طرح توجیهی تولید مشمع یا مشما ( نایلون ) سال 1400 + کامفار ( Word و Pdf )

Buy plastic2

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید مشمع یا مشما ( نایلون ) سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید مشمع یا مشما ( نایلون ) را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

 

مشمع یا نایلون محصولی می باشد ، که عمدتا در صنایع بسته بندی و همچنین مصاوف عمومی مانند پوشش دهی انبار ها و ... مورد استفاده قرار می گیرد .


نکاتی درباره محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید مشمع یا مشما ( نایلون )


مشمع یا نایلون پلیمری است ، که در سال ۱۹۳۵ توسط والاس کارتروز متخصص شیمی آلی شرکت دوپونت DuPont ، که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مواد شیمیایی در آمریکا و جهان است ، ساخته شد.

کارتروز ۷ سال بر روی این پروژه فعالیت نمود ، تا در نهایت موفق شد درسال ۱۹۳۸ اولین محصول نایلونی را که مسواکی با الیاف نایلون بود تولید نماید .

سپس مشهورترین محصول نایلونی که همان جوراب نایلونی زنانه است ، در تاریخ ۵ می ۱۹۴۰ به بازار عرضه شد .

برای تبلیغ نایلون آنرا به استحکام فولاد و به خوبی و لطافت تار عنکبوت تعبیر کرده اند .

امروزه نایلون در شمار عظیمی از محصولات همچون چتر نجات ، لاستیک ماشین ، چادر ، طناب و بسیاری از ابراز نظامی استفاده می شود . با وجود این ما همچنان به جوراب زنانه می گویم جوراب نایلون .

اما در جامعه ایران نایلون در میان مردم عمدتاً به کیسه های که برای بسته بندی های مختلف ( میوه ، لوازم خانگی کلیه قطعات الکتریکی ، چوبی و فلزی ) بکار می رود اطلاق می شود ، که اصطلاحاً به مشمع نیز معروف می باشد .

حال ممکن است این محصولات از نظر جنس و ساختار فیزیکی و شیمیایی باهم متفاوت باشند و اما در مهندسی شیمی نایلون گریدهای مختلف داشته ( گرید ۶ و گرید ۶۶ و ... ) که از جنس پلی آمید بوده و کلاً متفاوت از چیزی است ، که در بین عموم رواج دارد.

ولی در طرح حاضر منظور محصولاتی است ، که از پلی اتیلن ( LDPE ) تولید شده و روی آنها عملیات چاپ صورت می گیرد ، بنابراین در تمام گزارش منظور از نایلون ، نایلون پلی اتیلنی یا مشمع است. عنوان طرح حاضر (( تولید مشمع )) می باشد .

در طبقه بندی محصولات تولیدی وزارت صنایع سه کد آیسیک ۳ وجود دارد که این عنوان را در بر می گیرد.

این سه کد تعرفه عبارتند از :

  • کیسه نایلون : ۲۵۲۰۱۵۱۶
  • کیسه پلی اتیلنی : ۲۵۲۰۱۵۱۴
  • چاپ روی نایلون و نایلکس : ۲۲۲۱۱۲۱۴

کیسه پلی اتیلنی که مجموعه گسترده ای از کیسه های با ضخامت های متوسط تا ضخیم را در برگرفته و عمدتاً جهت مصارف بسته بندی خاص ( صنایع شیمیایی ، کشاورزی و ... ) را شامل می شود و منظور این طرح نمی باشد.

اما در مورد دو کد تعرفه دیگر طبق اظهارات تولیدکنندگان نایلون و صنایع چاپ بعد از آن ، نایلون ها معمولاً به دو صورت به بازار عرضه می شوند ، یکی به صورت نایلون خام و بدون هیچگونه چاپ روی آن و دیگری به صورت نایلون با چاپ بر روی آن .

شاید این شبهه به وجود آید که کد ۲۲۲۱۱۲۱۴ مشمول تولید نگردیده و فقط خدمات چاپی را در برمی گیرد ، ولی بایستی اظهار داشت که طبق اظهارات تولیدکنندگان و متخصصین این صنعت در حال حاضر تقریباً تمامی تولیدکنندگان در کنار خط تولید نایلون یک یا چند دستگاه چاپ نیز قرار داده و خدمات چاپ را نیز انجام می دهند .

