طرح توجیهی تولید انواع نایلون و نایلکس تجزیه پذیر سال 1400 + کامفار ( Word و Pdf )

Biodegradable Nylex

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید انواع نایلون و نایلکس تجزیه پذیر سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید انواع نایلون و نایلکس تجزیه پذیر را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

 

فیلم های نایلون ( پلی اتیلن ) با زندگی روزمره عجین شده و کاربردهای فراوانی دارند . در تمام کاربردهای عملی محصول تجزیه پذیر از غیرقابل تجزیه پذیر ، قابل تشخیص نیست و پلاستیک های حاوی مواد تجزیه پذیر از نظر خواص هیچ تفاوتی با دیگر پلاستیک ها ندارند .


نکاتی درباره محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید انواع نایلون و نایلکس تجزیه پذیر


در حدود نصف فیلم های پلی اتیلن از پلی اتیلن با دانسیته پایین و مابقی از جنس پلی اتیلن خطی با دانسیته پایین و پلی اتیلن با دانسیته بالا تولید می شوند .

جدا کردن فیلم از صنایع بسته بندی عملا ممکن نیست ، زیرا هر فیلمی در نهایت برای یک مصرف بسته بندی کاربرد دارد و بنا به کاربرد نهایی ، ویژگی های متفاوتی از آن ، از قبیل شفافیت ، تراوایی ، استحکام مکانیکی ، جمع شوندگی و ... اهمیت می یابند .

در جامعه ایران عمدتا به کیسه های پلی اتیلنی که برای بسته بندی های مختلف ( میوه ، لوازم خانگی کلیه قطعات الکتریکی ، چوبی و فلزی ) بکار می رود ، نایلون گفته میشود .

حال ممکن است این محصولات از نظر جنس و ساختار فیزیکی و شیمیایی با هم متفاوت باشند و اما در مهندسی شیمی نایلون گریدهای مختلف داشته ( گرید او گرید 66 و ... ) که از جنس پلی آمید بوده و کلا متفاوت از چیزی است ، که در بین عموم رواج دارد.

ولی در طرح حاضر منظور محصولاتی است ، که از پلی اتیلن ( LDPE ) تولید شده و روی آن ها عملیات چاپ صورت می گیرد . بنابراین در تمام گزارش منظورازنایلون ، نایلون پلی اتیلتی است .

متأسفانه به رغم مزایای فراوانی که محصولات نایلون و نایلکس در زندگی امروزه بشر فراهم نموده اند ، عیب بزرگ دارند که همان عدم تجزیه پذیری این مواد در مدت زمان مناسب است .

به گونه ای که بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ سال طول می کشد ، تا این مواد مخرب در طبیعت تجزیه شوند .

این مواد ممکن است عمومی را وارد چرخه حیاتی کنند که در نهایت بدن انسان را تحت تأثیر قرار می دهد و می توانند اکوسیستم را از شکل طبیعی خارج کنند .

بدون ایجاد یک سیستم بازیافت قوی اجازه می دهیم این مواد تمام این مدت در طبیعت باقی بمانند و بر محیط زندگی مان تأثیر منفی به جا بگذارند .

یکی از راه های مقابله با این خطر استفاده از محصولات پلاستیکی تجزیه پذیر است ، که به تازگی در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار گرفته است .

در این ترکیبات پیشرفت ، تجزیه پذیری اولیه بستگی به ترکیبی از نور ، گرما ، فشار و هوا دارد . ویژگی اصلی اینپلاستیک های حاوی مواد تجزیه پذیر از نظر خواص هیچ تفاوتی با دیگر پلاستیک ها ندارند .

در تمام کاربردهای عملی محصول تجزیه پذیر از غیرقابل تجزیه پذیر ، قابل تشخیص نیست .

به طور مثال استحکام ، شفافیت ، خواص حرارتی ، خواص چاپی و نهایتا نفوذ پذیری در مقابل گاز و رطوبت ، همگی همانند محصول تجزیه ناپذیر در طول عمر مفید است .

همچنین نیازی به تغییر و یا اعمال هر گونه ویژگی پیچیده در فرآیندهای معمول تولید پلاستیک ها نیست و خروجی هم مانند آن هاست .

پلاستیک های تجزیه پذیر می توانند مجددا استفاده شده و بازیافت شوند و در مدت زمان کوتاهی تجزیه و ناپدید گشته و هیچ اثری حتی گاز متان و دیگر مواد مضر از خود باقی نمی گذارند .

در واقع هیچ روش ساده ای جهت تشخیص پلاستیک تجزیه پذیر از پلاستیک های معمولی وجود ندارد .

