جستجو در محتوای K2
جستجو در مجموعه ها
جستجو در تماس ها
جستجو در محتوا
جستجو در خبرخوان ها
جستجو در وب لینک ها
طرح توجیهی تولید باک سوخت خودرو سال 1400 + pdf + word - 1.0 out of 5 based on 1 vote
امتیاز کاربر:  / 1
ضعیفعالی 

Car fuel tank

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید باک سوخت خودرو سال 1400 با نرم افزار کامفار به صورت فایل  word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید باک سوخت خودرو را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

باك سوخت پلیمری یك نوع باك سوخت از جنس پلاستیك مصنوعی می باشد و در دسته ی محصولات فایبر گلاس قطعات خودرو قرار می گیرد . عمده ترین مصرف باک های سوخت پلیمری درزمینه صنایع نظامی می باشد .

از مزایای این محصول می توان به ، کم کردن هزینه هایی از قبیل هزینه تولید خودرو ، هزینه تعمیر ، هزینه های ناشی از انفجار و سوانح ، هزینه های حمل و نقل به دلیل وزن پایین این نوع باک و کاهش آلودگی محیط زیست و ... اشاره نمود .


نکاتی درباره محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید باک سوخت خودرو


باك سوخت پلیمری یك نوع باك سوخت از جنس پلاستیك مصنوعی است و در دسته ی محصولات فایبر گلاس قطعات خودرو قرار می گیرد . مخازن پلیمری از جنس پلی اتیلن سنگین است ، که نسبت به انواع فولادی آن خواص بهتری دارند . باك پلیمری از طریق واکنش های پلیمزاسیون بدست می آید و موادی همانند لاتكس ، سولفور ، پلی اتیلن ، نئوپرون ، فرمالدئید و برخی دیگر از مواد شیمیایی که برای رنگ و استحكام آن به آن اضافه می كنند ؛ در ساختمان آن بكار رفته اند .

این محصول به جهت انعطاف پذیری و ایمنی و ضد زنگ و رسوب از اهمیت خاصی برخوردار است و بر روی خودروهای مدرن و هواپیما های نظامی و نفتكش ها و آشتی های جنگی و ... قرار می گیرند و جایگزین باكهای سوخت قدیم که از جنس فلزی می باشند شده است . اما باک های سوخت پلیمری یک مشکل اصلی هم دارند و آن ، نفوذ پذیری پلی اتیلن سنگین است .

بنابراین در جهت رفع این عیب ، عملیات سطحی روی بدنه مخزن صورت می گیرد یا اینكه از مواد چند لایه استفاده می شود تا نفوذپذیری در حد قابل قبول کاهش یابد .

پیش بینی می شود ، نانوکامپوزیت های پلیمری نسل آینده مخازن سوخت پلاستیكی را تشكیل دهند . در آینده تقریبا تمامی خودرو ها و آشتی ها و حتی بسیاری ازوسایل که ازسوخت مایع استفاده می آنند از این محصول بهره مند میشوند و انقلابی در زمینه تولید قطعات خودرو ها بوجود خواهد آمد .

ویژگی های باك سوخت پلیمری :

الف : نفوذ ناپذیری این باكها در مقابل هوا و رطوبت وحرارت .
ب : سبكی ودر عین حال استحكام بالا و همچنین مقاومت ودر برابرتنش .
ج : نقطه ی اشتعال بالا .
د : جلوگیری از اتلاف سوخت به واسطه ی تبخیر آن .
ه : رسانایی آن کاهش می یابد .
و: وزن خود رو کاهش می یابد .
ز: تحت در جه حرارت مستقیم ١٥٠٠درجه تا ٥ دقیقه مقاوم است واین در حالی است که باك های معمولی درمقابل حتی یك جرقه نیز قابل انفجار هستند .
ح : عدم گرم شدن در مقابل گرما ودر نتیجه تبخیر نشدن سوخت داخل این باك .


کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید باک سوخت خودرو


باک سوخت به عنوان یکی از قطعات واسطه ای خودرو محسوب می گردند که در ساخت و همچنین در دوره بهره برداری از آن مورد استفاده قرار می گیرد . با سوخت قطعه کند مصرف است که دوره های نسبتاً طولانی درروی خودروهای تعویض نمی گردند .

از طرفی عمده ترین مصرف باک های سوخت پلیمری درزمینه صنایع نظامی است . نوعی پلیمر به نام پلی سولفات پلیمر به شکل مایع و جامد یافت می شود که در حال حاضر در کشور ایران محققان به ساخت شکل مایع این پلیمر دست یافته اند و ازعمده ترین کاربردهای این نوع پلیمر درساخت باک هواپیماهای نظامی می باشد . به علت عدم انفجار باک هواپیما و خاصیت ضد گلوله بودن آن واستفاده آن در ساخت موشک ها می باشد .

برخی از موارد استفاده وخصوصیات و ویژگی های باک سوخت پلیمری در زیر آمده است :

1. کم کردن هزینه هایی از قبیل هزینه تولید خودرو ، هزینه تعمیر ،هزینه های ناشی از انفجار و سوانح ، هزینه های حمل و نقل زیرا انواع باک ها بسیار سبک می باشند و وزن کم و هزینه جابجایی وانتقال آن را کاهش خواهد داد .

2. این سیستم جدید آلودگی محیط زیست را کاهش می دهد .

3. جلوگیری از خطرات ناشی از انفجار ، آتش سوزی .

4. صرفه جویی در مصرف سوخت و انرژی چون وزن خودرو را کاهش می دهد .

استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید باک سوخت خودرو :

محصول مد نظر فعلاً از استاندارد محصول مشابه ( مخازن سوخت مایع ) با شماره استاندارد اجباری ٦٤٨٠ پیروی می کند . ضمناً برای محصولات ساخته شده از پلیمرها شماره های استاندارد ملی ایران ٨١٤٢ و٧١٨٨ و٧١٨٧ و ٧١٨٦ در نظر گرفته شده است .

کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید باک سوخت خودرو :

کشورهای تراز اول در تولید خودرو را می توان به عنوان بزرگترین تولید کننده و همچنین بزرگترین مصرف کننده قطعات خودرو دانست . از این رو می توان کشورهای آمریکا ، ژاپن ، چین ، اروپای غربی ، اروپای مرکزی و شرقی و آسیا و اقیانوسیه را نام برد .


شرایط واردات و صادرات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید باک سوخت خودرو


• شرایط واردات

با مراجعه به کتاب مقررات واردات و صادرات بازرگانی هیچ گونه محدودیت وارداتی برای قطعات صنعتی در نظر گرفته نشده و ورود آنها به کشور موکول به رعایت قوانین و مقررات صادرات و واردات و قوانین گمرکی می باشد .

بنابراین با توجه به اینکه این محصول در فهرست قطعات صنعتی خودرو طبقه بندی می شود از اینرو کلیه واردکنندگان می توانند به هر تعداد اقدام به واردات این محصول بنمایند . اما لازم است به موارد بسیار مهم زیر توجه شود .

الف- بازار قطعات خودرو در کشور به سه گروه OES ، OEM و AM تقسیم می گردد و شرایط خرید این گروه ها به صورت زیر است :

بازار OEM :

در این بازار به طور کامل قطعات از داخل تهیه می شود و از این رو درصورتی که امکان ساخت داخل برای قطعات وجود نداشته توسط غیر و فروش آن به خودرو ساز اتفاق نمی افتد و خودرو ساز قطعات وارداتی خرید نمی کند .

بازار OES :

شرایط این بازار نیز مشابه شرایط عنوان شده برای بازار OEM است با این تفاوت که این بازار متعلق به خدمات پس از فروش خودرو می باشد .

