ایمان حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09126277388
امیر حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09127975250
ایمان حبیبی (سفارش ماشین آلات)
09360555304
گیربکس یا جعبه دنده Gear box قسمتی از سیستم انتقال قدرت در یک خودرو می باشد و مورد مصرف و کاربرد این محصول در خودرو سازی می باشد .
براحتی می توان گفت که هر خودرو بدون استثناء از این مجموعه ها استفاده می کند . نکته قابل ذکر و مهم در مورد گیربکس خودروها ، منحصر به فرد بودن آنها می باشد ، به طوری که هر گیربکس تنها برای یک خودروی خاص طراحی و ساخته شده و برای خودروی دیگر بلا استفاده است .
گیربکس یا جعبه دنده Gear box قسمتی از سیستم انتقال قدرت در یک خودرو است . این مجموعه که متشکل از تعدادی چرخ دنده در اندازه های مختلف است در حد واسط موتور و سیستم ، انتقال قدرت به چرخ های خودرو قرار گرفته و نقش اعمال تغییرات در سرعت و قدرت انتقالی از موتور به چرخ ها را برعهده دارد .
سیستم انتقال قدرت در خودروها به دو صورت انتقال به چرخ های جلو یا عقب طراحی و اجرا می شود که امروزه بخش عمده و شاید قریب به اتفاق خودروهای سواری از نوع انتقال قدرت به چرخ های جلو ( این حالت دیفرانسیل جلو نیز نامیده می شود ) و در خودروهای نیمه سنگین و سنگین انتقال قدرت به چرخ های عقب انجام می گیرد.
در هر صورت مکانیزم و قطعات گیربکس در دو حالت انتقال قدرت اندکی با هم متفاوت است که در اینجا هدف بررسی گیربکس های خودرو سواری می باشد و لذا مطالعات و بررسی ها صرفاً در خصوص گیربکس هایی صورت خواهد گرفت که در مکانیزم انتقال قدرت به چرخ های جلو خودرو مورد استفاده قرار می گیرد .
مکانیزم کار موتورهای خودرو، به صورت احتراقی است و این امر درخودروهای سواری که از بنزین یا گاز به عنوان سوخت استفاده می نمایند، به صورت اجتناب ناپذیر سرعتی بین 1000 تا 10000 دور دقیقه در موتور ایجاد می گردد ، بدیهی است که انتقال این سرعت به چرخ ها نه تنها به دلیل بالا بودن سرعت امکان ناپذیر است ، بلکه قدرت آن نیز در سطحی نیست که بتواند یک خودرو را از حالت سکون و به صورت مطلوب به حرکت درآورده و به سرعت مورد نظر راننده برساند .
لذا برای حل این مشکل گیربکس ها مورد استفاده قرار می گیرد. یک گیربکس متشکل از تعدادی چرخ دنده است که معمولاً به شش حالت قابل تنظیم می باشد ( پنج دنده به جلو و یک دنده به عقب ) و در هر حا لت دو چرخ دنده با یکدیگر درگیر می گردد . چرخ دنده اول به عنوان محرک ( متصل به موتور ) چرخ دنده دوم به عنوان متحرک ( متصل به سیستم انتقال متفاوت نیز از یک موتور قابل استحصال خواهد بود که این وضعیت مورد نیاز یک خودرو در حالت مختلف حرکتی آن می باشد .
با عنایت بر مطالب ذکر شده ، می توان گفت که گیربکس ها به عنوان یکی از مجموعه های خودرو محسوب می گردند که توسط مجموعه سازان تولید و در اختیار خودروساز برای مونتاژ و تحویل به بازار خودرو قرار می دهند .
نکته قابل ذکر و مهم در مورد گیربکس خودروها ، منحصر به فرد بودن آنها می باشد به طوری که هر گیربکس تنها برای یک خودروی خاص طراحی و ساخته شده و برای خودروی دیگر بلا استفاده است . به طور مثال گیربکس خودرو پژو 405 صرفاً برای خودرو فوق بوده و برای پژ و 206 کاربردی نمیتواند داشته باشد.