عمر مفید محصولات تجزیه پذیر در زمان تولید برنامه ریزی می شود و به طور معمول مدت کوتاهی هم جهت انعطاف پذیری می تواند کم و زیاد باشد .

عوامل متعددی مانند نور آفتاب ، گرما و تنش ( کشیدن و پاره کردن ) می توانند تجزیه را سرعت بخشند و با این که فرآیند تجزیه شدن حتما اتفاق می افتد ، می توان آن را با سرد کردن یا انجماد به طور قابل ملاحظه ای به تأخیر انداخت و شرایط نگهداری متناسب با محصول نیز مورد نیاز است .

تقریبا همه فیلم های منعطف و نیمه سخت تک لایه و چند لایه پلی اتیلن و پلی پروپیلن را می توان به کمک فن آوری تجزیه پذیری بدون تغییر فرآیند تولید ، تجزیه پذیر نمود .

فرآیند تجزیه دقیقا پس از خروج پلی اتیلن از اکسترودر با اختلاط مقدار کمی افزودنی آغاز می شود .

این افزودنی ها زنجیره کربن - کربن را می شکنند و به این ترتیب موجب کاهش وزن مولکولی و در نتیجه استحکام و دیگر خواص مکانیکی می شوند .

 


کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید انواع نایلون و نایلکس تجزیه پذیر


 

امروزه فیلم های نایلون ( پلی اتیلن ) با زندگی روزمره عجین شده و کاربردهای فراوانی دارند . برخی از کاربردهای نایلون به شرح زیر می باشند ، ولی به هیچ وجه موارد مصرف و کاربردهای این نوع فیلم ها را در کل بیانگر نخواهد بود و قطعا دامنه موارد مصرف و کاربرد این محصول بسیار وسیع می باشد .

صنایع بسته بندی :

مورد مصرف فیلم های پلی اتیلن در صنعت بسته بندی بسیار گسترده است ، یکی از این مصارف با عرض ها و ضخامت های گوناگون است ، که جهت بسته بندی کارتن ها ، بطری ها و ظروف و محصولات متنوعی می باشد ، که اصطلاحا آن ها را شرینک پک ( shrink pack ) می نامند .

به طور مثال نایلون دور بطری های نوشابه و یا آب معدنی و با کارتن های مواد غذایی مانند بیسکویت و یاقوطی های کنسرو ، مانند تن ماهی و غیره . معمولأ عرض این فیلم ها بین ۳۰ الی ۷۰ سانتی متر و ضخامت آن ها از ۹۰ الی ۹۰ میکرون به سفارش مشتری می باشد .

مصرف دیگر فیلم های پلی اتیلن در صنعت بسته بندی ، جهت چاپ الفاف های گوناگون می باشد . این فیلم ها معمولا به صورت لمینت شده استفاده می شوند ، که تشکیل شده از یک لایه فیلم پلی اتیلن جرقه خورده ، که طرح های مورد نظر روی آن چاپ می شود و لایه دیگری که روی آن چسبانیده و پرس شده است . به طور مثال لفاف های اقلام بهداشتی مانند دستمال های کاغذی و با مواد غذائی و غیره .

مصارف عمومی نایلون های عریض در همه جا کاربرد دارند ، برای پوشش موقت انبارها و بناهای مختلف و جلوگیری از خسارات ناشی از آب و هواو گرد و خاک و غیره . فیلم های پلی اتیلن تک لایه تولید شده تا عرض ۳ متر به صورت باز شده و ضخامت ۳۰ الی ۲۲۰ میکرون قابل تولید می باشند .

فیلم های پلی اتیلن سه لایه اما ، کاربردی اختصاصی تر دارند . از آن جا که این گونه فیلم ها با ضخامت کمتر استقامت بیشتری دارند در جایی که خواص فیزیکی حائز اهمیت است ، کاربرد بیشتری دارند . به طور مثال ، فیلم نایلون سه لایه کم عرض ، در صنعت مواد غذایی مثلا در بسته بندی لبنیات کاربرد گسترده ای پیدا کرده و با برای کیسه های تبلیغاتی گوناگون با استقامت خوب از این نوع فیلم ها استفاده می شود .

فیلم های گلخانه ای :

فیلم های با عرض ۳۳۰ سانتی متر و ضخامت ۳۵ میکرون جهت پوشش دوم گلخانه ها و برای ایجاد عایق حرارتی در فصل زمستان کاربرد خاص دارد . فیلم های نایلون گلخانه ای تنوع بسیار زیادی دارند .

لازم به ذکر است که کاربرد عمده نایلون و نایلکس تجزیه پذیر در موارد بسته بندی می باشد و در مواردی همچون پوشش بنا ها و فیلم های گلخانه ای کاربرد چندانی ندارد زبرا فرآیند تخریب پذیری این مواد با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تشدید می شود .

