طرح توجیهی تولید پلوس خودرو سال 1402 + pdf + word

Plus the car2

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید پلوس خودرو سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل  word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید پلوس خودرو را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

پلوس جزئی از مکانیزم انتقال قدرت خودرو محسوب شده و عنوان کامل آن در صنعت خودروسازی ( سیستم پلوس دیفرانسیل جلو خودرو ) است .

کاملا واضح است که مورد مصرف و کاربرد این قطعات در خودرو سازی است و براحتی می توان گفت که هر خودرو بدون استثناء از این قطعات استفاده می کند .


نکاتی درباره محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید پلوس خودرو


محصول مورد نظر طرح حاضر ، تولید پلوس خودرو می باشد .

پلوس جزئی از مکانیزم انتقال قدرت خودرو محسوب شده و عنوان کامل آن در صنعت خودروسازی ( سیستم پلوس دیفرانسیل جلو خودرو ) است .

این مجموعه در خودروهایی که در آنها مکانیزم انتقال قدرت از موتور به چرخ های جلو انجام می شود ، کاربرد دارد .

حرکت مکانیکی که در موتور تولید می شود به گیربکس منتقل و در آنجا تحت کنترل درآمده ( از لحاظ سرعت و قدرت ) و سپس حرکت فوق به وسیله پولس به چرخ های جلو منتقل می شود .

هر خودرو دارای دو عدد پلوس است ، که از دو طرف گیربکس به دو چرخ جلو نصب شده اند .

مجموعه پلوس خود به عنوان یک مکانیزم مکانیکی محسوب می گردد ، که از قطعات مختلف تشکیل یافته است .

ذیلاً فهرست قطعات فوق آورده شده است :

  • سرپلوس
  • سه شاخه پلوس
  • گرد گیر
  • شافت پلوس

قطعات فوق پس از تولید ، مونتاژ گردیده و تشکیل پلوس را می دهند .


کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید پلوس خودرو


محصول تولیدی طرح ، سیستم پلوس خودرو است و لذا کاملا واضح است که مورد مصرف و کاربرد این قطعات در خودرو سازی است .

به راحتی می توان گفت که هر خودرو بدون استثناء از این قطعات استفاده می کنند ، لیکن مشخصات فنی آنها به نسبت نوع خودرو متفاوت است .

لازم به ذکر است که بازار قطعات خودرو به بخش های زیر تقسیم بندی می گردد :

بازار OEM :

این بازار را خودروسازان کشور تشکیل می دهند که شرکت های تأمین کننده آنها اقد ام به تأمین قطعات مورد نیاز خود از قطعه سازان می نمایند .

شرکت های ساپکو ( تأمین کننده شرکت ایران خودرو ) شرکت سازه گستر سایپا ( تأمین کننده شرکت سایپا ) شرکت اپکو ( تأمین شرکت ایران خودرو دیزل ) از شرکت اصلی فعال در این بازار به شمار می آیند .

بازار OES :

این باز ار خدمات پس از فروش خودروها می باشد که وابسته به شرکت های خودروساز است .

سازمان خدمات پس از فروش ایران خودرو ( ایساکو) ، شرکت سایپا یدک ، شرکت گسترش خدمات پارس خودرو ، مزدا یدک از شرکت های این گروه محسوب می شوند .

بازار AM :

این بازار قطعات خودرو شامل کلیه لوا زم یدکی فروش های مختلف در سطح کشور می باشد که به صورت آزاد ( بدون ارتباط خاص با خودرو سازان ) اقدام به فروش قطعات خودرو می نمایند .

کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید پلوس خودرو :

کشورهای تراز اول درتولید خودرو را می توانیم به عنوان بزرگترین تولید کننده و همچنین بزرگترین مصرف کننده قطعات مورد مطالعه معرفی نماییم .

از این رو می توان آمریکا ، ژاپن ، چین ، اروپای غربی ، اروپای مرکزی و شرقی و آسیا و اقیانوسیه را نام برد .


شرایط واردات و صادرات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید پلوس خودرو


شرایط واردات

با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی ، نتیجه گیری شده است که محدودیت خاصی برای واردات قطعات مورد مطالعه وجود ندارد . لذا با پرداخت حقوق گمرکی مطابق شماره تعرفه های امکان واردات وجود خواهد داشت .

مطابق مقررات منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی، هیچگونه محدودیت قانونی برای واردسازی قطعات خودرو وجود ندارد، لیکن لازم است در این خصوص به مورد بسیار مهم زیر توجه شود.

الف - بازار قطعات خودرو در کشورمان به سه گروه OES-OEM و AM تقسیم میگردد و شرایط خرید این گروهها به صورت زیر است .

بازار OEM

در این بازار به طورکامل قطعات از داخل کشور تهیه می شود و لذا در صورتی که امکان ساخت داخل برای قطعه ای موجود نباشد .

خودروساز خود رأساً اقدام به واردسازی قطعه مورد نیاز می نماید .

