طرح توجیهی تولید انواع تراورس های کامپوزیتی راه آهن سال 1400 + کامفار ( Word و Pdf )

Composite rail traverse

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی آبکاری قطعات پلاستیکی سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل  word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را انواع تراورس های کامپوزیتی راه آهن مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی انواع تراورس های کامپوزیتی راه آهن را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

 

تراورس کامپوزیتی راه آهن در زیر ریل راه آهن قرار داده شده و به عنوان بسترگاه ریل محسوب می شود .

در حالت کلی یک تراورس راه آهن ضمن محافظت از ریل از طریق انتقال نیرو از ریل و بار روی آن به زمین ، باید فاصله مطلوب بین ریل ها تحت بارهای مختلف را حفظ کند .

فاصله ی بین ریل ها معمولا 5.56 اینچ است.


نکاتی درباره محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید انواع تراورس های کامپوزیتی راه آهن


محصول مورد مطالعه طرح حاضر تراورس کامپوزیتی راه آهن می باشد ، که در زیر ریل راه آهن قرار داده شده و به عنوان بسترگاه ریل محسوب می شود .

در حالت کلی یک تراورس راه آهن ضمن محافظت از ریل از طریق انتقال نیرو از ریل و بار روی آن به زمین ، باید فاصله مطلوب بین ریل ها تحت بارهای مختلف را حفظ کند .

فاصله ی بین ریل ها معمولا 5,56 اینچ است . تراورس باید بتواند این فاصله را بدون افزایش بیشتر از 125,0 اینچ تحت دماها و بارهای متفاوت حفظ کند .

یعنی باید قابلیت تحمل 24000 پوند بار جانبی ، 39000 پوند بار استاتیک عمودی و 140000 پوند بار دینامیک عمودی را داشته باشد .

در غیر این صورت باعث انحراف ریل و از خط خارج شدن قطار و بالتبع تلفات جانی و مالی می شود . برای تأمین این منظور تراورس های راه آهن باید استحکام و سفتی مناسبی داشته باشند .

یک تراورس با کارایی بالا ، علاوه بر استحکام بالا باید مقاوم در برابر اشعه ی uv و نوسانات دمایی و حمله حشرات بوده و در ضمن عایق خوبی برای جریان الکتریکی باشد ، تا از برقراری جریان در ریل جلوگیری شود .

تراورس های کامپوزیتی که امروزه توجه اکثر راه آهن های دنیا را به خود جلب کرده است ، روش های ساخت کمابیش متفاوتی دارد .

در اکثر کشور های پیشرفته دنیا از پلاستیک های بازیافتی و ضایعات تایرهای اتومبیل و الیاف فایبر گلاس ، برای تولید این نوع تراورس ها استفاده می شود .

این تراورس ها مزایایی ندارد که تقریباً پاسخگوی نیاز امروزه راه آهن است .

مزایای تراورس های کامپوزیتی راه آهن

  • قدرت و استحکام بالا
  • عمر مفید 60-40 سال که این خاصیت ، هزینه تعویض و تعمیر را به شدت کاهش می دهد.
  • وزن کم
  • مقاومت خوردگی و مقاومت آتشگیری عالی
  • هدایت گرمایی و الکتریکی کم
  • خاصیت میرایی لرزه و صدا
  • نداشتن خواص مغناطیسی
  • انعطاف پذیری خوب
  • مقاوم در برابر نفوذ رطوبت و روغن ها
  • مضررات شیمیایی نداشته و محیط زیست دوست است

بعد از پایان عمر مفید می توان آن را بازیافت کرده و برای ساخت تراورس های جدید استفاده کرد و بدین ترتیب هزینه دفع ضایعات که در مورد سایر تراورس ها وجود دارد ، در این مورد حذف می شود.


کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید تراورس های کامپوزیتی راه آهن


تراورس ها همانطوری که از اسم آنها مشخص است قطعاتی هستند که در خطوط ریلی مورد استفاده قرار می گیرند و ذیلا این موارد شرح داده شده است.

خطوط ریلی راه آهن خارج شهر ( راه آهن جمهوری اسلامی ایران ) :

خطوط ریلی راه آهن مهمترین و بیشترین مورد مصرف تراورس ها می باشد .

همانطوری که پیشتر نیز شرح داده شد ، به صورت اجتناب ناپذیر در کلیه این خطوط تراورس ها حضور دارند .

خطوط ریلی داخل شهر ( مترو ) :

خطوط ریلی داخل شهر نیز از تراورس ها استفاده می نمایند .

خطوط ریلی داخل کارخانجات :

برخی کارخانجات که از مواد اولیه ادزی استفاده می کنند ، به منظور تسهیل حمل مواد از خط آهن استفاده می کنند . لذا در این مکان ها نیز از تراورس استفاده می شود . شایان ذکر است که در کلیه موارد ذکر شده تراورس به منظور نصب زیر ریل راه آهن کاربرد دارد .


کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول در طرح توجیهی تولید تراورس های کامپوزیتی راه آهن


با دارا بودن مزایای بسیار تراورس های کامپوزیتی ، طبیعی است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهان به این تکنولوژی روی می آورند .

در این میان نقش چندین کشور از بقیه پررنگ تر است که از جمله آنها :

در قاره آمریکا :

ایالت متحده آمریکا ، کانادا ، مکزیک

در اروپا :

فرانسه ، ایتالیا ، اسپانیا ، انگلیس و پرتغال

در آسیا :

ژاپن ، چین و هند

در این قسمت چند کمپانی که جزو تولید کنندگان عمده تراورس های کامپوزیتی هستند ، با ذکر مواد اولیه مورد استفاده ، روش تولید ، برخی خصوصیات تراورسها و ظرفیت تولید معرفی می شوند .