 


استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید انواع نایلون و نایلکس تجزیه پذیر


طبق بررسی های انجام شده از شرکت های مختلف تولید کننده مشخصات فنی و استانداردهای کیسه های نایلوئی به شرح زیر می باشد .

الف ) اقسام نایلون استاندارد :

  • نایلون طانه معمولی باید شفاف ، نرم و بدون موج و خط و خش بوده و حداقل تلرانس ضخامت را دارا باشد .
  • نایلون طاقه شیرینگ ( جمع شونده ) باید شفاف و بدون موج بوده و ضخامت آن در تمام سطح یکسان بوده و حداقل تلرانس را دارا باشد و در برابر حرارت تا ۲۰ درجه به سرعت جمع شده و مقاومت از خود نشان دهد .
  • نایلون کیسه معمولی و شیرینگ باید دارای دوخت محکم و آب بندی باشد و از لحاظ فنی مهمان مشخصات بالا را داشته باشد .
  • نایلون مخصوص مرغ و گوشت منجمد : شفاف با گرید غذایی کمترین میزان واکنش شیمیایی با دوخت محکم و آب بندی و مقاومت کامل در برابر تغییر دما ( انجماد گرما ) .
  • نایلون سه لایه مایعات : شفاف ، با گرید غذایی ، دوخت محکم و آب بندی و خاصیت به هم پیوستگی مولکولی بسیار بالا .

ب ) اقسام نایلکس استاندارد

1- نایلکس معمولی ضخیم باید خشک و سبک با دوخت محکم باشد .

2- نایلکس پر تعداد نازک باید خشک و سبک بوده و حداکثر تعداد را در کیلوگرم بدهد و علاوه بر آن محکم نیز باشد .

استاندارد بین المللی برای تولید پلاستیک تجزیه پذیر 13432 EN و ASTM D64 می باشد . همچنین این محصولات طبق استاندارد USA - FDA ( استاندارد غذایی ، دارویی و بهداشتی ایالات متحده آمریکا ) در بسته بندی و تماس با مواد غذایی ، دارویی ، آرایشی و بهداشتی کاملا بی ضرر و مطابق با مقررات شناخته شدند .

از طرفی به طور کامل با راهنمای 2002/72 /EC و 89 / 109/EEC مطابقت دارد و جواز حضور در اتحادیه اروپا را کسب نموده است . استاندارد کسب شده دیگر این محصولات ، CA CFIA ( آژانس بازرسی مواد غذایی کانادا ) می باشد .


کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید انواع نایلون و نایلکس تجزیه پذیر


 با توجه به الزامات و استانداردهای موجود در کشورهای اروپایی ( مانند انگلیس و فرانسه ) ، آمریکایی و آسیای شرقی ( مانند ژاپن و چین ) بیشترین مصرف این محصولات در این کشورها می باشد .

تعداد تولید کنندگان این محصول نیز در این کشورها بیشتر از نقاط دیگر جهان است.

شرایط واردات و صادرات انواع نایلون و نایلکس تجزیه پذیر :

مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید نایلون و نایلکس با قابلیت تجزیه پذیری قانون سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، شامل حقوق گمرکی ، مالیات ، حق ثبت سفارش کالا ، انواع عوارض و سایر وجوه دریافتی از کالاهای وارداتی می باشد و حقوق ورودی برای این تعرفه ۳۵% می باشد .

همچنین این محصول از نظر صادرات جزء کالاهای مجاز بوده، یعنی صادرات آن با رعایت ضوابط نیاز به کسب مجوز ندارد .

اهمیت استراتژیک انواع نایلون و نایلکس تجزیه پذیر :

محصولات نایلونی از کیسه های نایلونی از جمله محصولاتی هستند ، که مستقیما به دست مصرف کننده می رسند ، یعنی در واقع جزء محصولات End Use می باشند .

این محصولات بنا به کاربردهای ویژه و خاصی که دارند ، از جایگاه حساسی در زندگی مصرفی مردم و همچنین صنعت بسته بندی برخوردار بوده ، بطوری که حمل و نقل کالا را بسیار راحت تر نموده و هزینه های تمام شده و حمل و نقل را بسیار پایین تر می آورد .

به عنوان مثال کیسه های نابلونی که برای بسته بندی انواع نوشیدنی ها مثل نوشابه ها به کار می رود .

مثلا کارخانه کارخانه های تولید نوشابه و آب معدنی با بسته بندی های 6 عددی و ۱۲ عددی محصولات خود ، بسیار سریع تر و راحت تر آن ها را به دست مصرف کننده می رساند و بسته بندی باعث توان و سرعت تولید بالاتر و کم کردن هزینه های تمام شده می شود .

