های قدیمیتر این طرح ، در همان لینک قرار داده میشود . ولی به محض تهیه کردن آپدیت 98 و یا جدیدتر این طرح ، ورژن جدیدتر نیز در همان صفحه قرار داده خواهد شد .درصورتی که ورژن طرح مربوط به سال 97 یا 98 و یا جدیدتر از آن باشد ، سال نگارش طرح روی متن لینک دانلود قید میگردد . در صورتی که روی لینک دانلود طرح ، سال تدوین طرح توجیهی قید نشده بود ... مشخصا آن طرح مربوط به سال های قبل از سال 97 میباشد .
کانال یوتیوب ما را سابسکرایب کنید . در این کانال ما سعی داریم کاملترین فیلم های آموزشی کشاورزی و دامپروری و فرایند های کسب و کار ، و خبرهای مهم مربوطه را برای شما کاربر گرامی جمع آوری کنیم. با سابسکرایب کانال ما در یوتیوب و همینطور در آپارات ، جدیدترین فیلمهای آموزشی کسب و کار ، در معرض تماشای شما قرار خواهد گرفت.