محصول تولیدی طرح ، گیربکس خودرو است و لذا کاملا واضح است که مورد مصرف و کاربرد این محصولات در خودرو سازی است و براحتی می توان گفت که هر خودرو بدون استثناء از این مجموعه ها استفاده می کنند ، لیکن مشخصات فنی آنها به نسبت نوع خودرو متفاوت است . لازم به ذکر است که بازار قطعات و مجموعه های خودرو به بخش های زیر تقسیم بندی می گردد :
بازار OEM :
این بازار را خودروسازان کشور تشکیل می دهند که شرکت های تأمین کننده آنها اقدام به تأمین قطعات مورد نیاز خود از قطعه سازان می نمایند . شرکت های ساپکو ( تأمین کننده شرکت ایران خودرو ) شرکت سازه گستر سایپا ( تأمین کننده شرکت سایپا ) شرکت اپکو ( تأمین شرکت ایران خودرو دیزل ) از شرکت اصلی فعال در این بازار به شمار می آیند .
بازار OES :
این بازار خدمات پس از فروش خودروها می باشد که وابسته به شرکت های خودروساز است. سازمان خدمات پس از فروش ایران خودرو ( ایساکو ) ، شرکت سایپا یدک ، شرکت گسترش خد مات پارس خودرو، مزدا یدک از شرکت های این گروه محسوب می شوند .
بازار AM :
این بازار قطعات خودرو شامل کلیه لوازم یدکی فروش های مختلف در سطح کشور می باشد که به صورت آزاد ( بدون ارتباط خاص با خودرو سازان ) اقدام به فروش قطعات خودرو می نمایند .
کشورهای تراز اول در تولید خودرو را می توانیم به عنوان بزرگترین تولید کننده و هم چنین بزرگترین مصرف کننده قطعات مورد مطالعه معرفی نماییم ، از این رو کشورهای آمریکا ، ژاپن ، چین ، اروپای غربی ، اروپای مرکزی و شرقی ، آسیا و اقیانوسیه جزء کشورهای تولید کننده و مصرف کننده می باشند .
• شرایط واردات
با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی ، نتیجه گیری شده است که محدودیت خاصی برای واردات قطعات مورد مطالعه وجود ندارد . لذا با پرداخت حقوق گمرکی که به میزان 25 درصد است ، امکان واردات وجود خواهد داشت . مطابق مقررات منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی ، هیچگونه محدودیت قانونی برای واردسازی قطعات و مجموعه های خودرو وجود ندارد ، لیکن لازم است در این خصوص به مورد بسیار مهم زیر توجه شود .
الف - بازار قطعات و مجموعه های خودرو درکشورمان به سه گروه OES- OEM و AM تقسیم می گردد و شرایط خرید این گروهها به صورت زیر است .
بازار OEM
در این بازار به طورکامل قطعات از داخل کشور تهیه می شود و لذا در صورتی که امکان ساخت داخل برای قطعه یا مجموعه ای موجود نباشد . خودروساز خود رأساً اقدام به واردسازی قطعه یا مجموعه مورد نیاز می نماید . لذا واردات توسط غیر و فروش آن به خودروساز اتفاق نمی افتد ( خودروساز قطعات و مجموعه های وارداتی را خرید نمی کند )
بازار OES
شرایط این بازار نیز مشابه شرایط عنوان شده برای بازار OEM است .
بازار AM
در این بازار شرایط رقابتی برقرار است . لذا در صورتی که قطعات و مجموعه های وارداتی قابلیت رقابت به لحاظ کیفی و قیمت به موارد مشابه داخلی را داشته باشند ، امکان واردات وجود خواهد داشت . با توجه به مطالب ذکر شده ، می توان عنوان کرد که عملا" امکان واردات و فروش قطعات در بازار OEM و OES تنها برای شرکتهای خودرو ساز قابل انجام بوده ولی در بازار AM واحدهای مختلف امکان واردسازی و فروش قطعات منفصله خودرو را دارا هستند .
ب - محصولات مورد مطالعه در گروه قطعات کند مصرف خودرو طبقه بندی می گردند، لذا مصرف آن در بازار خدمات پس از فروش بسیار پایین تر از بازار خودروسازان است بطوریکه بخش قریب به اتفاق این محصولات در بازار OEM مصرف می شود و از اینرو میزان واردات نیز در سطح پائین خواهد بود .
ج - با توجه به مطالب ذکر شده ، قابل نتیجه گیری است که علیرغم نبود محدودیت برای واردات ، عملاً واردات این محصولات ( توسط غیر از خودرو سازان ) امکان ناپذیر و یا در سطح بسیار پایین اتفاق می افتد .