لذا واردات توسط غیر و فروش آن به خودروساز اتفاق نمی افتد ( خودروساز قطعات وارداتی را خرید نمی کند )

بازار OES

شرایط این بازار نیز مشابه شرایط عنوان شده برای بازار OEM است .

بازار AM

در این بازار شرایط رقابتی برقرار است . لذا در صورتی که قطعات وارداتی قابلیت رقابت به لحاظ کیفی و قیمت به موارد مشابه داخلی را داشته باشند، امکان واردات وجود خواهد داشت .

با توجه به مطالب ذکر شده ، می توان عنوان کرد که عملا" امکان واردات و فروش قطعات در بازار OEMو OES تنها برای شرکتهای خودرو ساز قابل انجام بوده ولی در بازار AM واحدهای مختلف امکان واردسازی و فروش قطعات منفصله خودرو را دارا هستند .

ب - محصول مورد مطالعه در گروه قطعات کند مصرف خودرو طبقه بندی می گردند، لذا مصرف آن در بازار خدمات پس از فروش بسیار پایین تر از بازار خودروسازان است بطوریکه بخش قریب به اتفاق این قطعات در بازار OEM مصرف می شود و از این رو میزان واردات نیز در سطح پائین خواهد بود .

ج - با توجه به مطالب ذکر شده ، قابل نتیجه گیری است که علیرغم نبود محدودیت برای واردات ، عملاً واردات این قطعات امکان ناپذیر و یا در سطح بسیار پایین اتفاق می افتد .

شرایط صادرات

از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگانی ، برای صادرات محصولات تولیدی طرح هیچگونه شرایط و محدودیتی وجود ندارد .

لیکن از آنجایی که این محصولات ، یک کالای صنعتی و مهندسی محسوب می گردند، از این رو ورود به بازارهای جهانی مستلزم برخورداری تولید کننده از شرایطی می باشد که در زیر به شرایط فوق اشاره شده است .

برخورداری از مزیت رقابتی به لحاظ قیمت

یکی از معیارهای مهم در صادرات قطعا ت خودرو ، قیمتهای رقابتی جهانی می باشد که این مورد نیز به شرایط اقتصاد کلان کشور در مقایسه با کشورهای مقصد صادرات باز می گردد.

از جمله این شرایط می توان به نرخ ارز، نرخ بهره، قیمت مواد اولیه، نرخ تورم و موارد مشابه اشاره کرد که با توجه به متغیر بودن عوامل فوق، لازم است توجیه پذیری اقتصادی صادرات در زمان واقعی صادرات و کشور های مقصد مورد تحلیل قرار گیرد .

برخورداری از مزیت رقابتی به لحاظ کیفیت

قطعات خودرو ، بخصوص قطعات سیستم انتقال قدرت آن از سری قطعات حساس به کیفیت می باشند . از این رو برای ورود به بازار جهانی لازم است از کیفیت رقابتی جهانی برخوردار بود .

برخورداری از توان فنی و مهندسی مناسب

توان مهندسی در طراحی قطعات ، انجام فرایند مهندسی معکوس ، قابلیت تولید با کیفیت مورد انتظار و رعایت کلیه الزامات مورد نیاز خریدار و .. از مواردی است که برخورداری تولید کننده از توان فنی و مهندسی لازم اجتناب ناپذیر می سازد .

برخورداری از توان مالی مناسب

دوره وصول مطالبات در صادرات عموما بالا است از اینرو لازم است صادر کننده از توان مالی مناسب برخوردار باشد .

آشنایی کامل با امور تجارت جهانی

فعالیت در بازار های جهانی مستلزم آگاهی کامل صادر کننده از مقررات و الزامات تجارت جهانی می باشد .

برخورداری از برند معتبر در سطح جهانی

یکی از موارد بسیار مهم در تولید و صادرات سیستم پلوس در بازارهای جهانی ، برخورداری تولید کننده از برند معتبر می باشد .

لذا در مورد سیستم پلوس نیز به نظر می رسد که تولید کننده لازم است با یک شرکت صاحب نام جهانی مشارکت ( Joint Venture ) ایجاد نماید .


اهمیت استراتژیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید پلوس خودرو


قطعه سازی یکی از صنایع مادر و اساسی در هر کشور به شمار می آید .

این قطعات خود به عنوان کالای واسطه ای در تولید انواع خودرو یا بازار خدمات پس از فروش آن مورد استفاده دارند .

از این رو توسعه صنعت قطعه سازی به مفهوم توسعه صنعت خودرو سازی کشور است .

لذا مجموعه قطعه سازی را می توان به عنوان یکی از محورهای توسعه کشورها تلقی کرد .

در حال حاضر واحدهای صنعتی مشابه متعددی در کشورمان مشغول قطعه سازی برای خودرو می باشند .

بنابراین در مجموع ملاحظه می گردد که قطعات تولیدی طرح به عنوان زیرساخت های صنعت کشور به شمار می آیند و از درجه اهمیت بالایی برخوردار می باشند .