بازار AM :

در این بازار شرایط رقابتی برقرار است . از اینرو درصورتی که قطعات وارداتی قابلیت رقابت به لحاظ کیفی و قیمت به موارد مشابه داخلی داشته باشند ، امکان واردات وجود خواهد داشت . با توجه به مطالب ذکر شده ، می توان عنوان کرد که عملاً امکان واردات و فروش قطعات در بازهـای OEM و OES تنـها بـرای شـرکتهای خودروساز قابل انجام بـوده ولی در بـازار AM واحـدهای مختلـف امکـانواردات و فروش قطعات را داراست .

ب - باک سوخت خودرو در گروه قطعات کند مصرف خودرو طبقه بندی می گردد ، لذا مصرف آن در بازار خدمات پس از فروش بسیار پایین تر ازبازار خودرو سازان است بطوریکه بخش عمده این قطعـات در بـازار OEMمصرف می شود و از اینرو میزان واردات نیز در سطح پایین خواهد بود .

ج - با توجه به مطالب فوق ، نتیجه گیری می شود که علیرغم نبود محدودیت برای واردات ، عملاً واردات ا ین قطعه امکان ناپذیر و یا درسطح بسیار پایینی اتفاق می افتد و عمدتاً توسط شرکتهای خودرو سازبرای تولید محصول در بازار OEM مورد استفاده قرار می گیرد .

• شرایط صادرات

در کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی کالاهای صادراتی و وارداتی به سه گروه تقسیم میشوند :

الف : کالاهای مجاز : که صدور یا ورود آنها با رعایت ضوابط نیاز به کسب مجوز ندارد .
ب : کالاهای مشروط : که صدور یا ورود آنها با کسب مجوز از وزارت خانه ای امكان پذیر است .
ج : کالاهای مشروط: که صدور یا ورود آنها به موجب شرع مقدس اسلام وقانون ممنوع است .

محصول فوق با توجه به اینكه یك کالای مهم و واسطه ای در صنعت خودرو است از اینرو بازار جهانی آن تابع فضای حاکم بر بازار این صنعت می باشد و ورود به بازار رقابت این محصول مستلزم برخورداری از توانایی ها و شایستگی هایی است آه در ذیل به آن اشاره میشود :

١ـ برخورداری از مزیت رقابتی به لحاظ قیمت
٢ـ برخورداری سازنده از برند معتبر
٣- برخورداری از مزیت رقابتی به لحاظ کیفیت
٤ـ مقررات دولتی

برخورداری از مزیت رقابتی به لحاظ قیمت

یکی از معیارهای مهم در صادرات قطعات خودرو ,قیمت های رقابتی جهانی می باشد که این مورد نیزبه شرایط اقتصاد کلان کشور در مقایسه با کشورهای مقصد صادرات باز می گردد . از جمله این شرایط میتوان به نرخ ارز, نرخ بهره , قیمت مواد اولیه , نرخ تورم و موارد مشابه اشاره کرد که با توجه به متغیر بودن عوامل فوق , لازم است توجیه پذیری اقتصادی صادرات در زمان واقعی صادرات و کشورهای مقصد مورد تحلیل قرار گیرد .

برخورداری سازنده از برند معتبر

بازار قطعات خودرو در جهان دارای سه بخش عمده OEM,OES,AM تقسیم بندی می شود . از اینرو از نگاه برند معتبر ورود به هرکدام از بازارهـای فـوق بـه صورت زیر است :

بازار OES و OEM:

ورود به این بازارها مستلزم برخورداری ازبرند معتبر جهانی می باشد . از اینرو شرکت هائی که فاقد این برند هستند لازم است با ایجاد مشارکت با شرکت صاحب برند جهانی , قابلیت ورود بـه بـازار OEM و OES را برای تولید خود ایجاد نماید .

بازار AM :

دراین بازارها می توان به هردو صورت ورود با برند معتبر جهانی و یا بدون برند آن نیز حضورپیدا کرد . لیکن قیمت های فروش به نسبت برند مورداستفاده تغییر پیدا خواهد کرد .

