جستجو در محتوای K2
جستجو در مجموعه ها
جستجو در تماس ها
جستجو در محتوا
جستجو در خبرخوان ها
جستجو در وب لینک ها
امتیاز کاربر:  / 0
ضعیفعالی 

Car exhaust

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو سال 1400 با نرم افزار کامفار به صورت فایل  word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

اگزوز یکی از اجزاء فراگیر در کلیه خودروها بوده و وظیفه انتقال گازهای خروجی از حاصل از احتراق داخلی موتور خودرو را دارد . البته علاوه بر انتقال گازهای خروجی ، تصفیه و کم کردن ذرات معلق موجود در این گازها پس ازعبوراز مخازن و فیلتر های نصب شده بر روی اگزوز ، از دیگر وظایف اگزوز می باشد .


نکاتی درباره محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو


محصول مورد بررسی این طرح اگزوز خودرو می باشد که یکی از اجزاء فراگیر در کلیه خودروها بوده و وظیفه انتقال گازهای خروجی از خودرو را دارد .

اگزوز یکی از اجزاء خودرو می باشد که عملکرد آن هدایت گازهای خروجی حاصل از احتراق داخلی موتور خودرو است . اگزوز دارای دو وظیفه بسیار مهم دیگر نیز می باشد .

اولین وظیفه این قطعه علاوه بر انتقال گازهای خروجی تصفیه و کم کردن ذرات معلق موجود در این گازها پس ازعبوراز مخازن و فیلتر های نصب شده بر روی اگزوز است توجه به این نکته ضروریست که این مخازن و فیلترهای نصب شده بر روی اگزوز توانایی کاهش آلاینده ها را تا 80% دارند از این رو با توجه به این که در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات فراروی انسان ها مسائل زیست محیطی و افزایش گازهای گلخانه ای از جمله گاز 2 Co است که مهمترین ماده خروجی از اگزوز خودرو می باشد .

بنابراین طراحی و نصب صحیح اگزوز بسیار ضروری و مهم می باشد . دومین وظیفه بسیار اگزوز خودرو که کمتر به آن توجه می شود ، کاهش آلودگی صوتی می باشد که این وظیفه نیز توسط منبع انبساط که در مجموعه اگزوز نصب شده است انجام می پذیرد .

شایان ذکر است که در صورت عدم کاهش صدای خروجی حاصل از عملکرد و احتراق موتور عملا از این وسیله نقلیه به دلیل صدای بسیار گوش خراش و نیز خطرناك نمی توان استفاده نمود . نحوه کاهش صدای خروجی نیز بر اساس برخورد فرکانسهای خروجی از موتور خورو در منبع انبساط به یکدیگر از یک مسیر رفت و برگشتی بین دو دیواره منبع انبساط بنا شده است .

جهت کاهش آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز خودرو نیز مبدلهای کاتالیستی استفاده می شود عمده گازهای خروجی از موتور عبارتند از :

• مونوکسیدکربن (Co) : گازی سمی، بی بو، بی رنگ و به شدت خطرناك است .
• هیدروکربن ها (CnHn) : این ترکیبات معمولا از باقیمانده سوختی که در عملیات احتراق مصرف نشده است و بخار می شود تولید

می گردد و در معرض نور خورشید اکسیدانها تجزیه شده و با اکسید نیتروژن واکنش می دهند و تاثیرات بسیار مخربی بر لایه ازن دارند .

• اکسیدهای نیتروژن (Non) : این ترکیبات سبب ساز پدیده های مه دود و باران های اسیدی می باشند .

جهت کاهش و ایجاد تغییرات شیمیایی در آلاینده های فوق از مبدل های کاتاسیتی فلزی و یا سرامیکی استفاده می شود که هسته اصلی آنها بر مبنای فلز و یا سرامیک صنعتی بوده و از لایه های بسیار نازك فلزات گرانبها ( پلاتین ، رودیوم یا پالادیوم ) توسط یک لایه واسط بر سطح مجراهای این هسته ها پوشانده می شوند این مواد آلاینده های فوق الذکر را به ترکیباتی همچون آب ، دی اکسید کربن و 2 N تبدیل می نمایند .

علی الرغم استفاده از مبدل ها ، کاهش آلاینده های خروجی خودرو 100% نیست بنابراین در کشورهای مختلف استانداردهایی برای این منظور در صنایع خودرو سازی وضع می گردد .


کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو


از آنجاکه هر وسیله نقلیه موتوری باید مجهز به قطعه ای به منظور انتقال تخلیه گازهای حاصل از احتراق موتور به خارج ( لوله اگزوز ) و وسیله ای برای کاهش صدا یا منبع انبساط اگزوز باشد از اینرو محصول تولیدی نیز دارای هر دو قطعه لازم جهت خروج گازهای خروجی موتور و نیز منبع انبساط برای کاهش صدای خروجی از موتور می باشد .