د - پیشتر نیز اشاره گردید که در هر خودرو گیربکس مخصوص به آن دارای کاربرد است . از اینرو لازم است به تعداد تنوع خودروهای تولید کشور ، گیربکس مخصوص آن نیز تامین گردد . لیکن با ت وجه بر مطالب زیر در مورد برخی خودروها ، تولید داخل گیربکس آن امکان ناپذیر است :
• بخشی از خودروهای تولید کشور در کلاس های بالاتر قرار دارند و لذا با توجه بر کیفیت ، دقت و کارائی لازم گیربکس آن خودروها ، از نظر تکنولوژیکی امکان ساخت داخل این نوع گیربکس ها هنوز در کشور وجود ندارد .
• بخشی از خودروهای تولیدی کشور از تعداد تولید پائینی برخوردار هستند و لذا تولید داخل گیربکس آنان از نظر اقتصادی توجیه ناپذیر می باشد .
لذا با توجه به مطالب ذکر شده ، قابل نتیجه گیری است که برای بخشی از خودروهای تولیدی کشور ، بصورت اجتناب ناپذیر لازم است گیربکس آنان از خارج کشور وارد گردد که این امر مطابق مطالب ذکر شده قبلی ، توسط خود خودرو ساز انجام می گیرد و سایر شرکت ها ( به جز در بازار AM ) نقشی در واردات آن ندارند .
• شرایط صادرات
از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگانی ، برای صادرات محصولات تولیدی طرح هیچگونه شرایط و محدودیتی وجود ندارد . لیکن از آنجایی که این محصولات ، یک کالای صنعتی و مهندسی محسوب می گردند ، از این رو ورود به بازارهای جهانی مستلزم برخورداری تولید کننده از شرایطی می باشد که در زیر به شرایط فوق اشاره شده است .
برخورداری از مزیت رقابتی به لحاظ قیمت
یکی از معیارهای مهم در صادرات قطعات خودرو ، قیمتهای رقابتی جهانی می باشد که این مورد نیز به شرایط اقتصاد کلان کشور در مقایسه با کشورهای مقصد صادرات باز می گردد . از جمله این شرایط می توان به نرخ ارز، نرخ بهره، قیمت مواد اولیه، نرخ تورم و موارد مشابه اشاره کرد که با توجه به متغیر بودن عوامل فوق، لازم است توجیه پذیری اقتصادی صادرات در زمان واقعی صادرات و کشور های مقصد مورد تحلیل قرار گیرد.
برخورداری از مزیت رقابتی به لحاظ کیفیت
قطعات خودرو ، بخصوص سیستم گیربکس از سری قطعات حساس به کیفیت می باشند. از این رو برای ورود به بازار جهانی لازم است از کیفیت رقابتی جهانی برخوردار بود .
برخورداری از توان فنی و مهندسی مناسب
توان مهندسی در طراحی قطعات ، انجام فرایند مهندسی معکوس ، قابلیت تولید با کیفیت مورد انتظار و رعایت کلیه الزامات مورد نیاز خریدار و ....... از مواردی است که برخورداری تولید کننده از توان فنی و مهندسی لازم اجتناب ناپذیر می سازد .
برخورداری از توان مالی مناسب
دوره وصول مطالبات در صادرات عموما بالا است از اینرو لازم است صادر کننده از توان مالی مناسب برخوردار باشد .
آشنایی کامل با امور تجارت جهانی
فعالیت در بازار های جهانی مستلزم آگاهی کامل صادر کننده از مقررات و الزامات تجارت جهانی می باشد .
برخورداری از برند معتبر در سطح جهانی
یکی از موارد بسیار مهم در تولید و صادرات گیربکس در بازارهای جهانی ، برخورداری تولید کننده از برند معتبر می باشد . در بازار امروز برندهای ZF آلمان ITALYآمریکا EATON ، آلمان MAN،/ برندهای معتبر جهان EURORICAMBI ITALY/ TAS می باشند . لذا در مورد گیربکس به نظر می رسد که تولید کننده لازم است با یک شرکت صاحب نام جهانی مشارکت ( Joint Venture) ایجاد نماید .