علاوه بر این در سایر صنایع نظامی ، رفاهی و ... نقش نایلون به عنوان محصول محوری بسته بندی نقشی حیاتی ، حساس و انکارناپذیر بوده ، به طوری که می توان گفت هیچ محصولی نمی تواند این نقش را به عنوان جایگزین داشته باشد .

در مورد محصولات تجزیه پذیر با توجه به الزامات زیست محیطی برای کاهش مصرف محصولات غیر قابل بازیافت ، اهمیت استراتژیکی تولید آن ها برجسته تر می شود .


فرایند تولید انواع نایلون و نایلکس تجزیه پذیر

فناوری پلاستیک های کاملا تجزیه پذیر ، استفاده از یک نوع افزودنی تجزیه اکسایشی پلیمر است ، که به عنوان کاتالیزور عمل کرده و شکست زنجیرهای طویل مولکولی را تسریع می کند .

این مواد نمک های فلزی هستند و موجب شکستن و جدا شدن پیوندهای کربن- کربن در زنجیرهای مولکولی می گردند .

این مواد معمولا نام های تجاری دارند و به عنوان مواد تسهیل گر تجزیه پلاستیک ها شناخته می شوند و انواع و خاصیت های متفاوتی دارند ، که تولید کنندگان مواد افزودنی تامین کننده آن ها هستند .

با وجود افزودنی های پیش گفته شده در فرمولاسیون مواد اولیه ، محصولات پلاستیکی شکننده شده و سریعا به قطعات کوچک خرد تبدیل می شوند .

با افزایش کاهش ابعاد زنجیرها ، اکسیژن می تواند با کربن ترکیب شده و CO2 حاصل شود .

با پیشرفت این کار ، جرم مولکولی به کمتر از ۴۰۰۰۰ واحد افت کرده و در این مرحله ماده قابلیت خیس شدن توسط آب را پیدا می کند و میکروارگانیسم ها می توانند به کربن و هیدروژن دسترسی پیدا کنند .

کربن در ساختار دیواره سلولی استفاده می شود و به شکل CO آزاد شده و هیدروژن هم تولید آب می کند . این مرحله را زیست تجزیه پذیری می نامند .

افزودنی های تجزیه اکسایشی در مرحله اکستروژن ( وقتی که ماده گرم شده و برای تشکیل فیلم های بسته بندی ذوب می شود ، افزوده می شوند .

افزودنی تجزیه پذیر به صورت مستربچ اضافه شده و استفاده از آن تنها در مقادیر کم برای واکنش تجزیه پذیری نیاز است تنها بین ۱ تا ۳ درصد ) .

تجزیه پذیری پس از خروج از اکستروژن آغاز می شود و در زمان کاربرد بسیار کند است ، به گونه ای که عملا هیچ تاثیری روی خواص فیلم ندارد .

پایدارکننده ها هم در این مستربچ ها افزوده شده اند ، که از تجزیه پذیری در حین فرآیند ذوب جلوگیری کرده و مقیاس زمانی آغاز واکنش را تعیین می کنند .

بنابراین دوره های متفاوت متناسب با کاربرد را می توان با توجه به کاربرد نهایی محصول طراحی کرد .

تکنولوژی تولید نایلون ( فیلم پلی اتیلنی ) در واقع یکی از ساده ترین تکنولوژی های تولید بوده ، که در داخل کشور به آسانی قابل دسترسی است .

مواد اولیه این طرح به نسبت مورد نیاز توزین گردیده و جهت مخلوط شدن به مخلوط کن هدایت می گردند .

سپس مواد مخلوط شده به دستگاه اکسترودر هدایت شده ، ذوب و سپس با عبور از قالب مخصوص به صورت لوله ای شکل در می آیند ، لوله مذاب پلیمر با استفاده از دمش باد به ضخامت و عرض مشخص باد شده و سرد می گردد .

در نهایت به صورت رول پیچیده شده کناره های آن برش داده شده و ضایعات حاصل از برش به آسیاب اولیه برگشت داده می شود و فیلم پلی اتیلن آماده چاپ می گردد .

تفاوتی که ممکن است تولید کنندگان این محصول با هم داشته باشند ، فقط در مدل دستگاه های استفاده شده می باشد و الا تکنولوژی تولید فیلم یکسان می باشد .

خوشبختانه تجهیزات خط تولید این محصول در داخل کشور ساخته می شود .

ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید انواع نایلون و نایلکس تجزیه پذیر
  • دستگاه اکسترودر
  • دستگاه چاپ
  • دستگاه دوخت و برش
  • دستگاه پنوماتیک دسته زنی
  • دستگاه جرقه زنی
  • آسیاب و متعلقات کارگاهی

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید نایلون و نایلکس تجزیه پذیر

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.