این محصول جزء کالاهای واسطه تولید خودرو بوده و تقریبا در تمامی خودروهای امروزی استفاده می گردند . یکی دیگر از کاربردهای اگزوز که به آن افزوده شده است استفاده از مبدل های کاتالیستی می باشد .

میلیونها خودروی در حال کار منبع بالقوه ای برای ایجاد آلودگی هوا هستند. خودروسازان برای کاهش آلودگی ناشی از عملکرد خودروها وسیله ای مخصوص موسوم به مبدل کاتالیستی طراحی کرده اند که گازهای خروجی حاصل از احتراق در موتور از این مبدل عبور کرده و به سبب واکنش های شیمیایی که در آن انجام می گیرد میزان قابل توجهی از آلاینده های ناشی از احتراق را کاهش می دهند با این وجود این کار بصورت 100% انجام نمی پذیرد .

از اینرو بسته به کشور و مناطق مختلف سطح قابل قبول برای آلاینده های خروجی از موتور خودروها متفاوت است . از اینرو مهمترین موارد کاربرد و مصرف اگزوز خودرو انتقال گازهای خروجی از موتور، کاهش صدای کارکرد موتور از احتراق داخلی و نیز کاهش آلاینده های زیست محیطی می باشد .


استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو


3283 : روش آزمون انباره اگزوز
3282 : ملزومات عمومی درارتباط با نصب و تعیین مسیرعبوراگزوز موتور خودروها
51616 : روش های اندازه گیری صدای تولیدی سیستم اگزوزاتومبیل

کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو :

کـشورهای تـراز اول در تولیـد خـودرو را می توانیم به عنوان بزرگترین تولید کننـده و همچنـین بزرگتـرین مـصرف کننـده قطعـات مـورد مطالعه معرفی نماییم . از این رو می توان کشورهای آمریکا ، ژاپن ، چین ، اروپای غربی ، اروپای مرکزی و شرقی ، آسیا و اقیانوسیه را نام برد .


شرایط واردات و صادرات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو


• شرایط واردات

با مراجعه به کتاب مقررات واردات و صادرات وزارت بازرگانی ، نتیجه گیری شده است که محدودیت خاصی برای واردات قطعات صنعتی وجود ندارد و با توجه به اینکه قطعات مورد مطالعه نیز در فهرست قطعات صنعتی خودرو و غیره طبقه بندی می شود از اینرو مشمول این عدم محدودیت واقع می گردد و از اینرو کلیه واردکنندگان می توانند به هر تعداد اقدام به وارد سازی این قطعات بنمایند .

مطابق مقررات منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی ، هیچگونه محدودیت قانونی برای وارد سازی قطعات صنعتی وجود ندارد ، لیکن لازم است به مورد بسیار مهم زیر توجه شود .

1- بازار قطعات خودرو در کشورمان به سه گروه OES - OEM وAM تقسیم می گردد و شرایط خرید این گروهها به صورت زیر است .

بازار OEM

در این بازار به طور کامل قطعات از داخل کشور تهیه می شود و از اینرو در صورتی که امکان ساخت داخل برای قطعه ای موجود نباشد .

خودروساز خود رأساً اقدام به وارد سازی قطعه مورد نیاز مینماید . از اینرو واردات توسط غیر و فروش آن به خودروساز اتفاق نمی افتد ( خودروساز قطعات وارداتی را خرید نمی کند )

بازار OES

شرایط این بازار نیز مشابه شرایط عنوان شده برای بازار OEM است با این تفاوت که این بازار متعلق به خدمات پس از فروش خودرو می باشد .

بازارAM

در این بازار شرایط رقابتی برقرار است . از اینرو در صورتی که قطعات وارداتی قابلیت رقابت به لحاظ کیفی و قیمت به موارد مشابه داخلی را داشته باشند ، امکان واردات وجود خواهد داشت در واقع این بازار مربوط به فروشگاه های سطح کشور و همچنین تعمیرگاه های عمومی و آزاد می باشد که ارتباط خاصی با خودرو سازان ندارند .

با توجه به مطالب ذکر شده ، مشاهده می گردد که امکان واردات و فروش قطعات در بازارOEM و OES برای غیر خودرو ساز وجود ندارد و تنها در بازار AM امکان واردسازی قطعه آن هم در صورت وجود مزیت رقابتی امکان پذیر می باشد .

2 - اگزوز خودرو در گروه قطعات کند مصرف خودرو طبقه بندی می گردند ، از اینرو مصرف آن در بازار خدمات پس از فروش بسیار پایین تر از بازار خودرو سازان است بطوریکه بخش قریب به اتفاق این قطعات در بازار OEM مصرف می شود و از این رو میزان واردات نیز در سطح پائین خواهد بود .