برخورداری از مزیت رقابتی به لحاظ کیفیت

باک سوخت پلیمری از سری قطعات حساس به کیفیت می باشند . از اینرو برای ورود به بازار جهانی لازم است از کیفیت رقابتی جهانی برخوردار باشد .

مقررات دولتی

با مراجعه کتاب مقررات واردات وصادرات بازرگانی این کالا در گروه کالاهای مجاز بوده و هیچ محدودیتی برای صادرات آن وجود ندارد .

اهمیت استراتژیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید باک سوخت خودرو :

در ایران توسعه صنعت خودرو از سال ١٣٧١ شروع شده و سیاست های دولت در گسترش این صنعت و کسب سهم از بازار جهانی می باشد. توسعه صنعت خودرو سبب توسعه صنعت قطعه سازی در کشور شده است بطوریکه هم اکنون بالغ بر ٢٠٠٠ قطعه ساز در کشور فعالیت دارند.

صنعت خودرو حدود چهاردرصد و صنعت قطعه سازی دو و نیم درصد از تولید ناخالص داخلی ((GNP کشور را تشکیل می دهند و در این میان قطعات تند مصرف خودرو که محصول مورد مطالعه نیز در آن خانواده قرار دارد ، به لحاظ تکنولوژیکی از اهمیت بالائی در قطعه سازی برخوردار است . توسعه صادرات از دیگر ساسیت های دولت است که قطعات خودرو نیز در این حرکت قراردارند .

نگاه ویژه مسئولین به صادرات قطعات خودرو ، ایجاد ستاد ویژه توسعه صادرات این قطعات در سازمان توسعه تجارت ایران و بسیاری از موارد دیگر ، نشان از وجود حرکت عظیم در توسعه تولید و صادرات قطعات خودرو می باشد.

بنابراین می توان گفت که هرچند قطعات خودرو در ردیف کالاهای اساسی و استراتژیک قرار ندارند ولی این قطعات در ردیف کالاهای مهم و حساس کشور قراردارند . محصول مود مطالعه نیز جزء مجموعه قطعات خودرومحسوب می شود . از اینرو اهمیت استراتژیک آن نیز در ردیف صنایع و بازار خودرو طبقه بندی می گردد .


فرایند اجرای این طرح توجیهی تولید باک سوخت خودرو

ابتدا مواد اولیه با درصدهای مورد نیاز در محصول توزین , سپس برای بدست آوردن یک ترکیب یکنواخت و همگن ازمیکسر استفاده می شود . پس از این مرحله جهت گرانول سازی ( اکسترودر) به دستگاه گرانول حمل می گردد .

این دستگاه که یک نوع اکسترودراست از یک سیلندرو مارپیچ با مارپیچ های ناهمسو تشکیل شده که برروی سیلندرها تعدادی المنت حررارتی گرمای لازم را جهت انجام عمل گرانول سازی بوجود می آورد .

دراین مرحله که در واقع یک مرحله پیش پخت است وبرای رسیدن به کیفیت بهتر محصول صورت می گیرد . مواد در پایان سیلندراز یک صفحه مشبک عبور کرده و توسط یک تیغه مولد به صورت دانه با کلوخه های کوچک خارج می گردد . مواد هنگام دانه شدن توسط جریان هوا و ضمن خنک شدن از فرم خمیری به فرم دانه های جامد تبدیل می شوند .

سپس توسط دستگاه تزریق اطلاعات که دارای یک سیلندر مارپیچ می باشد با چرخش معکوس توسط مارپیچی که در داخل سیلندر چرخش می کند مواد را به اندازه لازم جهت یک پریود عمل دستگاه داخل سیلندر می گرداند . هیترهای دمای حدود ٦٥ الی ٧٣ درجه سانتی گراد در می آورد . سپس قالب یکی از انواع باک ها پس از انجام بارگیری مواد در داخل سیلندرو مارپیچ و گرم شدن آماده برای تزریق می شود .