بنابراین ، این مشاور نیز در بررسی این طرح ، به دلیل واقعی تر بودن و منطقی تر بوده این کد تعرفه ( ۲۲۲۱۱۲۱۴ ) و تأیید تولیدکنندگان این صنعت ، محاسبات و بررسی های خود را بر اساس کد آیسیک ۲۲۲۱۱۲۱۴ انجام داده است .


کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید مشمع یا مشما ( نایلون )


امروزه فیلم های نایلون ( مشمع ) با زندگی روزمره عجین شده و کاربردهای فراوانی دارند . برخی از کاربردهای نایلون به شرح زیر می باشند ، ولی به هیچ وجه موارد مصرف و کاربردهای این نوع فیلم ها را در کل بیانگر نخواهد بود و قطعاً دامنه موارد مصرف و کاربرد این محصول بسیار وسیع می باشد .

صنایع بسته بندی :

مورد مصرف فیلم های پلی اتیلن در صنعت بسته بندی بسیار گسترده است ، یکی از این مصارف با عرض ها وضخامت های گوناگون است ، که جهت بسته بندی کارتن ها ، بطری ها و ظروف و محصولات متنوعی می باشد ، که اصطلاحاً آن ها را شرینک پک ( pack shrink ) می نامند .

به طور مثال نایلون دور بطری های نوشابه و یا آب معدنی و یا کارتن های مواد غذایی مانند بیسکویت و یا قوطی های کنسرو ، مانند تن ماهی و غیره . معمولاً عرض این فیلم ها بین ٣٥ الی ٧٠ سانتی متر و ضخامت آن ها از ٦٠ الی ٩٠ میکرون به سفارش مشتری می باشد .

مصرف دیگر فیلم های پلی اتیلن در صنعت بسته بندی ، جهت چاپ لفاف های گوناگون می باشد . این فیلم ها معمولاً به صورت لمینت شده استفاده می شوند ، که تشکیل شده از یک لایه فیلم پلی اتیلن جرقه خورده ، که طرح های مورد نظر روی آن چاپ می شود و لایه دیگری که روی آن چسبانیده و پرس شده است . به طور مثال لفاف های اقلام بهداشتی مانند دستمال های کاغذی و یا مواد غذائی و غیره .

مصارف عمومی :

نایلون های عریض در همه جا کاربرد دارند ، برای پوشش موقت انبارها و بناهای مختلف و جلوگیری از خسارات ناشی از آب و هوا و گرد و خاک و غیره . فیلم های پلی اتیلن تک لایه تولید شده تا عرض ٣ متر به صورت باز شده و ضخامت ٣٥ الی ٢٢٠ میکرون قابل تولید می باشند .

فیلم های پلی اتیلن سه لایه اما ، کاربردی اختصاصی تر دارند . از آنجا که این گونه فیلم ها با ضخامت کمتر استقامت بیشتری را دارند در جایی که خواص فیزیکی حائز اهمیت است ، کاربرد بیشتری دارند .

به طور مثال ، فیلم نایلون سه لایه کم عرض ، در صنعت مواد غذایی مثلاً در بسته بندی لبنیات کاربرد گسترده ای پیدا کرده و یا کیسه های تبلیغاتی گوناگون با استقامت خوب از این نوع فیلم ها استفاده می کند .

همچنین فیلم های با عرض ٣٣٠ سانتی متر و ضخامت ٣٥ میکرون جهت پوشش دوم گلخانه ها و برای ایجاد عایق حرارتی در فصل زمستان کاربرد خاص دارد . فیلم های نایلون گلخانه ای تنوع بسیار زیادی دارند .

در حال حاضر تنها تولید کننده نایلون های عریض گلخانه ای سه لایه با عرض ١٢ متر در ایران شرکت جوانه پوش پارس می باشد . نایلون های عریض این شرکت در عرض های ٦ ، ٨ ، ١٠ ، ١٢ متر و ضخامت های ١٨٠ الی ٢٢٠ میکرون تولید می شوند ، که به سفارش مشتری افزودنی های مختلفی مانند UV ، آنتی فاگ ، آنتی بلاک ، آنتی باکتریال ، آنتی دراپ و غیره را می توان به آن ها افزود .


استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید مشمع یا مشما ( نایلون )


طبق بررسی های انجام شده از شرکت های مختلف تولید کننده مشخصات فنی و استانداردهای مشمع به شرح زیر می باشد .

الف- اقسام نایلون استاندارد :

1 -نایلون طاقه معمولی باید شفاف ، نرم و بدون موج و خط و خش بوده و حداقل تلرانس ضخامت را دارا باشد.

2-نایلون طاقه شیرینگ ( جمع شونده ) باید شفاف و بدون موج بوده و ضخامت آن درتمام سطح یکسان بوده و حداقل تلرانس را دارا باشد و در برابر حرارت تا ۲۴۰ درجه به سرعت جمع شده و مقاومت از خود نشان دهد .

3-نایلون کیسه معمولی و شیرینگ باید دارای دوخت محکم و آب بندی باشد و از لحاظ فنی همان مشخصات بالا را داشته باشد.

4- نایلون مخصوص مرغ و گوشت منجمد : شفاف با گرید غذایی ( کمترین میزان واکنش شیمیایی ) با دوخت محکم و آب بندی و مقاومت کامل در برابر تغییر دما ( انجماد گرما )

5 -نایلون سه لایه مایعات : شفاف ، با گرید غذایی ، دوخت محکم و آببندی و خاصیت به هم پیوستگی مولکولی بسیار بالا

ب- اقسام نایلکس استاندارد :

1- نایلکس معمولی ضخیم باید خشک و سبک با دوخت محکم باشد .

2- نایلکس پر تعداد نازک باید خشک و سبک بوده وحداکثر تعداد را در کیلوگرم بدهد و علاوه بر ان محکم نیز باشد .

ج- اقسام سلفون استاندارد :

1 -سلفون ممتاز باید کاملاً شفاف و درب بازشو بوده ( درب آن به راحتی باز شود ) و کاملاٌ بی رنگ باشد.

2- سلفون درجه یک از لحاظ شفافیت و درب بازشویی کمی افت دارد ، ولی در مدت زمان ۲۰ الی ۳۵ روز در اثر واکنش شیمیایی کاملاً مطابق سلفون ممتاز می شود .


کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید مشمع یا مشما ( نایلون )


طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده کشورهای عمده تولید کننده مشمع ( نایلون و نایلکس های پلی اتیلنی ) در واقع خود تولید کننده های عمده پلی اتیلن سبک می باشند.

کشورهای آمریکا ، آلمان ، فرانسه ، ایتالیا ، انگلستان ، هلند ، اسپانیا ، روسیه ، چین ، ژاپن و کره جنوبی عمده ترین تولیدکنندگان نایلون های پلی اتیلنی می باشند .

همانطوری که قبلاً نیز بیان شد حدود ۶۰ درصد از کل مصرف پلی اتیلن سبک جهان جهت مصارف بسته بندی به کار می رود .

این بسته بندی به صورت فیلم و ورق ، برای بسته بندی انواع نان ، کیک و شیرینی ، گوشت ، مرغ ، لبنیات ، غذاهای یخ زده ، محصولات کشاورزی و مصارف غیر بسته بندی مانند فیلم های کشاورزی ، فیلم های بهداشتی ، فیلم شرینک می باشد .

بنابراین با توجه به اینکه کل مصرف پلی اتیلن سبک جهان در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون تن می باشد ، می توان گفت که حدود ۱۲ میلیون تن آن در مصارف بسته بندی به کار می رود .

عمده ترین مصرف کنندگان این محصول ( کشورهایی که مصرفشان بیشتر از تولیدشان است ) کشورهای مناطق امریکای شمالی ، اروپایی غربی ، آسیا ( شامل خاورمیانه ) می باشند.

البته چون این مناطق خود تولید کننده عمده نیز هستند ، می توان گفت که در واقع مناطقی که دارای تراز تجاری مصرف منفی هستند ( تراز تجاری : تولید منهای مصرف ) یعنی مصرفشان بیشتر از تولیدشان است ، عبارتند از :

کشورهای آمریکای جنوبی ، افریقا ، حوزه خلیج فارس و خاورمیانه بجز ترکیه ، کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق، اقیانوسیه و کشورهای آسیایی ، چین ، هند ، اندونزی ، پاکستان ، فیلیپین ، سنگاپور ، تایوان ، تایلند .