3 - با توجه به مطالب ذکر شده ، قابل نتیجه گیری است که علیرغم نبود محدودیت برای واردات ، عملاً واردات این قطعات امکان ناپذیر و یا درسطح بسیار پایین اتفاق میافتد وعمدتا توسط شرکتهای خودرو ساز برای تولید محصول در بازار OEM مورد استفاده قرار می گیرد .

• شرایط صادرات

قطعه مورد مطالعه طرح حاضر، مجموعه اگزوز میباشد که در صـنعت خودروسـازی کـاربرد خواهد داشت از این رو با توجه به اینکه در امر صادرات یک کـالا، معمـولاً حجـم صـادرات یکـی از عوامل تعیین قیمت تمام شده کالا در مقصد محسوب می گردد از این رو در اینجـا تنهـا بـه شـرایط صادرات قطعات صنعت خودرو توجه شده و از زوایای مختلـف امکـان صـادرات مـورد بررسـی قرار گرفته است .

برخورداری از مزیت رقابتی به لحاظ قیمت

یکی از معیارهای مهـم در صـادرات قطعـات خـودرو، قیمـت هـای رقابتی جهانی می باشد که این مورد نیز به شرایط اقتصاد کلان کـشور در مقایسه با کشورهای مقصد صادرات باز می گردد .

از جمله این شرایط می توان بـه نـرخ ارز، نـرخ بهـره ، قیمـت مـواد اولیه، نرخ تورم و موارد مشابه اشاره کر د که با توجه به متغیـر بـودن عوامل فوق ، لازم است توجیه پذیری اقتصادی صادرات در زمان واقعی صادرات و کشورهای مقصد مورد تحلیل قرار گیرد .

برخورداری سازنده از برند معتبر

بازار قطعات خـودرو در جهـان دارای سـه بخـش عمـده OEM و OES و AM تقسیم بندی می گردد. از اینرو ا ز نگاه برند معتبر ورود به هر کدام از بازارهای فوق به صورت زیر است :

بازار OES و OEM : ورود به این بازارها مستلزم برخـورداری از برنـد معتبـر جهـانی می باشد . از این رو شرکت هایی که فاقـد ایـن برنـد هـستند لازم اسـت بـا ایجاد مشارکت با شرکت صاحب برند جهـانی ، قابلیـت ورود بـه بـازار OEM و OES را برای تولید خود ایجاد نماید .

بازار AM : در این بازارها می توان بـه هـر دو صـورت ورود بـا برنـد معتبـر جهانی و یا بدون آن نیز حضور پیدا کرد . لـیکن قیمـت هـای فـروش بـه نسبت برند مورد استفاده تغییر پیدا خواهد کرد .

برخورداری از مزیت رقابتی به لحاظ کیفیت

مجموعـه اگـزوز خـودرو ، از سـری قطعـات حـساس بـه کیفیـت می باشند. از این رو برای ورود بـه بـازار جهـانی لازم اسـت از کیفیـت رقابتی جهانی برخوردار بود .

مقررات دولتی

با مراجعه به مقررات واردات صادرات وزارت بازرگانی ، می تـوان گفت که هیچگونه محدودیتی در امـر صـادرات قطعـات خـودرو وجـود ندارد.

با توجه به مـوارد فـوق توجـه بـه ایـن نکتـه ضروریـست کـه ایـن محـصول از نظـر گمـرك جمهوری اسلامی ایران جـزء کالاهـای مجـاز جهـت صـادرات مـی باشـد بـا ایـن حـال جهـت صادرات قطعات خودرو باید به این نکته توجه کـرد کـه بـا توجـه بـه ایـن کـه خود روسـازان ایرانی مدت زمان بسیار کوتاهیست که در بازارهای جهـانی بـه صـورت صـادرات خـودروی کامل فعالیت می کنند از این رو در حال حاضر صادرات قطعات یدکی خودروها ی صادراتی بـه دلیلـی مـدت زمـان انـدك حـضور در بـازار هـدف و همچنـین حمایـت بـازار قطعـات یـدکی خودروهای مزبور توسط خود شرکت خودروساز به هیچ عنـوان توجیـه پـذیر نمـی باشـد از این رو در صورتی که هـدف صـادراتی بـرای محـصول اگـزوز خـودرو در نظـر گرفتـه شـود بایستی با بررسی خودروهای موجود در بازار هدف و نیاز آنها تولیدات انجام پذیرد تـا بـازار مناسبی جهت صادرات این محصول ایجاد گردد ضـمنا در حـال حاضـر بـا توجـه بـه وجـود کشورهای عراق و افغانستان که فاقد زیر ساختهای اقتصادی و صنعتی مناسـب جهـت تولیـد می باشند و حمایتهای بسیار خوبی که از طریق دولت جهت سرمایه گـذاری و صـادرات بـه این کشورها صورت می پذ یرد از این رو با بررسـی بـازار خودروهـای در حـال تـردد در ایـن کشورها و با تحقیق در مورد نیاز این بازار به قطعات یدکی می تـوان چـشم انـداز مناسـبی را برای ورود به این بازارها پیش بینی نمود .