پس از آماده شدن قالب مواد مذاب در این مرحله ( مرحله تزریق ) با عبور از افشانک دستگاه که در سر سیلندر قراردارد وارد قالب می شود وفضای قالب را پرخواهد کرد . پس از تزریق مواد که فضای داخل قالب را پر کرده است باید بتواند بطور کامل شکل قالب را بخود بگیرد و تثبیت شده , سرد گردد و فرم قالب را بخود بگیرد. پس از خنک شدن قطعه موجود در قالب توسط گیره قالب بازشده و سیستم ماهیچه همزمان عمل کرده و ماهیچه ها از داخل قطعه خارج نمی شوند سپس سیستم پران قطعه از داخل قالب توسط نیروئی که پران به قطعه وارد می شود خارج می گردد .

مرحله آخر بسته بندی است . پس از خارج شدن قطعه از داخل قالب توسط اپراتور راهگاه قطعه جدا شده و در صورت داشتن پرت توسط یک برنده زائده قطعات جدا شده و در داخل جعبه ها قرار می گیرند .

بطور خلاصه روش تولید به قرار زیر است :

1 – مواد اولیه
2 – گرانول سازی ( اکسترودر)
3 – خنک کردن
4 – تزریق اطلاعات
5 – آماده سازی قالب و گیره
6 – تزریق
7 – خنک کردن
8 – باز کردن قالب و گیره
9 – بسته بندی


ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید باک سوخت خودرو

• گرانول ساز ( اکسترودر )
• میکسر ١٠٠٠ لیتری
• ماشین تزریق ١٠٠٠ گرمی
• کمپرسوراسکرو به ظرفیت هوادهی ٥ مترمکعب بر دقیقه
• آسیاب
• قالب های باک سوخت
• سیستم بسته بندی

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید باک سوخت خودرو

تذکر مهم : لازم به ذکر میباشد در صورت موجود نبودن آپدیت 98 ، نسخه های قدیمیتر این طرح ، در همان لینک قرار داده میشود . ولی به محض تهیه کردن آپدیت 98 و یا جدیدتر این طرح ، ورژن جدیدتر نیز در همان صفحه قرار داده خواهد شد .درصورتی که ورژن طرح مربوط به سال 97 یا 98 و یا جدیدتر از آن باشد ، سال نگارش طرح روی متن لینک دانلود قید میگردد . در صورتی که روی لینک دانلود طرح ، سال تدوین طرح توجیهی قید نشده بود ... مشخصا آن طرح مربوط به سال های قبل از سال 97 میباشد .

  • در صورتی که برای اخذ مجوز یا ارائه به بانک ، نیاز به تدوین طرح توجیهی تولید باک سوخت خودرو ، کاملا به روز ، اختصاصی و بانکیبل ، با پشتیبانی تا زمان اخذ وام دارید از طریق شماره های موجود در همان صفحه با ما تماس بگیرید تا از مشاوره کارشناسان ما ، در مورد شرایط تدوین طرح توجیهی بهره مند شوید . همینطور در صورت انعقاد قرارداد طرح توجیهی با ما ، میتوانید از کارشناس مربوطه خود ، مشاوره های لازم در مورد روشهای اخذ وام و اخذ مجوز را نیز دریافت نمایید .

کانال یوتیوب ما  را سابسکرایب کنید . در این کانال ما سعی داریم  کاملترین فیلم های آموزشی کشاورزی و دامپروری و فرایند های کسب و کار  ، و خبرهای مهم مربوطه را برای شما کاربر گرامی جمع آوری کنیم. با سابسکرایب کانال ما در یوتیوب و همینطور در آپارات ، جدیدترین فیلمهای آموزشی کسب و کار ، در معرض تماشای شما قرار خواهد گرفت.


Go to top

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت نزد کانون مشاوران سرمایه گذاری ایران محفوظ می باشد :: 1389-1388 :: طراحی و اجرا با کانون مشاوران سرمایه گذاری ایران

Free Page Rank Tool