شرایط واردات و صادرات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید مشمع یا مشما ( نایلون )

واردات مشمع با کد تعرفه ۳۹۲۳۲۱۹۰ و حقوق ورودی 4% محدودیت خاصی ندارد.

همچنین این محصول از نظر شرایط صادرات جزء کالاهای مجاز بوده یعنی صادرات آن با رعایت ضوابط نیاز به کسب مجوز ندارد .

با توجه به این که این محصول دارای ارزش افزوده بوده و جزء محصولات Value-Added میباشد قطعاً از مشوق های صادراتی نیز برخوردار بوده و حمایت های دولتی را نیز در زمینه صادرات در پی دارد .

اهمیت استراتژیک تولید مشمع یا مشما ( نایلون )

مشمع ها از جمله محصولاتی هستند ، که مستقیماً به دست مصرف کننده می رسند ، یعنی در واقع جزء محصولات Use End می باشند .

این محصولات بنا به کاربردهای ویژه و خاصی که دارند ، از جایگاه حساسی در زندگی مصرفی مردم و همچنین صنعت بسته بندی برخوردار بوده ، بطور یکه حمل و نقل کالا را بسیار راحت تر نموده و هزینه های تمام شده و حمل و نقل را بسیار پایین تر می آورد .

به عنوان مثال کیسه های نایلونی که برای بسته بندی انواع نوشیدنی ها مثل نوشابه ها به کار می رود .

مثلاً کارخانه زمزم با بسته بندی های ۶ عددی و ۱۲ عددی محصولات خود ، بسیار سریع تر و راحت تر آن ها را به دست مصرف کننده می رساند و بسته بندی باعث توان و سرعت تولید بالاتر و کم کردن هزینه های تمام شده می شود .

علاوه بر این در سایر صنایع نظامی ، رفاهی و ... نقش نایلون به عنوان محصول محوری بسته بندی نقشی حیاتی ، حساس و انکار ناپذیر بوده بطوری که می توان گفت ، هیچ محصولی نمی تواند این نقش را به عنوان جایگزین داشته باشد .


فرایند تولید مشمع یا مشما ( نایلون )

تکنولوژی تولید نایلون ( فیلم پلی اتیلنی ) در واقع یکی از ساده ترین تکنولوژی تولید بوده ، که در داخل کشور به آسانی قابل دسترسی است .

مواد اولیه این طرح به نسبت مورد نیاز توزین گردیده و جهت مخلوط شدن به مخلوط کن هدایت می گردند .

سپس مواد مخلوط شده به دستگاه اکسترودر هدایت شده و با استفاده از تسمه نقاله مواد به درون کلندر جهت ضخامت دادن به فیلم پلی اتیلن عبور داده می شود .

با عبور از خشک کن دمای فیلم کاهش می یابد . در نهایت به صورت رول پیچیده شده کناره های آن برش داده شده و ضایعات حاصل از برش به آسیاب اولیه برگشت داده می شود و فیلم ( نایلون ) پلی اتیلن آماده چاپ می گردد .

تفاوتی که ممکن است تولید کنندگان این محصول با هم داشته باشند ، فقط در مدل دستگاه های استفاده شده می باشد و گرنه تکنولوژی تولید یکسان می باشد ( فیلم ) .

خوشبختانه تجهیزات خط تولید این محصول در داخل کشور ساخته می شود . جهت توضیح بیشتر ، مشخصات و شکل دستگاه ها و ماشین آلات خط تولید نایلون و نایلکس ساخت شرکت ماشین سازی نوین در ادامه آورده شده است .

ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید مشمع یا مشما ( نایلون )
  • دستگاه تولید نایلون
  • دستگاه تولید نایلکس
  • دستگاه تولید سلفون
  • دستگاه چاپ
  • دستگاه دوخت
  • دستگاه پنوماتیک دسته زنی
  • دستگاه جرقه زنی
  • آسیاب و متعلقات کارگاهی

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید مشمع یا مشما ( نایلون )

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.