اهمیت استراتژیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو


در کشور ما توسعه صنعت خودرو از سال 1371 شروع شده و سیاست های دولت درگسترش این صنعت و کسب سهم از بازار جهانی می باشد . توسعه صنعت خودرو سبب توسعه صنعت قطعه سازی در کشور شده است بطوریکه هم اکنون حدود 1700 قطعه سازدر کشور فعالیت می نمایند .

صنعت خودرو حدود چهار درصد و صنعت قطعه سازی 5/2 درصد از تولید ناخالص داخلی (GNP) کشور را تشکیل می دهند و در این میان قطعات کند مصرف خودرو که محصول مورد مطالعه نیز در آن خانواده قرار دارد ، به لحاظ تکنولوژیکی از اهمیت بالائی در قطعه سازی برخوردار می باشند . توسعه صادرات از دیگر سیاست های دولت است که قطعات خودرو نیز با توجه به ارزش افزوده بالا میتواند جزء محصولات صادراتی قرار گیرد .

نگاه ویژه مسئولین به صادرات قطعات خودرو، ایجاد ستاد ویژه توسعه صادرات این قطعات در سازمان توسعه تجارت ایران و بسیاری از موارد دیگر، نشان از وجود حرکتی عظیم در توسعه تولید و صادرات قطعات خودرو می باشد . بنابراین می توان گفت که هر چند قطعات خودرو در ردیف کالاهای اساسی و استراتژیک قرار ندارند ولی این قطعات در ردیف کالاهای مهم و حساس کشور قرار دارند .

محصول مورد مطالعه نیز جزء مجموعه قطعات خودرو محسوب می شود . از این رو اهمیت استراتژیک آن نیز در ردیف صنایع و بازار خودرو طبقه بندی می گردد .


فرایند اجرای این طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو

مجموعه اگزوز خودرو از سه قسمت مجزای لوله جدا ، انباره وسط و انباره عقب تشکیل یافته است و در تولید انباره ها به دلیل قرار داشتن در معرض فشار و درجه حرارت بالا که موجب خوردگی آنها می شود استفاده از ورق آلمونایز ( فولاد آلیاژی با نسبت موثر ترکیب آلومینیوم ) مناسب می باشد اما به لحاظ وارداتی بودن این نوع ورق و هزینه های بالای تهیه آن ، از ورق فولاد روغنی و گالوانیزه استفاده می شود .

فرآیند تولید اگزوز در برش ، سوراخ کاری ، خم کاری و جوش کاری خلاصه می شود . فرآیند تولید دو انباره تقریبا مشابه یکدیگر بوده اما به لحاظ تمایز قطعات و تفاوت جزئی در فرآیند تولید هر یک به طور مجزا بررسی می گردند همچنین لوله جدا که از لوله ساخته می شود و فرآیند آن شامل برش ، خمکاری و جوش کاری می باشد نیز بطورجداگانه توضیح داده می شود .

پس از تولید قطعات هر قسمت فرآیند مونتاژ بر روی آنها صورت می گیرد تا محصول کامل به دست آید که در هر قسمت پس از شرح فرآیند تولید به عملیات مونتاژ و تجهیزات مورد نیاز آن نیز اشاره خواهد شد .

بدنه انباره عقب

این قطعه از ورقSt-37 روغنی به ضخامت 1 میلیمتر ساخته می شود ولی مناسب ترین نوع ورق ، ورق آلمونایز است که مقاوم در برابر خوردگی و اثرات ناشی از ترکیبات گازهای خروجی ازاگزوز می باشد که به جهت وارداتی بودن آن امکان استفاده از آن به سادگی مقدور نمی باشد .

از انواع دیگر ورق هایی که امکان استفاده آنها در اگزوز وجود دارند ورق گالوانیزه می باشد که بسته به نوع سفارش قابل تامین هستند .

ترتیب عملیات در بدنه انباره عقب اگزوز بدین صورت است که ابتدا ورق توسط قیچی هیدرولیک به نوارهایی به عرض مورد نظر ( عرض گسترش یافته استوانه ) بریده می شود سپس نوارهای بریده شده از طول به فواصل مورد نظر ( طول گسترش یافته استوانه ) برش می خورند پس از آن با استفاده از خم کن دستی دو لبه عرض ورق به عرض 6- 4 میلیمتر جهت عملیات درزکوبی روی هم خم می شوند و پس از آن قطعات بریده شده توسط قیچی ، در دستگاه نورد غلطکی برقی به شکل استوانه ( رول ) تبدیل خواهد شد .