قطعه سازی یکی از صنایع مادر و اساسی در هر کشور به شمار می آید . این قطعات خود به عنوان کالای واسطه ای در تولید انواع خودرو یا بازار خدمات پس از فروش آن مورد استفاده دارند . از اینرو توسعه صنعت قطعه سازی به مفهوم توسعه صنعت خودرو سازی کشور است و لذا مجموعه قطعه سازی را می توان به عنوان یکی از محورهای توسعه کشورها تلقی کرد .
در حال حاضر ده ها واحد صنعتی مشابه طرح حاضر در کشورمان مشغول قطعه سازی برای خودرو می باشند . بنابراین در مجموع ملاحظه می گردد که محصول تولیدی طرح به عنوان زیرساخت های صنعت کشور به شمار می آیند و از درجه اهمیت بالایی برخوردار می باشند .
یک گیربکس خودرو، متشکل از قطعات اصلی زیر می باشد :
• چرخ دنده ها
• بدنه گیربکس
• شفت ها
• بوش ها
• ماهک ها
• کشویی
• روغن گیربکس
• پیچ و مهره ها
روش و تکنولوژی تولید هر کدام از قطعات فوق در ادامه شرح داده شده است .
چرخ دنده ها
دقت و سرعت چرخ دنده های گیربکس معمولاً بالا است و این در حالی است که در خودرو سواری صدای درگیر شدن و گردش چرخ دنده ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است .
( این صدا باید در حداقل مقدار خود باشد ) لذا در تولید آن لازم است دقت لازم به عمل آید . برای این منظور ماشین های مخصوص چرخ دنده زنی در بازار وجود دارد که این ماشین ها دارای ورودی بلانک چرخ دنده ( میلگرد فولادی در اندازه خام چرخ دنده ) بوده و خروجی آن نیز چرخ دنده تراشیده و آماده می باشد و لذا کلیه عملیات پیشانی تراش ، دنده زنی ، جاخارزنی ، سوراخ کاری و سایزینگ به صورت اتوماتیک انجام می گیرد . این ماشین ها دارای کنترل CNC می باشند .
در پایان عملیات چرخ دنده زنی ، به منظور ایجاد صافی سطح قابل قبول ، چرخ دنده تولید شده به وسیله ماشین مخصوص هاب و سنگ زنی می گردد . عملیات سنگ زنی کاملاً اتوماتیک است .
بدنه گیربکس
بدنه گیربکس محفظه گیربکس است که کلیه دنده ها ، شفت ها ، ماهک و غیره را در خود جای می دهد . این محفظه در نهایت به وسیله روغن مخصوص گیربکس پر می گردد تا چرخ دنده ها در روغن غوطه ور شده و در آن کار نمایند .
جنس بدنه گیربکس آلیاژ زاماک می باشد که از طریق ریختگری تحت فشار آلومینیوم تولید شده و پس از آن بدنه تولیدی ضمن تریم و ماشین کاری ، سوراخکاری شده و آماده می گردد . عملیات حرارتی مختلف و سخت کاری چرخ دنده ها عملیاتی هستند که جهت افزایش استحکام و سختی سطحی آنها مورد استفاده قرار می گیرد
شفت ها
شفت ها قطعاتی هستند که چرخ دنده ها روی آن سوار شده و حرکت را به آنها منتقل کرده از طریق آن حرکت به چرخ دنده یا عامل متحرک دیگر انتقال می یابد . شفت ها معمولاً تحت بارهای شدید مکانیکی می باشند و از این رو برای تولید آنها ابتدا از طریق ماشینکاری می گردد ، شفت تولید سپس برای افزایش استحکام و سختی آن ، عملیات حرارتی مناسب روی آن صورت می گیرد .
ماهکها و کشوئی ها
این قطعات به منظور حرکت عرضی و انتقالی چرخ دنده و درگیر ساختن آن با چرخ دنده دیگر مورد استفاده قرار می گیرد . ماهک ها و کشوئی ها معمولاً شفت را حرکت انتقالی داده و در نتیجه چرخ دنده متصل به آن نیز حرکت عرضی نموده و با چرخ دنده دیگر درگیر می گردد .
ماهک ها و کشوئی ها معمولاً دارای ابعاد کوچک بوده ولی لازم است بار مکانیکی بالایی را تحمل نماید . از اینرو روش تولید معمول آنها ، فورج گرم است . پس از عملیات فورج ، ماشینکاری قسمت های لازم قطعه انجام می گیرد .