شرایط واردات و صادرات انواع تراورس های کامپوزیتی راه آهن :

با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات بازرگانی ، نتیجه گیری شده است که محدودیت خاصی برای تراورس های بتونی وجود ندارد و لذا کلیه واردکنندگان می توانند به هر تعداد با پرداخت حقوق ورودی اقدام به واردسازی آن نمایند .

اهمیت استراتژیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید انواع تراورس های کامپوزیتی راه آهن

حمل و نقل ریلی در تمام نقاط جهان ، روز به روز در حال افزایش چشمگیر است .

با توجه به آمار سال 2006 موجود در سایت امور بین الملل راه آهن ایران ، 1021744 کیلومتر خطوط ریلی در تمام کشورهای جهان وجود دارد ، که توسط آن سالانه 2351007 میلیون نفر کیلومتر مسافر و 9154561 میلیون تن کیلومتر بار جابه جا می شود .

با توجه به این ارقام چشمگیر و همچنین استراتژیکی بودن حمل و نقل ریلی در هر کشور ، لزوم گسترش وسایل و تجهیزات حمل و نقل ریلی کاملاً مشخص می شود .

بدین ترتیب تراورس به عنوان یکی از این تجهیزات نقش مهمی در صنعت حمل و نقل ریلی ایفا کرده و باید همانند سایر کشورهای پیشرفته ی دنیا ، در ایران هم نسبت به ساخت و نصب تراورس های جدید تر و با کارایی بالاتر اقدام شود .

تراورس کامپوزیتی با دارا بودن عمر مفید چندین برابر و توانایی فوق العاده در میرایش و جذب لرزه و صدا ، می تواند دستاورد بسیار مهمی در صنعت ریلی و محافظت از ریل ها باشد .

از طرف دیگر ، از تقریباً 930 میلیون تراورس مورد استفاده در خطوط ریلی ایالت متحده هر ساله 15 میلیون تراورس نیاز به تعمیر و یا تعویض دارند و این ، ضرورت استفاده از تراورس های با عمر مفید بیشتر را کاملاً نشان می دهد .

در کشور ما هم سالیانه مقادیر بسیار زیادی تراورس راه آهن تعویض یا بهسازی می گردد و این جدای از هزینه هنگفت بستن خط و تغییر ریل ها و زیرسازی های لازم است .

اما اگر همین تراورس ها با کامپوزیت تقویت شوند ، عمر 7 ساله تراورس ها را تا 30 سال می توان افزایش داد و در ازای پرداخت هزینه اولیه دو یا سه برابر ، هزینه تعمیر و تعویض تا 4 برابر کاهش می یابد و در نهایت صرفه اقتصادی دارد .


فرایند تولید انواع تراورس های کامپوزیتی راه آهن

این محصول در کشور ما تولید ندارد . اما در کشور های پیشرفته ی دنیا روش های مختلفی برای ساخت آن وجود دارد . با مراجعه به سایت های اینترنتی و پتنت های موجود در این زمینه چند روش متداول تهیه تراورس کامپوزیتی به شرح زیر استنتاج شده است.

مقدمه ای بر ساخت تراورس کامپوزیتی :

اولین گام ها در جهت رفع مشکلات تراورس های چوبی و افزایش عمر آن ها ، اصلاح شیمیایی آن ها با موادی مانند creosote ،arsenic copper Chromated و برخی ترکیبات شیمیایی دیگر بوده است . روش دیگر استفاده از پلیمرهای بازیافتی ، مانند پلی اتیلن با دانسیته بالا و پایین ، پلی پروپیلن ، اکریلونیتریل بوتادین استایرن ، پلی وینیل کلراید به همراه فیلرهای معدنی مانند سنگ آهک ، شن وماسه و سنگ خارا و ... است .

در سال 1998 تراورس های کامپوزیتی با استفاده از ضایعات پلی اتیلن دانسیته بالا ، پلی پروپیلن ، تایرهای بازیافتی به همراه الیاف شیشه ریز شده ، به عنوان فاز تقویت کننده ساخته شد .

در سال 2003 یک نوع تراورس کامپوزیتی با استفاده از پلیمر ترموست فنولیک به همراه الیاف بلند شیشه ، با استفاده از فرایند پالتروژن ساخته شد . امروزه در ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی ، تراورس های کامپوزیتی از پلیمرهای ترموست مانند اپوکسی ، فنولیک و پلی یورتان به همراه الیاف بلند شیشه با استفاده از فرایند پالتروژن ساخته می شود .

اما در آمریکای شمالی و سایر کشورهای پیشرفته ، از پلیمرهای ترموپلاستک و تایرهای بازیافتی اتومبیل به همراه الیاف خرد شده شیشه به عنوان فاز تقویت کننده ، طی فرایند اکستروژن برای ساخت تراورس های کامپوزیتی استفاده می شود .

ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید انواع تراورس های کامپوزیتی راه آهن
  • اکسترودر دو پیچه مخصوص کامپاندینگ
  • اکسترودر تک پیچه مخصوص شکل دهی
  • سیستم خنک کننده
  • دستگاه کشش و برش
  • سایر لوازم و متعلقات خط تولید
  • دستگاه کشش و برش

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید انواع تراورس های کامپوزیتی راه آهن

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.