سپس به وسیله نورد لبه برگردان لبه های فوقانی و تحتانی استوانه به عرض 4-3 میلیمتر 90 درجه خم می شوند و به دنبال آن اپراتور لبه های خم شده را روی هم قرار داده واستوانه را در داخل پایه ثابت پرس ضربه ای 25 تن که به شکل استوانه ای می باشد قرار می دهد سپس با اعمال نیرو و پرس عملیات درز کوبی لبه های استوانه روی هم انجام می شوند تعداد ضربات پرس به طول سنبه و طول درز بستگی دارد چنانچه این دو با هم برابر باشند یک ضربه کفایت می کند و به نسبت کوچک بودن سنبه تعداد ضربات ( در طول درز ) افزایش می یابد .

پس از درز کوبی به جهت این که از محکم شدن اتصال اطمینان بیشتری حاصل گردد به وسیله دستگاه نقطه جوش از 6 نقطه آن را جوش مقاومتی می دهند . فرآیند عملیات این قطعه تا همین مرحله می باشد و از این پس عملیات مونتاژ قطعات دیگر روی آن انجام می پذیرد .

شبکه انباره عقب

این قطعه معمولا از جنس انباره می باشد که شرح فرآیند آن به قرار زیر است : ابتدا ورق توسط قیچی گیوتین برش زده میشود . قطعات بریده شده جهت مشبک شدن ( سوراخکاری ) به قسمت پرس کاری منتقل می شوند .

پرس مورد استفاده از نوع ضربه ای می باشد ، تعداد سوراخکاری شبکه برای هر انباره متغیر بوده و ازاینرو قالب های سنبه و ماتریس را به گونه ای انتخاب می کنند که برای انواع مختلف شبکه های اگزوز قابل استفاده باشد از این رو در این طرح قالب سنبه ماتریس با تعداد سوراخ 61 عدد در نظر گرفته می شود ( در سه ردیف 20- 21-20 عددی )

قطر سوراخ ها سه تا چهار میلی متر است و بسته به طول مشبک سازی تعداد قطعات سنبه زنی تغییر می یابد که برای شبکه انباره عقب عموم خودروها تقریبا 6 تا 8 ضربه کفایت می کند پس از مشبک شدن ورق ، می بایستی آن را به شکل رول ( استوانه ) تبدیل نمود برای این کار از دستگاه نورد غلطکی برقی استفاده می شود و این دستگاه دارای سه غلطک استوانه ای بوده که نیروی حرکتی آن از طریق الکترو موتور تامین می گردد .

سپس از چند نقطه از محل روی هم قرار گرفتن لبه های ورق ، اتصال ثابت به وسیله دستگاه جوش مقاومتی صورت می گیرد . دستگاه جوش مقاومتی مورد استفاده دارای دو فک ( یکی ثابت و دیگری متحرك ) است معمولا فک بالایی متحرك بوده که حرکت آن از طریق فشار پا بر روی پدال صورت میگیرد .

هنگامی که دو فک ثابت و متحرك طرفین ورق رول شده را در بر می گیرد ، جریان با ولتاژ پایین و آمپر بالا سبب ذوب شدن موضعی در نقطه اتصال می گردد .

درب انباره عقب

از این قطعه دو عدد در انباره عقب اگزوز مورد استفاده قرار می گیرد و جنس آن از ورق روغنی St-37 با ضخامت 1 میلیمتر می باشد که ترتیب فرآیند آن به شرح زیر می باشد . ابتدا ورق توسط گیوتین برش داده می شود .

مقدار مورد نیاز ورق در هر قطعه به شکل دایره میباشد ، بدین ترتیب نوار ورق در زیر پرس ضربه ای قرار گرفته و پرس به کمک قالب برش و کشش توام ، در هر ضرب یک قطعه تشتکی شکل را از ورق جدا می کند لازم به توضیح است عمق کشش در مقایسه با قطر گرده ناچیز بوده و با پرس ضربه ای در یک قالب امکان برش و کشش به راحتی مقدور می باشد .

این قطعه پس از هر ضربه پرس توسط سیستم پران ، از قالب خارج می شود و برای انجام عملیات سوراخ کاری به ایستگاه بعدی منتقل می شود و در این مرحله در کف قطعه تشتکی شکل سوراخی به منظور عبور لوله اگزوز ایجاد می گردد برای این منظور از روش پرس کاری و با کمک قالب های سنبه ماتریس استفاده می شود از آنجائیکه پرده انباره وسط نیز دارای 2 یا 3 سوراخ به همین قطر می باشد و نیز ابعاد برای انباره اتومبیل های مختلف متفاوت است از این روظرفیت پرس منتخب حداکثر 25 تن قابل تخمین می باشد .