فرایند اجرای این طرح توجیهی تولید پلوس خودرو

نگاهی به روش تولید پلوس خودرو

فرایند تولید پلوس خودرو به صورت زیر است :

1 – فورج گرم ( انتخاب مواد اولیه ( فولاد ))
2 – عملیات حرارتی
3 – عملیات تکمیلی ماشین کاری
4 – عملیات تکمیلی سنگ زنی
5 – مونتاژ قطعات
6 – پلوس آماده فروش ( محصول )

با توجه بر فرایند ارائه شده در بالا ، شرحی بر فعالیت های مختلف فرایند تولید ذیلا آمده است .

فورج گرم

فورج گرم خود یک فرایند تولید است که از عملیات زیر تشکیل یافته است .

انتخاب مواد اولیه

مواد اولیه مورد استفاده در تولید قطعات فورج را انواع فولاد تشکیل می دهند .

آنالیز دقیق مواد اولیه در خصوصیات مکانیکی و فنی قطعه نهایی بسیار نقش مهمی را ایفا می نماید از این رو انتخاب مواد اولیه ( نوع ترکیب فولاد ) اولین مرحله فرایند تولید محسوب می گردد .

آماده سازی مواد اولیه

برخی قطعات مورد استفاده در فرایند ، نیازمند استفاده از قطعاتی با مشخصه های مکانیکی خاص هستند که این مشخصات در مواد اولیه موجود بازار قابل استحصال نمی باشد .

از اینرو لازم است خواص مواد اولیه مورد استفاده از طریق عملیات متالوژیکی بهبود پیدا نماید .

کربن دهی ، نیتروژنیزاسیون و موارد مشابه از عملیات بهبود خواص مکانیکی مواد اولیه محسوب می گردد که این عملیات روی مواد اولیه مورد استفاده قطعه سازی انجام می گیرد .

گرم کردن مواد اولیه و رساندن آن به نقطه خمیری

عملیات فورج ( آهنگری ) به دو صورت گرم و سرد انجام می گیرد . روش سرد در ساخت قطعات با درجه استحکام پایین و همچنین درجه شکل دهی اندک مورد استفاده قرار می گیرد .

این روش کاربرد اندکی در صنعت دارد و اکثراً مخصوص قطعات کوچک و ساده است .

روش دوم عملیات فورجینگ ، فورج گرم است که بخش عمده و قریب به اتفاق قطعه سازی تحت این فرایند را تشکیل می دهد .

در این حالت مواداولیه مصرفی قطعه مورد نظر تا درجه خمیری به وسیله کوره های مخصوص عملیات آهنگری گرم شده ( گداخته شده ) و قطعه جهت عملیات کوبش و شکل دهی آماده می شود .

درجه دقیق حرارت دهی مواد تابع آلیاژ و ترکیب مواد و همچنین خصوصیات مکانیکی مورد انتظار از قطعه نهایی می باشد .

شکل دهی قطعه گداخته توسط ضربات پرس

محور فرایند فورجینگ ، شکل دهی قطعه در حالت گداخته است . در این مرحله قطعه سرخ شده در قالب قرار داده شده و به وسیله ضربات پرس فورج ، شکل قالب را به خود می گیرد .

در این عملیات قطعه گداخته با ف شار داخل قالب رانده می شود که این عمل سبب فشرده شدن قطعه و همچنین ایجاد بلورهایی یکسان و همگن با اندازه کوچکتر از وضعیت اولیه شده که در نهایت نتیجه سبب بهبود خواص مکانیکی قطعه همزمان با شکل گیری آن می گردد .

عملیات حرارتی

عملیات حرارتی در مورد قطعات مورد مط العه از اهمیت بالائی برخوردار است چرا که سطح سختی این قطعات لازم است از درجه بالائی برخوردار باشد .

سخت کاری در کوره های الکتریکی انجام می گیرد . استفاده از فولادهای مخصوص مانند فولاد سمانتسیون سبب اجرای یک فرایند حرارتی قابل قبول می شود .

ماشینکاری

ماشینکاری قطعات جهت تولید ابعاد و اندازه های دقیق و صافی سطح مطلوب انجام می گیرد که در مورد قطعات مورد مطالعه به منظور افزایش دقت ، کیفیت و نرخ تولید ، از ماشین ابزار مخصوص استفاده می گردد .

ماشینکاری شامل تراش ، فرزکاری و سنگ زنی خواهد بود که همه عملیات فوق توسط ماشین های مخصوص انجام می گیرد .

مونتاژ قطعات

پلوس خودرو از چند قطعه مونتاژ شده روی هم تشکیل شده است و لذا آخرین مرحله فرایند تولید ، مونتاژ می باشد که این فعالیت توسط ماشین های مخصوص مونتاژ انجام می گیرد .

ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید پلوس خودرو
  • کوره الکتریکی برای نرمالایزینگ و تمپرینگ
  • ماشین اینداکشن برای سختکاری سطحی
  • ماشین پرس (پتک) ضربه ای با تناژ 100 تا 200 تن
  • ماشین رولینگ برای رزوه کردن
  • ماشین تراش یونیورسال
  • ماشین تراش مخصوص
  • ماشین فرز مخصوص
  • ماشین سنگ مخصوص
  • ماشین مته

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید پلوس خودرو

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.