پیچ و مهره و روغن گیربکس
این قطعات ، اقلام استاندارد و آمادی می باشند که معمولاً به صورت آماده از بازار تهیه شده و در زمان مونتاژ گیربکس مورد استفاده قرار می گیرد .
ذیلاً نمودار کلان مونتاژ نیز نشان داده شده است .
1 – دنده زنی ( میلگرد فولادی )
2 – سنگ زنی
3 – ریخته گری ( بدنه گیربکس )
4 – ماشین کاری
6 – فورج گرم ( ماهک و کشویی ها )
7 – ماشینکاری
8 – خریداری ( پیچ و مهره )
9 – خریداری ( روغن )
10 - مونتاژ
11– نصب درب گیربکس
12 – شارژ روغن
13 – گیربکس آماده
• CNC LATE
• CNC LATE
• V - TYPE M/C
• H - TYPE M/C
• GEAR HOBBING M/C
• GEAR SHOPING M/C
• GEAR SHAVING M/C
• DEBUR'G & CHAMF'G
• CHAMFERING M/C
• INT.GRIND M/C
• EXT.GRIND M/C
• ANGULAR GRIND
• FAC'G & CENTER'G
• DRILL MACHINE
• GUN DRILL M/C
• BROACH M/C
• INT.ROLLING M/C
• EXT.ROLLING M/C
• WASHING MACHINE
• E.B.W MACHINE
• PRESS (5TON)
• STRAIGHT.PRESS (10T)
• HOT STAKING MC
• SURFACE GRINDING
• SUPER GRINDING
• MARKING MACHINE
• INT. HONING M/C
• EXT. HONING M/C
• GEAR HONING M/C
• TOOL GRINDING
• BROACH CUTTER REGRIND M/C
• HOB REGRINDING M/C
• SHAVING CUTTER SHARP'G M/C
• SHOT PEEN. & BLASTER
• INDUCTION HARDENING
• CARBURIZING FURNACE LINE
• NITRIDING (BATCH)
• M.P.I
• NOISE TESTER
• LEAK TESTER
• 3-DIMENSION MEASUR'G
• GEAR PROFILE MEASURING
• کوره زنبوری با دمای 1800c°
• کوره الکتریکی برای نرمالایزینگ و تمپرینگ
• خط کامل کربونیزه کردن
• خط کامل نیتراته کردن
• ماشین پرس 5 و 10 تن
• ماشین جا زنی گرم
• ماشین تراش CNC ( مخصوص چرخ دنده زنی )
• ماشین فرز CNC ( مخصوص چرخ دنده زنی )
• ماشین سنگ فوق نرم چرخ دنده
• ماشین های هنینگ
• ماشین های هاب چرخ دنده
• ماشین های سنگ زنی چرخ دنده
• ماشین دریل ماشین خان کشی
• ماشین سنگ ابزار تیز کنی
• ماشین اره
• ماشین تست نویز
• ماشین تست نشتی روغن
• ماشین اندازه گیری سه بعدی
• ماشین اندازه گیری مقطع چرخ دنده
:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید گیربکس خودرو
تذکر مهم : لازم به ذکر میباشد در صورت موجود نبودن آپدیت 98 ، نسخه های قدیمیتر این طرح ، در همان لینک قرار داده میشود . ولی به محض تهیه کردن آپدیت 98 و یا جدیدتر این طرح ، ورژن جدیدتر نیز در همان صفحه قرار داده خواهد شد .درصورتی که ورژن طرح مربوط به سال 97 یا 98 و یا جدیدتر از آن باشد ، سال نگارش طرح روی متن لینک دانلود قید میگردد . در صورتی که روی لینک دانلود طرح ، سال تدوین طرح توجیهی قید نشده بود ... مشخصا آن طرح مربوط به سال های قبل از سال 97 میباشد .
کانال یوتیوب ما را سابسکرایب کنید . در این کانال ما سعی داریم کاملترین فیلم های آموزشی کشاورزی و دامپروری و فرایند های کسب و کار ، و خبرهای مهم مربوطه را برای شما کاربر گرامی جمع آوری کنیم. با سابسکرایب کانال ما در یوتیوب و همینطور در آپارات ، جدیدترین فیلمهای آموزشی کسب و کار ، در معرض تماشای شما قرار خواهد گرفت.