لوله های انبار عقب ( قسمت جلو و عقب )

این لوله ها با دو طول عمدتا متفاوت برای لوله جلو و لوله عقب مورد نیاز می باشند . ضخامت این لوله ها بین 2/1 تا 8/1 میلیمتر با مشخصه St-42 می باشد که در این طرح با ضخامت 2/1 مد نظر است بدین منظور لوله ها توسط اره لنگ بریده می شود با این دستگاه می توان تعدادی لوله را با یکدیگر و به طور همزمان بروی دستگاه بست و عملیات برش را انجام داد این دستگاه در مقایسه با اره دیسکی نیاز به نیروی فشاری وارده از سوی اپراتور نخواهد داشت و نیروی وزن اره جهت فشار برش کفایت می کند .

پس از برش لوله ها یک سری عملیات خم کاری و پرس کاری روی آنها صورت می گیرد . خم کاری بایستی در هر لوله انجام پذیرد که این عمل توسط خم کن های هیدرولیکی با استفاده از سنبه قرقره ای و بستر U شکل انجام می شود اما برای لوله قسمت جلو عملیات چاك زدن چهار طرف محیط یک سر به وسیله پرس ضربه ای 25 تن انجام می شود همچنین لوله جلوی انباره عقب یک مرحله گشاد کردن نیز خواهد داشت . طی این عملیات قطر داخلی یک سر این لوله حدود 4 سانتی متر از طول گشاد خواهد شد .

ماشین مورد استفاده در این فرآیند پرس هیدرولیک 25 تن می باشد بدین ترتیب لبه لوله را بر روی فک دستگاه مستقر نموده و با اعمال نیرو توسط پرس فک ها شروع به باز شدن می نمایند ( مانند سه نظام دستگاه تراش ولی با مکانیزم حرکت مخروطی داخل سوراخ )

مونتاژ قطعات انباره عقب

پس از این که هر یک از قطعات ساخته شدند می بایستی در یک مجموعه روی هم مونتاژ گردند . اولین مرحله مونتاژ انباره عقب مربوط به درب منبع می باشد بدین ترتیب که درب عقب انباره با شبکه به وسیله دستگاه جوش قوس الکتریکی به صورت خال جوش اتصال می یابد ( در اتومبیل های سنگین و بیابانی به منظور تقویت اتصال از قطعات واسطه ای ورق به صورت L شکل استفاده می شود ) سپس جهت اتصال درب های منبع به بدنه انباره درب ها را در طرفین بدنه قرار داده و در بین فک های دستگاه پرس قرار می دهند و پس از بستن قطعه به دستگاه ، طی یک حرکت دورانی ( با دور تقریبی بین 200- 1500 دور در دقیقه ) با نزدیک شدن غلطک رفته رفته لبه درب منبع روی لبه بدنه پیچیده خواهد شد .

لازم به ذکر است که اتصال پشم شیشه در هنگام فتیله پیچ کردن دو سر منبع صورت می گیرد . پس از اتصال درب های اگزوز منبع ، مجموعه حاصل به قسمت جوش کاری منتقل میشود تا لوله های جلو و عقب انباره به آن جوش داده شوند. جوش کاری توسط دستگاه های جوش برقی با گاز محافظ 2 Co صورت میگیرد .

درمرحله پایانی اگزوزهای غیر از جنس ورق گالوانیزه را جهت رنگ پاشی به سالن رنگ منتقل نموده و اپراتور ( نقاش ) به وسیله پیستوله بادی ، اگزوزها را که روی واگن حمل سوار می باشند را رنگ آمیزی می کند .

بدنه انبار وسط

شکل این انباره به دو صورت بیضی و کتابی میباشد که در این قسمت به تولید انباره بیضی شکل اشاره خواهد شد، از آنجا که این دو نمونه تفاوت چندانی از جهت فرآیند ساخت با یکدیگرندارند از اینرو شرح فرآیند مذکور برای هر دو مورد صادق است. این انباره از انواع مختلف ورق های ذکر شده در ساخت انباره عقب قابل تولید می باشد .

لیکن ورق مورد نظر در این طرح از نوع فولاد روغنی St-37 با ضخامت یک میلیمتر بوده که این ورق به وسیله قیچی گیوتین به اندازه مورد نظر بریده می شود . سپس توسط خم کن اهرمی لبه های عرض ورق به اندازه 4 میلی متر بیش از 90 درجه خم کاری می شود و سپس اپراتور توسط خم کن دستی با بسته دوار، خم کاری دو طرف را ( به شکل نیم دایره ) انجام می دهد .

در آن دسته از انباره های وسط که مقطع آنها به شکل بیضی می باشد اینکار توسط نورد بیضی کن انجام می شود . سپس طرفین قطعه به وسیله نورد لب برگردان ، لبه زنی ( با زاویه 90 درجه ) می شود .

پس از آن لبه های خم شده روی هم قرار گرفته و توسط چکش پنوماتیکی درزکوبی می شوند . سپس برای رسیدن به استحکام بیشتر توسط دستگاه جوش مقاومتی، چند نقطه در طول درز نقطه جوش می شود بعد از این مرحله به جهت اینکه شکل بیضی ( یا کتابی ) آن یکنواخت گردد عملیات کشش بوسیله جک هیدرولیکی بر روی آن انجام می گیرد .

محافظ پشم سنگ

جنس این قطعه از ورق St-37 با ضخامت 1 میلی متر می باشد و وظیفه آن ضمن ایجاد فاصله مجاز بین دو پرده وسط ، مانعی برای جلوگیری از باز شدن پشم سنگ پیچیده شده به دورشبکه ورودی دود است .

فرآیند تولید این قطعه شامل برش و خم کاری می باشد به این صورت که ورق توسط گیوتین به نوارهایی به عرض 90 میلی متر برش زده می شود و سپس این نوارها از طول به فواصل معین بریده می شوند و پس از آن به وسیله خم کن دستی یا برش اهرمی دستی فرم مورد نظر حاصل می گردد .

بدنه انبار وسط

این قطعه به منظور طولانی کردن مسیر دود و تکیه گاه استقرار شبکه های ورودی و خروجی دود در نظر گرفته شده است . از این قطعه در انواع مختلف محصول بین 2 تا 4 عدد استفاده می گردد شکل این قطعه بستگی به مقطع بدنه اگزوز داشته و مانند درب اگزوز می باشد با این تفاوت که تعداد سوراخ های آن سه عدد و فاقد لبه می باشد .

فرآیند ساخت آن دقیقا مانند عملیات ساخت درب منبع وسط می باشد با این تفاوت که در اینجا ابتدا گردبری شده و سپس کشش ( در ادامه کورس پرس ) با پرس ضربه ای 63 تن انجام می شود . زیرا قطعه فاقد لبه می باشد بعد از این عملیات نوبت به برش سوراخ ها می رسد .

از آنجا که قطر لوله اگزوز برای اتومبیل ها با تعداد سیلندر بیشتر، بزرگتر می باشد برای انعطاف بیشتر و در نظر گرفتن تولید انواع اگزوز خودرو از پرس 25 تن ضربه ای استفاده می شود .

شبکه انباره وسط

جنس این شبکه از ورق فولاد روغنی St -37 به ضخامت 1 میلیمتر می باشد و به تعداد دو عدد از آن در انبار وسط استفاده می شود . فرآیند تولید و ابعاد آن دقیقا مانند شبکه انباره عقب می باشد .

درب انباره وسط

فرآیند ساخت درب انباره وسط دقیقا مشابه فرآیند تولید درب انباره عقب اگزوز می باشد لیکن شکل ظاهری آن به صورت بیضی یا کتابی است . ورق مورد استفاده St-37 به ضخامت 1 میلیمتر بوده و توسط گیوتین به شکل نوارهایی با عرض مشخص بریده می شود این نوار به زیر پرس ضربه ای هدایت می شود و عملیات کشش و برش همزمان بر روی آن انجام می گیرد .

قطعات منبع انواع مختلف اگزوز، پرس 63 تن ضربه ای در نظر گرفته شده است از اینرو به راحتی می توان پاسخگوی نیروی مورد نیاز کشش و برش ( گردبری ) درب انباره وسط به طور همزمان باشد . از این درب 2 عدد در انباره وسط استفاده می شود و مراحل ساخت آن مشابه درب انباره عقب می باشد .

لوله جلو و عقب انباره وسط اگزوز

فرآیند ساخت این لوله ها که برای ورود و خروج دود به کار می روند مانند فرآیند ساخت لوله های انباره عقب می باشد . به این منظور ابتدا لوله های فولادی به وسیله اره لنگ بریده می شوند سپس با استفاده از خم کن لوله با قالب V شکل عملیات خمکاری لوله ها متناسب با طرح اگزوز خودرو و تطابق آن با فیکسچر مناسب انجام می شود .

مرحله بعدی در تولید این قطعات شامل چاك زدن یک سر لوله ها به وسیله پرس ضربه ای 25 تن می باشد تا پس از آن گشاد کردن قسمت چاك زده شده با استفاده از پرس هیدرولیکی انجام شود .

مونتاژ قطعات انباره وسط

پس از تولید قطعات انباره وسط، ابتدا عملیات زیر مونتاژ محافظ پشم سنگ ، دو عدد پرده انباره وسط و دو عدد شبکه انباره وسط در یک ایستگاه به کمک فیکسچر مناسب و با استفاده از دستگاه جوش و برق به صورت جوش موضعی محل اتصال انجام می گیرد . مرحله بعدی ، اتصال پشم شیشه به مجموعه فوق می باشد که به وسیله دست انجام می شود .

با اتمام دو مرحله زیر مونتاژ قطعات داخلی ، عملیات درون جازدن آنها در داخل بدنه به وسیله برس هیدرولیک 25 تن صورت می گیرد . مرحله بعدی شامل جوش کاری پرده به بدنه با استفاده از نقطه جوش از 8 نقطه می باشد و پس از جوشکاری فتیله پیچ کردن یا به عبارت دیگر برگرداندن لبه انباره به بروی لبه بدنه انباره انجام خواهد شد که در این فرآیند مطابق توضیحات ارائه شده دو لبه بر روی یکدیگر پرس می شوند.

تا این مرحله تمام قطعات انباره وسط غیر از لوله ها مونتاژ شده اند ، برای مونتاژ لوله ها از جوشکاری Co2 استفاده می شود و در انتها عملیات نهایی بر روی انباره وسط تکمیل شده ، رنگ کاری می باشد که این مرحله دقیقا مشابه رنگ زنی انباره عقب می باشد .

تشریح فرآیند تولید لوله

لوله اگزوز وظیفه انتقال دود از مانیفولد خروجی به انباره وسط را بر عهده دارد و از دو قطعه لوله جدا و فلانج تشکیل شده است که در ادامه به فرآیند تولید هر یک اشاره می شود .

لوله جدا

فرآیند تولید و ساخت این لوله با برش به وسیله اره لنگ آغاز میشود و سپس خم کاری آن به وسیله خم کن هیدرولیکی انجام میگردد .

فلانچ

فلانچ به منظور اتصال لوله اگزوز به مانیفولد به کار می رود و از ورق فولادی به ضخامت 4 میلیمتر ساخته می شود و فرایند آن شامل برش ورق ، سوراخکاری و گردبری می باشد .

مونتاژ لوله اگزوز

مونتاژ لوله اگزوز شامل عملیات جوشکاری برق فلانج پس از قرار گرفتن لوله جدا بر روی آن می شود و در نهایت عملیات رنگ زنی لوله اگزوز انجام می گیرد .


ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو

• قیچی گیوتین
• ماشین اره لنگ
• خم کن دستی
• ماشین نورد غلطکی و لب برگردان
• ماشین پرس
• ماشین جوش
• ماشین رمی ( فارسی زن )
• ماشین جوش برقی
• جک هیدرولیک بیضی
• پیستوله رنگ کاری
• کمپرسور هوا

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید اگزوز خودرو

تذکر مهم : لازم به ذکر میباشد در صورت موجود نبودن آپدیت 98 ، نسخه های قدیمیتر این طرح ، در همان لینک قرار داده میشود . ولی به محض تهیه کردن آپدیت 98 و یا جدیدتر این طرح ، ورژن جدیدتر نیز در همان صفحه قرار داده خواهد شد .درصورتی که ورژن طرح مربوط به سال 97 یا 98 و یا جدیدتر از آن باشد ، سال نگارش طرح روی متن لینک دانلود قید میگردد . در صورتی که روی لینک دانلود طرح ، سال تدوین طرح توجیهی قید نشده بود ... مشخصا آن طرح مربوط به سال های قبل از سال 97 میباشد .

  • در صورتی که برای اخذ مجوز یا ارائه به بانک ، نیاز به تدوین طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو ، کاملا به روز ، اختصاصی و بانکیبل ، با پشتیبانی تا زمان اخذ وام دارید از طریق شماره های موجود در همان صفحه با ما تماس بگیرید تا از مشاوره کارشناسان ما ، در مورد شرایط تدوین طرح توجیهی بهره مند شوید . همینطور در صورت انعقاد قرارداد طرح توجیهی با ما ، میتوانید از کارشناس مربوطه خود ، مشاوره های لازم در مورد روشهای اخذ وام و اخذ مجوز را نیز دریافت نمایید .

کانال یوتیوب ما  را سابسکرایب کنید . در این کانال ما سعی داریم  کاملترین فیلم های آموزشی کشاورزی و دامپروری و فرایند های کسب و کار  ، و خبرهای مهم مربوطه را برای شما کاربر گرامی جمع آوری کنیم. با سابسکرایب کانال ما در یوتیوب و همینطور در آپارات ، جدیدترین فیلمهای آموزشی کسب و کار ، در معرض تماشای شما قرار خواهد گرفت.


Go to top

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت نزد کانون مشاوران سرمایه گذاری ایران محفوظ می باشد :: 1389-1388 :: طراحی و اجرا با کانون مشاوران سرمایه گذاری ایران

Free Page Rank Tool